تحلیل تکنیکال و ترید

دوشنبه, 15 فروردين 1401 02:23

ساعات معاملاتی مهم در بازار ارزهای دیجیتال

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

در بازارهای مالی سطح جهان فعالیت زیادی وجود دارد اما این بازارها به صورت شبانه روزی فعال نیستند.

مراکز مالی جهان از سیدنی آفتابی گرفته تا لندن سرد و بارانی همگی مکان‌های شلوغی هستند. اما با توجه به اختلاف زمانی چشمگیر بین این مناطق، زمان فعالیت بازارهای بورس، ارزهای دیجیتال و بورس‌های خارجی چه زمانی است؟

پاسخ این سوال به طور کلی بستگی به نوع ارزی دارد که آن را معامله می‌کنید. در مجموع، در روزهای هفته در بهضی نقاط جهان، معاملات در جریان است. با این وجود بعضی از روزها بازارها نسبت به روزهای دیگر شلوغ تر هستند که در ادامه مطلب دلیل این مسئله را بررسی می‌کنیم.

بنابراین با ما همراه باشید تا جواب همه سوالاتتان در زمینه زمانبندی معاملات را پیدا کنید.

ساعات معاملاتی بازار بورس

پیش از پرداختن به موضوع اصلی، باید به چند نکته توجه داشت:

  • ساعات معاملاتی و مدت زمان جلسات معاملاتی در هر شهری متفاوت است.
  • بعضی از بورس‌های آسیا برای ناهار زمان استراحت دارند اما بورس‌های سایر نقاط جهان این تعطیلی را ندارند.
  • معمولاً بازارها در تعطیلی‌های عمومی تعطیل هستند. مثلاً بازار بورس نیویورک در روز چهارم جولای که در آمریکا روز استقلال است، تعطیل است.
  • همچنین روزهای تعطیل بورس کشورهای خاورمیانه با سایر کشورهای جهان متفاوت است چون تعطیلات آخر هفته این کشورها جمعه‌ها و شنبه‌ها است. اما باید دقت داشت که در هشتم دسامبر 2021 اعلام شد روزهای کاری بازارهای مالی دبی از روز سوم ژانویه 2022 به بعد، روزهای دوشنبه تا جمعه خواهد بود. به گفته اداره رسانه دبی، این بازار یک سشن معاملاتی 5 ساعته بین ساعت‌های 10 (6 به وقت GMT) و 15 (14 به وقت GMT) به وقت محلی خواهد داشت.
  • در این ارزیابی‌ها باید تغییرات مربوط به ساعت تابستانی را هم در نظر داشت که باعث جابجایی ساعت بعضی کشورها به اندازه یک ساعت می‌شود.

حالا به بررسی این موضوع می‌پردازیم که بورس‌های بزرگ جهان چه زمانی باز می‌شوند.

همانطور که مشاهده می‌کنید، در مجموع در این بورس‌ها فرصت معامله شبانه روزی وجود دارد (در این تصویر بازارهای کوچکتر مثل نیوزلند که ساعت 22 به وقت GMT باز می‌شود، در نظر گرفته نشدند.)

بازارهای بورس ساعت‌های معاملاتی دقیقی دارند تا مطمئن شوند که بین ساعت‌های باز و بسته شدن بازار، نقدینگی در بیشترین سطح قرار دارد. در مجموع در شروع ساعت‌های معاملاتی، بازارها مشغول تر هستند چون در این زمان‌ها سرمایه گذاران به اخبار منتشر شده از سایر نقاط جهان واکنش نشان می‌دهند.

ساعات معاملاتی بورس فارکس

بازارهای فارکس نسبت به سایر بازارها کمی متفاوت هستند چون بیشتر طول هفته به صورت 24 ساعته فعالیت دارند (از ساعت 12 GMT روز یکشنبه تا 11 GMT روز جمعه). این موضوع به این دلیل ممکن شده که ارزها از طریق یک بورس خاص معامله نمی‌شوند.

اما تصور نکنید که دائماً و در همه ساعت‌ها فعالیت و نقل و انتقال وجود دارد. مراکز مالی جهان باز هم در روزهای هفته برای یک زمان مشخص فعالیت دارند که به این صورت است:

زمانی که دو بازار همزمان باز باشند، بازارهای فارکس شلوغ تر هستند و اگر با دقت نگاه کنید، متوجه همپوشانی آنها می‌شوید. توکیو و سیدنی پنجره معاملاتی 5 ساعته دارند و نیویورک و لندن 3 ساعته. این مسئله باعث افزایش حجم معاملات و راحت تر شدن اجرای معاملات می‌شود.

ساعت‌های معاملاتی بازار کریپتو

بازارهای کریپتو 24 ساعت روز و 7 روز هفته فعالیت دارند اما حجم نقدینگی در هر زمان از روز متفاوت است. بنابراین تریدرهایی که به دنبال ارزیابی تغییرات بازار هستند، باید به این تفاوت‌ها توجه کنند. تریدرهای بورس معمولاً نرخ فعلی یک سهم را با قیمت آن در هنگام بسته شدن بازار روز قبل مقایسه می‌کنند اما تریدرهای کریپتو، دقیقاً 24 ساعت قبل را در نظر می‌گیرند.

همچنین ماهیت شبانه روزی ساعت‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال باعث شده که روش تحلیل ارقام روزانه هم متفاوت باشد. اگر یک نرخ باز و بسته شدن داشته باشیم، این لزوماً به این معنا نیست که بازار با این نرخ باز یا بسته شده است. در نتیجه ممکن است یک کوین در ساعت 00:00 یک نرخ و در ساعت 23:59 نرخ دیگری داشته باشد چون هر دوی آنها ساعت‌های معاملاتی کریپتو هستند. در این بازار باز و بسته شدن واقعی وجود ندارد.

اگر ارزی در بازارها وجود دارد، مورد معامله قرار می‌گیرد پس قیمت آن به نوعی رسمی است. همچنین از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال آخر هفته‌ها هم فعال است، نمودار قیمت در آن هموارتر به نظر می‌رسد. البته صعود و ریزش شدید در این بازار وجود دارد اما در اصل ناشی از اجرای معاملات است یعنی ساعت‌های باز و بسته شدن بازار عامل ایجاد این نوسان‌ها نیستند.

در واقع بازار ارزهای دیجیتال هیچ وقت باز یا بسته نمی‌شود بلکه همیشه باز است.

اما چه زمانی برای معامله ارزهای دیجیتال بهتر است؟ چارلز ادوارز بنیانگذار Capriole Investments تحقیقاتی انجام داده و به این نتیجه رسیده معاملاتی که از شب یکشنبه تا صبح دوشنبه رخ می‌دهند، بازده بیشتری دارند.

ممکن است دلیل این مسئله این باشد که آخر هفته‌ها تریدرهای فعال کمتری وجود دارند در نتیجه احتمال اینکه روز دوشنبه با شروع معاملات، قیمت‌ها ناگهان افزایش پیدا کند وجود دارد.

سوالات پرتکرار

بهترین ساعت‌های معاملاتی چه ساعت‌هایی هستند؟

توصیه شده که بهترین زمان برای انجام معاملات بورس و سهام از 9:30 تا 10:30 EST (یا 13:30 تا 14:30 GMT) است. در واقع بیشترین نوسان در همین بازه زمانی مشاهده می‌شود به خصوص در بازارهای آمریکا در نتیجه در این زمان فرصت زیادی برای درآمدزایی وجود دارد.

اما همیشه باید همه تحقیقات کامل را انجام دهید و دقت داشته باشید که احتمال ریزش یا رشد چشمگیر قیمت‌ها وجود دارد و هرگز پولی را که از دست داشتنش برای شما قابل تحمل نیست، وارد این بازار نکنید.

آیا امکان معامله در آخر هفته‌ها وجود دارد؟

بله، می‌توانید آخر هفته در فارکس، بازار بورس خارج و کریپتو معامله اجرا کنید. می‌توان سهام‌ها را از طریق Electronic Communications Networks معامله کرد، معاملات فارکس از طریق بانک‌های مرکزی صورت می‌گیرد و بازار کریپتو هم همیشه باز است.

آیا می‌توان پس از ساعت‌های معاملاتی، سهام خرید؟

بله به لطف وجود Electronic Communications Networks می‌توانید این کار را انجام دهید.

آیا بازار کریپتو بسته هم می‌شود؟

خیر، می‌توانید هر ساعتی که مایل هستید در بازار ارزهای دیجیتال معامله اجرا کنید چون این بازار به صورت شبانه روزی فعال است.