آکادمی

یکشنبه, 14 آذر 1400 09:30

روش های کاهش کارمزد تراکنش های بیت کوین

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

مقدمه

همان گونه که می دانید بیت کوین به عنوان اولین رمزارز شناخته شده در جهان و دارای محبوبیت بسیار فراوانی در طی این دوران می باشد که به عنوان پادشاه رمزارزها شناخته شده است. کارمزد انجام تراکنش های بیت کوین به نسبت سایر ارزهای دیجیتالی بیش تر است. همچنین هنگامی که ارزش ارز دیجیتالی بیت کوین افزایش می یابد، کارمزد انجام تراکنش های بیت کوین نیز افزایش می یابد و یا با افزایش حجم معاملات بیت کوین، سرعت انجام تراکنش ها کاهش یافته و این خود سبب افزایش کارمزد تراکنش ها می گردد. در این مقاله قصد داریم به روش های کاهش انجام این تراکنش ها بپردازیم و یا عواملی که می تواند منجر به کاهش این تراکنش ها گردد را بررسی نماییم.

تراکنش ها به چه عملیاتی گفته می شود؟

تراکنش ها، فعالیت ها و عملیات مرتبط با انجام معاملات نظیر خرید و فروش، تنظیم قراردادهای هوشمند درون یک شبکه و سایر فعالیت های مرتبط با ارزهای دیجیتالی در درون شبکه ی بلاک چین آن ها گفته می شود. برای انجام هر کدام از تراکنش ها، هزینه های تعیین شده ای به نام کارمزد به ماینرها تعلق می گیرد. در ادامه به عوامل تاثیرگذار بر کارمزد تراکنش های درون شبکه ی بلاک چین بیت کوین خواهیم پرداخت.

عوامل تاثیرگذار بر کارمزد تراکنش های بیت کوین

  1. تعداد ورودی ها: کاربران با انجام تراکنش ها، اطلاعاتی را به درون شبکه ی بلاک چین بیت کوین اضافه می کنند. این اطلاعات در زنجیره ی بلاک چین در داخل بلاک هایی قرار گرفته می شود. همان طور که می دانید در هر بلاک شبکه ی بلاک چین بیت کوین به میزان 4 مگابایت اطلاعات، قابل ذخیره خواهد بود. بنابراین با انجام تراکنش های با حجم بالاتر، تعداد بلاک های بیش تری برای ذخیره ی اطلاعات یا همان داده ها مورد نیاز می باشد. بنابراین کارمزد انجام این تراکنش های با حجم بالاتر نیز بیش تر خواهد شد.
  2. تعداد خروجی ها: پس از انجام تراکنش ها، اطلاعات مربوط به آن یعنی آن چه به عنوان خروجی اطلاعات داده شده توسط ماینرها یا استخراج کننده ها پذیرفته شده است، در صورت ارسال برای کاربران مختلف مشمول هزینه های کارمزد خود می باشد.
  3. پیچیدگی اسکریپت ها: اگر در حین انجام تراکنش ها از پیچیدگی اسکریپت ها به منظور کاهش حجم یا اندازه ی یک داده و یا افزایش میزان امنیت شبکه در حین تراکنش ها استفاده گردد، کارمزدی به جهت استفاده از این ویژگی یعنی پیچیدگی اسکریپت را شامل می شود. بیت کوین اسکریپت Bitcoin Script، زبانی است که بیت کوین برای انجام هر کاری از آن استفاده می نماید. از ارسال پول از کیف پول گرفته تا اجازه ی ایجاد حساب های چند کاربره. این زبان براساس یک سری ساختارهای خطی بوده و حاوی داده هایی می باشد که در آن، آخرین ورودی به عنوان اولین خروجی پردازش می شود. هر دستورالعمل در این زبان به طور متوالی و یکی پس از دیگری اجرا می شود.
  4. چند امضایی بودن: یک ویژگی در شبکه ی بلاک چین بیت کوین به نام ویژگی چند امضایی بودن، وجود داشته که به امضای چندین کاربر قبل از انجام تراکنش ها نیازمند است. این ویژگی چند امضایی بودن، سبب افزایش هزینه های کارمزد انجام تراکنش ها می گردد لکن در هزینه های مرتبط با کاربران قرارداد هوشمند بیت کوین با کاهش هزینه ها همراه است.

روش های کاهش کارمزد انجام تراکنش ها در شبکه ی بلاک چین بیت کوین چیست؟

  1. استفاده از حجم داده های ورودی کوچک: همان طور که می دانید با افزایش حجم داده های ورودی، میزان کارمزد تراکنش ها برای آن بیش تر خواهد بود. با کوچک تر ساختن حجم و اندازه ی داده های ورودی می توان به کاهش کارمزد تراکنش ها افزود.
  2. انجام معاملات در زمان مناسب: اگر در ساعاتی که ترافیک کم تری برای انجام معاملات وجود دارد، به انجام معاملات خود بپردازید، سبب کاهش کارمزدها و افزایش سرعت تراکنش ها می شوید. پس در ساعات اوج ترافیک از انجام معاملات بپرهیزید.
  3. صرافی های ارز دیجیتال: برخی از صرافی ها بابت انجام تراکنش های بیت کوین، کارمزد بالاتری را دریافت می نمایند. افراد می توانند با تحقیق درباره ی صرافی های مختلف و خدمات ارائه کننده ی آن و سایر عوامل در انتخاب صرافی مناسب اقدام نمایند.
  4. روش های پرداخت کم هزینه: افراد قبل از انجام تراکنش ها باید روش های پرداخت و تاثیرگذاری آن ها را بر کارمزد تراکنش ها در نظر بگیرند.
  5. ادغام تراکنش های کوچک و بزرگ: با توجه به این که هر تراکنش، کارمزد خود را به همراه خواهد داشت، برای جلوگیری از افزایش تعداد کارمزدها، افراد می توانند تراکنش های کوچک را با یکدیگر ادغام کنند تا به یک تراکنش بزرگ تر تبدیل شده و سپس آن را به شبکه ی بلاک چین بیت کوین جهت پردازش وارد نمایند.
  6. آگاهی کامل از تمام کارمزدهای انجام یک تراکنش: افراد باید قبل از انجام هر تراکنشی در یک پلتفرم ویژه از تمام کارمزدهای استفاده از آن پلتفرم برای پردازش تراکنش های خود، آگاهی کامل به دست آورده تا پلتفرمی که کم ترین هزینه ها را داشته و متناسب با نیازهای آنان می باشد را انتخاب نمایند.
  7. سگویت SegWit: سگویت پروتکلی برای کاهش حجم داده ها تا 30 درصد بوده که سبب کاهش کارمزد تراکنش ها و افزایش سرعت پردازش آن ها می شود. اما فقط برخی صرافی ها و کیف پول ها از آن پشتیبانی می نمایند.
  8. شبکه ی لایتینگ Lightning: این شبکه سبب می شود که بتوانیم از یک زنجیره ی جانبی برای پردازش تراکنش ها استفاده نموده و سپس آن ها را به زنجیره ی اصلی بلاک چین منتقل نماییم. این شبکه نیز به مانند شبکه ی سگویت، فقط در برخی کیف پول ها پشتیبانی می گردد.

سخن پایانی

بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتالی ویژه و محبوب نسبت به سایر ارزهای دیجیتالی از کارمزد بالاتری برای انجام تراکنش های خود درون شبکه ی بلاک چین برخوردار می باشد. عوامل بسیاری بر کارمزد تراکنش های بیت کوین تاثیر می گذارند. با شناخت این عوامل و راه های کاهش کارمزد تراکنش های بیت کوین می توانیم با خیال آسوده تر و راحت تری به انجام معاملات خود بپردازیم.