آکادمی

یکشنبه, 25 تیر 1402 00:18

آیا بیت‌کوین یک نوع سرمایه گذاری محسوب می‌شود یا ارز؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

آیا بیت‌کوین یک نوع ارز محسوب می‌شود یا یک نوع سرمایه گذاری مثل طلا و یا هر دو؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوالات، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

پول یا ارز چیست؟

هر ارز سه ویژگی و قابلیت مهم دارد که عبارتند از:

  • ابزاری برای ذخیره ارزش: می‌توانید با استفاده از ارز، ارزش دارایی خودتان را حفظ کرده و بعداً از آن استفاده کنید.
  • واسطه‌ای برای مبادله: می‌توانید از ارز برای خرید و فروش اقلام مختلف استفاده کنید.
  • یک واحد حسابداری: راهی برای ارزیابی ارزش کالاها و خدمات

درک این مفاهیم اهمیت زیادی دارد چون به تعریف بیت‌کوین و ماهیت آن کمک می‌کند. در مناطقی که نرخ پذیرش و استفاده از بیت‌کوین کم است، این ارز دیجیتال هیچ یک از شرایط بالا را برآورده نمی‌کند. در مقابل، در مناطقی که نرخ پذیرش و استقبال از بیت‌کوین زیاد است، این ارز دیجیتال می‌تواند هر سه ویژگی یک واحد پولی را برآورده کند. در سطح جهانی افزایش ارزش بیت‌کوین باعث شده که این ارز دیجیتال بتواند شرط اول یعنی ذخیره ارزش را برآورده کند.

بیت کوین به عنوان یک ارز

آنطور که ساتوشی ناکاموتو در مقاله سفید بیت‌کوین اعلام کرده، این ارز دیجیتال در اصل به عنوان یک روش پرداخت غیرمتمرکز طراحی و ارایه شده است.

ساتوشی ناکاموتو در اصل به دنبال ایجاد وسیله‌ای برای مبادله ارزش - راهی برای خرید و فروش کالاها و خدمات بوده است. بیشتر از صد هزار سایت در سطح جهان وجود دارد که بیت‌کوین را برای پرداخت هزینه‌ها قبول می‌کنند.

اما با افزایش محبوبیت بیت‌کوین، توانایی آن برای عمل کردن به عنوان ابزاری جهت انتقال آزاد و سریع وجه کاهش پیدا کرد. کارمزد تراکنش‌ها و تعداد تراکنش‌های قابل اجرا به صورت همزمان در این شبکه، باعث شده که قابلیت آن برای انتقال وجه کاهش پیدا کند. اما در حال حاضر کشورهایی مثل ژاپن، روسیه و نروژ بیت‌کوین را به عنوان یک ارز قبول دارند.

شبکه لایتنینگ هم می‌تواند خیلی از مشکلات ذکر شده را حل کند.

بیت‌کوین به عنوان یک سرمایه گذاری

به لطف عملکرد چشمگیر و قابل توجه بیت‌کوین در سال 2017، خیلی از افراد این ارز را به عنوان ابزاری برای سرمایه گذاری در نظر می‌گیرند.

بسیاری از افراد بیت‌کوین را با طلا مقایسه می‌کنند. دو قلوهای وینکلواس - که روی فیسبوک هم سرمایه گذاری کرده بودند - بیت‌کوین را نسخه دوم طلا می‌نامند. اما هر زمان که ارزش ارزهای فیات رو به سقوط است، طلا به عنوان یک سرمایه گذاری امن تلقی می‌شود.

نوسان قیمت بیت‌کوین باعث ایجاد تردیدهایی برای سرمایه گذاری روی این ارز دیجیتال شده اما احتمال تغییر این شرایط وجود دارد.

بیت‌کوین طوری طراحی شده که هر سال نرخ تولید آن حدود 4 درصد کاهش پیدا کند و تا حدود سال 2140 به نزدیک صفر برسد.

کاهش نرخ تولید بیت‌کوین و متناهی بودن تولید آن به نوعی به ویژگی‌های طلا شباهت دارد. بعلاوه، نوسان بیت‌کوین نسبت به سایر ارزهای دیجیتال کمتر است در نتیجه قابلیت تبدیل شدن به طلای دنیای کریپتو را دارد.

بیت کوین به عنوان یک کالا

یکی از دیدگاه‌های موجود در رابطه بیت‌کوین این است که این ارز دیجیتال یک کالای قابل معامله مثل نفت یا فلزات است. کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده در سال 2015 بیت‌کوین را یک کالا اعلام کرد.

حالا بانک‌هایی مثل جی پی مورگان این ارز دیجیتال را هم یک کلاس دارایی در نظر می‌گیرند اما در سرتاسر دنیا، ارزها به دلیل رابطه‌ای که با قیمت برخی کالاها و اجناس دارند، نوعی کالا تلقی می‌شوند.