آکادمی

یکشنبه, 03 ارديبهشت 1402 00:10

چگونه NFT بسازیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

  • می‌توان دارایی‌های دیجیتال از جمله آثار هنری، کلکسیون‌ها، آیتم‌های درون بازی و غیره را به توکن‌های تعویض ناپذیر تبدیل کرد.
  • ایجاد NFT یک فرایند ساده و دسترس پذیر است. آشنایی با تکنولوژی بلاک‌چین و اکوسیستم کریپتو نقش مهمی در درک کارمزدها و سیستم قیمت گذاری توکن‌های تعویض ناپذیر دارد.
  • انتخاب بازار و بلاک‌چین مناسب برای تولید و فروش توکن‌های تعویض ناپذیر ضروری است.

NFT چیست؟

توکن‌های NFT دارایی‌های دیجیتالی هستند که نشان دهنده مالکیت یک شی منحصربفرد در قلمروی دیجیتال هستند. این توکن‌ها روی دفتر کل غیرمتمرکزی ذخیره می‌شوند که امکان بررسی اصالت آن برای عموم وجود دارد یعنی نمی‌توان آنها را به راحتی ویرایش، کپی یا تکثیر کرد.

توکن‌های NFT فرصت‌های درآمدزایی جدیدی برای خالقان آثار هنری ایجاد کرده و باعث ترویج نوآوری و حمایت از رشد صنایع خلاق می‌شوند.

مهم‌ترین کاربردهای توکن‌های NFT

توکن‌های NFT به عنوان یک فناوری نوظهور همواره در صنایع مختلف مورد بررسی و استفاده قرار می‌گیرند. از جمله کاربردهای مهم این توکن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هنر

می‌توان آثار هنری دیجیتال - از جمله تصاویر، آثار تعاملی و حتی ساخته‌های هوش مصنوعی - را تبدیل به توکن NFT کرد. به این ترتیب هنرمندان امکان تولید، فروش و پیگیری وضعیت آثار دیجیتال خودشان را خواهند داشت.

ویدیو

می‌توان محتوای ویدیویی مثل فیلم، موزیک ویدیو یا حتی کلیپ‌های ورزشی زنده را با توکن‌های NFT بازنمایی کرد. به این ترتیب تولیدکنندگان ویدیوها می‌توانند به مخاطبان جدیدی در سطح جهان دسترسی پیدا کرده و از آثار خودشان درآمد کسب کنند.

موزیک

به همین ترتیب، موزیسین‌ها و تولیدکنندگان آثار صوتی هم می‌توانند کارهای خودشان را به NFT تبدیل کنند. حالا این هنرمندان می‌توانند بدون نیاز به واسطه‌ها، آهنگ‌ها، آلبوم‌ها یا کل کنسرت خودشان را مستقیماً به طرفدارانشان بفروشند. بعلاوه، این هنرمندان می‌توانند تصمیم بگیرند که این آثار را به صورت منحصربفرد یا محدود به فروش برسانند.

کلکسیون‌ها و NFTهای بازی

توکن‌های NFT می‌توانند به صورت کلکسیون‌های دیجیتال باشند مثل کارت‌های تریدینگ، حیوانات مجازی یا آیتم‌های درون بازی. برای اولین بار از زمان ابداع این توکن‌ها می‌توان به راحتی کمیابی آنها را بررسی کرد و آنها را مثل کلکسیون‌های فیزیکی معامله کرد. این توکن‌ها می‌توانند نقش ارز درون بازی، کاراکترهای بازی و یا آیتم‌هایی مثل سلاح، سپر و یا اسکین را داشته باشند.

چه اشخاصی می‌توانند NFT تولید کنند؟

به لطف ماهیت غیرمتمرکز، آزاد و دسترس پذیر بلاک‌چین هر شخصی که به اینترنت دسترسی داشته باشد، توانایی ساختن NFT را دارد. دسترس پذیری و دموکراتیزه بودن تکنولوژی بلاک‌چین به هنرمندان، موزیسین‌ها، توسعه دهندگان بازی و تقریباً همه امکان ایجاد و تجربه کردن کار با NFTها را داده است. اما باید توجه داشت که تولید توکن‌های NFT مستلزم درک تکنولوژی بلاک‌چین و فرایند تولید این توکن‌ها است.

چگونه یک NFT بسازیم؟

مرحله اول: انتخاب یک بلاک‌چین

پلتفرم بلاک‌چینی که قرار است NFT خودتان را در آن بسازید انتخاب کنید. اتریوم در این زمینه پلتفرم پرکاربردی است اما گزینه‌های دیگری هم وجود دارد مثل زنجیره BNB، کاردانو، سولانا و EOS. می‌توانید این کار را با تحقیق درباره الزامات، کارمزدها و والت‌های سازگار هر پلتفرم شروع کنید.

بلاک‌چینی که انتخاب می‌کنید، اطلاعات NFT شما را به صورت دائم ذخیره می‌کند بنابراین، پلتفرمی را انتخاب کنید که بیشتر از همه با نیازهای شما سازگاری داشته باشد. دقت داشته باشید که پس از مینت کردن NFT، امکان تغییر بلاک‌چین آن را ندارید.

مرحله دوم: تنظیم یک والت دیجیتال و واریز ارز دیجیتال به آن

برای مدیریت توکن‌های NFT و ارزهای دیجیتال خودتان یک والت سازگار با بلاک‌چین انتخابی خودتان ایجاد کنید. حتماً عبارت یادآور یا کلید خصوصی والت خودتان را به صورت امن ذخیره کنید چون با از دست دادن این اطلاعات، دسترسی به والت و دارایی‌های خودتان را برای همیشه از دست خواهید داد.

همچنین باید برای پرداخت هزینه گس مورد نیاز جهت مینت کردن NFT، مقداری از ارز دیجیتال بومی بلاک‌چین مورد نظرتان داشته باشید. می‌توانید این توکن‌ها را از یک اکسچنج یا از طریق والتتان بخرید که این موضوع بستگی به طرز کار والت دارد.

مرحله سوم: انتخاب یک پلتفرم NFT

یک پلتفرم برای تولید NFT خودتان انتخاب کنید و مطمئن شوید که این پلتفرم با بلاک‌چین و والت انتخابی شما سازگاری دارد. فهرست بازارهای NFT که در آنها می‌توانید به راحتی این توکن‌ها را تولید کنید روزبروز طولانی‌تر می‌شود. بعلاوه، برخی از این بازارهای NFT خدمات کاملی دارند و می‌توانید کارهای مختلف از مینت کردن NFT تا ثبت و فروش آن را در این پلتفرم‌ها انجام دهید.

مرحله چهارم: تولید NFT

ریزه کاری‌های مراحل و گزینه‌های تولید NFT بستگی به بازار NFT انتخابی شما دارد. به همین دلیل باید پیش از تولید NFT اول با پلتفرم مورد نظر آشنایی پیدا کنید. کلیات مراحل تولید NFT در یک بازار NFT به این شرح است:

  1. متصل کردن والت: در بازار NFT انتخابی، به دنبال گزینه‌ای برای اتصال والت دیجیتال باشید.
  2. گزینه تولید NFT را پیدا کنید: در بازار قسمت Create یا Mint را پیدا کنید که شما را برای فرایند تولید NFT هدایت می‌کند. معمولاً در این مرحله امکاناتی مثل آپلود فایل چند رسانهای، تنظیم امکانات NFT و ارایه اطلاعات بیشتر را خواهید داشت.
  3. ایجاد یک فایل مدیا: ابزارهای تولید NFT بستگی به نوع دارایی دیجیتال انتخابی شما دارد. مثلاً برای ایجاد اثر هنری دیجیتال باید به دنبال نرم‌افزارهای تخصصی ویرایش عکس، تصویرسازی یا انیمیشن باشید.

همچنین هنرمندان می‌توانند از نرم‌افزار تخصصی استفاده کنند که امکان تولید و دستکاری اشیای سه بعدی، اضافه کردن بافت و مواد و استخراج مدل نهایی در قالب مناسب را فراهم می‌کند. به همین ترتیب، عکاسان می‌توانند از نرم‌افزار ادیت برای ویرایش عکس نهایی استفاده کنند یا حتی می‌توانند با استفاده از دستورالعمل‌های متنی، از هوش مصنوعی در فرایند تولید NFT کمک بگیرند.

برای آثار هنری دیجیتال از فرمت‌های مناسب مثل JPG و PNG و برای آثار سه بعدی از GLB استفاده کنید.

  1. بارگذاری فایل: فایل عکس، صدا یا ویدیوی تولید شده یا هر فایل دیگری که قرار است به صورت NFT توکنیزه کنید را بارگذاری کنید.
  2. پر کردن جزئیات: نام و توضیحات NFT را وارد کنید. می‌توانید جزئیات دیگری از جمله دسترسی به مزایا یا محتوای اختصاصی را هم تعیین کنید (مثل لینک یک گروه چت خصوصی یا ویدیوهای راهنما). محدود کردن تعداد NFTهای قابل تولید هم جزء گزینه‌های پرطرفدار است که بسته به شرایط استفاده از آن می‌تواند مناسب باشد.
  3. ایجاد NFT: پس از مشخص کردن اطلاعات لازم و تصمیم گیری درباره تنظیمات، روی دکمه Create یا Mint کلیک کنید. پلتفرم درخواست شما را پردازش کرده و NFT شما تولید می‌شود.

مرحله پنجم: ثبت NFT برای فروش

پس از ایجاد NFT، ممکن است توکن ساخته شده به صورت خودکار برای فروش ثبت نشود. برای فروش توکن، گزینه ثبت NFT در بازار را پیدا کرده، سپس قیمت مورد نظر و سایر شرایط را تعیین کنید. این مرحله اختیاری است اما با طی کردن آن می‌توانید توکن ساخته شده را بهتر تبلیغ کرده و از آن درآمدزایی کنید.

تولید یک NFT چقدر هزینه دارد؟

تولید یک NFT هزینه‌های مختلفی دارد که این هزینه‌ها عمدتاً بستگی به شبکه بلاک‌چینی دارد که NFT روی آن تولید می‌شود. مثلاً وقتی یک NFT مینت می‌کنید، باید برای پردازش و اعتبارسنجی تراکنش تولید NFT، به شبکه بلاک‌چین مربوطه کارمزد پرداخت کنید. این کارمزدها با ارز بومی شبکه پرداخت شده و مبلغ آنها بستگی به میزان تقاضا و تراکم شبکه دارد.

به همین ترتیب، برخی بازارهای NFT برای تولید این توکن‌ها از کاربران کارمزد دریافت می‌کنند. ممکن است این کارمزد ثابت یا به صورت درصدی از قیمت فروش NFT باشد. اگر NFT را در یک بازار می‌فروشید، ممکن است پرداخت کمیسیون یا کارمزدهای پلتفرم هم ضروری باشد.

در نهایت، مثل هزینه‌های نگهداری آثار هنری سنتی، ممکن است نگهداری از توکن‌های NFT هم هزینه‌های خاصی داشته باشد. هنگام برنامه ریزی برای تولید یک NFT باید هزینه‌های میزبانی و ذخیره محتوا با استفاده از یک سرویس متمرکز یا غیرمتمرکز را هم در نظر داشته باشید.

چگونه توکن‌های NFT خودتان را قیمت گذاری کنید؟

قیمت یک NFT بستگی به میزان کمیابی، کاربرد، اعتبار و شهرت سازنده، زیبایی ظاهری، داستان و روایت تولید NFT و استقبال کاربران از آن دارد. برای تعیین قیمت NFT خودتان می‌توانید گام‌های مختلفی را طی کنید. اول اینکه، منحصربفرد بودن و کاربرد عملی توکن خودتان در اکوسیستم‌های مجازی را بررسی کنید.

دوماً، توکن خودتان را با توکن‌های مشابه مقایسه کرده و درباره گرایشات بازار تحقیق کنید. مثلاً می‌توانید از قیمت کف کالکشن‌های مشابه برای تعیین قیمت مناسب توکن خودتان استفاده کنید تا مطمئن شوید که توکن شما هم قدرت رقابت با سایر توکن‌ها را دارد.

دقت داشته باشید که قیمت گذاری NFT یک علم و هنر است. از این رو، باید آماده باشید که بر اساس نظرات کاربران و شرایط بازار، قیمت توکن خودتان را تغییر دهید. مشورت با سایر سازندگان توکن‌های NFT هم می‌تواند مفید باشد.

کپی رایت و مهروموم محتوای NFT

مثل هر اثر خلاقانه‌ای، توکن‌های NFT هم مشمول قانون کپی رایت می‌شوند و استفاده از اثر دیگران بدون داشتن مجوز، پیامدهای قانونی دارد. بنابراین، برای به حداقل ریسک خالق NFT باید حق استفاده از محتوای مربوطه را برای تولید NFT داشته باشد. به عبارتی شما باید مالک محتوایی باشید که از آن برای تولید NFT استفاده می‌کنید یا اجازه این کار را از تولید کننده اصلی آن گرفته باشید.

سرقت کار دیگران ریسک روبرو شدن با پیامدهای قانونی را برای شما خواهد داشت و اعتبار شما را خدشه دار می‌کند. بنابراین، حتماً به زحمات دیگران احترام بگذارید و پیش از استفاده از آثار دیگران برای تولید NFT، از آنها اجازه بگیرید.

نتیجه گیری

توکن‌های تعویض ناپذیر با فراهم کردن راهی آسان برای نشان دادن مالکیت و اثبات اصالت دارایی‌های دیجیتال مختلف از جمله آثار هنری، موزیک و ویدیو چشم‌انداز دارایی‌های دیجیتال را متحول می‌کنند.

از آنجایی که روزبروز افراد بیشتری امکان تولید NFT را پیدا می‌کنند، حالا هنرمندان بیشتری به این جنبش پیوسته و فناوری‌های این حوزه را امتحان می‌کنند. اما فراموش نکنید که تولید موفقیت آمیز NFT مستلزم کارهایی فراتر از ایجاد یک دارایی دیجیتال است که کاربران به دیدن و استفاده از آن تمایل داشته باشند - برای انجام این کار باید با عواملی مثل هزینه و روش ارزش گذاری آشنا باشید.