آکادمی

شنبه, 23 مهر 1401 06:06

NFT هنر مولد Generative Art چیست؟ آشنایی با انقلاب هنر الگوریتمی

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
  • هنر مولد از یادگیری ماشینی و تصادفی بودن بلاک‌چین برای ساختن آثار هنری غیرقابل پیش بینی و جذاب استفاده می‌کند.
  • در اوج دوره رونق NFT بیش از یک میلیارد دلار اثر هنری مولد فروخته شد.

توکن‌های تعویض ناپذیر (NFT) در سال 2020 غوغا به پا کردند و منجر به ایجاد میلیاردها دلار سود برای هنرمندان و کلکسیونرها شدند. بیشتر کارهای به فروش رفته در ابتدای این مسیر مشخصات مشابهی داشتند اما خیلی زود هنرمندان دیجیتال شروع به امتحان و آزمایش انواع آثار هنری کردند که با دنیای دیجیتالی که در آن به فروش می‌رسند، ارتباط نزدیک تری داشتند.

بعضی از هنرمندان تجربیات هنری پیشرفته‌ای برای آثار هنری ساختند، بعضی دیگر آثار هنری طراحی کردند که امکان توصیف آنها با استفاده از ابرداده‌های (متا دیتا) بلاک‌چین وجود داشت.

یک گروه دیگر هم متمرکز بر یک قالب هنری با نیم قرن سابقه شدند که مدت‌ها از آن غفلت شده بود ولی می‌تواند بسیار سودآور باشد یعنی هنر مولد.

هنر مولد چیست؟

هنر مولد که در سال 1965 توسط مکس بنس طراحی شد، از الگوریتم‌های خاصی که توسط مهندسان هنرمند طراحی شده اند، به وجود آمد. هنرمند، هدف کلی - مثل رنگ‌ها یا هندسه مورد استفاده - را مشخص کرده سپس آن را به الگوریتم می‌دهد. خروجی این کار یک اثر هنری مولد است. توکن‌های تعویض ناپذیر مولد تقریباً شبیه به هم هستند و خیلی از آنها دارای خصوصیات "تصادفی" هستند که ریشه در بلاک‌چین، قراردادهای هوشمند و ماینینگ NFT دارد.

هنر مولد برای تولید کالکشن‌های NFT بزرگ که منجر به تولید ده‌ها هزار یا حتی میلیون‌ها اثر متمایز و منحصربفرد می‌شوند مفید است. بر خلاف کالکشن‌های عکس پروفایل مثل باشگاه‌های میمون‌های کسل، آثار هنری مولد بیشتر از سمت مؤسسات هنری پذیرفته می‌شوند. این مؤسسات آثار مولد را راهی برای استفاده دوباره از آثار هنری دهه 60 میلادی می‌دانند که خیلی از آنها در گالری‌های زندگی واقعی به نمایش گذاشته می‌شوند.

آیا می‌دانستید؟

اولین نمایشگاه آثار هنری مولد در اشتوتگارت آلمان توسط گئورگ نیس برگزار شد. این نمایشگاه شامل آثار علمی - تخیلی بود که شامل برش‌های تکراری و وهم آور بودند که در شبکه‌های بزرگ چیده شده اند.

NFTهای هنری مولد چگونه کار می‌کنند؟

پروژه‌های NFT آثار هنری مولد از قابلیت اصلی و مهم اتریوم یعنی قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند.

قراردادهای هوشمند، کدهایی هستند که در صورت برقراری شرایطی خاص به صورت خودکار اجرا می‌شوند در نتیجه برای طراحی آثار هنری کامپیوتری تصادفی بسیار مناسب هستند. ارسال ارز دیجیتال به یک قرارداد هوشمند - که به نوعی می‌تواند نقش یک حساب امانی تحت بلاک‌چین را داشته باشد - آن را فعال کرده و منجر به اجرای کدهای تولید کننده اثر هنری می‌شود که اعتبار آن متعلق به مالک والت فعال کننده قرارداد خواهد بود.

برای مثال Art Blocks را در نظر بگیرید که یک بازار NFT محبوب است که در سال 2021 برای هنرمندان یک میلیارد دلار درآمد ایجاد کرد. محصولات Art Blocks شامل کارهایی هستند که در آنها از یکسری هش تصادفی استفاده می‌شود که هنگام اضافه شدن یک NFT به بلاک‌چین ساخته می‌شوند (هش یک کد عددی الفبایی منحصربفرد است که به نوعی نقش یک نوع آدرس آنلاین برای یک دارایی خاص را دارد).

در یکی از مجموعه‌های پرطرفدار، خریداران Fidenza تا زمانی که کد هش در لحظه خرید تولید نمی‌شد، اطلاع نداشتند که اثر هنری انتخابی چه شکلی دارد. قرارداد هوشمند Fidenza رشته‌ای از اعداد و ارقام را به الگوریتم آن وارد می‌کرد تا محصولی جالب و منحصربفرد تولید کند.

آیا می‌دانستید؟

اولین نمونه مهم از پروژه‌های NFT، Autoglyphs بود که توسط Larva Lab تولید کننده کریپتوپانکس ساخته شد. این کالکشن متشکل از 512 الگوی سیاه و سفید ایستا و عجیب بود که در خود بلاک چین اتریوم ساخته شده بودند و به فروش کل 41 میلیون دلار رسیدند.

چه پروژه‌هایی با NFTهای هنر مولد کار می‌کنند؟

  • Autoglyphs: اولین هنر مولد درون زنجیره‌ای در بلاک چین اتریوم که توسط Larva Lab سازنده کریپتوپانکس ساخته شد.
  • Fidenza: یک مجموعه اثر هنری مولد که توسط هنرمندی به نام Tyler Hobbs ساخته شد. بعضی از آثار این مجموعه به قیمت میلیون‌ها دلار به فروش رسیدند.
  • Art Blocks: یک بازار برای آثار هنری مولد که میزبان مجموعه‌های Fidenza، Ringers و Chromie Squiggle بوده است.

NFTهای هنر مولد را از کجا بخریم؟

بیشتر NFTهای هنر مولد از طریق پلتفرم‌هایی مثل OpenSea و Nifty Gateway قابل خریداری هستند. پلتفرم‌های تخصصی تری مثل Art Blocks، Gen.Art و Brain Drops هم برای فروش این آثار وجود دارند.

آینده NFTهای آثار مولد

گرچه در سال 2022 شاهد ریزش بازار کریپتو بودیم اما حالا آثار هنری مولد به هنرمندان امکان داده اند برای هنری که در 50 سال اخیر به میزان زیادی نادیده گرفته شده بود، مخاطب جذب کنند.

هنرمندان مولد مثل kvix_studio دائماً در حال تولید آثاری جذاب و زیبا هستند. در عین حال، تزوس رقیب اتریوم هم در سال 2021 پلتفرم هنر مولد Fxhash را رونمایی کرد که باعث رونق هر چه بیشتر این بازار می‌شو