آکادمی

دوشنبه, 12 ارديبهشت 1401 04:02

مون بردز Moonbirds چیست؟ توکن‌های NFT که در حال اوج گرفتن هستند

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

  • مون بردز یک کالکشن NFT اتریومی شامل 10 هزار تصویر پروفایل است.
  • دارندگان توکن‌های مون بردز به انجمن PROOF دسترسی دارند و می‌توانند این توکن‌ها را nest کنند تا سود بیشتری به دست آورند.

در بازار NFT که پر از کالکشن‌های شبیه به هم است، سخت است که یک پروژه بتواند جلب توجه کند - به خصوص پروژه ای از نوع عکس پروفایل (PFP). اما مون بردز از همان ابتدا به دلیل استفاده از آثار هنری جذاب، حامیان شناخته شده و مدل انگیزشی مناسبی که داشت توانست مسیری صعودی را در پیش بگیرد.

این پروژه مبتنی بر اتریوم از جهاتی شبیه به باشگاه میمون‌های کسل و کریپتو پانکس است اما این اولین کالکشن PFP از Kevin Rose کارآفرین حوزه فناوری وارد قلمروهای جدید شده است. در این مطلب شما را با مون بردز و سیستم اختصاصی آن آشنا می‌کنیم و به شما خواهیم گفت که چرا این پروژه به محبوبیت چشمگیری رسیده است.

مون بردز چیست؟

مون بردز کالکشنی متشکل از 10 هزار NFT اتریومی است که هر کدام از آنها شامل تصویر یک کاراکتر جغد پیکسلی با خصوصیات و امکانات تصادفی هستند. گرچه بعضی از اجزاء در تصاویر مختلف مشترک هستند اما هیچ دو NFT کاملاً شبیه هم نیستند.

از این جهت، این سیستم هم شبیه به میمون‌های کسل و خیلی از پروژه‌های عکس پروفایل موجود در این بازار است. همچنین مثل میمون‌های کسل دارندگان مون بردز هم حقوق مالکیت معنوی خاصی دارند و می‌توانند از تصاویر خودشان برای ساختن محصول، سرویس، کالا و غیره استفاده کنند. همچنین این افراد به یک انجمن خصوصی موسوم به PROOF Collective دسترسی دارند.

PROOF Collective چیست؟

PROOF Collective یک باشگاه عضویتی مبتنی بر توکن‌های NFT است که توسط Kevin Rose کارآفرین حوزه فناوری و یکی از شرکای شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر True Ventures طراحی شده است. Rose از جمله کلکسیونرهای NFT است و تصمیم گرفت پادکست PROOF خودش را تبدیل به یک انجمن خصوصی کند که برای دسترسی به آن نیاز به یک NFT است. این سرویس به دارندگان توکن خودش NFT رایگان، امکان دسترسی به رویدادها و محتوای خاص و پاداش‌های دیگر اهداء می‌کند.

PROOF در دسامبر 2021 هزار NFT را در قالب یک طرح مزایده به سبک هلندی عرضه کرد که قیمت شروع آن 5 اتر بود. خیلی سریع این توکن‌ها افزایش بها پیدا کردند و در حال حاضر ارزان ترین NFT موجود در این مجموعه 120 اتر یا به عبارتی 338 هزار دلار ارزش دارد. PROOF قصد دارد در سال 2023 یک کنفرانس NFT برگزار کند همچنین عرضه NFTهای بیشتر و اخبار دیگر نیز در راه هستند.

آیا می‌دانستید؟

جیمی فلن کمدین و مجری تلویزیون علاوه بر توکن میمون‌های کسل یک جفت مون بردز هم دارد. اما مشخص نیست که آیا فلن این توکن‌های مون بردز را خریده یا به عنوان هدیه دریافت کرده است.

ویژگی خاص مون بردز چیست؟

به غیر از هنری بودن پروژه یکی از دلایل مهم جلب توجه و علاقه کاربران نسبت به آن شهرت Rose است که یکی از کلکسیون سازهای برجسته توکن‌های تعویض ناپذیر ارزشمند است و با پادکست‌های خودش باعث جلب توجه زیادی نسبت به این مسئله شد. همچنین Alexis Ohanian هم بنیانگذار پروژه که به عنوان سرمایه گذار در پروژه فعالیت دارد یکی دیگر از نام‌های برجسته در این پروژه است.

بعضی از این خصوصیات باعث ایجاد ترس از دست دادن شده که منجر به افزایش قیمت و فروش هر چه بیشتر توکن‌های این پروژه شدند. همچنین امکانات و طرح‌های آینده در نظر گرفته شده برای PROOF هم یکی از ملاحظات کلیدی هستند چون عضویت در این پروژه مزایای جالب توجهی برای دارندگان NFT دارد. مالکان مون بردز در صورت نداشتن NFT PROOF Collective سطح دسترسی و اختیارات کمتری دارند اما باز هم این اکوسیستم برای سرمایه گذاری ارزشمند به نظر می‌رسد.

منظور از nesting یا لانه سازی چیست؟

لانه سازی قابلیت جدیدی است که برای مون بردز اضافه شده است. لانه سازی در واقع یک نوع استیکینگ است که یکی از مکانیزم‌های پرکاربرد در حوزه ارزهای دیجیتال است. با این مکانیزم کاربران می‌توانند از طریق قفل کردن توکن‌های خودشان در یک پلتفرم پاداش کسب کنند. اما در این حالت خاص NFT مون بردز را در والت خودتان نگه می‌دارید و پاداش‌ها توکن کریپتو نیستند.

اما از طریق لانه سازی با توکن‌ها - و نه لیست کردن یا فروش آنها - به تدریج سطح لانه بالاتر می‌رود (مثل آنهایی که توکن‌ها را برای مدت طولانی نگه می‌دارند) و با بالا رفتن سطح لانه مزایای خاصی از انجمن PROOF در اختیار کاربر قرار می‌گیرد از جمله دسترسی به پاداش‌های بهتر و بیشتر. این طرح در آوریل 2022 راه اندازی شده بنابراین هنوز مزایا و آینده آن مشخص نیست اما احتمالاً به زودی این موضوع مشخص خواهد شد.

چگونه NFTهای مون بردز را بخریم؟

توکن‌های مون بردز در 16 آوریل تولید شدند و حالا در بازارهای NFT ثانویه مثل OpenSea و LooksRare در دسترس هستند. این توکن‌ها که در ابتدا به قیمت 2 و نیم اتر (حدود 7600 دلار) فروخته می‌شدند به تدریج به دلیل افزایش تقاضا ارزش بیشتری پیدا کردند و حالا قیمت شروع آنها حدود 32 اتر (90 هزار دلار) است.

آیا می‌دانستید؟

در حال حاضر با ارزش ترین توکن مون بردز NFT شماره 2642 است که به قیمت 350 دلار (1.03 میلیون دلار) به سازندگان سندباکس فروخته شده است.

آینده

مون بردز از جمله پروژه‌های NFT است که بزرگترین راه اندازی را داشت و این پروژه بین تولید اولیه و فروش‌های بعدی تنها ظرف 2 روز 280 میلیون دلار حجم معاملات داشت. پس از چند هفته، حالا کل این توکن‌ها 477 میلیون دلار ارزش دارند.

پس از این شروع به کار دو حرکت مهم دیگر هم توسط اعضای این پروژه صورت گرفت. Alexis Ohanian که قبلاً به آن اشاره شد، به عنوان سرمایه گذار به این پروژه پیوست و شرکت Seven Seven Six او 10 میلیون دلار به PROOF تزریق کرد.

در عین حال Ryan Carson مدیر ارشد عملیات Proof پس از معرفی یک صندوق سرمایه گذاری NFT به نام 121G و خرید مون بردز در بازار ثانویه، از پروژه کنار رفت. بعضی از کلکسیونرها نسبت به اقدامات Carson اظهار ناراحتی کردند که این نشان می‌دهد او از اطلاعات اولیه به دست آمده درباره طرح‌های آینده PROOF منفعت برده است.

حداقل در حال حاضر به نظر می‌رسد که این اتفاق یک دست انداز نسبتاً کوچک برای PROOF بوده چون از آن زمان به بعد ارزش مون بردز و حجم معاملات آن به طور چشمگیری افزایش یافته است و اکثر دارندگان این توکن به لانه سازی و پتانسیل سود آن علاقه دارند و حدود 85 درصد از توکن‌های NFT پروژه خیلی زود پس از راه اندازی این قابلیت، وارد فرایند لانه سازی شدند.

با وجود پیشرفت و صعود چشمگیر مون بردز باید منتظر ماند و دید که در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو این پروژه بین کالکشن‌های NFT همچنان صعود خواهد کرد یا خیر.