آکادمی

شنبه, 10 ارديبهشت 1401 01:25

آیا استفاده از ارزهای سنتی برای خرید بیت‌کوین استراتژی خوبی است؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

استفاده از دارایی‌های موجود در سیستم اقتصادی سنتی به عنوان لوریج برای خرید بیت‌کوین می‌تواند جزء استراتژی‌های سرمایه گذارانی با حد ریسک مشخص باشد. بیت‌کوین بهترین بیمه در برابر تورم محسوب می‌شود. چاپ و عرضه پیوسته پول توسط بانک‌های مرکزی باعث بی ارزش شدن ارزهای فیات و نابودی قدرت خرید آنها شده است. از هر پنج دلار بیشتر از یک مورد آنها در سال‌های 2020 و 2021 چاپ شده اند.

داده‌های فدرال رزرو نشان می‌دهد که یکی از شاخص‌های مهم اندازه گیری موجودی دلار به اسم M2 از 15.4 تریلیون دلار در ابتدای سال 2020 به 21.18 تریلیون دلار در دسامبر 2021 افزایش یافته است. M2 شاخصی برای ارزیابی موجودی پول است که شامل پول نقد، سپرده‌های پس انداز و چک و سایر ارزهایی است که به راحتی قابل تبدیل هستند مثل اوراق خزانه و صندوق‌های بازار پولی. این افزایش 5.78 تریلیون دلاری معادل با حدود 37.53 درصد از موجودی کل دلار است.

بیت کوین که سقف تولید محدودی دارد برای افرادی که به دنبال یک ابزار ذخیره ارزش برای حفاظت از پول خودشان در برابر تورم و مصادره هستند، یک گزینه خیلی خوب محسوب می‌شود. این مسئله با وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین هم مشاهده شد چون با شروع جنگ شاهد افزایش چشمگیر معاملات روبل/بیت‌کوین برای دور زدن تحریم‌ها بودیم.

در دهه اخیر بیت‌کوین نسبت به اکثر دارایی‌های مهم عملکرد بهتری داشته و به احتمال زیاد این روند ادامه خواهد داشت. بیت‌کوین خصوصیات پول سالم - کمیابی، پایداری، تقسیم پذیری، قابلیت حمل و ملموس بودن - را بهتر از هر پولی در تاریخ از خود نشان داده است. این خصوصیات بیت‌کوین در حال حاضر احتمال اینکه بیت‌کوین نسبت به ارز فیات و طلا بهتر عمل کند را افزایش داده است. پیش بینی می‌شود که در میان مدت ارزش بیت‌کوین هر سال 60 تا 70 درصد افزایش پیدا کند.

هر دقیقه، ساعت و روزی که بیت‌کوین بیشتر دوام می‌آورد، احتمال اینکه در آینده اعتماد بیشتری را به خود جلب کند بیشتر می‌شود. لازم به ذکر است که این خصوصیت و ضدشکنندگی با هم ترکیب شده اند. ضدشکنندگی یعنی اینکه چیزی به مرور زمان با هر حمله یا هر بار که تحت فشار خاصی قرار می‌گیرد، قوی تر شود. به دلیل این خصوصیات بیت‌کوین، هر فردی که در این بازار مشارکت داشته سعی می‌کند به مرور بیت‌کوین بیشتری جمع کند.

از نظر چنین شخصی بدیهی ترین چیزی که باید خرید، بیت‌کوین است. اما این استراتژی به میزان نقدینگی که در دسترس سرمایه گذار قرار دارد بستگی دارد. بعلاوه، کار کردن با این نقدینگی مسئولیت‌های خاصی دارد. مثلاً یک سرمایه گذار املاک باید دارایی خودش را به پول نقد تبدیل کند تا نقدینگی کافی برای پرداخت هزینه‌هایی مثل قسط بانکی یا هزینه‌های تعمیر ملک را در اختیار داشته باشد. در نتیجه، هدف افزایش سرمایه در دسترس برای خرید بیت‌کوین، بدون قرار گرفتن در موقعیتی آسیب پذیر است. اگر ثروت کافی را در سیستم اقتصادی سنتی جمع آوری کرده باشید، می‌توانید از آن به عنوان وثیقه استفاده کنید تا هزینه‌های سرمایه گذاری را در قالب ارز فیات پرداخت کنید. سپس بیت‌کوین خریده و بدهی را پس از افزایش بهای بیت‌کوین پرداخت کنید.

از نظر بعضی‌ها، ممکن است قرض گرفتن برای خرید بیت‌کوین حرکت پرریسکی باشد اما عکس آن خیر. قرض گرفتن ارز فیات برای خرید بیت‌کوین یکی از بزرگترین فرصت‌ها برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود چون ارزش این ارز فیات به مرور کمتر می‌شود اما ارزش بیت‌کوین بیشتر. بعلاوه، نرخ بهره نسبتاً کم است.

جذابیت بیت‌کوین ناشی از این واقعیتاست که سیاست پولی آن فسادناپذیر و غیرقابل تغییر است و در مجموع بیشتر از 21 میلیون بیت‌کوین تولید نخواهد شد.

 

عملکرد SAT نسبت به دلار به مرور زمان. Sat (مخفف ساتوشی) کوچکترین واحد بیت‌کوین و معادل با 100 میلیونیوم بیت‌کوین است.

Michael Saylor مدیرعامل شرکت میکرواستراتژی یک طرح کلی جالب برای استفاده از ارز فیات جهت خرید بیت‌کوین تهیه کرده است.

Saylor در آگوست 2020 اولین خرید بیت‌کوین میکرواستراتژی را اعلام کرد و گفت این شرکت 250 میلیون دلار از موجودی خودش را برای خرید بیشتر از 21 هزار بیت‌کوین صرف کرده است. تا سپتامبر همان سال Saylor 175 میلیون دلار دیگر را به بیت کوین تبدیل کرد و به این ترتیب 100% موجودی نقد میکرواستراتژی به بیت کوین تبدیل شد.

گرچه Michael Saylor دیر اقدام به خرید بیت‌کوین کرد اما به خوبی با ارزش بیت‌کوین آشنا بود و اینکه بیت‌کوین طلای عصر دیجیتال است، پولی که برای عصر دیجیتال ساخته شده است - یعنی پولی بی نیاز به مجوز، اپن سورس، سالم و جهانی. خرید، نگهداری و فروش بیت‌کوین بسیار راحت است و به صورت شبانه روزی می‌توان آن را معامله کرد.

شبکه بیت‌کوین یک سیستم پردازش تراکنش است. همین پردازش تراکنش‌ها امکان مبادله پول که در این سیستم بیت‌کوین است را فراهم می‌کند. بیت‌کوین هم یک شبکه پرداخت و هم یک دارایی است که کامپیوترهای بیشماری در سطح جهان از آن پشتیبانی می‌کنند.

 

نوسان بیت‌کوین به عنوان یک دارایی طبیعی است. قبلاً الگوهای قیمتی مشابهی را برای نفت و طلا مشاهده کرده ایم. نوسان بیت‌کوین به این دلیل زیاد است که اولین دارایی بود که در سطح جهان معامله می‌شود و با افزایش ارزش بازار بیت‌کوین، نوسان آن کمتر می‌شود.

گرچه نوسان بیت‌کوین در بازه روزانه زیاد است اما اشخاصی که بیت‌کوین را مثلاً در یک بازه 5 ساله نگه داشته اند، حتی در صورت خرید در اوج قیمت متضرر نشده اند. در هر صورت همین نوسان می‌تواند نقاط خیلی خوبی برای ورود به بازار فراهم کند. مهم تر از آن، نقدینگی و دسترس پذیری بیت‌کوین است. به گفته Saylor "سعی کنید یک روز تعطیل با گوشی 100 میلیون دلار طلا بفروشید، مطمئنم که نمی‌توان این کار را انجام داد."

علاوه بر این، نوسان بیت‌کوین حالت صعودی دارد. نوسان یک دارایی ضدتورمی به نوسان کم یک دارایی تورمی ترجیح داده می‌شود.

استفاده از دارایی‌ها به عنوان لوریج

شما هم می‌توانید همان کاری که Saylor انجام داد را تکرار کنید. اما از آنجایی که بیت‌کوین نوسان شدیدی دارد، باید مراقب باشید. سقوط ارزش 40 تا 60 درصدی بیت‌کوین امر بسیار رایجی است پس نباید در برابر نوسان قیمت آسیب پذیر باشید. همچنین بهتر است این کار را در صورتی انجام دهید که بیت‌کوین افت قیمت چشمگیری را تجربه کرده باشد چون در این صورت احتمال ریزش شدید مجدد آن بسیار کمتر است. همچنین اگر قصد وام گرفتن دارید بهتر است دوره بازپرداخت آن حداقل 5 ساله باشد جون معمولاً بازار خرسی بیت‌کوین تا 3 سال دوام دارد. این استراتژی برای افراد و شرکت‌ها صدق می‌کند.

در ادامه کارایی این استراتژی را با استفاده از مثال ملکی که متعلق به یک کمپانی حوزه املاک باشد بررسی می‌کنیم.

شرکت A یک آپارتمان 68 واحد می‌سازد. درآمد حاصل از اجاره سالیانه این ملک 750 هزار دلار است. معمولاً بانک چنین ملکی را 20 برابر بیشتر از درآمد حاصل از اجاره سالیانه آن قیمت گذاری می‌کند یعنی 15 میلیون دلار. همچنین معمولاً بانک هزینه ساخت و ساز چنین ملکی را پرداخت می‌کند. شرکت A می‌تواند یک وام 2 میلیون دلاری بیشتر با بازپرداخت 10 ساله و بهره 5 درصد دریافت کند یعنی 100 هزار دلار و ملک حکم وثیقه را برای بانک دارد. مبلغ وام حدود 13.3 درصد از وثیقه است.

شرکت A از درآمد حاصل از اجاره ملک برای پرداخت هزینه بهره سالیانه استفاده می‌کند.

به این ترتیب این شرکت درآمدی بیشتر از آنچه برای پرداخت تعهدات لازم است خواهد داشت.

درآمد حاصل از اجاره (750 هزار دلار) منهای 5 درصد نرخ بهره (100 هزار دلار) = 650 هزار دلار

با این فرض که بیت‌کوین هر سال بازدهی 60 درصد داشته باشد، پس از ده سال ارزش دارایی به دست آمده با این وام به صورت زیر خواهد بود:

افزایش ارزش 2 میلیون دلار بیت‌کوین در صورت افزایش بهای 60 درصدی بیت‌کوین در سال.

اما این یعنی ارزش بیت‌کوین که در حال حاضر حدود 42 هزار دلار است ظرف 10 سال به 2600000 دلار می‌رسد. از نظر من به عنوان یک بیت‌کوینر این احتمال وجود دارد بخصوص با توجه به اینکه تقریباً 10 سال پیش قیمت بیت‌کوین 13.45 دلار بود اما بعید است که چنین رشد سریعی را در پیش داشته باشیم چون برای رسیدن به این نقطه بیت‌کوین باید افزایش بهای چشمگیری پیدا کند. برای رسیدن به چنین نقطه‌ای باید چندین کشور بیت‌کوین را به عنوان دارایی رزرو قبول کنند که به احتمال زیاد زمان بیشتری می‌برد.

بنابراین حداکثر قیمت بیت‌کوین تا سال 2030 را 1 میلیون دلار در نظر می‌گیریم. این فرضیات بر اساس پیش بینی قیمت ARK Invest هستند.

با در نظر گرفتن قیمت فعلی بیت‌کوین یعنی 38 هزار دلار، شرکت A می‌تواند 52.63157894 بیت‌کوین به ارزش 2 میلیون دلار بخرد. با این فرض که تا سال 2030 قیمت بیت‌کوین به یک میلیون دلار برسد، ارزش بیت‌کوین خریداری شده پس از 10 سال 52,631,579 دلار خواهد بود.

هیچکس قادر به پیش بینی آینده نیست اما می‌توان گفت که نرخ پذیرش بیت‌کوین به مرحله‌ای برگشت ناپذیر رسیده است. این موضوع با توجه به پذیرش بیت‌کوین به عنوان ارز قانونی در السالوادور و قرار گرفتن آن در ترازنامه شرکت‌های بزرگ لیست شده در نزدک مثل تسلا و میکرواستراتژی مشهود است.

کاربرد بیت‌کوین به عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش حاکی از افزایش پذیرش آن در آینده و در نتیجه افزایش بهای آن است. هیچ فناوری بهتر از بیت‌کوین قادر به ایفای نقش ابزار ذخیره ارزش نیست. درست همانطور که پس از اختراع ماشین انسان‌ها هیچ وقت دوباره مثل قبل از اسب استفاده نکردند، استفاده از بیت‌کوین و برگشت به ارزهای سنتی هم بعید است.

بنابراین می‌توان گفت که شرکت A با دریافت این وام و نرخ بهره‌ای که پرریسک نباشد، می‌تواند در بلندمدت از افزایش بهای بیت‌کوین بهره ببرد.