آکادمی

یکشنبه, 19 دی 1400 23:25

عرضه اولیه گیم IGO چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

با محبوب شدن مفهوم GameFi، عرضه اولیه گیم (IGO)، هم بین سرمایه گذاران محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در طرح عرضه اولیه گیم می‌توانید توکن‌های NFT یک بازی بلاک‌چینی یا توکن‌هایی را که در اولین مراحل توسعه هستند، خریداری کنید.

مقدمه

معمولاً طرح‌های IGO توسط پلتفرم‌های لانچ پد اجرا و مدیریت می‌شوند و کاربران باید برای سرمایه گذاری از طریق لانچ پدها، توکن بومی پلتفرم مورد نظر را برای یک بازه زمانی مشخص قفل کنند. بسته به شرایط پروژه، این شرکت کنندگان می‌توانند به NFT یا توکن‌های بازی دسترسی زودتری داشته باشند. گاهی اوقات، امکان معامله کردن توکن‌ها و NFTهای به دست آمده از IGO در خارج از اکوسیستم بازی و در بازارهای NFT و اکسچنج‌های غیرمتمرکز وجود دارد.

IGO چگونه کار می‌کند؟

عرضه اولیه گیم (IGO) روشی برای جذب سرمایه توسط پروژه‌های بازی حوزه بلاک‌چین است. این مکانیزم شبیه به عرضه اولیه کوین (ICO) است اما به جز توکن‌های ارز دیجیتال، شرکت کنندگان IGO می‌توانند به آیتم‌های درون بازی هم زودتر دسترسی پیدا کنند و در عین حال از توسعه بازی پشتیبانی کنند. معمولاً آیتم‌هایی که در IGO عرضه می‌شوند شامل جعبه‌های اسرارآمیز، کاراکترهای بازی، اسکین، لوازم جانبی، سلاح و آیتم‌های مختلف دیگر هستند. گاهی اوقات هم دسترسی به این NFTها برای دسترسی به بازی یا اجرای آن ضروری است.

در حال حاضر چند لانچ پد IGO در بازار وجود دارد از جمله پلتفرم NFT بایننس، BSCPad، TrustSwap و EnjinStarter. لانچ پدهای مختلف شرایط مختلفی برای IGO دارند اما معمولاً سرمایه گذاران باید برای شرکت در این طرح‌ها توکن بومی پلتفرم لانچ پد را بخرند. برای مثال، IGOهای بایننس را در نظر بگیرید. سرمایه گذاران باید برای مشارکت در این پلتفرم مقدار مشخصی توکن BNB در والت بایننس خودشان داشته باشند.

شرکت کنندگان باید پس از به دست آوردن توکن‌های لازم آنها را برای مدت مشخصی در یک استخر قفل کنند. بسته به نوع الگوریتم توزیع، این افراد بر اساس میزان توکنی که قفل کرده بودند، NFT یا توکن پروژه را دریافت می‌کنند. پلتفرم NFT بایننس برای انتخاب کردن برنده‌های پاداش از یک مکانیزم عضویت استفاده می‌کند تا همه اعضا برای دریافت NFT از IGO، فرصت برابری داشته باشند. گاهی اوقات این افراد باید NFT یا توکن گیمینگ خریداری شده را برای مدتی نگه داشته یا استیک کنند تا اینکه بتوانند آن را در بازار معامله کنند.

تفاوت‌های IGO، ICO، IEO و IDO

در دنیای کریپتو چندین روش برای جذب سرمایه وجود دارد. عرضه اولیه کوین (ICO)، عرضه اولیه اکسچنج (IEO) و عرضه اولیه دکس (IDO) از محبوب ترین روش‌های جذب سرمایه هستند. این مکانیزم‌های جذب سرمایه با هم شباهت دارند اما از نظر طرز کارشان تفاوت‌های خاصی بین آنها هست.

عرضه اولیه کوین (ICO)

عرضه اولیه کوین (ICO) اولین روش جذب سرمایه در دنیای کریپتو بود. پروژه‌های بلاک‌چین با این روش می‌توانند با استفاده از ارزهای دیجیتال سرمایه جذب کنند. اتریوم در سال 2014 از این روش جذب سرمایه استفاده کرد و تا اوایل سال 2018 روش بسیار پرطرفداری بود. ICOها روش بسیار مؤثر و کارآمدی برای جذب پشتیبانی در اولین مراحل توسعه پروژه هستند.

عرضه اولیه اکسچنج (IEO)

تفاوت مهم بین عرضه اولیه اکسچنج و سایر روش‌های جذب سرمایه این است که IEO مستقیماً توسط تیم پروژه میزبانی نمی شود بلکه توسط یک اکسچنج ارز دیجیتال برگزار می‌شود. همکاری با اکسچنج‌های معتبر و شناخته شده، برای شرکت کنندگان IEO و همچنین خود پروژه مزایای مشخصی دارد. در اکثر مواقع معمولاً چنین پروژه‌هایی مراحل بازبینی سخت و دقیقی را سپری می‌کنند. در این روش، تیم پروژه برگزار کننده IEO می‌تواند به کاربران اکسچنج هم دسترسی داشته باشد. لانچ پد بایننس یکی از محبوب ترین پلتفرم‌های IEO است.

عرضه اولیه دکس (IDO)

عرضه اولیه دکس (IDO) یک ICO است که در یک اکسچنج غیرمتمرکز میزبانی می‌شود. IDOها برای مقابله با معایب ICO و IEO ساخته شدند. مثلاً وقتی توکن پروژه ای در یک اکسچنج غیرمتمرکز عرضه می‌شود، لیست شدن در اکسچنج‌ها برای آن نسبت به IEO هزینه کمتری دارد. همچنین IDOها نقدینگی فوری برای توکن‌ها فراهم می‌کنند یعنی اینکه تقریباً به محض تکمیل IDO، امکان لیست شدن توکن‌ها وجود دارد.

اما از آنجایی که IDOها در اکسچنج‌های غیرمتمرکز کار می‌کنند، معمولاً فرایند بازبینی سختی بر روی آنها اجرا نمی شود. ممکن است این شرایط ریسک کلی کار را افزایش دهد و باعث شود که بعضی پروژه‌های IDO کیفیت و اعتبار کمتری داشته باشند. همچنین باید مراقب کلاهبرداری‌هایی که با این روش انجام می‌شود بود چون بعضی از این پروژه‌ها کلاهبرداری هستند.

نکاتی برای شرکت در IGOها

مثل هر سرمایه گذاری، برای IGO هم تضمینی وجود ندارد که شرکت در آن شما را به سود برساند. قبل از هر گونه سرمایه گذاری باید تحقیقات کامل را انجام داده و خطرات احتمالی این کار را در نظر داشته باشید.

مثلاً می‌توانید سایت پروژه یا شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنید و ببینید که نقشه راه یا طرحی برای پروژه منتشر شده یا خیر. همچنین بررسی کنید که سرمایه گذاران معتبری در پروژه شرکت کرده اند یا خیر.

چگونه با پلتفرم NFT بایننس در IGOها شرکت کنیم؟

با شرکت در IGOهای پلتفرم NFT بایننس می‌توانید به کالکشن‌های NFT و آیتم‌های اختصاصی بازی‌ها دسترسی پیدا کنید.

پلتفرم NFT بایننس یک مکانیزم عضویت خاص دارد که هدف از طراحی آن اطمینان از وجود فرصت‌های برابر برای همه کاربران است. سهم نهایی NFT کاربران بر اساس یک الگوریتم عمومی قابل بررسی مشخص می‌شود.

وارد حساب بایننس خودتان شده و به صفحه Binance NFT بروید. روی بنر IGO مورد نظر کلیک کنید.

به صفحه عضویت هدایت می‌شوید که در آنجا می‌توانید همه اطلاعات پروژه را مشاهده کنید. برای شرکت در این طرح‌ها باید حداقل یک میزان BNB تعیین شده داشته باشید.

IGOهای بایننس چهار مرحله دارند: آمادگی، عضویت، محاسبه و توزیع.

صحبت‌های پایانی

IGOها فرصت جدیدی برای جذب سرمایه از طریق تکنولوژی بلاک‌چین هستند. گرچه این راهکار ابزار خوبی برای حمایت از پروژه‌ها توسط سرمایه گذاران است اما با ریسک‌های خاصی همراه است. مثل همیشه قبل از هر گونه سرمایه گذاری در هر پروژه ای، باید تحقیقات کامل را انجام دهید