آکادمی

دوشنبه, 06 دی 1400 06:45

واقعیت افزوده چه نقشی در جذابیت و پیشرفت دنیای متاورس metaverse دارد؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

چندین سال بود که عده‌ای تصور می‌کردند واقعیت افزوده از رده خارج شده است. این فناوری آنقدر که باید در نظر مخاطبان جذاب جلوه نمی‌کرد تا تبدیل به بخش مهمی از تجربیات کاربری در فضای آنلاین شود اما حالا شرایط فرق کرده! با ظهور متاورس واقعیت افزوده دوباره در مسیر رسیدن به شکوه و عظمت است و قرار است نقش مهمی در زندگی دیجیتال ما بازی کند.

اکوسیستم واقعیت مجازی موبایلی امروزی پایه و اساس لازم برای شکل گیری روش‌های تعامل کاملاً جدید با جهان را شکل داده است از جمله تغییر شیوه‌های خرید، کمک به رشد بازار طراحی یا نزدیک تر کردن ما به مفهوم متاورس. اما واقعیت مجازی به غیر از کمک به تحقق چشم انداز شرکت‌هایی مثل فیسبوک و توئیتر و ایجاد دنیاهای جدید مثل پوکمون گو، چه امکاناتی به متاورس اضافه می‌کند؟ آیا قرار است همیشه همه چیز در یک قلمروی مجازی مجزا رخ دهد یا ممکن است در یک مرحله خاص، دنیای واقعی ما با متاورس ترکیب شود؟ در این مقاله به بررسی اصول مهم واقعیت افزوده در متاورس می‌پردازیم و از این فرصت برای معرفی OVR که پیشگام این عرصه است استفاده می‌کنیم.

نگاهی به تاریخچه واقعیت افزوده

در سال 2016 Om Malik در مقاله‌ای در سایت نیویورکر نوشته بود: "واقعیت افزوده، تبدیل به چوپان دروغگوی دنیای پسا اینترنت شده است – مدت‌هاست که وعده‌های زیادی درباره این فناوری شنیده می‌شود اما این وعده‌ها به ندرت محقق می‌شوند." او سپس به بررسی پیامدهای احتمالی پوکمون گو پرداخت که در در جولای 2016 منتشر شده بود. البته Malik پیش بینی نکرده بود که گیمینگ واقعیت مجازی در نهایت موفق به دور هم جمع کردن بیش از 232 میلیون کاربر می‌شود.

فیسبوک (متا) در حال برنامه ریزی برای ساختن یک ماتریس دیجیتال به اسم متاورس است اما به گفته John Hanke مدیرعامل شرکت Niantic، هدف اصلی در این پروژه این است که از خود واقعیت استفاده کرده و آن را ارتقاء دهیم.

حدود 5 سال بعد از انتشار پوکمون گو، این بازی مثل رویایی فراموش شده به نظر می‌رسد و این موضوع دیدگاه اولیه Malik مبنی بر اینکه حس می‌کند درباره واقعیت مجازی بزرگنمایی شده و در نهایت عملکرد رضایت بخشی ندارد را تأیید می‌کند. اما امروز آمار و ارقام داستان دیگری را نشان می‌دهند. پیش بینی می‌شود که تا سال 2028 بازار واقعیت افزوده به ارزش بازار بیش از 340 میلیارد دلار برسد آن هم با نرخ رشد سالیانه 43.8 درصد از حالا تا سال 2028.

قبل از این هم واقعیت افزوده موبایلی تبدیل به بخش مهمی از زندگی روزمره ما شده بود. برای مثال فیلترهای اینستاگرام و اسنپ چت را در نظر بگیرید، همچنین اپلیکیشن‌هایی که نمایی دیجیتالیزه شده از مکان‌ها و زیرساخت‌های دنیای واقعی در اختیار ما قرار می‌دهند مثل گوگل مپز و اوبر.

گرچه واقعیت افزوده همین حالا هم به زندگی روزمره ما راه پیدا کرده اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که چشم انداز تکنولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی امروزی جای بیشتری برای ابتکار در عرضه واقعیت افزوده فراهم کرده است. ظهور متاورس، که مرز جدید واقعیت و مجازی است و مرزهای Web3 (نسل جدید اینترنت) را تعریف می‌کند، باعث تشدید این شرایط شده است.

اما پیش از پرداختن کامل تر به این موضوع اول باید به تفاوت بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اشاره کنیم که هر دو پایه و اساس چشم انداز دنیای آینده را تشکیل می‌دهند. با این وجود تکنولوژی‌های فراگیر، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تفاوت‌های خاصی با هم دارند که شامل غرق کردن کاربر در یک محیط کاملاً مجازی (VR) یا نشان دادن عناصر مجازی در محیط واقعی (AR) هستند.

برای مثال فیسبوک (که حالا به متا تغییر نام داده) در حال طراحی دستکشی لمسی است که با استفاده از آن می‌توان در متاورس اشیای مجازی را لمس کرد.

متاورس، مرز جدید واقعیت و مجازی

همزمان با پیشرفت طراحی واقعیت مجازی در متا، Niantic Labs بیشتر و بیشتر واقعیت افزوده را به عنوان آینده متاورس قبول می‌کند. این سازنده بازی پوکمون گو حتی یک کیت توسعه اپلیکیشن موبایلی واقعیت افزوده طراحی کرده است.

تعداد روزافزونی از کارشناسان معتقدند که ما بالاخره به متاورس نزدیک تر شده ایم. دنیای که در آن واقعیت و مجازی با هم ادغام می‌شوند. همچنین گفته شده که تا سال 2024 ارزش بازار متاورس به حدود 800 میلیارد دلار می‌رسد. Alex Nelson مدیر تجربیات کاربری بخش تحقیق و توسعه BBC می‌گوید: "تحول واقعی وقتی رخ می‌دهد که مشکلات مربوط به بینایی هدست‌های واقعیت افزوده حل شده و مفهوم ایجاد یک لایه دیجیتال دائمی برای دنیای واقعی تبدیل به واقعیت شود."

مشکل پاسخ دادن به این سوال است که چه کسی عضو متاورس واقعیت افزوده خواهد بود. شاید این موضوع بیش از حد عملی تخیلی به نظر برسد اما توانایی نشان دادن محتوای مخصوص لوکیشن و شرایط کاربر بسیار جذاب است هم برای مخاطب و هم افرادی که سعی دارند جزء بازیگران مهم بازی واقعیت افزوده باشند. مثلاً Civilisation AR اپلیکیشن موبایلی جذابی است که سال 2018 راه اندازی شد و به کاربران امکان می‌دهد نمایشگاه‌های تاریخی و آثار هنری مشهور را از نزدیک دیده و حتی با آنها تعامل داشته باشند.

ادغام دنیای فیزیکی و مجازی تغییری است که می‌تواند بازاریابی و تجارت را متحول کند. ما در ابتدای راه وب 3 هستیم، جایی که در آن همه تکنولوژی‌ها جان خواهند گرفت: سه بعدی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی و بلاک‌چین. بازاریابی و برندسازی نقش مهمی در این تحول دارند و اخیراً با همکاری‌های قابل توجه بین پلتفرم‌های NFT، متاورس، بازی‌ها و برندهای بزرگ شاهد این موضوع بودیم: آدیداس و سندباکس؛ کوکاکولا و دیسنترالند؛ گوچی و روبلاکس؛ نایکی و روبلاکس و غیره.

متاورس و واقعیت افزوده هر دو تکنولوژی‌هایی هستند که سعی دارند به طبیعی ترین شکل ممکن دیده شوند و تصاویر، صداها و حتی ورودی‌های حسی را به شکل روان و بی وقفه در درکی که از محیط اطراف داریم ادغام کنند. این یعنی واقعیت افزوده، بیشتر از هر نوع فناوری چندرسانه‌ای تا به امروز پتانسیل تغییر دادن حس ما نسبت به واقعیت و ادراک ما از تجربیات روزانه را دارد. در دنیایی ترکیب شده با واقعیت افزوده، یک پیاده روی ساده در خیابان‌ها ادغامی بی نظیر از دنیای فیزیکی و مجازی خواهد بود که چنان در هم آمیخته اند که باعث حذف کامل مرزهای موجود در ذهن ما می‌شوند. محیط اطراف ما پر از افراد، محل‌ها، اشیا و فعالیت‌هایی خواهد بود که در دنیای واقعی وجود ندارند اما کاملاً واقعی به نظر می‌رسند.

John Hanke مدیرعامل Niantic می‌گوید: "منظور ما از متاورس واقعی همین است، لایه مشترک همه این تحولات. خیلی از آنها مخصوص سرگرمی خواهند بود مثل ربات‌های غول پیکر، پوکمون و غیره اما می‌توانند صرفاً کاربردی باشند. می‌توان این فناوری‌ها را مخصوص خرید یا هر کاربرد عملی دیگری طراحی کرد. تفاوت پروژه ما با متاورس واقعیت مجازی این است که در این پروژه شما این حس را دارید که در دنیای واقعی هستید. در این پروژه اطلاعاتی به مکان‌های مختلف اضافه می‌شوند که کاربرد عملی دارند. مثلاً ممکن است یک دکمه مجازی در هوا ببینید که با فشار آن می‌توانید بلیط اتوبوس بخرید یا اطلاعات پروازتان را بررسی کنید. یا فلشی که شما را به مقصدی خاص هدایت می‌کند یا اطلاعات محصولاتی که به دنبال آنها هستید از جمله اینکه آیا به روش‌های اخلاقی تولید شده اند یا خیر. پتانسیل واقعیت افزوده همین است. واقعیت مجازی جاییست که متاورس واقعی در آن رخ می‌دهد."

Niantic Labs با دنبال کردن این چشم انداز و پتانسیل‌های فوق العاده متاورس و واقعیت افزوده، حدود 300 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده تا چشم انداز "متاورس دنیای واقعی" را محقق کند نه دنیایی مجازی یا موازی مثل آنچه فیسبوک به دنبالش است.

OVR، اولین اپلیکیشن واقعیت افزوده که شما را به متاورس می‌برد!

OVR (Over the Reality یا بر روی واقعیت) یک پلتفرم واقعیت افزوده است که در سطح جهان وجود دارد. OVR اپن سورس است و بر اساس بلاک‌چین اتریوم طراحی شده است. با OVR کاربران می‌توانند نگاهی اجمالی به دنیایی جدید داشته باشند و با داغ ترین فناوری‌های امروزی ارتباط برقرار کنند از جمله بلاک‌چین، توکن‌های تعویض ناپذیر و ارزهای دیجیتال. اما اهداف OVR به همین جا ختم نمی‌شود و سعی دارد تبدیل به پلتفرم متاورس واقعیت افزوده غیرمتمرکز و خانه NFTها شود!

این شرکت دائماً در حال طراحی و توسعه محصول است و اخیراً اولین نقشه سه بعدی از جهان واقعی بر اساس NFT (OVR Land Map) را راه اندازی کرد. این نقشه فرصت‌های زیادی برای ایجاد تجربیات واقعیت افزوده فراهم می‌کند. همچنین OVR در حال طراحی دنیاهای مختلفی است که می‌توانند وب 3 فردا را تشکیل دهند.

اکسی اینفینیتی پتانسیل سبک بازی برای درآمدزایی را آشکار کرد و حالا OVR به دنبال پیشگام شدن در عرصه "نقشه برداری برای درآمدزایی" است تا کاربران بتوانند صرفاً با اسکن کردن لوکیشن‌های فیزیکی، پاداش جمع کنند.

ما در دنیایی تماشایی زندگی می‌کنیم و قبل از این هم انقلاب واقعیت افزوده را به چشم دیده ایم. در این مرحله می‌توان با اطمینان گفت که واقعیت افزوده نقش مهمی در دنیای دیجیتال آینده خواهد داشت و البته همچنین واقعیت مجازی. پس باید مشتاقانه منتظر آینده باشیم.