آکادمی

شنبه, 29 آبان 1400 23:07

چگونه Bitcoin بیت کوین را خریداری کنیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

ظرف چند دقیقه اولین بیت‌کوین خودتان را بخرید!

اپلیکیشن والت Bitcoin.com را دانلود کنید.

روش پرداخت (کارت اعتباری/بدهی، اپل پی و غیره) را مشخص کنید.

دستورالعمل‌ها را برای خرید دنبال کنید.

نکات مهم

سه نکته مهمی که هنگام خرید بیت‌کوین باید در نظر داشته باشید، عبارتند از:

روش پرداخت

پلتفرم/درگاه مورد استفاده

اینکه بیت‌کوین شما به کجا منتقل می‌شود.

روش‌های پرداخت متنوع هستند از جمله پرداخت با کارت، انتقال بین بانکی، اپلیکیشن‌های پرداخت (پی‌پال، اپل پی، گوگل پلی و غیره)، پرداخت حضوری با پول نقد و غیره. هر روش پرداخت از نظر راحتی، حریم خصوصی و کارمزد مزایا و معایب خاص خود را دارد.

پلتفرم‌ها/درگاه‌های خرید بیت‌کوین شامل سرویس‌های ارائه دهنده والت دیجیتال، اکسچنج‌های آنی متمرکز، میزهای فرابورس (معمولاً سرویس‌های مبادله خصوصی فرابورس بیشتر توسط افرادی با سرمایه بالا استفاده می‌شود)، بازارهای نظیر به نظیر و حتی اپلیکیشن‌های پرداختی مثل پی‌پال هستند.

البته امکان خرید حضوری بیت‌کوین هم وجود دارد. مثلاً ممکن است به یکی از دوستانتان در ازای دریافت مقداری بیت‌کوین، پول نقد بدهید.

در رابطه با محل انتقال بیت‌کوین، گزینه‌های موجود عبارتند از:

در یک والت بیت‌کوین تحت کنترل خودتان (یعنی یک والت غیرکاستدی مثل Bitcoin.com)؛

در یک والت بیت کوینی تحت کنترل شخصی دیگر (مثل یک اکسچنج متمرکز یا اپلیکیشن پرداختی مانند پی پال).

بیت‌کوینی که کلید آن را نداشته باشید، متعلق به شما نیست!

وقتی بیت‌کوین را در والتی تحت کنترل خودتان داشته باشید (که به آن والت غیرکاستدی گفته می‌شود) هرگز برای استفاده کردن از آن نیازی به اجازه گرفتن ندارید. این یعنی می‌توانید بدون نیاز به انتظار تأیید تراکنش توسط یک شخص ثالث مثل اکسچنج، بیت‌کوین خودتان را دریافت کنید. همچنین می‌توانید هر زمان که خواستید آن را به هر جایی منتقل کنید.

در مقابل خیلی از والت‌های کاستدی، درباره آنچه می‌توانید با بیت‌کوین‌های خودتان انجام دهید محدودیت‌های شدیدی دارند. مثلاً ممکن است از شما خواسته شود که پیش از ارسال بیت‌کوین به یک آدرس اول آن را ثبت کنید و یا ممکن است لازم باشد که برای برداشت ارز چند روز منتظر بمانید. در بعضی موارد (مثلاً پی پال)، برداشت به هر روشی مجاز نیست. همچنین احتمال بلوکه شدن حساب هم وجود دارد. مثلاً اگر تصور شود که شما تهدید امنیتی یا کلاهبرداری ایجاد می‌کنید، ممکن است حسابتان مسدود شده و هیچ راهی برای بازیابی آن نداشته باشید.

همچنین، بهترین والت‌های غیرکاستدی امکان تنظیم کارمزد شبکه را هم برای انتقال وجه فراهم می‌کنند. به این ترتیب می‌توانید در مواقعی که عجله ندارید در هزینه‌ها صرفه جویی کنید یا بالعکس.

مهم تر اینکه، والت‌های غیرکاستدی امنیت بیشتری دارند. تا زمانی که از اصول نگهداری و مدیریت از کلیدهای خودتان پیروی کنید، نیازی به نگرانی برای هک شدن نخواهید داشت و در معرض خطراتی مثل هک شدن اکسچنج مورد نظر یا ورشکسته شدن آن نخواهید بود.

چرا باید برای خرید بیت‌کوین، هویت خودمان را مشخص کنیم؟

وقتی با یک ارز دولتی و از طریق یک اکسچنج بیت‌کوین می‌خرید، در واقع با یک کسب و کار قانونمند و تحت نظارت قانونی کار می‌کنید. چنین کسب و کارهایی باید به مقررات احرازهویت مشتریان (KYC) و قانون ضدپولشویی (AML) در زمینه انتقال وجه پایبند باشند. بر اساس این مقررات شرکت‌ها باید اطلاعات مشتریان از جمله مدارک هویتی و گاهی اوقات گواهی آدرس آنها را جمع آوری و ذخیره کنند.

کارمزدهای خرید بیت‌کوین

کارمزدهای خرید بیت‌کوین بستگی به روش و پلتفرم مورد استفاده دارند. مثلاً اگر مستقیماً از یک دوست و با پول نقد خرید انجام می‌دهید، فقط باید کارمزدهای شبکه برای انتقال بیت‌کوین از والت دوستتان به والت خودتان را در نظر داشته باشید.

اگر پرداخت را با کارت یا انتقال بانکی انجام می‌دهید، باید کارمزدهای استفاده از این شیوه‌های پرداخت را هم در نظر داشته باشید.

به غیر از این، اکسچنج‌ها کارمزدهایی برای اجرای تراکنش در نظر می‌گیرند. این کارمزدها هزینه‌های عملیاتی اکسچنج به همراه یک حاشیه سود کوچک را شامل می‌شوند. به طور کلی برای خریدهای بزرگ کارمزد کمتری پرداخت می‌کنید بنابراین منطقی است که از انجام تعداد زیادی خرید کوچک خودداری کنید.

روش‌های خرید بیت‌کوین

در ادامه مطلب به بررسی دقیق تر روش‌ها و فرایندهای خرید بیت‌کوین می‌پردازیم.

خرید بیت‌کوین با والت Bitcoin.com

با والت‌های کریپتو به راحتی و از طریق یک اپلیکیشن می‌توانید بیت‌کوین بخرید. والت Bitcoin.com هم این شرایط را دارد. مهم تر اینکه این والت کاملاً غیرکاستدی است. این یعنی شما همیشه کنترل کامل بیت‌کوین خودتان را در اختیار دارید. فرایند خرید بیت‌کوین با استفاده از این اپلیکیشن به این صورت است:

اپلیکیشن والت Bitcoin.com را در دستگاهتان باز کنید.

بیت‌کوین را انتخاب کرده و روی دکمه Buy کلیک کنید. توجه: می‌توانید سایر ارزهای دیجیتال را هم بخرید.

دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید تا والت دلخواهتان را انتخاب کنید. والت Bitcoin.com در اصل متشکل از چندین والت است یعنی برای هر کوین تحت پشتیبانی (مثل بیت‌کوین، بیت‌کوین کش و غیره) یک والت مجزا وجود دارد. بعلاوه می‌توانید هر تعداد والتی که می‌خواهید ایجاد کنید. این قابلیت به شما برای سازماندهی دارایی‌های خودتان کمک می‌کند. مثلاً می‌توانید یک والت بیت‌کوین به اسم My BTC Savings و یکی به اسم Everyday BTC Spending داشته باشید.

اگر برای اولین بار خرید انجام می‌دهید، هویت خودتان را تأیید کنید. پس از خرید اول که شامل تأیید هویت می‌شود، خریدهای آینده ظرف چند ثانیه انجام می‌شوند.

پس از تکمیل این کارها، خرید شما انجام می‌شود.

البته، می‌توانید از والت Bitcoin.com برای دریافت، نگه داشتن و استفاده از بیت‌کوین که قبلاً به روش دیگری خریداری کرده اید استفاده کنید. سایر روش‌های خرید بیت‌کوین عبارتند از:

خرید بیت‌کوین از سایت Bitcoin.com

می توانید با استفاده از کارت بدهی/دبیت کارت و سایر روش‌ها (مثل اپل پی، گوگل پی و غیره) از سایت Bitcoin.com بیت‌کوین بخرید. وقتی از این سایت بیت‌کوین می‌خرید، باید تعیین کنید که این بیت‌کوین به کجا منتقل شود. این یعنی هر زمان که به شما اعلام شد، باید یک آدرس بیت‌کوین وارد کنید.

برای مثال، آدرس بیت‌کوین چیزی شبیه به این عبارت است:

3J57t1XpEZ73CZmQvfksriyiWrnqLhGTLy

فرایند خرید بیت‌کوین از این سایت، به صورت زیر است:

وارد صفحه خرید بیت‌کوین شوید.

بیت کوین را انتخاب کنید. توجه: می‌توانید انواع ارزهای دیجیتال دیگر را هم انتخاب کنید.

ارز مورد نظر برای پرداخت را انتخاب کرده و مقدار آن را مشخص کنید (مثلاً 100 دلار).

روی دکمه BUY کلیک کنید.

آدرس والت خودتان را وارد کنید. در اینجا تصمیم می‌گیرید که بیت‌کوین خریداری شده شما به کجا می‌رود. مثلاً می‌توانید بیت‌کوین را مستقیماً به والت Bitcoin.com خودتان منتقل کنید. برای انجام این کار کافیست آدرس بیت کوین خودتان را بدانید. برای دریافت آدرس درست، مراحل زیر را طی کنید:

اپلیکیشن را باز کنید؛

روی آیکن دریافت کلیک کنید؛

بیت‌کوین را انتخاب کنید و والتی که بیت‌کوین شما به آن وارد می‌شود را مشخص کنید (مثل My BTC Wallet)؛

روی دکمه Copy ضربه بزنید تا آدرس شما در کلیپ بورد ذخیره شود. باید این آدرس را در سایت خرید Bitcoin.com وارد کنید. مثلاً اگر از طریق کامپیوتر یا لپ تاپ وارد این سایت می‌شوید، می‌توانید آدرس را برای خودتان ایمیل کرده و بعد در فیلد آدرس والت سایت پیست کنید.

با ایجاد یک حساب کاربری و ارائه جزئیات پرداخت، خرید را تکمیل کنید.

خرید بیت‌کوین از یک اکسچنج متمرکز

در این روش، بیت‌کوین خریداری شده شما در ابتدا توسط اکسچنج برای شما نگه داشته می‌شود. اگر می‌خواهید کنترل کامل بیت‌کوین خودتان را در اختیار داشته باشید، باید آن را از اکسچنج به یک والت غیرکاستدی مثل Bitcoin.com منتقل کنید. وقتی بیت‌کوین را از یک اکسچنج برداشت می‌کنید، باید سیاست‌ها و کارمزد برداشت اکسچنج را در نظر داشته باشید. در بعضی از موارد ممکن است این کار چند روز یا هفته زمان ببرد و کارمزد برداشت نسبت به کارمزد تراکنش‌های معمولی بیت‌کوین بیشتر خواهد بود.

جریان کلی خرید بیت‌کوین از یک اکسچنج به شرح زیر است:

وارد سایت یک اکسچنج متمرکز مثل Bitcoin.com شوید. فهرست سایر برترین اکسچنج‌های کریپتو در این لینک موجود است.

یک حساب کاربری ایجاد کرده و هویت خودتان را تأیید کنید.

دستورالعمل‌های سایت مورد نظر برای خرید بیت‌کوین یا ارز دیجیتال مورد نظرتان را دنبال کنید.

حالا بیت‌کوین شما در حسابتان قابل مشاهده خواهد بود.

اگر مایلید که کنترل کامل بیت‌کوین خودتان را در اختیار داشته باشید، باید آن را به یک والت غیرکاستدی منتقل کنید.

خرید بیت‌کوین با استفاده از یک پلتفرم معاملاتی نظیر به نظیر

پلتفرم‌های مختلفی هستند که امکان معامله بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کنند. چنین پلتفرم‌هایی یک درگاه برای ثبت سفارش خرید و فروش و یک سرویس امانی و حل اختلاف دارند.

از آنجایی که چنین پلتفرم‌هایی به کاربران برای پیدا کردن یکدیگر کمک می‌کنند، در خیلی از قلمروهای قضایی به عنوان اکسچنج یا منتقل کننده پول در نظر گرفته نمی‌شوند در نتیجه در بعضی از موارد نیازی به افشای هویت خودتان برای آنها ندارید. بنابراین برای کاربرانی که به حریم خصوصی اهمیت می‌دهند، پلتفرم‌های نظیر به نظیر روش کارآمدی برای به دست آوردن بیت‌کوین هستند هر چند به طور کلی چندان راحت نیستند و هزینه‌های آنها به طور کلی بیشتر است. لازم به ذکر است که برای یک فروشنده که از پلتفرمی نظیر به نظیر برای فروش تجاری بیت‌کوین استفاده می‌کند (یعنی در حدی بیشتر از چند تراکنش کوچک) ممکن است در بعضی از کشورها مشکلات قانونی ایجاد شود.

اکثر اکسچنج‌های نظیر به نظیر بیت‌کوین یک سیستم اعتباری دارند یعنی تاریخچه معاملات کاربرانشان را ثبت و پیگیری می‌کنند. اگر به دنبال یک اکسچنج نظیر به نظیر هستید، باید فروشنده‌هایی با اعتبار خوب را انتخاب کنید که چندین تراکنش داشته و کسی از آنها شکایت نکرده باشد.

معمولاً فرایند خرید بیت‌کوین از اکسچنج‌های نظیر به نظیر به شرح زیر است:

می توانید با توجه به روش پرداخت (مثل انتقال بانکی، پی‌پال و غیره)، مبلغ، محل فروشنده، اعتبار فروشنده و غیره فهرست را جستجو کنید.

معامله مورد نظر را شروع کنید. این کار باعث قفل شدن بیت‌کوین در یک حساب امانی می‌شود.

از طریق روش پرداخت توافق شده، مبلغ توافق شده را برای فروشنده ارسال کنید. ممکن است این روش مستلزم ملاقات حضوری با فروشنده و پرداخت مستقیم وجه باشد.

سپس فروشنده دریافت وجه را از طریق سایت یا اپلیکیشن تأیید می‌کند. این کار باعث می‌شود که بیت‌کوین از حساب امانی آزاد و به والت شما منتقل شود.

گاهی اوقات، بیت‌کوین خریداری شده مستقیماً از حساب امانی به والت بیت‌کوین انتخابی شما منتقل می‌شود. در بعضی دیگر از موارد این وجه اول به والت حساب شما در پلتفرم نظیر به نظیر منتقل می‌شود (که معمولاً یک والت تحت وب کاستدی است). در چنین مواقعی پس از این مرحله می‌توانید بیت‌کوین را به والتی تحت کنترل خودتان منتقل کنید. لازم به ذکر است که این روش آخر معمولاً شامل یک کارمزد می‌شود که عمدتاً به بیزنس مدل پلتفرم نظیر به نظیر مد نظر بستگی دارد.