آکادمی

شنبه, 29 آبان 1400 05:49

هاوینگ بیت کوین Bitcoin Halving چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مقدمه

در این مقاله می خواهیم درباره ی هاوینگ بیت کوین سخن بگوییم. این که هاوینگ بیت کوین به چه معنایی است؟ چه زمانی رخ می دهد و چه تاثیری بر روی قیمت و ارزش بیت کوین می گذارد؟ پس در ادامه ی این مقاله با ما همراه شوید.

آشنایی با هاوینگ Halving بیت کوین به زبان ساده

هاوینگ بیت کوین (Halving) که حرف l در آن تلفظ نمی شود لکن برخی کاربران ایرانی به آن هالوینگ نیز می گویند ولی تلفظ هاوینگ در آن صحیح تر می باشد، به رویدادی گفته می شود که به طور میانگین هر چهار سال یک بار یعنی پس از گذشت 210 هزار بلاک در بلاک چین بیت کوین، رخ می دهد و در این زمان، میزان تولید بیت کوین های جدید به شکل ناگهانی نصف می شود و پاداش اهدایی به ماینرها برای اضافه کردن یک بلاک به بلاک چین بیت کوین، 50 درصد کاهش می یابد. هدف از انجام این فرآیند که توسط ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین به وجود آمده، کنترل تورم بیت کوین بوده که در کد شبکه ی بلاک چین بیت کوین قرار داده شده است. این رویداد، سبب می گردد که نرخ عرضه ی بیت کوین های جدید یا همان عرضه نصف شده و تاثیر قابل توجهی بر روی ارزش بیت کوین گذاشته و موجب افزایش قیمت آن در طول مدت زمان مشخصی می شود. در ادامه به توضیح مختصری از نحوه ی استخراج بیت کوین برای درک بهتر مفهوم هاوینگ خواهیم پرداخت.

استخراج بیت کوین به چه صورت است؟

در فرآیند استخراج بیت کوین، عده ای تحت عنوان استخراج کننده و یا ماینرها برای تائید تراکنش های بیت کوین و حفظ امنیت شبکه ی آن، قدرت پردازش سخت افزارهای خود را در فرآیندی به نام استخراج در اختیار شبکه قرار داده که این فرآیند، مستلزم مصرف برق و حل معادلات پیشرفته ی ریاضی می باشد. در چنین حالتی، شبکه نیز به این افراد مقداری بیت کوین به عنوان پاداش پرداخت می نماید. در فرآیند هاوینگ که در بالا نیز شرح داده شد، در هر چهار سال یک بار، این پاداش اهدایی به استخراج کنندگان به میزان 50 درصد کاهش می یابد یعنی پاداش اهدایی نصف می شود که هدف از انجام آن نیز کنترل تورم بیت کوین می باشد.

در زمان خلقت بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتوی ناشناس، دو قانون اصلی بر روی شبکه ی بلاک چین بیت کوین وضع گردید که به شرح ذیل می باشد:

*اول این که موجودی بیت کوین به صورت محدود به 21 میلیون واحد بوده و

*دوم این که تعداد بیت کوین های تولید شده به ازای هر بلاک، پس از هر 210 هزار بلاک، یعنی به طور میانگین، هر چهار سال یک بار، 50 درصد یعنی به میزان نصف آن، کاهش پیدا می کند.

زمان رخداد فرآیند هاوینگ Halving بیت کوین به چه صورت است؟

این نکته را بدانید که در هر ساعت به طور میانگین 6 بلاک ایجاد می شود. به طور میانگین در هر روز 144 بلاک استخراج شده و همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، رویداد هاوینگ به طور میانگین، هر چهار سال یک بار یعنی پس از هر 210 هزار بلاک اتفاق می افتد.

هدف از ایجاد فرآیند هاوینگ Halving چیست؟

همان طور که پیش تر نیز بیان کردیم، هدف از ایجاد فرآیند هاوینگ، جلوگیری از تورم ارزش بیت کوین می باشد. زیرا که اگر بیت کوین های جدید با سرعت بالایی تولید و افزایش یابند و این میزان تولید به شکل نامحدود انجام گیرد، با افزایش بیت کوین های تولید شده و در حال گردش، ارزش آن نیز افت پیدا کرده و کاهش می یابد. بیت کوین طراحی شده است تا به مانند یک کالای باارزش مثل طلا عمل نماید. میزان طلاهای موجود در دنیا نیز محدود بوده و با استخراج هر گرم از آن، استخراج طلاهای باقی مانده نیز سخت تر و سخت تر خواهد شد.

هاوینگ Halving بیت کوین و تاثیرگذاری آن بر روی قیمت

با فرض ثابت بودن میزان تقاضا، اگر میان عرضه نصف گردد، قیمت باید دو برابر میزان قبل بوده تا به تقاضا پاسخ مثبت نشان دهد لکن نمی توان همواره میزان تقاضا را به شکلی ثابت نگه داشت تا کاهش پیدا نکند.

با توجه به سوابق و پیشینه ی هاوینگ بیت کوین، در مواردی هاوینگ تاثیر چندانی را بر روی قیمت باقی نگذاشته است. برخی از افراد بر این عقیده هستند که رویداد هاوینگ تنها برای اعضای جامعه ی بیت کوین شناخته شده و به همین سبب است که نمی تواند باعث ایجاد تغییرات قابل توجه در قیمت و ارزش آن شود. با این حال هنوز هیچ کس بر این عقیده نیست که رویداد هاوینگ بتواند به هیچ وجه بر روی کاهش قیمت آن اثر بگذارد.

برای مثال در سال 2016 میلادی و تنها یک هفته پس از رویداد هاوینگ، تغییر زیادی بر روی قیمت آن ایجاد نگردید. زیرا در آن زمان، بیت کوین در حدود 650 دلار بوده و پس از هاوینگ، قیمت آن به 675 دلار رسیده که تغییر قابل توجهی به حساب نمی آید. لکن در سال 2017 میلادی، قیمت بیت کوین به بالاترین رقم تاریخی خود یعنی 20 هزار دلار رسید.

همچنین این نکته را بدانید که استخراج بیت کوین ها تا زمانی که بیت کوین برای استخراج وجود داشته باشد، ادامه پیدا خواهد کرد. طبق برآوردهایی، تعداد نهایی بیت کوین ها در سال 2140 میلادی به حدود 21 میلیون واحد خواهد رسید که پایان استخراج آن تلقی می گردد. اگر بر اساس رویداد هاوینگ، پاداش بلاک به میزانی کاهش یافته که هزینه های استخراج آن برای ماینرها بیش تر از پاداش اهدایی شود، پاداش ماینرها از طریق کارمزد تراکنش ها قابل تامین خواهد بود.

سخن آخر

هدف از طراحی و ایجاد بیت کوین، این است که به مانند یک کالای باارزش در هر زمان مثل طلا بوده و این ارزش مندی خود را در طول زمان حفظ نماید. به همین منظور و برای حفظ ارزش مندی آن، بیت کوین های تولید شده به تعداد 21 میلیون عدد به صورت محدود و متناهی ایجاد گردیده است و با ایجاد رویداد هاوینگ در کنترل میزان تورم قیمت و ارزش آن اقدام گردیده است.