آکادمی

دوشنبه, 10 آبان 1400 03:03

تاثیر Taproot Upgrade آپگرید تپ روت بر قیمت بیت‌کوین

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

این آپگرید که برای 16 نوامبر برنامه ریزی شده، نگرانی بعضی از سرمایه گذاران را نسبت به توانایی شبکه بیت‌کوین برای رشد و توسعه برانگیخته است.

آخرین بار که شبکه بیت‌کوین یک آپگرید مهم را تجربه کرد، جولای 2017 بود که منجر به افزایش حدود 50 درصدی قیمت بیت‌کوین تا 23 آگوست یعنی زمان فعال سازی این آپگرید شد.

حالا با آماده شدن این شبکه بلاک‌چین برای آپگرید مهم بعدی که در ماه نوامبر و با عنوان تپ روت انجام می‌شود، تعدادی از سرمایه گذاران چشم به تغییر قیمت بیت‌کوین دارند. قیمت بیت‌کوین امسال تقریباً دو برابر شده و هفته پیش به یک رکورد جدید 67 هزار دلاری رسید. گرچه باز هم احتمال افزایش بهای بیت‌کوین وجود دارد اما تپ روت به تنهایی عامل این افزایش بها نخواهد بود.

به گفته Edward Moya تحلیلگر ارشد بازار برای کارگزاری اکسچنج‌های خارجی آنلاین Oanda، "آپگرید تپ روت حداقل تأثیر را بر قیمت بیت‌کوین خواهد داشت."

آپگرید تپ روت که قرار است 16 نوامبر اجرا شود با استفاده از یک راهکار ابتکاری موسوم به Schnorr منجر به افزایش قابلیت‌های حفاظت از حریم خصوصی در این شبکه می‌شود. همچنین این آپگرید امکان اجرای "قراردادهای هوشمند" سبک تر را فراهم می‌کند. قراردادهای هوشمند نرم‌افزارهایی هستند که روی یک بلاک‌چین ذخیره شده و پس از برقراری شرایطی خاص به شکل خودکار اجرا می‌شوند. قراردادهای هوشمند یکی از ویژگی‌های کلیدی شبکه اتریوم هستند که منجر به رشد سریع اقتصاد غیرمتمرکز و اپلیکیشن‌های این حوزه شدند که هدفشان اتوماسیون عملکرد بانک‌ها و شرکت‌های معاملاتی است.

Don Guo مدیرعامل شرکت Broctagon Fintech در سنگاپور می‌گوید: "این آپگرید یک لحظه انقلابی برای بیت‌کوین محسوب می‌شود."

همچنین این تغییر یکی از تفاوت‌های کلیدی رویکرد بیت‌کوین برای ارتقای شبکه را در مقایسه با بلاک‌چین‌های رقیب نشان می‌دهد که در آنها تغییر و آپگرید امر متداول تری است. اتریوم که بلاک‌چین شماره دو محسوب می‌شود همین اواخر ‌هاردفورک لندن را پشت سر گذاشت و قرار است سال بعد شاهد رونمایی از بازسازی بزرگی به اسم اتریوم 2 باشیم که این تغییرات باعث رشد پنج برابری قیمت اتر در سال جاری شدند.

آیا تپ روت برای بیت‌کوین مفید است؟

حامیان بیت‌کوین بر این باورند که حرکت آهسته این شبکه نشان می‌دهد که توسعه دهندگان آن چقدر روش‌مند و محتاط هستند – در واقع آنها سعی می‌کنند از هر آنچه که ممکن است به این شبکه بلاک‌چین انقلابی ضربه بزند، دوری کنند.

اما بعضی از سرمایه گذاران نسبت به توانایی بیت‌کوین در زمینه رشد و توسعه دچار تردید هستند و نگرانند که مزایایی که بیت‌کوین به عنوان اولین بلاک‌چین داشت، کم کم از دست برود. با توجه به سرعت رشد توسعه صنعت بلاک‌چین، سپری شدن چهار سال بدون عرضه یک آپگرید مهم، زمان بسیار طولانی به نظر می‌رسد.

Denis Vinokourov مدیر تحقیقات شرکت Synergia Capital می‌گوید: "عده ای معتقدند که نبود آپگرید برای بیت‌کوین نشان دهنده برتری آن نسبت به اتریوم است."

به گفته او احتمالاً پیاده سازی تپ روت تأثیر محدودی بر قیمت بیت‌کوین دارد چون سالهاست که همه منتظر این آپدیت هستند.

به گفته Vinokourov: "این خطر وجود دارد که از دید بازار این تغییر چندان جدید نباشد."

Adam Back مدیرعامل Blockstream و محقق پروتکل در مصاحبه ای به سایت کوین دسک اعلام کرد که هر چند این شبکه زیاد آپگرید نمی شود اما ده‌ها توسعه دهنده همواره در تلاش برای ارتقای شبکه هستند. توسعه دهندگان از سال 2018 یعنی سال پس از آپگرید سگویت، در حال آماده شدن برای اجرای آپگرید تپ روت بوده اند.

به گفته Back: "این دیدگاه مردم اشتباه است. مردم تلاش‌های طولانی مدت برای اطمینان از کیفیت را نبود تغییر می‌دانند. تغییرات زیادی در راه است و برنامه انتشار این تغییرات کند است چون این تغییرات نیاز به تست و بررسی دارند."

Back می‌گوید: "مردم صبرشان را از دست داده اند چون حدود یک سال از وقتی خبر این آپگرید شنیده شده، می‌گذرد. کوین‌های رقیب بازاریابی زیادی درباره آنچه در 5 سال آینده رخ می‌دهد انجام می‌دهند."

چهار سال پیش ...

اگر تاریخ تکرار شود، این آپگرید می‌تواند تغییرات مهمی ایجاد کند.

آپگرید 2017 که سگویت را معرفی کرد با تفکیک یکسری داده از تراکنش‌ها و کوچکتر کردن حجم آنها باعث بهبود مقیاس پذیری بیت‌کوین شد. این گام امکان پردازش تراکنش‌های بیشتر بدون افزایش اندازه هر بلاک داده را فراهم کرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی آپگرید 2017، فعال شدن شبکه لایتنینگ بود. شبکه لایتنینگ یک لایه جانبی بر روی لایه اصلی بیت‌کوین است که امکان اجرای تراکنش‌های تقریباً فوری، رایگان و خصوصی را بر روی شبکه بیت‌کوین فراهم می‌کند. در واقع همین توسعه شبکه لایتنینگ از سال 2017 بود که باعث شد السالوادور به استفاده از بیت‌کوین در کنار دلار آمریکا ترغیب شود.

سگویت 23 جولای تأیید شد. یک ماه پس از شروع به کار این آپگرید قیمت بیت‌کوین 50 درصد افزایش یافته و در 23 آگوست 2017 به رقم قابل توجه 4247 دلار رسید.

خط عمودی فیروزه ای رنگ روی این نمودار تأثیر سگویت بر قیمت بیت‌کوین را از سال 2017 نشان می‌دهد. این حرکت در آن زمان بسیار مهم بود اما جهش بعدی بیت‌کوین باعث شد اهمیت آن کمتر به نظر برسد.

اما در حال حاضر که بیت‌کوین با قیمتی بیشتر از 60 هزار دلار معامله می‌شود، بعضی سرمایه گذاران معتقدند که به احتمال زیاد افزایش بهای بیت‌کوین به اوج رسیده است.

Daniel Cawrey مدیر عملیات شرکت سرمایه گذاری دارایی‌های دیجیتال Cypherpunk Holdings می‌گوید: "ممکن است از نظر میزان صعود مورد انتظار از بیت‌کوین محدودیت‌هایی وجود داشته باشد."

Cawrey می‌گوید: "اگر سرمایه گذار سازمانی هستید و هنوز در این بازار سرمایه گذاری نکردید، پس فرصت را از دست داده اید. به همین دلیل بعضی از سرمایه گذاران به دنبال اتریوم و بلاک‌چین‌های رقیب موسوم به قاتل اتر هستند."

تپ روت چه قابلیت‌هایی را فعال می‌کند؟

Anton Chashchin یکی از شرکای مدیریتی پلتفرم Bitfrost.io می‌گوید: "اضافه شدن قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند با توجه به فراهم کردن امکان ایجاد اپلیکیشن‌ها و محصولات جدید می‌توانست باعث افزایش علاقه از سمت سرمایه گذاران سازمانی شود."

از طرفی، تغییرات جدیدی که برای ارتقای حریم خصوصی انجام شده اند، می‌توانند باعث افزایش حساسیت دولت‌ها نسبت به مسائلی مثل فرار مالیاتی، پولشویی و فعالیت‌های مجرمانه شوند.

به گفته Chashchin: "گرچه ممکن است این قابلیت برای اشخاصی که به دنبال اجرای تراکنش خصوصی هستند جذابیت داشته باشد اما از طرفی باعث افزایش حساسیت قانونگذاران می‌شود. همین حالا هم صحبت‌های زیادی درباره وضع مقررات وجود دارد و ممکن است این شرایط باعث شدت گرفتن اقدامات قانونگذاران شود."

در ماه سپتامبر سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال از محدودیت‌های ایجاد شده برای ماینرها در چین نگران شدند. همچنان نگرانی درباره مصرف انرژی توسط شبکه و آسیب‌های محیط زیستی آن خیلی از سرمایه گذاران را ناامید کرده است.

احتمالاً برای سرمایه گذاران سخت است که بیشتر از این به بیت‌کوین امیدوار باشند بخصوص با توجه به اینکه بیت‌کوین تمام بهای از دست رفته خودش را از کف قیمت ماه ژوئن که 28600 دلار بود به دست آورده است. راه اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین در آمریکا هفته پیش شروع شد و حجم دارایی‌های صندوق ProShares Bitcoin Strategy ETF تنها ظرف 2 روز از 1 میلیارد دلار فراتر رفت. Valkyrie Bitcoin Strategy ETF روز جمعه شروع به کار کرد و قرار است ETF VanEck سه شنبه راه اندازی شود.

اما به گفته شرکت بلاک‌چین IntoTheBlock احتمالاً آپگرید تپ روت نشان می‌دهد که امکان تطبیق پذیری و ارتقای بیت‌کوین بدون تأثیر گذاشتن بر قابلیت اطمینان یا سرپا بودن آن وجود دارد و در عین حال کاربرد آن به عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش حفظ خواهد شد.

Juan Pellicer تحلیلگر محقق IntoTheBlock می‌گوید: "انتظار داریم که سرمایه گذاران این آپگریدها را مثبت ببینند و در بلند مدت قیمت افزایش پیدا کند."

Guo از Broctagon می‌گوید: "با پیاده سازی فنی موفق و به دنبال آن افزایش پذیرش، دلیلی برای عدم افزایش بهای بیت‌کوین وجود ندارد!"