آکادمی

چهارشنبه, 16 تیر 1400 23:21

تکنولوژی تنگل Tangle و رمزارز آیوتا IOTA

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

تکنولوژی تنگل، تکنولوژی فوق العاده ای است که می تواند جایگزین قدرتمندی برای فناوری بلاک چین باشد و هدف آن کاهش هزینه ها و بهبود زمان تراکنش ها است به طوری که بتواند به اندازه ی کافی برای اینترنت اشیاء مقیاس پذیر باشد. پس زمینه ی این تکنولوژی، کمک کردن به مکانیسم های اقتصادی مثل پرداخت های خودکار ماشین ها و اینترنت اشیاء می باشد. اگر نمی دانید که اینترنت اشیاء چیست؟ باید بگوییم که این حوزه بیان گر این است که کامپیوترها چگونه مستقل از انسان ها می توانند فرآیند پرداخت را انجام بدهند و این مربوط به کامپیوترهایی است که با یکدیگر در ارتباط هستند.

و اما به سراغ رمزارز محبوبی که دارد از این تکنولوژی استفاده می کند می رویم که در سال 2018 جزو 10 رمزارز برتر دنیای رمزارزها بوده و هم اینک نیز جزو 30 رمزارز محبوب به شمار می رود و نام این رمزارز آیوتا IOTA است.

رمزارز آیوتا از دفتر کل توزیع شده استفاده می کند اما برخلاف بسیاری از رمزارزها از بلاک چین استفاده نمی کند و به جای آن از تکنولوژی استفاده می کند که توسعه دهندگان، آن را تنگل می نامند. تکنولوژی که بر اساس مدل های ریاضیات کار می کند.

تنگل نیز به مانند تکنولوژی بلاک چین، یک شبکه ی توزیع شده است و کنترل متمرکزی بر روی آن نیست و تراکنش های موجود در آن باید اجماعی تشکیل دهند تا اعتبار سنجی آن ها انجام گیرد. اگر بلاک چین را به خوبی درک کرده باشید متوجه می شوید که بلاکی موجود بود که با ترتیبی خاص از بقیه ی بلاک ها دنباله روی می نمود اما در تنگل چنین نیست و قضیه به گونه ای دیگر است. تنگل به جای افزودن پی در پی و ترتیبی بلاک ها به زنجیره از گراف هایی به شکل زیر در قسمت چپ تصویر استفاده می کند که کمی گیج کننده به نظر می آید.

این سیستمی که در زیر مشاهده می کنید از چپ به راست بوده و بلوک هایی که با رنگ دیگر مشخص شده اند، انتهایی ترین بخش آن می باشند.

نکته ی جالب دیگر این است که برای این که تراکنشی را در شبکه ی تنگل ارسال کنیم باید دو تراکنش دیگر را که می بایست اعتبار سنجی شوند تائید کنیم. در این حالت ممکن است که برخی بلوک ها بیش از یک بار اعتبار سنجی شوند زیرا این کار بر حسب انتخاب تصادفی می باشد و این به این معنی است که تفاوت بین یک گره یا گره کامل و استخراج کننده وجود ندارد. هر گره در صورتی که بخواهد تراکنشی را انجام دهد به استخراج کننده تبدیل می شود.

اما این یعنی چه؟ این یعنی ما کاربرها می توانیم تراکنش هایی را بدون کارمزد انجام دهیم و این چه قدر عالی خواهد بود!

مزیت دیگری که نسبت به الگوریتم کلاسیک بلاک چین وجود دارد این است که افراد بیشتری از آیوتا که مبتنی بر تنگل است استفاده می کنند که این باعث می شود که سرعت تراکنش ها بالاتر برود و در یک کلام تنگل مقیاس پذیری نامحدودی دارد.

اما یکی ازمشکلاتی که تنگل دارد، حمله ی 34 درصدی می باشد. اگر فرد یا گروهی بتواند کنترل بیش از 34% شبکه را در اختیار بگیرد می تواند ناامنی زیادی را ایجاد نماید که البته آیوتای محبوب این مشکل را نیز حل کرده است.

آیوتا این مشکل را با گرهی به نام هماهنگ ساز حل کرده است. این گره قدرتمندتر است و شبکه را کنترل می کند و تصاویر تنگل را جمع آوری کرده و آن ها را ذخیره می نماید تا شبکه را ایمن بسازد.