آکادمی

یکشنبه, 06 تیر 1400 00:20

راهنمای کار با اکسچنج وان اینچ 1INCH

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

وان اینچ یک سرویس تجمیع اکسچنج‌های غیرمتمرکز است که ارزان ترین نرخ ارزهای دیجیتال را بین اکسچنج‌های غیرمتمرکز مختلف انتخاب می‌کند. در این مطلب با طرز کار این اکسچنج آشنا می‌شویم.

خلاصه

  • محصول اصلی وان اینچ یک تجمیع کننده نرخ در اکسچنج‌های غیرمتمرکز است که سعی می‌کند بهترین قیمت ارزهای دیجیتال بین اکسچنج‌های غیرمتمرکز را پیدا کند.
  • این پلتفرم در دسامبر 2020 توکن حاکمیتی خودش یعنی 1INCH را رونمایی کرد.

اکسچنج‌های غیرمتمرکز یکی از انواع صرافی‌های ارزهای دیجیتال هستند که نیازی برای حاکمیت یک شخص ثالث بر آنها وجود ندارد. همانطور که از نام این اکسچنج‌ها مشخص است، در آنها یک کمپانی خاص بر دفتر ثبت سفارشات، نگهداری ارزهای دیجیتال کاربران و کارهای این چنینی نظارت ندارد.

همه می‌توانند در اکسچنج‌های غیرمتمرکز معامله کنند. تریدرها فقط باید والت‌های خودشان را به اکسچنج متصل کنند و به هیچ وجه نیاز نیست که یک شرکت دیگر به اطلاعات شخصی یا دارایی آنها دسترسی داشته باشد.

تعداد چنین اکسچنج‌هایی محدود است از جمله یونی سواپ، سوشی سواپ و پنکیک سواپ اما بین همه این اکسچنج‌ها که همگی نسبتاً تازه کار بوده و هر کدام ساختار خاص خود را دارد، قیمت ارزهای دیجیتال متفاوت است (و همین امر فرصت آربیتراژ را فراهم می‌کند). در نتیجه ممکن است در یونی سواپ قیمت اتریوم با 0x فرق کند علاوه بر این هر پلتفرم کارمزدهای متفاوتی دریافت می‌کند.

وان اینچ با هدف پیدا کردن بهترین قیمت‌ها در اکسچنج‌های غیرمتمرکز طراحی شده و در این مطلب شما را با عملکرد آن آشنا می‌کنیم.

وان اینچ چیست؟

وان اینچ اولین و مهم ترین پلتفرم جمع آوری قیمت‌های اکسچنج‌های غیرمتمرکز است. این یعنی وان اینچ اکسچنج‌های غیرمتمرکز مختلف را بررسی کرده و سعی می‌کند ارزان ترین قیمت‌ها را پیدا کرده و در اختیار تریدرها قرار دهد.

در حال حاضر یعنی ژوئن 2021 وان اینچ ادعا می‌کند که بیش از 50 منبع نقدینگی در اتریوم، 20 منبع در بایننس اسمارت چین و 8 منبع در پلی گان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. فهرست اکسچنج‌های غیرمتمرکزی که وان اینچ با آنها کار می‌کند شامل یونی سواپ، 0x، بالانسر و همچنین پروتکل نقدینگی خود وان اینچ با نام رسمی Mooniswap است.

وان اینچ در سال 2019 و حین برگزاری هکاتون ETHNewYork توسط Sergej Kunz و Anton Bukov تأسیس شد. از آن زمان وان اینچ موفق به جمع آوری 15 میلیون دلار سرمایه از شرکت‌هایی مثل Binance Labs، Galaxy Digital و Pantera Capital شد. در حال حاضر یعنی ژوئن 2021 حجم معاملات اکسچنج وان ایکس در روز حدود 250 میلیون دلار است.

وان اینچ چگونه کار می‌کند؟

فرض کنید که قصد خرید Wrapped Bitcoin (یک نسخه مصنوعی از بیت‌کوین) با پرداخت اتریوم از یک اکسچنج غیرمتمرکز را دارید. با نگاهی به اکسچنج‌های غیرمتمرکز مختلف متوجه تفاوت قیمت‌ها و همچنین کارمزدها می‌شوید.

الگوریتم وان اینچ، ارزانترین محل برای اجرای این معامله را با استفاده از اکسچنج‌های مختلف و پروتکل‌های نقدینگی که امکان تسهیل این تراکنش را دارند، پیدا می‌کند.

ممکن است ارزان ترین روش اجرای این معامله مبادله اتریوم بین چند پروتکل مختلف و با ارزهای مختلف باشد تا وقتی که به Wrapped Bitcoin برسید. مزیت انجام این کار این است که ممکن است بتوانید Wrapped Bitcoin را با قیمتی ارزان تر بخرید.

توکن وان اینچ چیست؟

وان اینچ در روز کریسمس سال 2020 توکن خودش به اسم 1INCH را رونمایی کرد. این توکن یک توکن حاکمیتی است یعنی می‌توانید از آن برای رای دادن درباره نحوه اداره و کار پلتفرم وان اینچ استفاده کنید. وان اینچ این سیستم را «حاکمیت فوری» می‌نامد.

وان اینچ تعداد زیادی از توکن‌های خودش را از طریق یک ایردراپ در اواخر سال 2020 بین کاربران توزیع کرد. کاربرانی که برای پروتکل نقدینگی وان اینچ تأمین پول می‌کردند یا قبل از 24 دسامبر 2020 از آن استفاده کرده بودند، می‌توانستند توکن‌های وان اینچ را دریافت کنند.

روش اصلی به دست آوردن توکن‌های 1INCH تأمین نقدینگی برای پلتفرم نقدینگی وان اینچ است. برای انجام این کار باید ارزهای دیجیتالی را در این پلتفرم گروگذاری کنید تا دیگران هنگام اجرای معامله بتوانند از آنها استفاده کنند. می‌توانید به این روش ارزهای دیجیتال دیگری هم به دست آورید.

می توانید در اکسچنج‌ها هم توکن 1INCH را معامله کنید. در 27 ژانویه 2021، قیمت این توکن 2.41 دلار است و ارزش بازار آن 175 میلیون دلار برآورد می‌شود. از بین 1.5 میلیارد توکن وان اینچ، 72 میلیون عدد آن در گردش است.

​چگونه از وان اینچ استفاده کنیم؟

در ادامه نحوه اجرای معامله در وان اینچ را با هم مرور می‌کنیم.

برای شروع، صفحه اصلی اکسچنج را در یک مرورگر باز کرده و والت اتریوم تحت وب خودمان را به آن متصل می‌کنیم. ما در اینجا متاماسک را انتخاب کردیم اما امکان انتخاب والت‌های دیگر مثل لجر، مای اتر والت و والت لینک هم وجود دارد.

در اینجا قصد داریم اتر را با Wrapped Bitcoin معاوضه کنیم در نتیجه گزینه ETH را در کادر pay و گزینه WBTC را در کادر receive انتخاب می‌کنیم.

توجه داشته باشید که باید مقداری اتر هم به عنوان کارمزد تراکنش پرداخت کنیم – این کارمزد برای پردازش تراکنش‌های ما به ماینرهای اتریوم پرداخت می‌شود. در نتیجه مقداری اتر به والت خودمان واریز می‌کنیم. برای انجام این کار، مقداری اتر که قبلاً در بایننس خریداری کرده بودیم را به والت متاماسک خودمان واریز می‌کنیم.

حالا مبلغ مورد نظر را وارد کرده و روی Swap کلیک می‌کنیم.

مشاهده می‌کنید که قیمت تغییر می‌کند:

برای اجرای معامله روی Confirm ضربه بزنید.

نحوه خرید توکن 1INCH

1INCH از طریق چند اکسچنج بزرگ و همچنین اکسچنج خود وان اینچ قابل خرید است. بایننس، کوکوین، هووبی گلوبال، FTX و OKEx همگی از 1INCH پشتیبانی می‌کنند. بایننس بزرگترین بازار برای معاوضه 1INCH با بیت کوین است و خود اکسچنج وان اینچ بزرگترین بازار برای مبادله این توکن با تتر است.

Image: CoinMarketCap

 

برای خرید توکن 1INCH در اکسچنج‌هایی مثل بایننس، اول باید والت خودتان را با کوینی که وان اینچ با آن جفت می‌شود (که در مورد بایننس این کوین تتر، BUSD یا بیت‌کوین است) پر کنید و بعد از صفحه جفت ارز مربوطه برای معاوضه استفاده کنید. برای انجام این کار در خود وان اینچ، راهنمای بالا را دنبال کنید.

پیشرفت‌های اخیر

راه اندازی پلتفرم V2 وان اینچ در اواخر سال 2020 باعث افزایش سرعت و کاهش هزینه‌های کار با این پلتفرم شده و امکان اجرای یکسری معامله پیچیده تر (مثل هدایت پول شما به عنوان وثیقه وام در پروتکل‌های وام دهی غیرمتمرکز از جمله اوه و کامپاند) برای پایین نگه داشتن قیمت‌ها را فراهم کرد. در ماه مارس سال 2021، رونمایی از پروتکل تجمیع نرخ V3 انجام شد که کارمزد گس را نسبت به V2 حدود 30 درصد کاهش می‌داد.

در فوریه 2021 شاهد اجرای یکی از حرکت‌های بازاریابی دوره‌ای این اکسچنج بودیم که 6 میلیون توکن 1INCH را بین کاربران یونی سواپ که از این پلتفرم استفاده نکرده بودند توزیع کرد. همان ماه قابلیت پشتیبانی از بایننس اسمارت چین به این پلتفرم اضافه شد و در می‌ 2021 هم پشتیبانی از پلیگان به آن اضافه شد.

این پروژه فراتر از اهداف اولیه خودش برای ارائه یک تجمیع کننده نرخ در اکسچنج‌های غیرمتمرکز عمل کرده و حالا بازارگردان خودکار مونی سواپ به طور کامل با پروتکل نقدینگی وان اینچ ادغام شد. در آوریل 2021 اپلیکیشن والت وان اینچ برای iOS عرضه شد که قابلیت‌های اپلیکیشن تحت وب آن را به نسخه موبایلی اضافه می‌کرد.

در ژوئن 2021، وان اینچ پروتکل سفارش محدود خودش را منتشر کرد که جایگزین پروتکل سفارش محدودی شد که قبلاً بر اساس 0x کار می‌کرد. این راهکار منجر به کاهش کارمزدهای گس و زمان اجرای تراکنش‌ها شده و کارمزدهای پروتکل را به طور کامل حذف کرد.

آینده

آینده وان اینچ به آینده اقتصاد غیرمتمرکز بستگی دارد. اکسچنج‌های غیرمتمرکز هنوز هم پرهزینه، کند و نسبت به اکسچنج‌های متمرکز مثل بایننس ناکافی هستند. اما با توجه به اینکه اکسچنج‌های متمرکز حین بروز مشکلاتی مثل نوسان قیمت ارزهای دیجیتال دچار مشکلاتی مثل از کار افتادگی می‌شوند، علاقه و توجه نسبت به اکسچنج‌های غیرمتمرکز و ابزارهای تجمیع قیمت مثل وان اینچ رو به افزایش است.

مقداری از موجودی توکن وان اینچ برای توسعه آن استفاده می‌شود در نتیجه این اکسچنج به سرعت در حال استفاده از پروتکل‌های نقدینگی جدید است. بنابراین در صورتی که بازار دچار افت نشود، دلیلی برای کند شدن سرعت توسعه این پلتفرم وجود ندارد.