آکادمی

پنج شنبه, 16 بهمن 1399 02:50

آشنایی با اکسچنج 1Inch

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

 

1inch یک سرویس تجمیع کننده اکسچنج‌های غیرمتمرکز است که ارزان ترین قیمت ارزهای دیجیتال در اکسچنج‌های غیرمتمرکز را جمع آوری و انتخاب می‌کند. در این مطلب با طرز کار 1inch آشنا خواهید شد.

خلاصه

  • 1inch یک سرویس تجمیع کننده اکسچنج‌های غیرمتمرکز است که به پیدا کردن بهترین قیمت ارزهای دیجیتال بین اکسچنج‌های مختلف کمک می‌کند.
  • این پلتفرم در دسامبر 2020 توکن حاکمیتی خودش به نام 1INCH را راه اندازی کرد.
  • روش اصلی تهیه توکن‌های 1INCH، تأمین نقدینگی برای پلتفرم نقدینگی 1inch است.

اکسچنج‌های غیرمتمرکز، اکسچنج‌هایی هستند که هیچ نیازی به نظارت یک شخص ثالث بر آنها وجود ندارد. همانطور که از نام این اکسچنج‌ها مشخص است، هیچ کمپانی خاصی دفتر ثبت سفارش آن، اختیار دارایی‌ها یا امکان از کار انداختن نودها را ندارد.

در چنین اکسچنجی همه می‌توانند تریدینگ انجام دهند، تریدرها فقط باید والت خودشان را به این سرویس متصل کرده و لازم نیست امکان دسترسی به دارایی‌ها یا اطلاعات شخصی خودشان را برای دیگران فراهم کنند.

تعداد چنین اکسچنج‌هایی کم است و مهم ترین آنها عبارتند از Uniswap، Oasis، Kyber Network و 0x. اما همه این اکسچنج‌ها نسبتاً تازه کار هستند و هر یک ساختار خاصی دارد و ارزهای دیجیتال را با قیمت متفاوتی به فروش می‌رساند (که البته فرصت‌هایی برای استراتژی آربیتراژ هم فراهم می‌کنند). بنابراین مثلاً ممکن است قیمت اتریوم در اکسچنج Uniswap  نسبت به Oasis متفاوت باشد. بعلاوه مبلغ کارمزد در هر اکسچنجی متفاوت است.

به همین دلیل پلتفرم 1inch با هدف کمک به کاربران برای پیدا کردن مناسب ترین قیمت‌ها در اکسچنج‌های غیرمتمرکز طراحی شده است.

1inch چیست؟

1inch یک سرویس تجمیع اطلاعات اکسچنج‌های غیرمتمرکز است یعنی با جستجو و پویش اکسچنج‌های غیرمتمرکز مختلف سعی می‌کند ارزان ترین قیمت‌ها را پیدا کند و با هدایت کاربران به سمت این اکسچنج‌ها به آنها برای پیدا کردن مناسب ترین قیمت‌ها کمک کند.

در نوامبر 2020 یعنی زمانی که 1inch آپدیت مهم V2 را منتشر کرد، انتخاب قیمت‌ها از بین 21 اکسچنج غیرمتمرکز انجام می‌شود از جمله اکسچنج‌های غیرمتمرکز تازه کاری که با رونق گرفتن اقتصاد غیرمتمرکز (DeFi) در تابستان 2020 شروع به کار کردند مثل SushiSwap و پروتکل نقدینگی خود 1inch به نام Mooniswap.

1inch در سال 2019 و در حین هکاتون ETHNewYork توسط Sergej Kunz و Anton Bukov تأسیس شد. از آن زمان به بعد 1inch موفق به جذب 15 میلیون دلار سرمایه از کمپانی‌هایی مثل Binance Labs، Galaxy Digital و Pantera Capital شد. در حال حاضر یعنی ژانویه 2021، اکسچنج 1inch تقریباً در هر روز 155 میلیون دلار حجم معامله دارد.

1inch چطور کار می‌کند؟

فرض کنید که قصد خرید مقداری Wrapped Bitcoin (یک نسخه ساختگی از بیت‌کوین) با استفاده از اتریوم در یک اکسچنج غیرمتمرکز را دارید. با بررسی اکسچنج‌های غیرمتمرکز مختلف، متوجه تنوع قیمت‌ها و همچنین کارمزدها خواهید شد.

الگوریتم 1inch با بررسی همه اکسچنج‌ها و پروتکل‌های نقدینگی که امکان اجرای این تراکنش را دارند، ارزان ترین روش برای اجرای آن را پیدا می‌کند.

ممکن است ارزان ترین روش برای اجرای این تراکنش جابجایی موجودی اتریوم شما بین چند پروتکل مختلف و تبدیل آن به کوین‌های مختلف باشد تا در نهایت به Wrapped Bitcoin تبدیل شود. مزیت انجام این کار این است که می‌توانید کوین مورد نظرتان را با قیمت مناسب تری خریداری کنید.

راه اندازی پلتفرم V2 اکسچنج 1inch در اواخر سال 2020 باعث شد اجرای تراکنش‌ها با سرعت و قیمت مناسب تری ممکن شود. این پلتفرم یکسری مسیر جدید برای پایین نگه داشتن قیمت‌ها ایجاد کرد از جمله جابجایی مبالغ مورد استفاده به عنوان وثیقه در پروتکل‌های وام دهی غیرمتمرکز مثل Aave و Compound.

توکن 1INCH چیست؟

1inch در روز کریسمس سال 2020، توکن 1INCH خودش را راه اندازی کرد. این توکن از نوع توکن‌های حاکمیتی است یعنی با داشتن آن می‌توانید درباره طرز کار پلتفرم 1inch اظهار نظر کرده و رای بدهید. 1inch این روش را "حاکمیت فوری" می‌نامد.

1inch در ایردراپ خودش که اواخر سال 2020 اجرا شد، تعداد زیادی از توکن‌های خودش را توزیع کرد. کاربران می‌توانستند با واریز نقدینگی به استخر نقدینگی 1inch (Mooniswap) یا در صورت استفاده از آن قبل از 24 دسامبر 2020 این توکن‌ها را دریافت کنند.

مهم ترین روش به دست آوردن توکن‌های 1INCH، تأمین نقدینگی برای پلتفرم نقدینگی 1inch است. این اقدام شامل گرو گذاشتن ارزهای دیجیتال است که دیگران می‌توانند برای تریدینگ از آنها استفاده کنند. می‌توان با این روش ارزهای دیجیتال دیگر را هم به دست آورد.

امکان خرید و فروش 1INCH در اکسچنج‌ها وجود دارد. در حال حاضر یعنی 27 ژانویه سال 2021، ارزش این توکن 2.41 دلار است و ارزش بازار آن 175 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. تعداد توکن‌های در گردش 72 میلیون است و قرار است در مجموع 1.5 میلیارد توکن ایجاد شود.

نحوه استفاده از 1inch

در ادامه نحوه اجرای تراکنش در 1inch را با یک مثال مختصر توضیح می‌دهیم.

برای شروع، صفحه اصلی اکسچنج را در مرورگر باز کرده و والت اتریوم تحت وب خودمان را به آن متصل می‌کنیم. در اینجا از والت MetaMask استفاده شده اما امکان استفاده از والت‌هایی مثل Ledger، MyEtherWallet و WalletLink هم وجود دارد.

 

ما قصد معاوضه توکن اتر با Wrapped Bitcoin را داریم بنابراین از کادر pay، گزینه ETH و از کادر receive گزینه WBTC را انتخاب می‌کنیم.

توجه داشته باشید که باید مقداری اتر برای پرداخت کارمزد گس هم پرداخت کنیم. این کارمزد برای اجرای تراکنش به ماینرهای اتریوم پرداخت می‌شود. برای انجام این کار، مقداری اتر که قبلاً در بایننس خریداری شده را به والت MetaMask خودمان واریز می‌کنیم.

سپس مبلغ را وارد کرده و روی swap کلیک می‌کنیم.

به این ترتیب قیمت‌ها تغییر می‌کنند:

روی confirm کلیک می‌کنیم تا تراکنش اجرا شود. از آنجایی که در حال حاضر به دلیل افزایش حجم تقاضا کارمزد گس شبکه اتریوم بسیار بالا است اجرای این تراکنش چندان مقرون به صرفه نیست و برای انتقال مقداری اتر به ارزش 0.01 دلار باید 18.49 دلار کارمزد پرداخت کنیم.

نحوه خرید 1INCH

توکن 1INCH در چند اکسچنج بزرگ و همچنین در اکسچنج خود 1inch قابل معامله است. Binance، KuCoin، Huobi Global، FTX و OKEx همگی از 1INCH پشتیبانی می‌کنند. بایننس بزرگترین بازار برای معاوضه این توکن با بیت‌کوین است و خود اکسچنج 1inch هم بزرگترین بازار برای معاوضه این توکن با تتر است.

برای خرید توکن 1INCH در اکسچنجی مثل بایننس اول باید مقداری از یک توکن که در اکسچنج مورد نظر امکان معاوضه آن با 1INCH وجود دارد (که در رابطه با بایننس این کوین تتر یا بیت‌کوین است) را به والت خودتان واریز کنید و بعد تراکنش را انجام دهید که نحوه انجام این کار در پلتفرم خود 1inch را در این مطلب مرور کردیم.

آینده

آینده 1inch به آینده اقتصاد غیرمتمرکز بستگی دارد. هنوز هم کار با اکسچنج‌های غیرمتمرکز هزینه بالا و سرعت پایینی داشته و تعداد آنها نسبت به اکسچنج‌های متمرکز مثل بایننس بسیار کمتر است اما اگر این اکسچنج‌ها با شکست روبرو شده و بازار به گزینه‌های غیرمتمرکز نیاز پیدا کند، در این صورت سرویس‌های تجمیعی مثل 1inch رشد و پیشرفت چشمگیری خواهند داشت.

مقداری از توکن‌های 1inch برای توسعه این پلتفرم و اصلاح و پیشرفت آن استفاده می‌شود. انتظار می‌رود که انتشار آپدیت V3 منجر به افزایش بهره وری تراکنش‌ها شده و باعث شود میزان استفاده از پروتکل‌های DeFi بیشتر و هزینه‌های آنها کمتر شود.

در حال حاضر این اکسچنج به سرعت در حال پیاده سازی پروتکل‌های نقدینگی جدید است و با توجه به رشد و توسعه اقتصاد غیرمتمرکز انتظار می‌رود که رشد و پیشرفت این اکسچنج هم ادامه پیدا کند.