آکادمی

جمعه, 30 آبان 1399 23:20

آشنایی با Airdrops و Smart Airdrops

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

آشنایی با ایردراپ و اسمارت ایردراپ

ایردراپ روشی برای توزیع توکن بین کاربران است. معمولاً از ایردراپ برای خبرساز کردن یک پروژه، پاداش دادن برای انجام کارهایی خاص و یا ایجاد یک جامعه کاربری فعال استفاده می‌شود. ایردراپ برای انواع پروژه‌های بزرگ و کوچک اجرا شده و محبوب است اما قانونگذاران آمریکایی نگران دور زدن قوانین مالیاتی توسط ایردراپ‌ها هستند.

موفقیت و شکست پروژه‌های مختلف بر اساس قابلیت آنها برای جذب کاربر رقم می‌خورد. فضای کریپتو هم از این قائده مستثنی نیست. پروژه‌های بلاک‌چین می‌توانند توکن‌های خاص خودشان را بسازند و از آنها به عنوان انگیزه‌ای برای به کار بردن محصولات خودشان توسط مردم استفاده کنند. یکی از روش‌های انجام این کار، تکنیکی به نام ایردراپ است.

در ادامه به بررسی این روش جدید توزیع توکن می‌پردازیم.

ایردراپ چیست؟

ایردراپ روشی برای توزیع توکن بین کاربران است. البته نباید ایردراپ را با ICO که از آن برای جذب سرمایه یک پروژه استفاده می‌شود اشتباه گرفت. می‌توان از ایردراپ برای انجام کارهای مختلف استفاده کرد، از جمله:

  • پاداش دادن به مشتریان وفادار
  • ایجاد شور و هیجان نسبت به پروژه
  • شناسایی مشتریان بالقوه‌ای که پذیرای یک محصول یا سرویس جدید هستند.
  • انگیزه دادن به دنبال کننده‌ها برای انجام کارهایی خاص که به رشد و توسعه پروژه کمک می‌کنند.

چه کسی ایده ایردراپ را ایجاد کرد؟

دقیقاً مشخص نیست که چه کسی مفهوم ایردراپ را ابداع کرد. OmiseGO، سرویس بانکداری که بر پایه اتریوم ساخته شده، ادعا می‌کند که در سال 2017 و پس از توزیع توکن‌های خودش بین دنبال کنندگانش این تکنیک را ابداع کرده است.

ایردراپ‌ها چطور کار می‌کنند؟

ایردراپ‌ها دو نوع کلی دارند:

  • اعلام شده: این ایردارپ یک تاریخ مشخص و بازه زمانی مشخص دارد. این ایردراپ‌ها برای ایجاد شور و اشتیاق در جامعه کریپتو استفاده می‌شوند و معمولاً برای اینکه واجد شرایط دریافت توکن باشید باید یک کار خاص انجام دهید.
  • اعلام نشده: این نوع ایردراپ شامل انتخاب کردن یکسری والت و واریز تصادفی توکن‌ها به آنهاست بدون اینکه کاربران در جریان باشند که این توکن‌ها از کجا آمدند. معمولاً از این روش برای سورپرایز کردن و جلب نظر کاربران استفاده می‌شود.

چطور می‌توان در جریان ایردراپ قرار گرفت؟

انجمن‌های مختلفی در صنعت کریپتو با همین هدف تشکیل شده‌اند که به کاربران برای مشارکت در ایردراپ اطلاع رسانی کنند. شرکت‌ها هم از کانال‌های توزیع خودشان مثل تلگرام و مدیوم برای اطلاع رسانی به کاربران درباره ایردراپ‌های پیش رو استفاده می‌کنند.

چه کسانی از ایردراپ استفاده می‌کنند؟

ایردراپ بین پروژه‌های کوچک و بزرگ محبوبیت زیادی دارد. بایننس یکی از بزرگترین اکسچنج‌های جهان هم در سال 2017 از این تکنیک برای اطلاع رسانی به کاربران استفاده کرد. پروژه بلاک‌چین قراردادهای هوشمند Dfinity هم تعدادی توکن به ارزش 35 میلیون دلار را بین کاربران ایردراپ کرد.

آیا می‌دانستید؟

در اوایل سال 2018 پلتفرم Hydrogen در صنعت خدمات مالی با استفاده از این تکنیک بیشتر از 2 میلیارد توکن بین کاربران توزیع کرد.

محدودیت‌های ایردراپ

با افزایش محبوبیت ایردراپ‌ها، نگرانی‌هایی که درباره معتبر بودن آنها به عنوان روشی برای انجمن سازی مطرح می‌شود هم بیشتر می‌شوند. عده‌ای ادعا می‌کنند که ماهیت بدون تبعیض این روش توزیع توکن تاثیر چندانی برای ایجاد یک جامعه کاربری فعال ندارد.

خیلی از دریافت کننده‌های توکن‌های ایردراپ آنها را نگه داشته و کار خاصی برای رشد و توسعه شبکه انجام نمی‌دهند. در آمریکا هم این اقدام منجر به ایجاد سوالاتی درباره مسئولیت‌های مالیاتی شده و اینکه آیا این مبلغ معادل با درآمد است یا سود سرمایه. اسمارت ایردراپ با هدف رفع این ابهامات ایجاد شده است.

اسمارت ایردراپ چیست؟

اسمارت ایردراپ نوعی توزیع توکن است که به طور خاص برای کاربرانی مشخص طراحی شده است. این روش توزیع توکن شبیه روش مورد استفاده در کمپین‌های بازاریابی است که یک پروفایل کاربری از اشخاص ایجاد می‌کنند تا مشخص کنند کاربر مورد نظر کیست و چطور می‌توانند آن را هدف بگیرند. اسمارت ایردراپ فقط برای هدف گرفتن اشخاص خاصی که شبکه مد نظر دارد طراحی شده است.

تفاوت ایردراپ و اسمارت ایردراپ

در اسمارت ایردارپ پیش از توزیع توکن باید شرایط کاربران مورد نظر برای دریافت توکن مشخص شود. این ملاحظات می‌توانند مبتنی بر موارد زیر باشند:

  • لوکیشن
  • ویژگی‌های آماری
  • علایق کاربر

آینده

ایردراپ یکی از روش‌های محبوب بازاریابی برای پروژه‌های بلاک‌چین است اما مقررات آمریکا باعث شده اجرای ایردراپ برای پروژه‌های آمریکایی سخت باشد.

ظاهراً این صنعت برای توزیع توکن‌ها به سمت روش‌های سنجیده تر حرکت می‌کند اما در حال حاضر محبوبیت ایردراپ‌ها همچنان ادامه دارد.