آکادمی

چهارشنبه, 07 آبان 1399 03:48

آشنایی با صندوق بیت‌کوین( Grayscale (GBT

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

صندوق بیت‌کوین Grayscale در چند ماه اخیر خبر ساز شد. در این مطلب به بررسی عملکرد این صندوق و تاثیرات آن برای حوزه کریپتو می‌پردازیم.

خلاصه

  • صندوق بیت‌کوین Grayscale یک ابزار اقتصادی است که به سرمایه گذاران امکان می‌دهد سهام صندوق‌هایی که مقدار زیادی بیت‌کوین دارند را مبادله کنند.
  • سهام این صندوق متناسب با قیمت بیت‌کوین است، البته به صورت تقریبی.
  • همچنین، Grayscale چند محصول قابل معامله در بورس دیگر که قیمت آنها متناظر با اتریوم، بیت‌کوین کش، لایت کوین و غیره است را عرضه می‌کند.

یک راه برای سرمایه گذاری در حوزه بیت‌کوین درست از طریق بازار بورس وجود دارد یعنی صندوق بیت‌کوین Grayscale (GBTC). این ابزار یکی از چندین ابزار مالی است که به سرمایه گذاران امکان می‌دهد سهام صندوق‌هایی که مقدار زیادی بیت‌کوین دارند را معامله کنند که ارزش هر سهم آنها تقریباً معادل با قیمت بیت‌کوین است.

در حال حاضر (اکتبر 2020)، صندوق بیت‌کوین Grayscale 6.5 میلیارد دلار از بیت‌کوین‌های بخش خصوصی را شامل می‌شود. Grayscale یک شرکت آمریکایی سرمایه گذاری در حوزه کریپتو و یکی از بزرگترین خریداران بیت‌کوین در جهان است که در سپتامبر 2013 راه اندازی شد. معاملات این صندوق با نام GBTC اجرا می‌شود.

بر مبنای اطلاعات سایت Bitcointreasuries.org، صندوق بیت‌کوین Grayscale 456537 بیت‌کوین یا به عبارتی 58 درصد از 786059 بیت‌کوینی که در اختیار شرکت‌های سهامی عام قرار دارد را به خود اختصاص داده است.

این صندوق به دلیل رشد بسیار سریعش، در سرخط اخبار قرار گرفت. نهم ژوئن 2020، این صندوق 384953 بیت‌کوین در اختیار داشت. این یعنی افزایش 70 بیت‌کوین ظرف چهار ماه و نیم.

همچنین، Grayscale در سال 2020 به دلیل برگزاری یک کمپین تبلیغاتی گسترده که مردم را تشویق به سرمایه گذاری در این صندوق می‌کرد، در سرخط اخبار قرار گرفت.

آیا می‌دانستید؟

Grayscale توسط Barry Silbert تاسیس شد که شرکت سرمایه گذاری Digital Currency Group را هم اداره می‌کند. این شرکت در حوزه ریپل، کوین دسک و کوین بیس سرمایه گذاری می‌کند.

طرز کار صندوق بیت‌کوین Grayscale

صندوق بیت‌کوین Grayscale به این صورت کار می‌کند:

  • Grayscale گروهی از سرمایه گذاران ثروتمند را تشویق به سرمایه گذاری در این صندوق کرده و از این سرمایه‌ها برای خرید تعداد زیادی بیت‌کوین استفاده می‌کند.
  • سپس Grayscale این صندوق را در بورس ثبت کرده در نتیجه همه قادر به سرمایه گذاری در این صندوق هستند.
  • ارزش سهام این صندوق متناظر با قیمت بیت‌کوین است، اما فقط به صورت تقریبی.

سهام این صندوق با تخفیف یا بیشتر از قیمت خود بیت‌کوین معامله می‌شود که معمولاً همیشه حالت دوم برقرار است. این شرایط برای Grayscale و سرمایه گذارانی که از این افزایش قیمت سود می‌برند خوب است.

اما چرا سرمایه گذاران به جای خرید خود بیت‌کوین، سهام صندوق Grayscale را خریداری می‌کنند؟ انجام این کار چند دلیل دارد:

اول اینکه، سرمایه گذاری در یک صندوق بیت‌کوینی به مردم امکان می‌دهد بدون خرید بیت‌کوین و نگرانی درباره نحوه نگه داری از آن، مطابقت با قوانین یا ثبت اظهارنامه مالیاتی مربوطه در این حوزه سرمایه گذاری کنند.

خریداران بیت‌کوین دغدغه‌های مختلفی دارند از جمله نحوه نگهداری از آن، اینکه آیا باید حضانت بیت‌کوین‌های خودشان را در اختیار شخص دیگری قرار دهند یا خیر؟ اگر والت بیت‌کوین آنها هک شده یا کلید خصوصی را گم کنند، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ و غیره. صندوق بیت‌کوین Grayscale، به عنوان صندوقی عمومی که باید به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) پاسخگو باشد، نیاز به انجام این کارها را از بین می‌برد.

دوم اینکه، صندوق‌های بیت‌کوینی سهامی عام از نظر قوانین مالیاتی (در کشورهای خارجی) مزایای خاصی دارند.

سوم اینکه، معامله ارزهای دیجیتال محدودیت‌های خاصی دارد. نمی توانید بیت‌کوین را با سهام تسلا و اپل (بدون استفاده از پلتفرم‌های مربوط به مشتقات – سهام کریپتو) معامله کنید. در نتیجه اقتصاد کریپتو از اقتصاد سنتی تفکیک شده اما با قرار گرفتن بیت‌کوین در بورس – هر چند با روشی محدود و پرهزینه – سرمایه گذاران سنتی هم قادر به سرمایه گذاری در این حوزه خواهند بود.

صندوق بیت‌کوین Grayscale فقط یکی از صندوق‌های سهامی عام است اما بزرگترین آنها محسوب می‌شود. ETC Group یکی از صندوق‌های رقیب ارزش بازار 60 میلیون دلاری دارد و ارزش بازار محصول Wisdom Tree هم تا اکتبر 2020، 34.5 میلیون دلار برآورد می‌شود. در ماه اکتبر، زمانی که قیمت بیت‌کوین صعودی شد، Grayscale بین این سه صندوق بدترین عملکرد را داشت.

Grayscale چند محصول قابل معامله در بورس دیگر هم دارد هر چند بیت‌کوین بزرگترین آنهاست. صندوق اتریوم این شرکت دومین صندوق بزرگ آن است که 928 میلیون دلار اتریوم تحت مدیریت دارد. سایر صندوق‌های آن شامل بیت‌کوین کش، اتریوم کلاسیک، لایت کوین، استلار، XRP، هورایزن و زی‌کش هستند.

موفقیت آینده Grayscale تضمین شده نیست. سهام رقبای این صندوق با ارزش تر از Grayscale است یا می‌توانند کارمزدهای کمتری عرضه کنند.

صندوق بیت‌کوین Grayscale و ETF بیت‌کوین

مدل Grayscale از عدم حضور ETF (صندوق قابل معامله در بورس) بیت‌کوین سود می‌برد. برای سرمایه گذاری در صندوق بیت‌کوین Grayscale، شما سهام یک صندوق را خریداری می‌کنید اما با ETF شما روی صندوقی سرمایه گذاری می‌کنید که مستقیماً قیمت بیت‌کوین را دنبال می‌کند.

در حال حاضر ETFهای بیت‌کوینی هنوز در آمریکا موفق به کسب مجوز نشده اند. SEC درخواست‌های مختلف برای راه اندازی این صندوق را رد کرده به این دلیل که امکان دستکاری قیمت بیت‌کوین وجود دارد. در حالیکه سرمایه گذاران آمریکایی منتظر راه اندازی ETF بیت‌کوینی هستند – که SEC آن را تایید کرده باشد – بر محبوبیت صندوق‌های بیت‌کوینی افزوده می‌شود.