کیف پول ها

سه شنبه, 03 بهمن 1402 01:42

والت وب 3 چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

  • والت‌های وب 3 برای کاوش دنیای اقتصاد غیرمتمرکز ضروری هستند و به عنوان درگاهی برای تعامل با شبکه‌های بلاک‌چین و مدیریت دارایی‌های دیجیتال عمل می‌کنند.
  • والت‌های وب 3 انواع مختلفی دارند. والت‌های غیرکاستدی امکان استقلال و خودمختاری را برای کاربران فراهم می‌کنند و با والت‌های کاستدی، مسئولیت مدیریت دارایی‌های شما بر عهده دیگران قرار دارد. والت‌هایی با قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، قابل برنامه‌ریزی بوده و این ویژگی، امکان ارتقای امنیت و کارایی آنها را فراهم می‌کند.
  • متامسک، والت وب 3 بایننس و تراست والت از جمله والت‌های پرطرفدار برای وب 3 هستند.

مقدمه

والت‌های وب 3 برای کاربرانی که به دنبال استفاده از امکانات اقتصاد غیرمتمرکز (دیفای) و ارزهای دیجیتال هستند، ابزار مهمی محسوب می‌شوند. در این راهنما، شما را با مفاهیم پایه و انواع این والت‌ها آشنا کرده و یکسری والت وب 3 پرطرفدار را به شما معرفی می‌کنیم.

والت وب 3 چیست؟

والت‌های وب 3، کیف پول‌های دیجیتالی هستند که برای دنیای اقتصاد غیرمتمرکز طراحی شده‌اند. این والت‌ها، حکم یک درگاه برای تعامل با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و شبکه‌های بلاک‌چین را دارند و روشی امن برای مدیریت ارزهای دیجیتال، NFTها و سایر توکن‌های دیجیتال فراهم می‌کنند.

مقایسه والت‌های وب 3 و والت‌های کریپتو

معمولاً از این دو اصطلاح به عنوان مترادف هم استفاده می‌شود اما همه والت‌های کرییپتو با پلتفرم‌های دیفای و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز سازگار نیستند. بنابراین، با اینکه از هر دو والت یعنی والت‌های وب 3 و کریپتو برای مدیریت ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، والت‌های وب 3 از دارایی‌های دیجیتال متنوع‌تری پشتیبانی می‌کنند.

والت‌های وب 3 چطور کار می‌کنند؟

بیشتر والت‌های وب 3 طوری طراحی شده‌اند که امکان کنترل کامل دارایی‌های دیجیتال کاربران را برای آنها فراهم کنند. این یعنی، خود کاربران مسئولیت حفاظت از کلیدهای خصوصی و عبارت یادآور خودشان را برعهده دارند.

معمولاً هر زمان که یک والت وب 3 جدید ایجاد می‌کنید، یک عبارت یادآور 12 یا 24 کلمه‌ای منحصربفرد تولید می‌شود. با استفاده از این عبارت، به کل والت کریپتوی خودتان و کلیدهای خصوصی آن (که از آن برای امضاء و تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌شود) دسترسی خواهید داشت. نباید کلیدهای خصوصی و عبارت یادآور خودتان را در اختیار دیگران قرار دهید.

ویژگی‌های مهم والت‌های وب 3

بعضی از ویژگی‌ها در هر والتی متفاوت هستند اما بیشتر والت‌های وب 3 یکسری ویژگی مشترک دارند:

  • پشتیبانی از چند زنجیره و چند دارایی: چنین والت‌هایی، از انواع شبکه‌های بلاک‌چین و دارایی‌های دیجیتال پشتیبانی می‌کنند از جمله انواع ارزهای دیجیتال و NFTها.
  • تعامل پذیری با دیفای و قراردادهای هوشمند: این والت‌ها، امکان تعامل آسان و بی‌وقفه را با قراردادهای هوشمند فراهم کرده و به کاربران امکان می‌دهند که به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، اکسچنج‌های غیرمتمرکز، بازارها و سایر اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاک‌چین دسترسی پیدا کنند.
  • تراکنش‌های نظیر به نظیر: با استفاده از این والت‌ها، کاربران می‌توانند بدون نیاز به واسطه‌ها یا سرویس‌های متمرکز، ارز دیجیتال ارسال و دریافت کنند.
  • امنیت: یک والت وب 3 خوب، باید با ارایه تکنیک‌های رمزنگاری و امنیتی، از کلیدهای خصوصی و عبارت یادآور شما در برابر تهدیدات بالقوه حفاظت کند. بعضی از این والت‌ها، هشدار و اعلان‌های لازم را برای حفاظت از دارایی‌های شما در برابر قراردادهای هوشمند و سایت‌های مخرب ارایه می‌دهند.
  • ناشناس ماندن: اطلاعات بیشتر تراکنش‌های بلاک‌چین در اختیار عموم قرار دارند اما کاربران می‌توانند بدون نیاز به افشای اطلاعات شخصی یا داده‌های خصوصی خودشان، والت وب 3 ایجاد کنند.

مقایسه والت‌های کاستدی و غیرکاستدی

1. والت‌های غیرکاستدی

والت‌های غیرکاستدی، به کاربران امکان می‌دهند که کنترل کامل دارایی‌های خودشان را در اختیار داشته باشند. متامسک و تراست والت جزء پرطرفدارترین والت‌های غیرکاستدی هستند. والت‌های غیرکاستدی وب 3، برای بیشتر تریدرها و سرمایه گذاران امن‌ترین گزینه محسوب می‌شوند به این شرط که به خوبی از کلیدهای خصوصی و عبارت یادآور خودشان حفاظت کنند.

2. والت‌های کاستدی

با والت‌های کاستدی، یک شخص ثالث کارهای مدیریت کلیدها را از طرف شما انجام می‌دهد. والت‌هایی که در اکانت بایننس خودتان دارید، نمونه‌ای از والت‌های کاستدی هستند. گرچه استفاده از چنین والت‌هایی راحت‌تر است اما کنترل دارایی‌های شما را در اختیار دیگران قرار می‌دهند؛ بنابراین، باید برای این کار، اکسچنج‌هایی قابل اعتماد و مطمئن را انتخاب کنید.

انواع والت‌های وب 3

چند روش برای دسته بندی والت‌های کریپتو و وب 3 وجود دارد. در این قسمت، به بررسی متداول‌ترین آنها می‌پردازیم که عبارتند از: والت‌های سخت‌افزاری، تحت وب، کامپیوتری، موبایلی، کاغذی و والت‌های قراردادهای هوشمند. دقت داشته باشید که بین بعضی از والت‌ها، همپوشانی وجود دارد. مثلاً والت‌های وب 3 مثل متامسک، هم نسخه تحت وب و هم موبایلی دارند و امکان پشتیبانی از والت‌های سخت‌افزاری مثل ترزور و لجر را فراهم می‌کنند.

والت‌های سخت‌افزاری

والت‌های سخت‌افزاری، دستگاه‌هایی فیزیکی هستند که کلیدهای خصوصی شما را به روش آفلاین (ذخیره سرد) ذخیره می‌کنند و باعث ایجاد یک لایه امنیت اضافه می‌شوند. چنین والت‌هایی در برابر تهدیدات آنلاین ایمن‌تر هستند اما استفاده و دسترسی به آنها نسبت به سایر والت‌ها سخت‌تر است. اگر قصد دارید برای مدتی طولانی ارزهای دیجیتال خودتان را نگه دارید یا اگر ارز دیجیتال زیادی دارید، والت سخت‌افزاری می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

می‌توانید برای حفاظت بیشتر، یک پین کد تعریف کنید و بیشتر این والت‌ها، امکان ایجاد یک عبارت بازیابی پشتیبان را فراهم می‌کنند تا در صورت گم کردن والت، بتوانید از این عبارت برای بازیابی دارایی‌های خودتان استفاده کنید. ترزور و لجر، محبوب‌ترین والت‌های کریپتوی سخت‌افزاری هستند.

والت‌های وب

والت‌های وب معمولاً از طریق یک اینترفیس مخصوص کار می‌کنند که به کاربران امکان می‌دهند از طریق اینترنت به دارایی‌های خودشان دسترسی داشته باشند. بیشتر والت‌های وب امروزی، والت موبایلی هستند. استفاده از چنین والت‌هایی راحت‌تر است اما کاربران باید هنگام اتصال والت‌های خودشان به پلتفرم‌های دیفای و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مراقب باشند. تعامل با قراردادهای هوشمند یا سایت‌های مخرب، می‌تواند باعث ایجاد تهدیداتی جدی برای ارزهای دیجیتال شما شود.

والت‌های موبایلی

والت‌های موبایلی شبیه به والت‌های وب هستند اما به طور اختصاصی برای گوشی‌های هوشمند طراحی می‌شوند. این والت‌ها، به کاربران امکان می‌دهند که به راحتی و با استفاده از کد QR ارز دیجیتال دریافت و ارسال کنند. همچنین، کاربران موبایل با استفاده از این والت‌ها می‌توانند به راحتی به دیفای و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز دسترسی پیدا کنند.

اما دستگاه‌های موبایل هم مثل کامپیوترها در برابر بدافزار و اپلیکیشن‌های مخرب آسیب پذیر هستند. توصیه می‌شود که برای حفظ امنیت والت موبایلی خودتان، برای آن یک پسورد تعریف کرده و از عبارت پشتیبان (یا کلیدهای خصوصی) خودتان پشتیبان گیری کنید تا در صورت خراب شدن گوشی یا گم شدن آن، باز هم به موجودی خودتان دسترسی داشته باشید.

متامسک، والت وب 3 بایننس و تراست والت، از جمله والت‌های موبایلی پرطرفدار هستند که در ادامه مطلب به بررسی آنها می‌پردازیم.

والت‌های قرارداد هوشمند

والت‌های قرارداد هوشمند، توسط قراردادهای هوشمند بلاک‌چین مدیریت می‌شوند. این والت‌ها، قابلیت برنامه‌ریزی، سلف کاستدی و ایجاد امکانات پیشرفته را فراهم می‌کنند. برخلاف والت‌های سنتی، والت‌های قراردادهای هوشمند به کاربران امکان می‌دهند که شرایط و قوانین مورد نظرشان را برای تراکنش‌ها تعیین کرده، فعالیت‌های اقتصادی را اتوماسیون کرده و امنیت را ارتقاء دهند.

والت‌های قرارداد هوشمند، معمولاً از تکنولوژی بلاک‌چین استفاده کرده و به کاربران امکان می‌دهند که کنترل غیرمتمرکز دارایی‌های خودشان را در اختیار داشته باشند. همچنین، این والت‌ها امکان ادغام با اپلیکیشن‌های دیفای را فراهم می‌کنند. قابلیت‌های امنیتی مثل الزامات چند امضایی، قفل زمانی و امکان ارتقاء، از جمله ویژگی‌های والت‌های قرارداد هوشمند هستند که این والت‌ها را تبدیل به ابزارهایی مفید و چند کاره برای تعامل با ارزهای دیجیتال می‌کنند.

والت‌های کامپیوتری

والت‌های کامپیوتری یا دسکتاپ، در اولین روزهای بیت کوین و ارزهای دیجیتال محبوبیت داشتند. این والت‌ها، در اصل نرم‌افزارهایی هستند که روی کامپیوتر شما نصب شده و امکان کنترل کامل کلیدهای خصوصی را برای شما فراهم می‌کنند. حفظ امنیت چنین والت‌هایی به امنیت و عملکرد کامپیوتر بستگی داشته و پشتیبان گیری منظم از داده‌های این والت‌ها، ضروری است.

والت‌های کاغذی

معمولاً از نظر عده زیادی، والت‌های کاغذی قدیمی و منسوخ هستند. در این روش، شما کلیدهای خصوصی و آدرس‌های ارز دیجیتال خودتان را روی کاغذ می‌نویسید. چنین والت‌هایی در برابر هک آنلاین ایمن هستند اما باید مراقب آسیب دیدن فیزیکی یا گم شدن آنها بود.

نمونه‌هایی از والت‌های وب 3

متامسک

متامسک، یکی از محبوب‌ترین والت‌های غیرکاستدی وب 3 است که به دلیل سازگاری با اتریوم و بلاک‌چین‌های سازگار با EVM مختلف مثل زنجیره BNB، پلی گان، اولنچ، آربیتروم و غیره مشهور شده است.

کاربران می‌توانند از متامسک برای تعامل با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، مدیریت دارایی‌های دیجیتال و مبادله توکن‌ها استفاده کنند. متامسک، به استقلال کاربران اولویت می‌دهد چون کلیدهای خصوصی کاربران را کنترل نمی‌کند؛ در نتیجه هم برای کاربران مجرب و هم برای افراد مبتدی، تجربه‌ای امن و قابل درک فراهم می‌کند.

والت وب 3 بایننس

والت وب 3 بایننس که در اپلیکیشن بایننس ادغام شده، برای کاربران جدید و همچنین مجرب مفید است. این والت، با استفاده از تکنولوژی محاسبات چند طرفه، امنیت رمزنگاری را با حذف نیاز به یک محل خاص برای کلیدهای خصوصی، افزایش می‌دهد. سه قسمت کلید این والت، روی والت وب 3، سیستم ذخیره کلود و دستگاه کاربر ذخیره شده و با استفاده از پسورد بازیابی که فقط خود کاربر به آنها دسترسی دارد، ایمن سازی می‌شوند. این روش، امنیت را افزایش داده و ریسک‌های ناشی از وجود یک نقطه شکست واحد را کاهش می‌دهد.

ویژگی‌های والت وب 3 بایننس

  • تنظیم آسان: امکان ایجاد سریع از طریق اپلیکیشن بایننس بدون نیاز به کلیدهای خصوصی یا عبارت یادآور.
  • راحتی: اتصال آسان و راحت به پل بایننس و سایر ارایه دهندگان خدمات برای مبادله آسان توکن‌ها و کار کردن با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز.
  • تدابیر امنیتی: حفاظت در برابر آدرس‌های غلط و شناسایی قراردادهای هوشمند مخرب و کنترل تراکنش‌ها با تکنولوژی محاسبات چند طرفه.
  • سلف کاستدی: رمزنگاری با سه بخش کلید (یا سهم کلید) و یک کلید بازیابی که امکان کنترل کامل دارایی‌های کاربران را برای آنها فراهم می‌کند.
  • پشتیبانی از مشتریان: با وجود پشتیبانی شبانه روزی بایننس، تجربیات روان و امنی برای کاربران رقم می‌خورد.

تراست والت

تراست والت یکی دیگر از والت‌های غیرکاستدی شناخته شده است که امکان مدیریت ارزهای دیجیتال را با استفاده از موبایل و به روشی روان و آسان فراهم می‌کند. تراست والت که از انواع بلاک‌چین‌ها پشتیبانی می‌کند، به کاربران امکان می‌دهد که ارزهای دیجیتال را ذخیره کرده، با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز کار کرده و در فعالیت‌های دیفای شرکت کنند. اینترفیس کاربر پسند و تدابیر امنیتی قوی این والت، آن را تبدیل به یک گزینه ایده آل برای کاربران موبایل کرده که نیاز به حفاظت از دارایی‌های خودشان و راحتی کار با والت دارند.

جمع بندی

والت‌های وب 3 تبدیل به ابزارهایی مهم برای استفاده از ارزهای دیجیتال و امکانات دیفای شده‌اند و به کاربران امکان می‌دهند که با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و شبکه‌های بلاک‌چین کار کنند. پس از انتخاب هر والتی، باید کلیدهای خصوصی و عبارت یادآور خودتان را به روش امن و محرمانه ذخیره کرده و نگه دارید.