کیف پول ها

شنبه, 27 آبان 1402 06:02

چگونه والت کریپتو انتخاب کنیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نکات کلیدی:

  • انتخاب والت کریپتو، کار نسبتاً سختی است چون این والت‌ها انواع مختلفی دارند و هر والتی همه قابلیت‌های مورد نظر شما را ندارد.
  • انتخاب بهترین والت برای شما، بستگی به نیازها و اولویت‌های خودتان دارد. بعضی از والت‌ها بیشترین سطح امنیت را دارند و بعضی دیگر، امکان پشتیبانی از چند نوع دارایی مختلف و شبکه را برای شما فراهم می‌کنند.
  • آشنایی با طرز کار والت‌های مختلف و قابلیت‌های آنها، به شما برای تصمیم گیری آگاهانه‌تر کمک می‌کند.

انتخاب والت کریپتو کار نسبتاً سخت و چالش برانگیزی است چون والت‌های زیادی در بازار وجود دارند که هر کدام دارای امکانات و قابلیت‌های متفاوتی هستند.

با این حال، همه والت‌ها یکسری قابلیت اصلی را دارند؛ والت‌های ارز دیجیتال به کاربران امکان می‌دهند که کلیدهای خصوصی حساب خودشان را ذخیره کنند و یک رابط کاربری مخصوص برای مدیریت این حساب‌ها در اختیار آنها قرار می‌دهند.

اما شباهت‌های والت‌های کریپتو در همین حد است و روش ذخیره کلیدهای خصوصی و طرز کار اینترفیس آنها بسیار متفاوت است. با توجه به این نکته، در ادامه مطلب با بررسی انواع والت‌های کریپتو به شما کمک می‌کنیم تا والت دلخواهتان را راحت‌تر انتخاب کنید.

پس با ما همراه باشید.

چگونه بهترین والت کریپتو را انتخاب کنیم؟

هر نوع والت، مزایا و البته معایب خاص خود را دارد. بنابراین، قبل از انتخاب والت کریپتو برای خودتان یا دیگران، اول باید به این ویژگی‌های کلیدی توجه کنید.

آیا والت مورد نظر، سلف کاستدی است؟

بعضی از والت‌ها، امکان مالکیت واقعی دارایی‌های دیجیتال‌تان را برای شما فراهم می‌کنند و بعضی دیگر، فقط یک اینترفیس در اختیار شما قرار می‌دهند و شما برای استفاده از آنها، باید کنترل دارایی‌های خودتان را در اختیار آنها قرار دهید. معمولاً، والت‌های کاستدی توسط اکسچنج‌های متمرکز اداره می‌شوند و به جای اینکه خود شما امکان مدیریت کلیدهای خودتان را داشته باشید، خود والت‌ها کلیدهای حساب شما را مدیریت می‌کنند. متأسفانه، این یعنی شما مالکیت واقعی دارایی‌های خودتان را در اختیار ندارید.

آیا والت مورد نظر امن است؟

نکته بسیار مهم بعدی، امنیت والت است و برای ارزیابی امنیت والت، باید مشخص کرد که والت مورد نظر، کلیدهای خصوصی شما را چطور ذخیره کرده و به آنها دسترسی پیدا می‌کند. هر شخصی که به کلیدهای خصوصی شما دسترسی داشته باشد، به کل والت‌تان دسترسی خواهد داشت. بنابراین، لازم است که کلیدهای خصوصی جایی ذخیره شوند که هیچ شخص دیگری امکان دسترسی به آنها را نداشته باشد.

هکرها سعی می‌کنند با نفوذ به دستگاه‌های متصل به اینترنت و آلوده کردن آنها، کلیدهای خصوصی کاربران را سرقت کنند.

اما به غیر از هک دیجیتال، باید مراقب حملات فیزیکی هم باشید. مثلاً نباید کلیدهای خصوصی شما روی یک تراشه کامپیوتری غیرقابل اعتماد، بازرسی نشده و ناامن ذخیره شوند. به همین دلیل، لازم است که والت‌ها را از نظر قدرت حفاظت آنها در برابر هک فیزیکی هم بررسی کرد.

آیا والت مورد نظر از چند شبکه پشتیبانی می‌کند؟

خیلی از والت‌های کریپتو، طوری طراحی می‌شوند که فقط با یک شبکه خاص کار کنند. این یعنی برای دسترسی به هر شبکه بلاک‌چینی، نیاز به یک اکانت جدا دارید و مثلاً نمی‌توانید برای ذخیره بیت کوین و اتر، از یک حساب مشترک استفاده کنید. با این وجود، والت‌های زیادی هستند که به شما امکان می‌دهند روی چند بلاک‌چین، حساب ایجاد کنید. بنابراین، اگر قصد دارید از چند شبکه استفاده کنید، به دنبال والتی با این قابلیت باشید.

آیا والت مورد نظر از چند نوع حساب پشتیبانی می‌کند؟

حتی در یک اکوسیستم، والت‌های مختلفی وجود دارند که خیلی از آنها برای پشتیبانی از یک نوع دارایی خاص طراحی شده‌اند.

بعضی از والت‌های کریپتو، فقط از کوین‌ها پشتیبانی می‌کنند اما بعضی دیگر، از توکن‌های تعویض پذیر و تعویض ناپذیر هم پشتیبانی می‌کنند. این یعنی، برای ذخیره و مدیریت Bitcoin Ordinals نیاز به یک نوع والت مخصوص خواهید داشت.

با توجه به این نکات، در ادامه نگاهی به انواع والت‌های کریپتو و هدف از طراحی آنها داریم.

بهترین والت کریپتو برای ذخیره امن ارزهای دیجیتال

اگر به دنبال ذخیره و نگهداری ارز دیجیتال هستید، باید امنیت را به عنوان مهم‌ترین اولویت در نظر بگیرید. تهدیدات امنیتی زیادی برای ارزهای دیجیتال وجود دارند و بعضی از والت‌ها، قدرت بیشتری برای حفاظت در برابر این تهدیدات دارند.

اولین ریسکی که والت شما را تهدید می‌کند، هک از راه دور است. والت‌های نرم‌افزاری کلیدهای خصوصی شما را روی دستگاه میزبان - همان دستگاهی که به اینترنت متصل می‌شود - ذخیره می‌کنند. این یعنی، هکرهایی که به گوشی یا لپ تاپ شما دسترسی دارند، می‌تواندد کلیدهای خصوصی شما را استخراج کرده و کنترل والتتان را در اختیار بگیرند یا اینکه شما را وادار به امضای یک تراکنش مخرب کنند.

برای مقابله با این تهدیدات، والت‌های سخت‌افزاری بیشترین سطح امنیت را دارند.

والت‌های سخت افزاری

والت سخت‌افزاری، یک دستگاه فیزیکی است. بر خلاف والت‌های نرم‌افزاری، این والت‌ها کلیدهای خصوصی شما را روی یک تراشه کامپیوتری و به روشی امن و دور از دستگاه‌های متصل به اینترنت ذخیره می‌کنند. این یعنی اگر دستگاه شما مثل لپ تاپ یا گوشی هک شود، باز هم می‌توانید نسبت به اطلاعات تراکنش که روی نمایشگر والت سخت‌افزاری مشاهده می‌کنید، مطمئن باشید.

یکی از ریسک‌های مهم و حیاتی برای والت‌های سخت‌افزاری، هک فیزیکی این والت‌ها است. هر والت سخت‌افزاری یک مدل امنیتی متفاوت دارد بنابراین، باید مطمئن شوید که والت سخت‌افزاری مورد نظرتان، اجزای لازم را برای حفاظت در برابر هک دارد. اولاً، بیشتر والت‌های سخت‌افزاری قابلیت احرازهویت دو مرحله‌ای را دارند. یعنی هر زمان که قصد اجرای تراکنش را داشته باشید، باید یک پین کد را هم روی دستگاه وارد کنید.

مثلاً لجر از پین کدهای 4-6 رقمی استفاده می‌کند. همچنین دستگاه‌های این شرکت، کلیدهای خصوصی را روی تراشه عنصر امن ذخیره می‌کنند - همان تراشه‌ای که در پاسپورت و کارت‌های بانکی وجود دارد. این تراشه‌ها، کلیدهای خصوصی را در یک محیط آفلاین امن ذخیره می‌کنند تا هکرها نتوانند به راحتی ارزهای دیجیتال شما را سرقت کنند.

والت‌های سخت‌افزاری برای ذخیره امن ارزهای دیجیتال بسیار مفید هستند مثل والت‌های لجر که بیشترین سطح امنیت را دارند اما دقت داشته باشید که اگر با یک قرارداد هوشمند مخرب کار کنید، والت سخت‌افزاری هم امکان حفاظت از دارایی‌های شما را نخواهد داشت.

قراردادهای هوشمند مخرب، به ظاهر شبیه به اپلیکیشن‌ها یا پلتفرم‌های بی خطر به نظر می‌رسند اما کاربران را فریب می‌دهند تا با امضاهای تراکنش‌های مخرب، ارزهای دیجیتال خودشان را به حساب مهاجمان واریز کنند. اطلاعات خیلی از تراکنش‌های بلاک‌چین برای انسان خوانا نیستند و امضای چنین تراکنشی، "امضای کورکورانه" محسوب می‌شود. در چنین مواقعی، نتیجه اجرای تراکنش پیش از تأیید آن قابل مشاهده نیست که همین مسئله، دارایی‌های شما را در معرض ریسک قرار می‌دهد.

والت‌های سرد

والت سرد، والتی است که با قراردادهای هوشمند یا اپلیکیشن‌های بلاک‌چین تماس ندارد و صرفاً برای ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌شود.

والت‌های سرد انواع مختلفی دارند اما معمولاً کاربران از والت سخت‌افزاری استفاده می‌کنند چون در والت‌های سخت‌افزاری، اکانت‌های شما کاملاً از یکدیگر تفکیک شده هستند و این یعنی، تعامل با یک قرارداد هوشمند با یک اکانت، تأثیری بر اکانت دیگر ندارد. به این ترتیب، می‌توانید یکی از اکانت‌های خودتان را کاملاً سرد نگه دارید و از آن فقط برای ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال استفاده کنید و یک حساب مجزای دیگر هم برای اتصال به سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های وب 3 داشته باشید.

در نتیجه، تنها راه به خطر افتادن والت شما - و کل اکانت‌های داخل آن - این است که شخصی، به عبارت بازیابی مخفی شما دسترسی داشته باشد. توجه: عبارت مخفی، کلید اصلی دسترسی به همه کلیدهای خصوصی تحت کنترل یک والت خاص است. این یعنی، هر شخصی که به کلید بازیابی خصوصی دسترسی داشته باشد، می‌تواند همه حساب‌های مربوط به آن را کنترل کند. به همین دلیل، حفظ امنیت این عبارت بازیابی بسیار مهم است.

بهترین والت، برای کار با اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف چه والتی است؟

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، انواع و اشکال متنوعی دارند از جمله اکسچنج‌های غیرمتمرکز، پلتفرم‌های وام دهی دیفای، بازی‌های بلاک چینی و حتی متاورس‌ها. اما چنین پلتفرم‌هایی معمولاً فقط با استفاده از یک نوع والت خاص، امکان دسترسی را برای کاربران فراهم می‌کنند. بسیاری از مواقع هم این والت‌ها، نرم‌افزاری (یا گرم) هستند.

والت‌های نرم‌افزاری (گرم)

والت‌های نرم‌افزاری، برای تعامل با اپلیکیشن‌های بلاک‌چین بهترین گزینه هستند چون رایگان بوده و کار با آنها آسان است. همچنین این والت‌ها در پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های بلاک‌چینی محبوب کاربرد زیادی دارند. متامسک، فانتوم، کپلر، تمپل و کوکای، محبوب‌ترین والت‌های نرم‌افزاری امروزی هستند.

چنین والت‌هایی به راحتی در دسترس هستند اما مسئولیت استفاده از آنها بر عهده خود شما قرار دارد. والت‌های نرم‌افزاری، کلیدهای خصوصی شما را روی دستگاه‌های متصل به اینترنت یعنی گوشی یا کامپیوتر شما ذخیره می‌کنند و این یعنی، این والت‌ها در برابر تهدیدات آنلاین آسیب پذیر هستند.

برای مقابله با این ریسک و حفاظت از والت نرم‌افزاری خودتان، می‌توانید از دستگاه لجر استفاده کنید که کلیدهای خصوصی شما را به شکل امن ذخیره می‌کند.

دستگاه لجر و بخش دیسکاور (Discover)

برای استفاده راحت و امن از اپلیکیشن‌های بلاک‌چین، می‌توانید دستگاه لجر را به لجر لایو وصل کرده و به بخش دیسکاور بروید تا به سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های بی شماری دسترسی پیدا کنید.

در واقع، لجرلایو درگاهی برای دسترسی به سرویس‌ها و پلتفرم‌های محبوب وب 3 است. با استفاده از این روش، می‌توانید بدون نگرانی از قراردادهای هوشمند مخرب یا حملات فیشینگ، با اپلیکیشن‌های وب 3 کار کنید. لجر لایو، یک پلاگین امضای واضح دارد که به شما اطمینان می‌دهد همه اپلیکیشن‌ها، نتیجه نهایی هر تراکنش را به زبانی خوانا نمایش می‌دهند.

بهترین والت‌های کریپتو برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال

پیش از شروع استفاده از سرویس‌های وب 3، اول باید مقداری ارز دیجیتال داشته باشید. مبادله ارزهای دیجیتال، کار نسبتاً راحتی است اما خرید و فروش ارز دیجیتال در مقابل ارز فیات، نیاز به استفاده از سرویس‌های مخصوصی دارد که معمولاً توسط اکسچنج‌های متمرکز ارایه می‌شوند. این نکته، ما را به مدل بعدی والت‌های دیجیتال یعنی والت کاستدی می‌رساند.

والت‌های کاستدی

والت‌های کاستدی، امکان دسترسی به اکانت کاربران را برای آنها فراهم می‌کنند اما در اصل، یک مرجع مرکزی مالکیت کل دارایی‌های والت و قدرت مدیریت و کنترل آنها را در اختیار دارد. چون با چنین والت‌هایی، خود کاربران امکان مالکیت کلیدهای خصوصی خودشان را ندارند. در واقع این والت‌ها شبیه به حساب‌های بانکی کار می‌کنند و همین ویژگی آنها را تبدیل به یک گزینه مناسب برای کاربران مبتدی می‌کند. کار با این والت‌ها راحت است و معمولاً با در نظر گرفتن کاربرپسندی طراحی می‌شوند.

اما این والت‌ها هم ریسک‌های خاص خودشان را دارند. اگر مرجع مرکزی کنترل کننده این والت‌ها دچار مشکل شود، شما هم امکان دسترسی به ارزهای دیجیتال خودتان را از دست می‌دهید. مثل مواقعی که یک بانک ورشکست می‌شود. در واقع، چنین اتفاقی قبلاً برای اکسچنج Celsius هم رخ داده و پس از اعلام ورشکستگی این شرکت، هیچ کدام از مشتریان نتوانستند به موجودی خودشان دسترسی پیدا کنند.

بنابراین، استفاده از اکسچنج‌های متمرکز کار خرید و فروش ارزهای دیجیتال را راحت‌تر می‌کند اما برای ذخیره بلند مدت ارزهای دیجیتال، والت‌های کاستدی بهترین گزینه نیست.

خرید و فروش با لجر لایو

با استفاده از اکوسیستم لجر، می‌توانید ارزهای دیجیتال را به روش امن و با استفاده از یک ارایه دهنده شخص ثالث، به ارز فیات تبدیل کنید و بالعکس.

مثلاً از طریق لجر لایو می‌توانید از اکسچنج‌های متمرکز ارز دیجیتال بخرید اما هنگام دسترسی به چنین سرویس‌هایی، باز هم کنترل کلیدهای خصوصی، در اختیار خودتان قرار دارد.

در لجر لایو می‌توانید از ارایه دهندگان مختلف مثل مون‌پی، کوین‌فای، پی‌پال و غیره خرید و فروش انجام دهید و امن‌ترین روش خرید و فروش ارزهای دیجیتال را در اختیار خواهید داشت.

بهترین والت‌ها برای سازمان‌ها و DAOها

برای افراد یا سازمان‌هایی که یک جامعه وب 3 به همراه یک خزانه تشکیل داده‌اند، مثل سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز، پروژه‌های NFT یا فن توکن‌ها، ممکن است نیاز باشد که چند نفر، کنترل دارایی‌ها را در اختیار داشته باشند. بهترین والت برای چنین کاربردهایی، والت چند امضایی است که برای اجرای تراکنش‌های آنها، نیاز به امضای چند نفر وجود دارد.

والت‌های چند امضایی

والت‌های چند امضایی (Multisig) والت‌هایی هستند که از طریق قراردادهای هوشمند مخصوصی کار می‌کنند و برای تأیید تراکنش‌های آنها، نیاز به امضای دو یا چند نفر وجود دارد. چنین والت‌هایی می‌توانند برای جوامع و مشاغل وب 3 بسیار مفید باشند چون با این والت‌ها، برای تصمیم گیری از سمت جامعه کاربران یا انتقال وجه، نیاز به اجازه چند نماینده وجود دارد. می‌توانید با استفاده از یک قرارداد هوشمند، نماینده‌های مورد نظرتان را برای امضای تراکنش‌ها با والت‌های کریپتوی خودشان مشخص کنید.

جمع بندی

در این مطلب با ویژگی‌های مهم والت‌های کریپتو آشنا شدیم که لازم است هنگام انتخاب والت به آنها دقت داشته باشید. به طور کلی، والت‌های کریپتو به دو گروه گرم و سرد تقسیم می‌شوند که هر کدام از نظر میزان راحتی استفاده و امنیت، در سطح خاصی قرار دارند. همانطور که در این مطلب اشاره شد، قبل از انتخاب والت باید با انواع والت‌ها و ویژگی‌های آنها آشنا شوید تا بتوانید بهترین انتخاب را برای کاربرد مورد نظرتان انجام دهید.