کیف پول ها

دوشنبه, 08 فروردين 1401 07:14

بررسی کیف پول سخت افزاری D'CENT

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نقد و بررسی والت D'CENT: امن و ساده اما با یکسری محدودیت

خلاصه

  • D'CENT تنها والت سخت افزاری مجهز به امنیت بیومتریک است؛
  • قابلیت بلوتوث داخلی این دستگاه باعث شده که این والت فوق العاده قابل حمل باشد؛
  • این والت از ارزهای دیجیتال محدودی پشتیبانی می‌کند.

6 سال پس از عرضه اولین والت سخت‌افزاری ارزهای دیجیتال، صنعت والت‌های سخت‌افزاری مملو از ابتکار و نوآوری شده و روزبروز شرکت‌های بیشتری راهکارهای جدیدی در این زمینه عرضه می‌کنند.

گرچه این صنعت به میزان زیادی تحت سلطه شرکت‌هایی قرار دارد که پیشگام این عرصه بودند از جمله لجر و SatoshiLabs اما یکسری شرکت کمتر شناخته شده هم اخیراً وارد این حوزه شده اند.

یکی از این شرکت‌ها IoTrust است که اولین والت سخت‌افزاری جهان با فناوری امنیتی بیومتریک را روانه بازار کرد یعنی والت بیومتریک D'CENT. قیمت این والت 159 دلار است اما با تخفیف 50 درصد بهاره به قیمت 79 دلار به فروش می‌رسد. بنابراین قیمت این والت نسبت به محصولات رقیب مشابه کمتر است اما آیا عملکرد این والت هم با محصولات رقیب قابل قیاس است؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

طراحی و ساختار

اشخاصی که با والت‌های سخت‌افزاری آشنا باشند در نگاه اول متوجه طراحی منحصربفرد D'CENT خواهند شد. این والت به جای طراحی سبک فلش مموری مثل لجر نانو X و BitBox02 ابعادی در حد یک نمایشگر قابل حمل دارد.

این دستگاه در کره ساخته شده؛ مواد مورد استفاده در ساخت آن عمدتاً پلاستیکی هستند، بافتی شبیه فلز صیقل خورده دارد و کلمات premium security روی آن حک شده است. D'CENT یک صفحه نمایش OLED 1.1 اینچی (با رزولوشن 128×128 پیکسل) با باتری 585 میلی آمپرساعتی و پورت microUSB دارد. برای کار کردن با دستگاه یک نوار کنترلی دایره‌ای شکل با 4 دکمه وجود دارد به همراه یک حسگر اثرانگشت در مرکز و دکمه پاور دستگاه.

والت D'CENT با ابعاد 78.2× 43.2×10.8 میلی متر و وزن 36 گرم یکی از والت‌های بزرگ موجود در بازار محسوب می‌شود اما به هیچ وجه بد شکل نیست. شاید این والت از نظر طراحی زیباترین والت موجود در بازار نباشد اما طراحی ساده آن مانع از جلب توجه ناخواسته می‌شود.

محتویات جعبه

والت D'CENT با جعبه‌ای دارای بسته بندی پلاستیک فشرده تحویل داده می‌شود. جعبه محکم این والت به دو نیمه باز می‌شود و داخل آن خود والت سخت‌افزاری D'CENT به همراه یک کابل microUSB کوتاه قرار دارد.

داخل جعبه، راهنمای D'CENT، کارتی با عنوان Get Started و یک کارت بازیابی وجود دارد که برای نوشتن عبارت یادآور 24 کلمه‌ای استفاده می‌شود.

راحتی استفاده

والت D'CENT با در نظر گرفتن کاربردپذیری طراحی شده چون این دستگاه نسبت به سایر والت‌های سخت افزاری دکمه‌های بیشتر و گزینه‌های بیشتری برای اتصال دارد.

بر خلاف بسیاری از والت‌های سخت‌افزاری رقیب، به نظر می‌رسد که D'CENT با در نظر گرفتن نیازهای کاربران موبایلی طراحی شده است. باید این والت را با گوشی یا تبلتی که اپلیکیشن D'CENT روی آن نصب شده جفت کنید تا بتوانید موجودی خودتان را با استفاده از آن مدیریت کنید. می‌توانید دستگاه را با استفاده از بلوتوث یا کابل USB همراه آن به گوشی وصل کنید.

برای استفاده از والت D'CENT جهت ارسال وجه اول باید اپلیکیشن موبایلی آن را دانلود کنید. این اپلیکیشن در حال حاضر هم برای اندروید و هم iOS موجود است. اپلیکیشن موبایلی D'CENT ساده و تنظیم و استفاده از آن راحت است و همین خصوصیات باعث شده که مدیریت پورتفولیو با آن به راحتی قابل انجام باشد اما از نظر امکانات، این اپلیکیشن بسیار ساده است.

صفحه نمایش نسبتاً بزرگ و حسگر اثرانگشت داخلی D'CENT باعث شده که تعامل با این دستگاه به راحتی قابل انجام باشد و مالک دستگاه بتواند موجودی خودش را به راحتی بررسی کند بدون اینکه نیاز به متصل کردن دستگاه به کامپیوتر یا موبایل داشته باشد.

در مجموع D'CENT جزء ساده ترین والت‌هایی است که تا به امروز بررسی کرده ایم و همین ویژگی این والت را تبدیل به گزینه‌ای ایده آل برای افراد کم تجربه می‌کند.

شروع کار

تنظیم و راه اندازی والت D'CENT تنها چند دقیقه زمان می‌برد و نیازی به استفاده از موبایل ندارد.

برای شروع این فرایند اول دو ثانیه دکمه پاور دستگاه را نگه دارید تا دستگاه روشن شود. زبان دلخواهتان را از لیست زبان‌ها (انگلیسی، کره ای، چینی و ژاپنی) انتخاب کرده و با فشردن دکمه OK تأیید کنید.

حالا گزینه Create Wallet را انتخاب کرده و یک پین کد چهار رقمی وارد کنید. سپس از شما خواسته می‌شود که اثر انگشتتان را اسکن کنید تا دستگاه آن را ذخیره کند.

در مرحله بعد، عبارت بازیابی که یک عبارت 24 کلمه‌ای است در اختیار شما قرار می‌گیرد که باید آن را در محلی امن (مثل کارت بازیابی ارایه شده همراه دستگاه) ذخیره کنید. در صورتی که به هر دلیلی دستگاه D'CENT دچار مشکل شود، باید این عبارت را در اختیار داشته باشید تا بتوانید اطلاعات والتتان را بازیابی کنید.

در نهایت از شما خواسته می‌شود که دو کلمه از عبارت بازیابی را وارد کنید تا مشخص شود که این عبارت را درست ثبت کرده اید. پس از این مرحله دستگاه آماده استفاده خواهد بود. برای شروع مدیریت ارزهای دیجیتال و اجرای تراکنش با والت D'CENT باید اپلیکیشن موبایلی آن را از گوگل پلی (برای اندروید) یا اپ استور (برای iOS) دانلود کنید.

امکانات والت

از آنجایی که D'CENT یکی از والت‌های گران قیمت بازار محسوب می‌شود، قطعاً مصرف کنندگان انتظار وجود امکاناتی را دارند که این قیمت را توجیه کند. بسته به دیدگاه شما، ممکن است این والت شما را شگفت زده یا ناامید کند!

ویژگی خاص D'CENT، حسگر اثرانگشت داخلی آن است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند به سرعت به والتشان لاگین کرده و تراکنش اجرا کنند. همانطور که قبلاً اشاره شد، D'CENT تنها والت سخت افزاری بازار است که قابلیت احرازهویت بیومتریک را دارد و این قابلیت برای اشخاصی که به یک رمز ساده برای حفاظت از دارایی‌های خودشان اطمینان ندارند، مفید است.

D'CENT هم جزء والت‌های سخت‌افزاری مجهز به بلوتوث است که روزبروز تعداد آنها بیشتر می‌شود تا کاربران بتوانند به روش بی سیم و بدون به خطر افتادن امنیت دارایی‌های خودشان، آنها را مدیریت کنند. همچنین این ویژگی قابلیت حمل والت را افزایش می‌دهد و کاربران می‌توانند حین رفت و آمد و در مسیر بدون نیاز به همراه داشتن هیچ کابلی موجودی خودشان را مدیریت کنند.

گرچه D'CENT دارای امکانات امنیتی بیومتریک و قابلیت اتصال بلوتوث است اما بعضی از امکانات والت‌های دیگر مثل امکان مبادله ارزهای دیجیتال و قابلیت احرازهویت 2 مرحله‌ای را ندارد. همچنین استفاده از اپلیکیشن این والت راحت است اما قابلیت‌های چندانی به غیر از مدیریت ساده اکانت‌ها و اجرای تراکنش ندارد.

در مجموع، D'CENT مجموعه امکانات خوبی دارد اما اکثر این امکانات محدود به مدیریت ارزهای دیجیتال هستند و نمی‌توان انتظار دیگری از این والت داشت.

ارزهای دیجیتال تحت پشتیبانی

تقریباً همه والت‌های موجود در بازار از بیت‌کوین پشتیبانی می‌کنند اما تعداد و تنوع آلت کوین‌هایی که به این والت‌ها اضافه می‌شوند، روزبروز بیشتر می‌شود. D'CENT هم از این قائده مستثنی نیست.

تعداد ارزهای تحت پشتیبانی D'CENT چندان زیاد نیست اما از ارزهای دیجیتال مهم پشتیبانی می‌کند از جمله:

والت D'CENT از ارزهای دیجیتال محبوب مختلف و همچنین همه توکن‌های ERC20 پشتیبانی می‌کند. تیم D'CENT قصد دارد مجموعه ارزهای تحت پشتیبانی این والت را به مرور زمان افزایش دهد.

امنیت

مثل همه والت‌های ارز دیجیتال، D'CENT هم با هدف حفاظت از کلیدهای خصوصی در برابر تهدیدات خارجی طراحی شده است. این والت چندین قابلیت امنیتی دارد که از استخراج کلیدهای خصوصی توسط مهاجمان پیشگیری کرده و مانع از نفوذ و ورود غیرمجاز به آن می‌شوند.

اول اینکه D'CENT تنها والت سخت افزاری بازار است که قابلیت‌های امنیتی بیومتریک را دارد و برای باز کردن قفل آن باید اثرانگشت کاربر وارد و تأیید شود. قفل اکثر والت‌های سخت افزاری به صورت پین کد است. همچنین از والت D'CENT با یک عنصر امن حفاظت می‌شود که دارای گواهینامه EAL5+ (بالاترین سطح امنیت در برابر تست‌های نفوذ) است. این عنصر همان تراشه امنیتی است که از آن برای ایمن سازی چند والت سخت‌افزاری دیگر مثل لجر نانو X استفاده شده و در کارت‌های اعتباری هم از آنها استفاده می‌شود.

در طراحی این والت از معماری جدید Multi-IC استفاده شده که عنصر امن ذکر شده را با یک سیستم عامل اختصاصی امن ترکیب می‌کند تا از آن در برابر تقریباً هر نوع حمله‌ای از جمله جاسوس افزارها، کی لاگرها، درهای پشتی و غیره حفاظت شود.

گرچه قابلیت اتصال بلوتوث می‌تواند سطح حمله را افزایش دهد اما در این والت هیچ کلید خصوصی از طریق بلوتوث منتقل نمی‌شود در نتیجه بعید است که مهاجمان بتوانند با استفاده از سیگنال‌های بلوتوث به اطلاعات مفیدی برسند.

نظر نهایی

D'CENT به عنوان یک والت سخت‌افزاری هر آنچه ادعا شده را دارد. این والت می‌تواند انواع ارزهای دیجیتال را در برابر حملات سایبری حفاظت کند تا مالکان این ارزها برای نگهداری از یک پورتفولیوی بزرگ با این والت احساس آرامش خاطر داشته باشند.

اسکنر اثرانگشت D'CENT باعث شده که باز کردن قفل و استفاده از این والت به راحتی قابل انجام باشد و لازم نباشد که هر بار برای استفاده از والت پسوردتان را تایپ کنید. همچنین D'CENT مجهز به تکنولوژی بلوتوث است که باعث شده قابلیت حمل بالایی داشته باشد و استفاده از آن نسبت به خیلی از محصولات رقیب راحت تر باشد.

گرچه D'CENT امن و استفاده از آن راحت است اما روزبروز انتظار مشتریان از والت‌های سخت افزاری بیشتر می‌شود. با توجه به اینکه خیلی از محصولات رقیب قابلیت‌هایی مثل NFC، صفحه نمایش لمسی و پشتیبانی از تقریباً همه ارزهای دیجیتال را دارند، واضح است که D'CENT از بعضی جهات نسبت به محصولات رقیب عقب تر است.

در هر صورت برای اشخاصی که نیاز به امکانات اضافه ندارند، سادگی برایشان مهم است و مجموعه ارزهای محدودی دارند، D'CENT یکی از بهترین و قوی ترین گزینه‌های موجود محسوب می‌شود.