کیف پول ها

دوشنبه, 26 مهر 1400 06:49

کلید عمومی و خصوصی در اتمیک والت Atomic wallet چیست

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

برای رسیدگی به امنیت والت، اول باید با مفاهیم کلید خصوصی و عمومی آشنا شوید. در این مقاله شما را با این مفاهیم و اهمیت آنها آشنا خواهیم کرد.

کلید خصوصی چیست؟

در حوزه ارزهای دیجیتال، کلید خصوصی یک عدد مخفی است که با استفاده از آن می‌توانید ارزهای دیجیتال خودتان را خرج کنید. هر کلید خصوصی مثل یک امضا به یک آدرس عمومی پیوست می‌شود. این کلید نقش اثبات مالکیت آدرس مورد نظر را داشته و با استفاده از آن می‌توانید به ارزهای دیجیتال خودتان دسترسی پیدا کرده و آنها را مدیریت کنید. کلیدهای خصوصی به پسورد شما گره خورده و با یک عبارت یادآور 12 کلمه ای حفاظت می‌شوند.

هر آدرسی که ایجاد می‌کنید کلید خصوصی خودش را دارد. دارایی‌های شما در خود والت ذخیره نمی‌شوند بلکه در بلاک‌چین ذخیره می‌شوند. کلید خصوصی امکان دسترسی به دارایی‌های داخل والت را برای شما فراهم می‌کند.

کلید عمومی چیست؟

کلید یا آدرس عمومی، آدرسی است که حاوی تاریخچه همه تراکنش‌های انجام شده است. این کلید روی کل بلاک‌چین پخش شده و در دسترس همه قرار دارد. در اتمیک والت، این آدرس نزدیک بخش Wallet با عنوان Your address مشخص شده است. می‌توانید این آدرس را در اختیار هر شخصی قرار داده و از آن برای دریافت ارز دیجیتال با والت خودتان استفاده کنید.

کلیدهای عمومی و خصوصی در اتمیک والت چگونه ایجاد می‌شوند؟

آدرس عمومی و کلید خصوصی شما از روی عبارت یادآور (یا همان عبارت پشتیبان 12 کلمه ای) ساخته می‌شود. در ادامه روند کلی این فرایند را مشاهده می‌کنید:

  1. وقتی اتمیک والت را نصب کرده و یک حساب جدید ایجاد می‌کنید، یک فایل جدید کوچک در دستگاه شما ایجاد می‌شود که حاوی یک عبارت یادآور تصادفی است که به طور کامل رمزنگاری شده است.
  2. هر کلمه از این عبارت از یک دیکشنری انتخاب شده و به هر کدام یک عدد تعلق می‌گیرد.
  3. سپس همه آدرس‌های عمومی و کلیدهای خصوصی از طریق یک الگوریتم استاندارد از روی این اعداد تولید می‌شوند.

این کلید خاص جایگزین سایر کلیدهای خصوصی نمی‌شود بلکه برای تولید آنها استفاده می‌شود. باز هم همه آدرس‌های شما کلیدهای خصوصی متفاوتی دارند اما می‌توان با استفاده از یک عبارت Seed همه آنها را بازیابی کرد و هک آن تقریباً غیرممکن است.

از آنجایی که عبارت بازیابی کلیدهای شما را ایجاد می‌کند و با استفاده از آن می‌توانید دارایی‌های خودتان را مدیریت کنید، باید همیشه آن را در یک محل امن قرار دهید. هرگز این کلید را در اختیار هیچ شخصی قرار ندهید. توصیه می‌کنیم که این کلید را روی کاغذ در دو محل متفاوت نگه دارید.

امنیت کلیدهای خصوصیش

هرگز نباید کلیدهای خصوصی خودتان را در اختیار دیگران قرار دهید. قرار دادن کلید خصوصی در اختیار دیگران یعنی فراهم کردن امکان دسترسی کامل آنها به دارایی‌های خودتان است. این کار مثل دادن کلید خانه یا رمز حساب بانکی به دیگران است. با این کار شخص مورد نظر می‌تواند خانه یا حساب شما را به طور کامل تخلیه کند. در دنیای ارزهای دیجیتال کلاهبرداری زیادی انجام می‌شود. پس همیشه مراقب باشید.

اگر امکان دسترسی به کلیدها یا خود والت را نداشته باشید، می‌توانید با استفاده از عبارت بازیابی 12 کلمه ای به آن دسترسی پیدا کنید. می‌توانید با استفاده از عبارت پشتیبان و دسترسی دوباره به کلیدهای خصوصی و عمومی، والت خودتان را بازیابی کنید.