تحلیل تکنیکال و ترید

یکشنبه, 10 ارديبهشت 1402 02:08

آموزش تریدینگ با اندیکاتور TD9

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

آموزش تریدینگ با اندیکاتور TD9

ایده اندیکاتور  9 turnبر اساس دنباله TD طراحی شده توسط تام دمارک ایجاد شده که جزء اساتید مشهور حوزه تحلیل تکنیکال است. کار اصلی این شاخص، پیدا کردن نقطه عطف مسیر فعلی نمودار قیمت و افزایش شانس موفقیت برای یافتن فرصت‌های موجود در کف و اوج بازار است. امتحان کردن این اندیکاتور روی داده‌های گذشته نشان داده که نرخ موفقیت آن بالای 65 درصد است.

منطق اندیکاتور

وقتی نمودار قیمت در مسیر صعود یا ریزش برای 9 روز متوالی به شرایط تریگر می‌رسد، سری 1، 2، 3، ... 7، 8، 9 تولید می‌شود و این سری بالا (یا پایین) نمودار کندل روز رسم می‌شود. فقط در صورتی که قیمت برای 6 روز متوالی به شرایط تریگر شدن برسد، این سری نمایش داده شده و به ترتیب 1، 2، 3، 4، 5 و 6 را نشان می‌دهد. وقتی قیمت برای روز هفتم به شرایط تریگر شدن برسد، عدد 7 نمایش داده می‌شود. اگر شرایط تریگر در روز هفتم برآورده نشود، شماره‌های 6 روز قبل ناپدید می‌شوند. منطق مورد استفاده برای روز هشتم شبیه به منطق روز هفتم است. وقتی شرایط تریگر شدن برای روز نهم برقرار شود، ساختار (دنباله) 9 turn (9 دور) شکل می‌گیرد. اگر شرایط در روز نهم برقرار نشود، شماره سریال هشت روز اول ناپدید شده و ساختار 9 turn شکل نمی‌گیرد. اگر چنین ساختاری در مسیر صعود قیمت شکل بگیرد به آن ساختار up 9 گفته می‌شود و اگر در مسیر نزولی شکل بگیرد، down 9 نام دارد.

تاکتیک‌های تریدینگ

کاربرد اصلی شاخص  9 turn جادویی کمک به فرار موفق از نقاط اوج و شناسایی دقیق فرصت‌های موجود در کف است. وقتی قیمت سهام در مسیر صعودی ساختار 9 را تشکیل می‌دهد، معمولاً قیمت در محدوده معکوس شدگی اوج قرار گرفته و احتمال اینکه برخی از سهم‌ها با خطر معکوس شدگی و ریزش روبرو شوند، وجود دارد. در این مرحله باید برای اجتناب از ریسک، سایز پوزیشن خودمان را کاهش دهیم. وقتی قیمت سهام طبق ساختار 9 مرحله‌ای ذکر شده کاهش پیدا می‌کند، معمولاً در این مرحله قیمت در کف قرار دارد و ممکن است به زودی شاهد توقف روند نزولی و احیای قیمت‌ها باشیم. در این مرحله می‌توانیم به دنبال ساختن یا ارتقای پوزیشن باشیم تا با افزایش قیمت سهام، به سود برسیم.

مثال

اگر از سیگنال TD9 استفاده کرده و در تاریخ 27 مارس سهام شرکت فیسبوک را (با قیمت 149.82 دلار) می‌خریدید و سپس آن را در تاریخ 5 ژوئن می‌فروختید (229.89 دلار) در این صورت به بازده 53 درصد دست پیدا می‌کردید. این یعنی اگر 100 سهم روی سهام فیسبوک با نرخ 14982 دلار خریداری می‌کردید، ظرف دو ماه دارایی شما به 22989 دلار رسیده و 8007 دلار سود به دست می‌آورید.

محدوده کاربرد

شاخص  9 turn جادویی به عنوان یکی از شاخص‌های متمایز برای تعیین زمان چرخش بازار، می‌تواند نقاط چرخش نمودار قیمت را در کف یا اوج تشخیص دهد. اما باید توجه داشت که این شاخص فقط برای بازار سهام، بازار خرسی ضعیف، بازار گاوی ضعیف و برای سهم‌های مجزا (مترجم: سهم مخصوص یک شرکت که مجزا از دیگران است) و سهم‌های شاخص (مترجم: که در اصل ترکیب سهام چند شرکت هستند) قابل استفاده است. زمانی که قیمت یک سهم یا شاخص در بازار خرسی یا گاوی قرار دارد، مسیر 9 turn خیلی شفاف نیست. در این زمان، باید با در نظر گرفتن جو احساسی بازار، اندیکاتورهای بنیادی و سایر اندیکاتورها وضعیت فعلی بازار را بررسی کرده و درباره آن قضاوت کنید.

نکات مهم

  1. نمی‌توان شاخص 9 جادویی را به عنوان تنها ابزار برای تصمیم گیری جهت خرید و فروش سهم استفاده کرد بلکه باید برای انجام تحلیلی جامع، از این شاخص در کنار سایر اندیکاتورهای تکنیکال و بنیادی استفاده کرد.
  2. در هنگام صعود (یا ریزش) شدید قیمت سهام، ممکن است دائماً ساختار 9-up (یا 9-down) ایجاد شود. در چنین مواقعی باید استراتژی استفاده از 9 turn را تغییر داد و اولین ساختار 9-up (یا 9-down) را به عنوان سیگنالی برای تقویت احتمال صعود (یا ریزش) بازار در نظر گرفت.
  3. می‌توان برای تأیید بیشتر، از اندیکاتورهای تکنیکال 9 turn در کنار سیگنال‌هایی مثل انحراف کف (یا انحراف اوج) استفاده کرد که توانایی بیشتری در تشخیص معکوس شدن روند دارند.