تحلیل تکنیکال و ترید

شنبه, 19 فروردين 1402 11:25

نمودارهای صعودی و نزولی: چگونه از این نمودارها به نفع خودمان استفاده کنیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

تریدرها آرزو دارند که بهترین لحظات برای خرید یا فروش یک دارایی را پیدا کنند - اما بدون در اختیار داشتن ابزارهای مناسب، بعید است که بتوان به این هدف رسید. نقش نمودارهای صعودی و نزولی همین است. این نمودارها با نمایش بصری مسیر حرکت قیمت یک دارایی به مرور زمان، می‌توانند به شما برای تصمیم گیری بهتر و به حداکثر رساندن سودتان کمک کنند. اما با وجود این میزان از نویز و عدم قطعیت در بازارها، چگونه می‌توان سیگنال‌های درست را از نویز تشخیص داده و به صورت درست و کارآمد از نمودارهای صعودی و نزولی استفاده کرد؟

در این مقاله به شما توضیح می‌دهیم که چطور می‌توانید بیشترین بهره را از نمودارهای صعودی و نزولی ببرید و آماده اجرای معاملاتی پرسود شوید.

نکات کلیدی

  • خطوط حرکت نمودارهای قیمت، متشکل از قله‌ها و دره‌هایی با حرکت‌های صعودی، نزولی و افقی هستند.
  • روند صعودی به قله‌ها و دره‌هایی گفته می‌شود که در مجموع رو به بالا هستند و این شرایط برای روند نزولی بالعکس است.
  • تشخیص روند حرکت به تریدرها برای فروش در لحظه مناسب از یک روند نزولی یا خرید با نرخ مناسب کمک می‌کند.

سه جهت مختلف حرکت نمودار قیمت

اصطلاح روند (یا ترند) اشاره به تغییرات کلی قیمت یک دارایی دارد که می‌تواند در یکی از سه جهت صعودی، نزولی یا افقی قرار داشته باشد.

روند صعودی: مشخصه روند صعودی، تشکیل اوج‌ها و کف‌های بالاتر است که نشان دهنده صعودی بودن مسیر کلی دارایی مورد نظر است.

روند نزولی: مشخصه روند نزولی، تشکیل اوج‌ها و کف‌های پایین‌تر است که نشان دهنده نزولی بودن مسیر حرکت یک دارایی است.

روند افقی: روند افقی که به آن بازاری با رنج محدود هم گفته می‌شود، شامل یکسری نوسان قیمت در یک بازه مشخص است که نشان دهنده نبود یک جهت خاص است.

به طور کلی، انتخاب پوزیشن Long در یک روند صعودی و پوزیشن Shot در یک روند نزولی پرسودتر است. در یک بازار رنج هم می‌توان با دقت به حرکات قیمت در یک بازه مشخص به سود رسید. اما گاهی اوقات حرکت بر خلاف روند بر اساس تحلیل بنیادی می‌تواند مناسب‌تر باشد.

چه چیزی باعث ایجاد تغییر در خطوط روند می‌شود؟

تغییر در خط روند عمدتاً ناشی از تغییر عرضه و تقاضای یک دارایی است. زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد، معمولاً قیمت دارایی مورد نظر افزایش پیدا می‌کند بنابراین روند صعودی شکل می‌گیرد و بالعکس. عوامل اقتصادی، جو احساسی بازار، اخبار و رویدادهای ژئوپلیتیک از جمله عوامل تأثیر گذار بر عرضه و تقاضا هستند.

آیا قانونی برای کانال‌ها و خطوط روند وجود دارد؟

قوانین مشخصی برای تشخیص و تأیید جهت روند و نقاط معکوس شدگی بالقوه وجود دارند. قانون ساده برای کشیدن یک خط روند، اتصال حداقل دو نقطه مهم مثل اوج یا کف و کشیدن این خط به سمت راست نمودار است. اضافه کردن نقطه سوم باعث ایجاد اطمینان بیشتر نسبت به خط روند ترسیم شده می‌شود.

کانال، محدوده مقاومت و پشتیبانی را در یک تایم فریم نشان می‌دهد و با کشیدن خطی از بین اوج‌ها و خطی دیگر که کف‌ها را به هم وصل می‌کند، ایجاد می‌شود. قیمتی که داخل کانال حرکت کند، ادامه روند در نظر گرفته می‌شود و خروج از بالا یا پایین کانال هم می‌تواند نشان دهنده معکوس شدن روند باشد.

هنگام رسم خطوط و کانال‌ها، مطمئن شوید که حداقل سه نقطه داده‌ای به هم متصل می‌شوند. برای نمودارهای بلندمدت از مقیاس‌های لگاریتمی استفاده کنید، از کشیدن کانال‌ها یا خطوط روند پرشیب خودداری کنید و سعی کنید خطوط روند یا کانال‌ها را بیش از حد تا آینده نکشید.

می‌توانید با رسم کارآمد و درست خطوط روند و کانال‌ها، فرصت‌های تریدینگ بالقوه را شناسایی کرده و شانس انجام معاملات پرسود را افزایش دهید.

چگونه در تحلیل تکنیکال، خطوط روند را رسم کنیم؟

کشیدن خطوط روند یکی از مهارت‌های ارزشمند در تحلیل تکنیکال است که به شناسایی نقاط معکوس شدن و جهات بالقوه کمک می‌کند. برای آشنایی با نحوه رسم خطوط روند با استفاده از تحلیل تکنیکال، با ما همراه باشید.

نمودار صعودی

در یک نمودار صعودی، یک خط بکشید که کف‌های پرایس اکشن را به هم وصل کند. هر چقدر این خط نقاط بیشتری را لمس کند، خط روند قوی‌تر در نظر گرفته می‌شود. پس از وصل کردن نقاط کف به هم، خط را به سمت راست ادامه دهید و مطمئن شوید که در این بین، با هیچ قیمتی برخورد نمی‌کند. وقتی قیمت کاهش پیدا می‌کند تا خط را لمس کند، این خط یک سطح پشتیبانی تشکیل می‌دهد. اما اگر قیمت از پایین خط عبور کند، می‌تواند سیگنالی برای معکوس شدن احتمالی روند باشد.

نمودار نزولی

به همین ترتیب، یک خط بکشید که اوج‌های پرایس اکشن را به هم وصل کند. هر چقدر این خط نقاط بیشتری را لمس کند، اعتبار آن بیشتر است. خط را به سمت راست بکشید و مطمئن شوید که از هیچ قیمتی عبور نمی‌کند. وقتی نمودار قیمت به این خط برسد، می‌توان آن را سطح مقاومت در نظر گرفت. به همین ترتیب اگر قیمت از بالای این خط عبور کند، می‌تواند نشان دهنده معکوس شدن احتمالی روند باشد.

به طور کلی خطوط روند به نرم‌افزار مورد استفاده و تفسیر تریدر از پرایس اکشن بستگی دارد. بنابراین، باید این خطوط روند را به همراه سایر ابزارها و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال استفاده کرد تا امکان تأیید فرصت‌های معاملاتی بالقوه فراهم شود.

چگونه با یک نمودار صعودی ترید کنیم؟

ترید کردن با استفاده از نمودار صعودی می‌تواند پرسود باشد. گام‌هایی که باید در این روش طی کرد، عبارتند از:

  • شناسایی روند: اولین گام در تریدینگ با یک روند صعودی، تشخیص روند است. مشخصه یک روند صعودی، تشکیل یکسری قله‌ها و کف‌های بالاتر است. برای تعیین روند، یک خط روند رسم کنید که کف‌های پرایس اکشن را به هم وصل کند.
  • پیدا کردن نقاط ورود: پس از تشخیص روند صعودی، به دنبال نقاط ورود برای خرید باشید. می‌توانید برای این کار صبر کنید تا خط روند پول بک کند یا از سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال مثل الگوهای نمودار، میانگین‌های متحرک یا اوسیلاتورها استفاده کنید تا نقاط ورود بالقوه را شناسایی کنید.
  • تنظیم حد ضرر: حد ضرر را پایین خط روند یا کف سوئینگ اخیر بکشید تا در صورت معکوس شدن روند، ضرر شما محدود شود.
  • مدیریت ریسک: مدیریت ریسک یکی از اجزای ضروری هر استراتژی تریدینگ است. در هر معامله درصد کمی از موجودی خودتان را ریسک کنید و از به کار بردن لوریج بیش از حد اجتناب کنید.

چگونه با یک نمودار نزولی ترید کنیم؟

ترید کردن با یک نمودار نزولی می‌تواند کار چالش برانگیزی باشد اما اگر این کار را درست انجام دهید، می‌تواند فرصت‌های سودآوری بالقوه را به شما نشان دهد. برای ترید کردن با نمودار نزولی، این مراحل را طی کنید:

  • تشخیص روند: با کشیدن خطی که کف‌ها و اوج‌های پایین‌تر پرایس اکشن را به هم وصل می‌کند، روند نزولی را تشخیص دهید. خط روند باید نقش یک سطح مقاومت را داشته باشد که از صعود قیمت به بالاتر از آن جلوگیری می‌کند.
  • شناسایی نقاط ورود: به دنبال سیگنال‌ها یا الگوهای معکوس شدگی نزولی باشید که شامل یک تغییر بالقوه در جهت یک روند هستند. از جمله دو قله، سر و شانه، اندیکاتورهای واگرایی و کندل‌های پوشای نزولی.
  • ثبت سفارش حد ضرر: زمانی وارد پوزیشن Short شوید که نمودار قیمت از پایین سطح مقاومت یا کف قبلی سیگنال یا الگو عبور می‌کند. سفارش حد ضرر را بالای خط روند یا اوج اخیر قرار دهید تا ریسک را محدود کنید.
  • خروج از پوزیشن: زمانی که نمودار قیمت به سطح سود هدف شما رسید یا زمانی که نشانه‌های معکوس شدگی روند یا ضعیف شدن آن را مشاهده کردید، از پوزیشن خودتان خارج شوید. الگوهای دو کف، سر و شانه معکوس، کندل‌های پوشای نزولی و اندیکاتورهای همگرایی از جمله الگوهای پرکاربرد برای این کار هستند.

استراتژی‌های شکست خط روند

شکستن خط روند، یکی از استراتژی‌های تریدینگ تکنیکال است که در آن شما زمانی که قیمت یک دارایی از یک خط روند عبور کرد، وارد پوزیشن می‌شوید. این شکست‌ها (بریک اوت) می‌توانند نشان دهنده تغییر روند باشند و می‌توان از آنها برای ورود به پوزیشن در یک جهت تازه استفاده کرد. از جمله استراتژی‌های شکست خط روند، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • شکست ساده خط روند: این استراتژی ساده‌ترین استراتژی شکست خط روند است و شامل کشیدن یک خط روند روی نمودار و ورود به پوزیشن Long هنگام عبور قیمت از بالای خط روند است. یا ورود به پوزیشن Short زمانی که قیمت از پایین خط روند خارج می‌شود.
  • پول بک و برخورد مجدد: پس از شکسته شدن خط روند، ممکن است نمودار قیمت پول بک کرده و دوباره خط روند را لمس کند تا بعد جهت آن در مسیر بریک اوت (شکسته شدن خط) ادامه پیدا کند. در این استراتژی شما منتظر می‌مانید تا نمودار قیمت پول بک کرده و بعد، وقتی که قیمت حرکت خود را ادامه داد و خط روند را به عنوان یک سطح مقاومت یا پشتیبانی تأیید کرد، وارد پوزیشن می‌شوید.
  • چند خط روند: تریدرها می‌توانند برای تأیید شکست روند از چند خط روند استفاده کنند. در این استراتژی دو خط روند رسم می‌شود یکی بالا و یکی پایین پرایس اکشن و زمانی که نمودار قیمت از خط روند بالایی خارج شده وارد پوزیشن Long می‌شوید و وقتی از خط روند پایینی عبور کرد (به سمت پایین) وارد پوزیشن Short می‌شوید.
  • تأیید حجم: حجم بالای معاملات می‌تواند تأییدی برای شکستن خط روند باشد و نشان می‌دهد که این شکستن قوی بوده و احتمالاً ادامه پیدا می‌کند. با استفاده از این استراتژی می‌توانید شکستن حجم بالا را تشخیص دهید و در جهت آن وارد پوزیشن شوید.
  • تأیید میانگین متحرک: تریدرها می‌توانند برای تأیید شکستن خط روند، از میانگین‌های متحرک استفاده کنند. زمانی که نمودار قیمت از بالا یا پایین خط روند عبور کند، می‌توان با کراس اور میانگین متحرک آن را تأیید کرد یعنی با عبور قیمت از بالا یا پایین یک میانگین متحرک که تأییدی بر شکستن روند و احتمال معکوس شدن روند است.

جمع بندی

برای ترید کردن هر دارایی با تحلیل تکنیکال، استفاده از نمودارهای روند صعودی و نزولی می‌تواند بسیار مفید باشد. این نمودارها وضعیت بازار را مشخص کرده و به شما کمک می‌کنند تا فرصت‌های درآمدزایی را مثل یک تریدر حرفه‌ای شناسایی کنید. می‌توانید با مهارت یافتن در استفاده از این ابزارهای پرقدرت، شانس موفقیت خودتان را افزایش و ریسک تریدینگ را به حداقل برسانید.

اما خطوط روند هم راهکارهایی جامع و بی نقص نیستند و می‌توانید برای تصمیم گیری بهتر و دقیق‌تر از آنها به همراه سایر ابزارها و روش‌های تحلیل استفاده کنید. صرف نظر از نوع دارایی یا ارز مورد معامله، همیشه پیش از هر معامله‌ای تحقیقات لازم را انجام داده و بیشتر از مبلغی که برای شما قابل تحمل نیست، سرمایه گذاری نکنید.