تحلیل تکنیکال و ترید

پنج شنبه, 27 بهمن 1401 03:01

آشنایی با الگوی کازیمودو (Quasimodo) از مفاهیم پرایس اکشن تریدینگ پیشرفته

این مورد را ارزیابی کنید
(5 رای‌ها)

 

به الگوی کازیمودو، الگوی زیر و رو هم گفته می‌شود و جزء مفاهیم اکشن تریدینگ پیشرفته محسوب می‌شود.

الگوی کازیمودو بیشتر یک الگوی تلاقی یا تکنیک ورود است تا یک استراتژی تریدینگ و از آن برای تأیید سوگیری تریدر استفاده می‌شود.

اگر این الگو را با استراتژی تریدینگ خودتان ترکیب کنید، احتمال موفقیت و سطح اطمینان شما بیشتر می‌شود. همچنین با استفاده از این الگو می‌توانید بهتر و به موقع تصمیم گیری کنید.

مثلاً اگر یک الگوی کازیمودو را نزدیک یک سطح پشتیبانی یا مقاومت یا با واگرایی مشاهده کنید، احتمال موفقیت و اطمینان بیشتری برای شما فراهم می‌کند.

خیلی از تریدرهای روش عرضه و تقاضا از این الگو برای تشخیص محدوده‌های قابل ترید قوی استفاده می‌کنند. وقتی این تریدرها الگوی کازیمودو را با محدوده‌های عرضه یا تقاضای قوی پیدا کنند، معامله را با اطمینان بیشتری اجرا می‌کنند. این الگو می‌تواند نسبت ریسک به سود خیلی خوبی هم فراهم کند.

الگوی کازیمودو دائماً نمایان نمی‌شود اما وقتی این الگو مشاهده می‌شود، تریدرها نباید آن را نادیده بگیرند. این الگو یکی از قدرتمندترین و مطمئن الگوها برای معامله است.

الگوی کازیمودو چیست؟

به الگوی کازیمودو الگوی زیر و رو هم گفته می‌شود و یک الگوی قوی معکوس شدن روند است که پس از یک روند قوی ظاهر می‌شود. وقتی یکسری اوج بالاتر، کف بالاتر یا اوج پایین‌تر، کف پایین‌تر مشاهده می‌شود، الگوی کازیمودو شکل گرفته است. از این الگو به عنوان نقطه چرخش قیمت در وسط روز استفاده می‌شود بنابراین تریدرهای روزانه می‌توانند از آن به عنوان یک الگوی پرایس اکشن تریدینگ پیشرفته استفاده کنند.

کازیمودو یکی از سودآورترین الگوهای نمودار در معاملات فارکس است که دائماً شاهد تکرار آن هستیم. کلید موفقیت، شناسایی این الگو و مهم‌تر از آن، واکنش به آن هنگام شکل گیری فرصت تریدینگ است.

چگونه با الگوی کازیمودو ترید کنیم؟

ستاپ معامله خرید

نمودار قیمت یک کف تشکیل می‌دهد.

نمودار قیمت یک اوج تشکیل می‌دهد.

نمودار قیمت، کف را شکسته و یک کف پایین‌تر ایجاد می‌کند.

سپس نمودار قیمت اوج را هم شکسته و یک اوج بالاتر تشکیل می‌دهد.

 

حالا سفارش معلق خودتان (Buy Limit) را روی خط کازیمودو (QML) تنظیم کنید.

وقتی نمودار قیمت به کف برگردد، سفارش معلق شما فعال می‌شود.

حد ضرر را درست پایین MPL (Maximum Pain Level) قرار دهید.

در اینجا یک ریزش شدید در بازار رخ داده و بعد بازار به صورت متوالی یک اوج و کف شکل داده است. سپس، بعد از شکل گیری یک کف پایین‌تر، حرکت صعودی شروع شده و یک اوج بالاتر ایجاد می‌شود.

به فضای بین QML و MPL منطقه تقاضای شدید کازیمودو گفته می‌شود. وقتی قیمت به این منطقه برگردد، سفارش buy limit اجرا شده و بعد مشاهده می‌کنید که قیمت از سطح QML برگشت می‌کند و وارد جهت دلخواه ما می‌شود.

اولین TP (Take-Profit) ما با موفقیت تکمیل می‌شود.

دومین TP (Take-Profit) هم با موفقیت تکمیل می‌شود.

نسبت ریسک به سود این معامله بسیار خوب بود.

ستاپ معامله فروش

قیمت یک اوج تشکیل می‌دهد.

قیمت یک کف تشکیل می‌دهد.

قیمت اوج را شکسته و یک اوج بالاتر تشکیل می‌دهد.

سپس قیمت کف را هم شکسته و یک کف پایین‌تر تشکیل می‌دهد.

حالا سفارش معلق (Sell Limit) را روی خط کازیمودو قرار دهید یا یک معامله فروش با تکنیک ورودی که از قبل برنامه ریزی کرده بودید، اجرا کنید.

وقتی قیمت به اوج برگشت، سفارش معلق شما اجرا می‌شود.

حد ضرر را بالای آخرین MPL قرار دهید.

حد سود (Take Profit)

حد سود را تا ناحیه دردسر بعدی نگه دارید. اوج یا کف شکسته شده باید حداقل محدوده تارگت باشند. 1:3 نسبت ریسک به سود استانداردی است که می‌توان در این استراتژی تریدینگ پرایس اکشنی اعمال کرد.

آیا کازیمودو الگوی سر و شانه است؟

گرچه کازیمودو شبیه به الگوی سر و شانه به نظر می‌رسد اما با آن تفاوت دارد. امیدواریم که شکل زیر به شما برای درک این موضوع کمک کند.

بناراین، همه الگوهای کازیمودو سر و شانه هستند اما همه الگوهای سر و شانه لزوماً کازیمودو نیستند و برای اینکه کازیمودو محسوب شوند، قیمت باید فراتر از یک کف یا اوج مشخص حرکت کند تا خریداران یا فروشندگان را جذب کند.

آیا کازیمودو الگوی W/M است؟

ساختار کازیمودو متشکل از دو الگوی پوشای صعودی و نزولی است اما W/M متشکل از یک الگوی پوشای صعودی یا نزولی است.

معمولاً کازیمودو کجا ظاهر می‌شود؟

الگوی کازیمودو روی همه تایم فریم‌ها نمایان می‌شود و همیشه پس از یک صعود چشمگیر ظاهر می‌شود. سپس بازار، دستکاری می‌شود تا نقدینگی ایجاد شود. زمانی که تریدرهای شخصی اسیر می‌شوند، فرصت تریدینگ سودآور ایجاد می‌شود. کازیمودو در صورت استفاده درست می‌تواند بسیار مطمئن باشد و می‌توان آن را روی هر تایم فریم دید از تایم فریم روزانه گرفته تا یک دقیقه‌ای.

برای ترید کردن کارآمد با الگوی QM چه نکاتی را باید در نظر داشت؟

  • همیشه به دنبال محدوده‌های عرضه/تقاضای تازه کازیمودو که هنوز لمس نشده‌اند، باشید.
  • مطمئن شوید که فاصله بین QML و MPL خیلی زیاد نیست. اگر فاصله خیلی زیاد باشد، ریسک افزایش پیدا می‌کند و نسبت ریسک به سود کم خواهد بود. پس وقتی محدوده کوچک است، ریسک هم کم است و سود مورد انتظار زیاد خواهد بود.
  • هرگز سطح روی سطح را نادیده نگیرید.
  • QM وقتی یک منطقه مخالف واقعی پوشش داده شده باشد، قدرتمندتر است.

می‌توانید با استفاده از این الگوی پرایس اکشن، استراتژی‌های تریدینگ روزانه خودتان را تقویت کنید.

جمع بندی

کازیمودو یا الگوی زیر و رو جزء محبوب‌ترین الگوهای تریدرها نیست چون یکی از الگوهای تازه وارد در دنیای تحلیل مالی است. با وجود تازگی، کازیمودو یکی از مطمئن‌ترین و قدرتمندترین الگوها برای تریدینگ است. همچنین، پتانسیل نسبت ریسک به سود این الگوی معکوس شدگی  زیاد است.

درک الگوهای شکل گرفته در بازار جزء فاکتورهای مهم فارکس تریدینگ است. می‌توانید برای این کار از تعریف کلاسیک اوج‌های بالاتر و کف‌های بالاتر در مقابل کف‌های پایین‌تر و اوج‌های پایین‌تر استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید به راحتی الگوی کازیمودو را شناسایی کنید حتی اگر تازه کار باشید. برای تشخیص الگوی کازیمودو نیاز به اسکنر الگو یا اندیکاتور خاصی ندارید و خود شما می‌توانید به راحتی آن را تشخیص دهید تا معاملات را با اطمینان بیشتر اجرا کنید. این الگو می‌تواند به تقویت استراتژی‌های تریدینگ بر اساس عرضه و تقاضا هم کمک کند.