تحلیل تکنیکال و ترید

دوشنبه, 21 آذر 1401 03:24

آشنایی با نمودارهای فوت پرینت (ردپا) و روش ترید کردن با استفاده از این نمودارها

این مورد را ارزیابی کنید
(9 رای‌ها)

نمودارهای فوت پرینت بین تریدرهای سبک orderflow محبوبیت زیادی دارند.

در واقع این نمودارها کندل‌ها را از نمای داخلی نشان می‌دهند که حجم ترید شده در هر قیمت را مشخص می‌کند.

مثلاً اگر stop run را روی یک نمودار کندل ساده نگاه می‌کنید، فقط می‌توانید مشخص کنید که آیا تریدرها روی فیتیله متوقف شده‌اند یا خیر. اما استفاده از ابزارهای orderflow مثل نمودار فوت پرینت می‌تواند اطلاعات بسیار دقیق‌تری فراهم کند. در این راهنما با اصول نمودارهای فوت پرینت آشنا شده و سپس روش‌هایی برای استفاده از آنها به شما آموزش می‌دهیم.

مقدمه‌ای بر نمودارهای فوت پرینت

Market Delta در سال 2003 نمودارهای فوت پرینت را به عنوان محصولی با نشان تجاری اختصاصی طراحی کرد. گرچه در فوریه 2020 این شرکت اعلام ورشکستگی کرده و منحل شد اما هنوز کانال یوتیوب آن فعال و پر از ویدیوها و وبینارهای جالب است.

به دلیل وجود این نشان تجاری، معمولاً این نمودارها را با اسامی متفاوتی مثل میله‌های عدددار، پروفایل درخواست/ پیشنهاد، نمودار کلاستر و غیره مشاهده می‌کنیم.

با وجود این تفاوت اسامی، همه این نمودارها اطلاعات مشابهی را نشان می‌دهند.

نمودارهای فوت پرینت، میزان حجم ترید شده در سطوح قیمت مختلف را به شکل دقیق نشان می‌دهند.

در مقایسه با نمودار عمق بازار (DOM) که حجم سفارشات در حال اجرا را نشان می‌دهد، قدرت نمودارهای فوت پرینت در این است که فقط سفارشات اجرا شده را نشان می‌دهند.

به همین دلیل، می‌توانید اطلاعات قدرتمندی درباره اینکه خریداران و فروشندگان به چه نقطه قیمتی علاقمند هستند، جذب در کجا رخ می‌دهد و بیشترین حجم معاملات در کدام نقطه رخ داده، به دست آورید.

برخلاف خیلی از اندیکاتورهایی که تریدرها از آنها استفاده می‌کنند، نمودار فوت پرینت بر اساس اطلاعات لحظه‌ای کار می‌کند در نتیجه تأخیری نیست.

آیا ترید کردن بر اساس نمودارهای فوت پرینت کار درستی است؟

به نظر من همه باید قبل از استفاده از یک ابزار/ استراتژی جدید کمی درنگ کرده و با کمی شک و تردید همه چیز را بررسی کنند.

همانطور که قبلاً اشاره شد، نمودارهای فوت پرینت امکان بررسی بازار از زاویه‌ای نزدیک‌تر را فراهم می‌کنند و مشخص می‌کنند که تریدرها کجا گیر افتاده و بریک اوت‌ها را پیش بینی می‌کنند.

به همین دلیل، این نمودارها ابزار بسیار مفیدی هستند اما در بازارهای مختلف شرایط متفاوت است.

از آنجایی که از نمودارهای فوت پرینت در معاملات آتی استفاده می‌شود، به کار بردن آنها را برای تریدرهای فارکس توصیه نمی‌کنیم. با اینکه می‌توانید جفت ارزهای معاملات آتی را با این روش بررسی کنید اما از آنجایی که حجم معاملات آنی FX بسیار بیشتر است، ممکن است به اطلاعات گمراه کننده‌ای برسید.

Macrohedged هم ویدیویی منتشر کرده و در آن توضیح داده که چرا این روش برای تریدرهای orderflow کالاهایی مثل نفت خام هم بی فایده است. به گفته او، از آنجایی که حجم معاملات نفت خام بر روی ماه‌ها و آپشن‌های مختلف توزیع شده، بررسی تنها یک نمودار آتی کار بی فایده‌ای است چون بیشتر معاملاتی با حجم عظیم که روی یک نمودار فوت پرینت دیده می‌شوند، می‌توانند صرفاً یک پوشش ساده برای قرارداد ماهی دیگر باشند.

این ویدیو اطلاعات ارزشمندی درباره کالاهای بورس معاملات آتی مثل نفت خام و طلا ارایه می‌دهد. در مجموع، بهترین بازار برای استفاده از این نمودارها، شاخص‌هایی مثل E-mini SP500، نزدک، دکس و Eurostoxx هستند.

در رابطه با ارزهای دیجیتال هم مشکل تفاوت حجم در اکسچنج‌های مختلف وجود دارد.

طبق تجربه من، در رابطه با بیت‌کوین استفاده از داده‌های حجم معاملات Bitmex برای معاملات کوتاه مدت روزانه با نمودارهای فوت پرینت مفید است.

نرم‌افزار نمودار فوت پرینت

پیش از پرداختن به جزئیات نمودارهای فوت پرینت، لازم به ذکر است که برای نمایش داده‌ها باید از نرم‌افزارهایی مخصوص استفاده کنید.

نرم‌افزارهای زیادی برای این کار در بازار وجود دارند که برای ارزهای دیجیتال Sierra Chart و Exocharts دو مورد از محبوب‌ترین گزینه‌ها هستند. همه مثال‌های این مقاله هم از این دو نرم‌افزار هستند.

از آنجایی که هدف این مقاله، ارایه اطلاعاتی کلی‌تر درباره نمودارهای فوت پرینت و چگونگی خواندن آنها است، استراتژی‌های مختلف را بررسی نمی‌کنیم.

چگونه نمودارهای فوت پرینت را بخوانیم؟

شاید نمودارهای فوت پرینت در ابتدا مبهم به نظر برسند اما خواندن آنها کار خیلی نیست. وقتی با نحوه خواندن درست این نمودارها آشنا شدید، بعید است که بدون آنها ترید کنید. همانطور که قبلاً اشاره شد، نمودار فوت پرینت امکان بررسی کندل‌ها از نمایی نزدیک‌تر و تفسیر سفارشات اجرا شده را فراهم می‌کند.

با نگاهی به اسکرین شات زیر، می‌توانید تفاوت بین نمودار فوت پرینت و نمودارهای کندل استیک را بهتر درک کنید.

در این تصویر، پرکاربردترین فوت پرینت را داریم که سفارشات اجرا شده بر اساس قیمت پیشنهادی و درخواستی را مشخص می‌کند.

فوت پرینت Bid/Ask

فوت پرینت Bid/Ask جزء پرکاربردترین نمودارهای فوت پرینت است. این نمودار، تعداد قراردادهای ترید شده بر حسب قیمت درخواستی (Ask) و پیشنهادی (bid) را به صورت بلادرنگ برای بازه‌های زمانی دلخواه نشان می‌دهد.

این نمودار، اولین بار توسط مارکت دلتا ساخته شد و بهتر است از آن در ترکیب با سایر روش‌های رنگ بندی نمودار استفاده کنید.

شاید ابتدای کار تغییر پی در پی رنگ‌ها شما را گیج کند اما وقتی آنها را با سایر عوامل مؤثر ترکیب کنید، کم کم درک بهتری از آنها پیدا خواهید کرد.

 

سمت چپ نمودار Bid/Ask، فروشنده‌ها را داریم چون قیمت پیشنهادی را اعمال کرده‌اند.

سمت راست، خریداران را داریم چون قیمت پیشنهادی را افزایش داده‌اند.

فوت پرینت دلتا

استفاده از فوت پرینت دلتا در تریدینگ به سبک orderflow بسیار پیچیده است.

گرچه تعریف دلتا در این روش مثل حالت معمولی است اما روش‌های زیادی برای تفسیر آن روی نمودارها وجود دارد مثل دلتای حجم تجمعی، پروفایل دلتا و فوت پرینت دلتا.

برای این مقاله ما متمرکز بر فوت پرینت دلتا هستیم.

اول از همه، باید حداقل درکی مقدماتی از دلتا داشته باشید.

همانطور که مشاهده می‌کنید، در اینجا فقط یک عدد داریم چون دلتا نشان دهنده فاصله نهایی اجرای معاملات و نرخ پیشنهادی (bid و ask) است.

دلتا، بخش اجرایی معاملات Orderflow است چون مشخص می‌کند در هر سطح قیمت یا کندل مشخصی، کدام طرف دست سنگین‌تری دارد.

بهترین نوع نمایش و محاسبه فوت پرینت دلتا، مقایسه آن با فوت پرینت Bid/Ask است.

همانطور که مشاهده می‌کنید، از بالا به پایین:

اول، دلتا 122 است یعنی اینکه 197 خریدار offer را بالا برده و 75 فروشنده، با قیمت bid موافقت کرده‌اند.

پایین آن دلتای -108 را داریم. این یعنی 1145 خریدار، offer را بالا برده[1] و 1253 فروشنده، با قیمت bid موافقت کرده‌اند.

رقم بعدی، 625 دلتا است که نشان می‌دهد 1147 خریدار، قیمت پیشنهادی را بالا برده و 522 فروشنده، با قیمت bid موافقت کرده‌اند.

فوت پرینت دلتا ابزار ساده‌ای است و نشان می‌دهد در هر سطح قیمت، کدام طرف برنده شده‌اند.

روش رنگ بندی کمک می‌کند تا وضعیت هر سطح قیمت مشخص شود.

شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که باید از فوت پرینت Bid/Ask استفاده کنید یا دلتا چون هر دو اطلاعات مشابهی را نشان می‌دهند اما به روشی متفاوت.

در مجموع، استفاده از فوت پرینت Bid/Ask بیشتر توصیه می‌شود چون این نمودار اختلافات بین قیمت خرید و فروش و آفرهای اجرا شده و نشده را نشان می‌دهد.

می‌توانید برای مشاهده اعداد از Bid/Ask استفاده کنید اما طوری که با میله‌های دلتا رنگ شده باشد.

در این جا یک نمونه نمودار فوت پرینت از Exocharts داریم.

اعداد Bid/Ask با وضعیت حجم دلتا مشخص شده‌اند که تشخیص وضعیت هر سطح از قیمت را راحت‌تر می‌کند.

اگر دو نقطه بالاتر در آخرین کندل استیک را در نظر بگیریم، مشاهده می‌کنیم که هیچ تریدری با فروش در قیمت bid موافقت نکرده و 152 هزار بار، قیمت پیشنهادی افزایش یافته است. همچنین، برای دلتای خرید هم 2 میلیون بار قیمت پیشنهادی افزایش یافته است.

از آنجایی که این کندل فیتیله بسیار بلندی دارد این یعنی خریداران جذب شده/ گیر افتاده‌اند.

فوت پرینت حجم

پروفایل حجم (volume profile) اعداد منفی یا مثبت را نشان نمی‌دهد بلکه تعداد قراردادهای ترید شده در هر سطح قیمت را صرف نظر از اینکه Bid بوده یا Ask نشان می‌دهد.

مثلاً اگر یک فوت پرینت Bid/Ask داشته باشید که 400 x 800 را نشان دهد، فوت پرینت حجم عدد 1200 و دلتا عدد 400 را نشان می‌دهد.

فوت پرینت حجم از این جهت مفید است که مشخص می‌کند خریدارن یا فروشندگان به کدام سطح قیمت علاقه بیشتری داشته‌اند.

از آنجایی که معمولاً تریدرهای بزرگ از یک سطح قیمت خاص برای همه سفارش‌های خودشان استفاده می‌کنند، تشخیص قیمت مورد علاقه آنها می‌تواند مفید باشد.

همچنین، فوت پرینت حجم برای تشخیص بریک اوت‌های واقعی بر اساس حجم زیاد مفید است و بعد می‌توان از این نقاط به عنوان نقطه نقدینگی برای نقاط قیمت و پشتیبانی آینده استفاده کرد.

همانطور که در شکل‌های بالا مشاهده می‌کنید، نقاطی با حجم بالا، در آینده دوباره نقش مقاومت و پشتیبانی را بازی کرده‌اند. توصیه می‌شود تریدرهای پرایس اکشنی که به ایجاد نقاط تلاقی بیشتر علاقه دارند، توجه ویژه‌ای به این سطوح داشته باشند.

فوت پرینت پروفایل حجم

شاید با پروفایل حجم سشن یا ترکیبی آشنا باشید. فوت پرینت پروفایل حجم هم شبیه به این دو است چون پروفایل حجم را برای هر میله از نمودار نشان می‌دهد.

پروفایل حجم یک تصویر کلی از سطوح مقاومت/بالقوه نشان می‌دهد.

مثل سایر پروفایل‌های حجم، در اینجا هم از نودهای حجم بالا، حجم کم و POC به عنوان سطوح پذیرش و رد شدن استفاده می‌شود.

به این ترتیب خیلی راحت می‌توانید ناکارآمدی‌ها را در شکاف‌های نقدینگی و HVNها شناسایی کنید که پس از پر شدن این شکاف‌ها، نقش مقاومت و پشتیبانی را بازی می‌کنند.

این نمودار نشان می‌دهد که بازار کمی اوج می‌گیرد اما وقتی دوباره به همان محدوده حجم زیاد قبلی رسیده و LVN را پر می‌کند، به سرعت تغییر جهت می‌دهد.

بهتر است از نمودارهای فوت پرینت پروفایل حجم، برای تحلیل‌هایی با تایم فریم طولانی‌تر استفاده شود.

با استفاده از این نمودارها برای تایم فریم‌های روزانه یا هفتگی، به سرعت می‌توانید تشخیص دهید که بیشتر حجم در چه سطحی ترید می‌شود و کجا ممکن است بعضی از شکاف‌ها پر شوند.

همانطور که مشاهده می‌کنید در روز 24ام، بازار صعود داشته اما در مسیر صعود LVN را باقی گذاشته است.

اما روز بعد بازار در ابتدا مسیر نزولی را پیش گرفته و با جهشی از HVN، شکاف را پر کرده است.

اگر تنظیمات را به فوت پرینت حجم تغییر دهیم، باز هم همین اطلاعات را خواهیم دید.

دوره‌های تناوب فوت پرینت

می‌توانید دوره تناوب فوت پرینت را به هر صورتی که مایل هستید تنظیم کنید.

گرچه بیشتر تریدرها فقط با تریدینگ مبتنی بر زمان آشنایی دارند، اما خیلی از تریدرهای حرفه‌ای هم از دوره‌های تناوبی که مبتنی بر زمان نیستند استفاده می‌کنند و بازار را بر اساس حجم یا نوسان بررسی می‌کنند.

در مجموع، این دوره‌های تناوب سه نوع هستند.

دوره‌های تناوب مبتنی بر زمان

دوره‌های تناوب مبتنی بر حجم

دوره‌های تناوب مبتنی بر نوسان

ثانیه

حجم

نقطه-شکل

دقیقه

دلتا

رنج

روز

 

معکوس شدن

 

 

تیک

دوره‌های تناوب زمانی

در این حالت، میله‌های جدید در زمان‌های مختلف شکل می‌گیرند. این روش محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین روش بررسی قیمت است.

از آنجایی که هر میله، یک مقدار زمان مشخص را نشان می‌دهد، این روش برای بسیاری از تریدرها راحت‌تر است چون معمولاً تریدرها بسته شدن کندل پس از یک بازه زمانی خاص را در نظر دارند.

برای ترید کردن روزانه این روش چندان عالی به نظر نمی‌رسد چون تنظیمات دیگر برای حذف اطلاعات اضافه و نمایش اطلاعات مفید مناسب‌تر هستند.

دوره‌های تناوب مبتنی بر حجم

این نمودار بر اساس سطح حجم مشخص شده توسط شما شکل می‌گیرد. دو روش برای تفسیر فوت پرینت مبتنی بر حجم وجود دارد یعنی بر اساس حجم یا دلتا.

اگر فوت پرینت را روی حالت حجم 5000 تنظیم کنید، پس از ترید شدن 5 هزار قرارداد، یک میله جدید رسم می‌شود.

از آنجایی که 5 هزار قرارداد یک رقم نسبی است و وابسته به زمان نیست، ممکن است گاهی اوقات ترید شدن 5 هزار قرارداد 5 دقیقه طول بکشد و گاهی اوقات 5 ساعت.

دوره‌های تناوب مبتنی بر نوسان

تفاوت بین حجم و نوسان این است که فوت پرینت مبتنی بر نوسان، بر اساس تغییرات قیمت واقعی رسم می‌شود.

زمانی که بازار حرکتی ندارد یا در یک محدوده بسیار کوچک حرکت می‌کند، نوسان فیلتر می‌شود.

برای انتخاب فیلتر نوسان گزینه‌های مختلفی وجود دارد که محبوب‌ترین آنها، نمودارهای تیک هستند. در این حالت با رخ دادن تعداد مشخصی تیک، یک میله جدید رسم می‌شود. تیک، بر اساس هر یک ترید مشخص می‌شود.

می‌توان از نمودارهای تیک برای ترید روزانه هم استفاده کرد. تنظیمات مورد استفاده من برای ابزارهای معاملاتی مختلف به این صورت است:

بیت‌کوین: 1600 تیک

اتر: 600 تیک

یورو استاکس و German Bund: 300 تیک

E-mini sp500: 3500 تیک

سوئینگ تریدینگ با نمودار فوت پرینت

گرچه بسیاری از تریدرهایی که از order flow استفاده می‌کنند، بیشتر بر اساس بازه‌های زمانی کوتاه کار می‌کنند اما می‌توان این نمودارها را برای بازه‌های طولانی‌تر هم استفاده کرد.

مثلاً همانطور که برای یورو استاکس مشاهده می‌کنید، بازار روی تایم فریم 30 دقیقه‌ای حالت نزولی دارد.

وقتی به یک سطح مقاومت برخورد کردیم، خریداران وارد عمل شده‌اند که این موضوع بر اساس افزایش دلتا و حجم زیاد و POC ایجاد شده روی فیتیله کندل مشخص است.

نمی‌توانید با استفاده از یک نمودار کندل استیک ساده به این اطلاعات برسید.

به عنوان یک تایم فریم طولانی‌تر، نمودار روزانه همین محصول یورو استاکس نشان می‌دهد که یک کندل صعودی بزرگ در بازه 8-12 داریم.

یک لات صد و چهل و یک تایی در اوج گیر کرده و در نقاط اوج شاهد ایجاد عدم توازن عظیم در فروش هستیم که در ترکیب با محدوده‌های حجم بالا و POC بازار توانسته در روز بعد دوباره این منطقه را لمس کند اما نتوانسته از آن جلوتر برود و در عوض sell-off شکل گرفته است.

آمارهای فوت پرینت

احتمالاً در مقال قبلی متوجه میله پایینی که حجم و دلتای هر میله هم در آن مشخص بود، شده‌اید.

نکته این است که در یک بازار صعودی، باید برای هر میله، دلتا افزایشی باشد.

برای بازار ریزشی هم باید دلتای هر میله کاهشی باشد.

اگر بازار شروع به ایجاد اوج‌های جدید کرد و دلتای کاهشی ایجاد نشد (و بالعکس) می‌توان فرض کرد که هیچ خریدار تهاجمی به دنبال بالا بردن (یا کاهش) قیمت‌ها نیست.

می‌توان از این واگرایی دلتا برای تریدینگ بر اساس بازگشت میانگین استفاده کرد.

در این مثال، با کاهش دلتا، بازار صعود می‌کند. پس از رخ دادن این شرایط، یک پول بک ایجاد می‌شود و این یک نمونه خیلی خوب از محو شدگی سیگنال در سطوح کلیدی است.

استراتژی‌های فوت پرینت تریدینگ

نمودار فوت پرینت ابزار بسیار خوبی است اما نباید بدون کمک گرفتن از سایر فاکتورهای تلاقی از آن استفاده کنید.

در بازاری مثل یورو استاکس که نقدینگی بسیار زیادی دارد و ممکن است در آن با چند تیک تغییر، از پوزیشن خارج شوید، می‌توانید از فوت پرینت برای ورود استفاده کنید. به نظر من این کار فقط در بازارهایی با نقدینگی زیاد مثل بورس آمریکا، یورو استاکس E-mini SP500 و برای دارایی‌هایی با نوسان زیاد ممکن است.

برای بازارهایی مثل ارزهای دیجیتال، دکس، نفت، طلا یا بازار آتی ارزها به ندرت می‌توان نقاط ورود را با حد توقف بسیار محدود و باریک انتخاب کرد.

به همین دلیل، بهتر است در کنار نمودار فوت پرینت از چند الگوی پرایس اکشن و پروفایل حجم و بازار استفاده کنید. استراتژی‌هایی که در ادامه بررسی می‌شوند جزء استراتژی‌های پرکاربرد هستند.

عدم تعادل خرید/فروش

عدم تعادل نشان می‌دهد که خریداران کجا از فروشنده‌ها پیشی گرفته‌اند و بالعکس.

وقتی عدم تعادل خرید یا فروش را بررسی می‌کنید، این مقایسه به صورت قطری انجام می‌شود نه افقی.

معمولاً در طی یک روز معاملاتی این عدم تعادل زیاد ایجاد می‌شود. به همین دلیل فقط باید به مواردی توجه داشته باشید که پشت سر هم شکل می‌گیرند. وجود حداقل سه عدم تعادلی که پشت سر هم ایجاد شده‌اند، نشان دهنده قدرت خریداران یا فروشندگان است.

پس از شناسایی این سطوح، می‌توانیم از آنها به عنوان سطح مقاومت/پشتیبانی آینده استفاده کنیم چون خریداران/ فروشندگان سنگین به دنبال حفظ قیمت خواهند بود.

تمام شدن/ نشدن مزایده‌ها

معمولاً قیمت‌ها دائماً افزایش یا کاهش پیدا می‌کنند تا وقتی به نقطه‌ای برسند که در آن دیگر کسی خرید یا فروش نکند.

اگر بازار صعودی باشد، این صعود ادامه پیدا می‌کند تا وقتی که دیگر کسی مایل به خرید نباشد.

اگر بازار نزولی باشد، این ریزش ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که دیگر کسی مایل به فروش نباشد.

تمام شدن مزایده (finished auction) وقتی ایجاد می‌شود که هیچ پیشنهاد یا درخواستی در اوج یا کف بازار وجود نداشته باشد و این یعنی عرضه یا تقاضایی در بازار نیست. برای وضعیت تمام نشدن مزایده‌ها هم عکس این شرایط وجود دارد. اگر در بالا یا پایین میله، صفری وجود نداشته باشد، این یعنی مزایده‌ها تمام نشده‌اند.

مشخص است که تمام شدن یا نشده مزایده‌ها به خودی خود استراتژی تریدینگ نیستند اما باز هم می‌توانند نگاهی عمیق‌تر درباره وضعیت عرضه و تقاضا در سطوح قیمت مختلف فراهم کنند.

در نمودار زیر، 140×193 را در سمت چپ مشاهده می‌کنیم که مزایده تکمیل نشده است.

بعد از آن پول بک در این سطح را مشاهده می‌کنیم. پس از پول بک 0x23 را داریم که یعنی مزایده تکمیل شده است.

عدم تعادل حجم

با نگاهی به تصویر فوت پرینت حجم یا دلتا، می‌توانید تشخیص دهید که بیشترین حجم معاملات در چه سطحی رخ داده است.

اگر بازار صعودی باشد، بیشترین حجم باید در بالای بدنه‌ها باشد و برای روند نزولی برعکس.

عدم تعادل حجم وقتی رخ می‌دهد که کندل آنها در سمت مخالفِ حجم قابل توجه بسته شود.

معمولاً این یعنی جذب که در شکل زیر هم مشخص شده که فیتیله کندل در قسمت بالا، دلتای مثبت زیادی دارد؛ این یعنی خریداران در اوج گیر افتاده‌اند.

 

پیگیری حجم‌های بزرگ

یکی از موضوعاتی که کمتر در فوت پرینت تریدینگ به آن پرداخته می‌شود، استفاده از فیلترهایی است که فوت پرینت را بر اساس اندازه فیلتر می‌کنند.

بررسی اینکه تریدرهای بزرگ چه موقع وارد بازار می‌شوند یکی از قدرتمندترین روش‌ها برای تأیید ایده‌های معاملاتی است.

به عبارت دیگر، اگر تریدر یک لات هستید، آیا اینکه یک تریدر بزرگ همزمان با شما 500 لات معامله می‌کند، می‌تواند به نفع شما باشد؟ قطعاً این طور است. این یک نمونه بارز از ورود به پوزیشن long است.

بازار دوباره به سطح ساختار قبلی برخورد کرده و یک واگرایی دلتا روی نمودار پرایس اکشن مشاهده می‌شود. از همین نشانه می‌توان به عنوان تأییدی برای ورود به پوزیشن long استفاده کرد.

اگر باز هم در این مرحله تردید داشته باشیم، مشاهده می‌کنیم که در سمت راست دو مزایده تکمیل نشده وجود دارد و بعد یک مزایده تکمیل شده داریم با حجم زیادی که در سطح پایین بازار شکل گرفته است. بعد از آن هم یک تریدر بزرگ نشان می‌دهد که یک نفر وارد یک پوزیشن long 500 لاتی شده است.

همانطور که مشاهده می‌کنید چنین اطلاعاتی اطمینان زیادی نسبت به تصمیمات معاملاتی ایجاد می‌کنند چون داده های بلادرنگ را نشان می‌دهند نه تأخیری.

نمونه‌ای از بیت‌کوین با نمودار فوت پرینت که فقط معاملات بالای 500k را نشان می‌دهد.

این نمودار نشان دهنده گیر افتادن فروشنده است؛ بنابراین وقتی نمودار قیمت دوباره به این سطح برسد، احتمالاً تریدر سعی می‌کند در نقطه سربه سر یا با ضرر کم خارج شود که این حرکت می‌تواند روند صعودی را تقویت کند.

نتیجه گیری

امیدواریم که این مطلب یک آشنایی کلی با نمودار فوت پرینت به شما داده باشد.

فرض کنید که تریدر روزانه هستید و در بازارهای سنتی یا کریپتو معاملات آتی انجام می‌دهید. در این صورت نمودار فوت پرینت هم می‌تواند یکی از ابزارهای مقرون به صرفه و در دسترس برای شما باشد.

 

[1] یعنی مایل به ترید کردن با بهترین قیمت پیشنهادی (offer) بعدی هستند.