تحلیل تکنیکال و ترید

شنبه, 12 آذر 1401 05:13

NPOC چیست و چطور آن را پیدا کنیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

با توجه به این که این سوال زیاد پرسیده می‌شود، در این مطلب به آن پاسخ می‌دهیم.

اول باید درک کنید که محدوده ارزش چیست، POC چست و چه چیزی را نشان می‌دهد تا مفهوم و عملکرد nPOC (naked POC) را درک کنید. @Mindset_BTC یک راهنمای خیلی خوب درباره این موضوع دارد که توصیه می‌کنم حتماً آن را مطالعه کنید.

من به شخصه اطلاعات مربوط به سطوح nPOC را از @ExochartsC می‌گیرم. برای این کار باید یک اشتراک بخرید و کاملاً از اطلاعاتی که این اشتراک در اختیار شما قرار می‌دهد استفاده کنید که این کار مستلزم صرف زمان، مطالعه، صبر و تمرین زیاد است؛ برای این کار @abetrade و این منبع را توصیه می‌کنم.

البته می‌توانید سطح POC و nPOC را از تریدینگ ویو هم بگیرید. روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد اما من روش اختصاصی خودم را به شما توضیح می‌دهم. احتمالاً برای استفاده از این ابزار باید هزینه پرداخت کنید که به نظر من اگر تریدر حرفه‌ای و جدی باشید، از قبل اشتراک این پلتفرم را خریدید.

FIXED RANGE VOLUME PROFILE

این ابزار در این قسمت قرار دارد:

تنظیمات مورد استفاده من در تصاویر مشخص هستند. انتخاب این تنظیمات دلایل خاصی دارد اما اگر از دلیل انتخاب آن اطلاع ندارید، فعلاً همین تنظیمات را تکرار کنید و وقتی آمادگی لازم را پیدا کردید، تنظیمات را تغییر دهید.

حالا یک DAILY NPOC را پیدا می‌کنیم. اتفاقاً یکی برای روز قبل وجود دارد پس همان DAILY NPOC را پیدا می‌کنیم. ابزار Fixed Range Volume Profile را فعال کنید و به نمودار 1H بروید. یک بار روز قسمت بازگشایی روز (daily open) و یک بار روی بازگشایی روز بعد کلیک کنید.

 

حالا مشاهده می‌کنید که یک POC (به رنگ قرمز) داریم که از daily open امروز تا این لحظه به آن نرسیدیم. بنابراین این POC از نوع naked است. می‌توانیم همین کار را روی نمودار روزانه برای پیدا کردن NPOC هفتگی انجام دهیم. یک بار روی ساعت اول هفته و یک بار روی ساعت اول هفته بعد کلیک می‌کنیم.

 

همانطور که مشاهده می‌کنید، این POC از زمان شروع هفته جدید لمس شده پس naked نیست. می‌توانید همین کار را برای حالت ماهیانه و سالیانه تکرار کنید.

اگر از تایم فریم‌های کوتاه‌تر استفاده کنید می‌توانید به اطلاعات ریزتر و خاص‌تری برسید (برای ارزیابی یک روز، داده‌ها باید از زمان 00:00:00 تا 23:59:59 باشند) اما در بیشتر مواقع این کار تغییر چشمگیری در داده‌ها ایجاد نمی‌کند.

معمولاً داده‌های Exocharts/Atas و غیره کمی متفاوت هستند اما به اندازه‌ای به هم شباهت دارند که تفاوت چشمگیری بین آنها نباشد. اگر درک کنید که nPOCها چه اطلاعاتی را نشان می‌دهند و چرا ممکن است برای ما جذاب باشند، متوجه خواهید شد که برای nPOC بیشتر به یک بازه نیاز داریم تا یک سطح قیمت خاص.

امیدوارم که این توضیحات برای شما مفید بوده باشد.