تحلیل تکنیکال و ترید

دوشنبه, 07 آذر 1401 03:50

استفاده از Open interest برای پیدا کردن سیگنال‌های خرسی/گاوی

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

معمولاً هم در بازار آپشن و هم در معاملات آتی تریدرها از Open interest به عنوان شاخصی برای تأیید روند بازار و معکوس شدن روند استفاده می‌کنند.

در این مطلب نگاهی به اهمیت رابطه بین حجم و Open interest در تأیید روند و یا معکوس شدن آن خواهیم داشت.

نکات کلیدی

  • بسیاری از کارشناسان فنی معتقدند که حجم می‌تواند پیش بینی کننده قیمت باشد.
  • طبق این نظریه، افزایش حجم و Open interest نشان دهنده ادامه حرکت صعودی یا نزولی است.
  • اگر حجم و Open interest سقوط داشته باشند، این یعنی مومنتوم پشت این حرکت کند شده و به زودی جهت حرکت قیمت معکوس می‌شود.
  • تحلیلگران دیگر هم تفسیر کاملاً متفاوتی از این سیگنال‌ها دارند بیشتر به این دلیل که ارزش کمتری برای مومنتوم قائل هستند.

حجم و Open interest

حجم که معمولاً از آن در ترکیب با Open interest استفاده می‌شود، نشان دهنده تعداد کل سهم‌ها یا قراردادهایی است که در یک روز معاملاتی دست به دست شده اند. هر چقدر تعداد معاملات در یک بازه معاملاتی بیشتر باشد، حجم معاملات هم بیشتر می‌شود. تریدرهای تازه کار هم می‌توانند به راحتی مشاهده کنند که حجم یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد یا شدت گرفتن روند تغییر قیمت است. به گفته برخی از فعالان بازار، افزایش حجم نشان دهنده این است که می‌توان انتظار داشت روند فعلی ادامه پیدا کند نه اینکه معکوس شود.

بسیاری از کارشناسان تکنیکال معتقدند که حجم پیش بینی کننده قیمت است. این افراد باور دارند که پیش از معکوس شدن نمودار قیمت، حجم می‌تواند پایان روند صعودی یا شروع روند نزولی را نشان دهد. قوانین کلی این افراد برای حجم و Open interest به هم شباهت دارند. اما حتی حامیان این نظریه هم تأیید می‌کنند که این قوانین با استثنائات خاصی همراه هستند.

اندیکاتورها و سیگنال‌های تکنیکال متناقضی وجود دارند به همین دلیل لازم است برای هر کاربرد و حوزه خاص از یک ابزار درست و مناسب استفاده کرد.

قوانین کلی برای Open interest و حجم

قوانین کلی برای Open interest و حجم عبارتند از:

افزایش همزمان قیمت و Open interest نشانه دهنده ورود پول‌های جدید به بازار است. این وضعیت نشان دهنده وجود خریدهای جدید است که امیدوارکننده محسوب می‌شود. اگر قیمت رو به افزایش و Open interest رو به کاهش باشد، این یعنی فروشنده‌های Short که پوزیشن خودشان را پوشش می‌دهند باعث این صعود شده اند. بنابراین پول در حال خروج از بازار است که این وضعیت یعنی سقوط در پیش است.

عده‌ای معتقدند که اگر قیمت رو به کاهش و Open interest رو به افزایش باشد، یعنی پول‌های جدید در حال ورود به بازار هستند. به باور این گروه، این وضعیت نشان دهنده فروش Short شدید است. آنها معتقدند که این وضعیت منجر به تداوم روند نزولی می‌شود.

فرض کنید که Open interest کلی رو به ریزش و قیمت هم کاهشی است. طبق این نظریه، احتمالاً ریزش قیمت ناشی از این است که تریدرهایی با پوزیشن long مجبور به لیکوئید کردن پوزیشن‌های خودشان شده اند. برخی از کارشناسان این وضعیت را یک موقعیت قوی می‌دانند چون معتقدند که وقتی همه فروشنده‌ها پوزیشن‌های خودشان را فروختند، روند نزولی متوقف می‌شود.

قوانین کلی برای حجم و Open interest

طبق این نظریه بالا بودن Open interest در اوج بازار و ریزش شدید قیمت یک وضعیت خرسی است. این یعنی همه خریدارانی که نزدیک به اوج بازار خریداری کرده اند حالا در وضعیت ضرر هستند. وحشت این افراد برای فروش باعث می‌شود که پرایش اکشن تحت فشار قرار بگیرد.

سرمایه گذاری مخالف جهت

سایر تحلیلگران برخی از این سیگنال‌ها را به روشی متفاوت تحلیل می‌کنند بیشتر به این خاطر که ارزش کمتری برای مومنتوم قائل هستند. به ویژه، عده زیادی بهره Short زیاد را یک نشانه صعودی می‌دانند. Short selling (فروش استقراضی) در کل سودآور نیست بخصوص بعد از یک حرکت نزولی شدید. اما دنبال کردن قیمت بدون در نظر گرفتن سایر عوامل باعث می‌شود که تریدرها پس از ریزش، روی دارایی مورد نظر پوزیشن Short باز کنند. وقتی بازار صعود کند، این افراد باید پوزیشن خودشان را پوشش دهند. معمولاً نتیجه این وضعیت یک شورت اسکوئیز است که پس از آن صعود شدید ایجاد می‌شود.

در کل سرمایه گذاران مومنتوم به اندازه سرمایه گذاران خلاف جهت (contrarian) در پیش بینی معکوس شدن روند خوب عمل نمی‌کنند. درست است که در کل خرید و صعود قیمت در مسیر صعودی بیشتر است اما این موضوع کمکی به تشخیص زمان مناسب فروش نمی‌کند. در واقع معمولاً قبل، حین و پس از رسیدن بازار به اوج‌های مهم حجم افزایش پیدا می‌کند.

برخی از اندیکاتورهای پرکاربرد مبتنی بر دیدگاه سرمایه گذاری خلاف جهت هستند. یکی از این اندیکاتورها نسبت بین put/call است که سابقه خوبی در پیش بینی معکوس شدن روند دارد. RSI یکی دیگر از اندیکاتورهای مفید در این گروه است.

جمع بندی

نیازی به مطالعه یک نمودار برای تشخیص سیگنال‌های مبتنی بر قاعده وجود ندارد. اگر یک تریدر تازه کار هستید و سعی دارید با اصول ابتدایی آشنا شوید، توجه داشته باشید که نظریه‌ها و اندیکاتورهای زیادی وجود دارند. روشی که برای برخی از دارایی‌ها و سبک‌های سرمایه گذاری کار می‌کند، برای دیگران کارایی ندارند. بازار بورس، اوراق قرضه، طلا و سایر کالاها را بررسی کنید و ببینید که آیا یک اندیکاتور خاص برای کاربرد مورد نظرتان کارایی دارد یا خیر.