تحلیل تکنیکال و ترید

سه شنبه, 01 آذر 1401 05:41

چگونه از الگوی سه سرباز سفید برای تشخیص معکوس شدن روند استفاده کنیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در این مقاله، به بررسی الگوی سه سرباز سفید می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که این الگو چگونه به تشخیص معکوس شدن روند به سمت صعود در بازارهای کریپتو کمک می‌کند. لازم به ذکر است که نام این الگو بر اساس شکل کلی پرایس اکشن انتخاب شده چون شبیه سه سرباز است که حالت آرایش نظامی دارند.

الگوی سه سرباز سفید چیست؟

الگوی سه سرباز سفید یک الگوی کندل استیک صعودی است که نزدیک به انتهای بازار نزولی ایجاد می‌شود و نشان دهنده پایان روند نزولی غالب است. این الگو متشکل از سه کندل سبز است که نشان دهنده فشار خرید قوی هستند که در نهایت منجر به معکوس شدن روند می‌شود.

الگوی کندل استیک سه سرباز سفید به این صورت است:

بیشتر تریدرهایی که از تکنیک‌های نمودار کندل استیک استفاده می‌کنند در جریان هستند که پرایس اکشن، در صورت وجود زمینه و شرایط مناسب بهتر کار می‌کند. بسته به اینکه این الگو در کجای روند حاکم ایجاد شود، می‌توان آن را یک الگوی ادامه روند هم محسوب کرد. اگر این الگو در میانه یک بازار صعودی ایجاد شود می‌تواند به عنوان الگوی تداوم روند کار کند و وقتی در پایان روند نزولی ایجاد شود، نقش سیگنال معکوس شدن روند را دارد.

از منظر عرضه و تقاضا، الگوی سه سرباز سفید می‌تواند به تغییر جو احساسی بازار در هنگام سرکوب فشار فروش توسط فشار خرید کمک کند.

تفسیر الگوی کندل استیک سه سرباز سفید

همانطور که قبلاً اشاره شد، الگوی سه سرباز سفید یک الگوی صعودی است. خصوصیات این الگو عبارتند از:

  1. سه الگوی سبز متوالی در یک محدوده معاملاتی بزرگ؛
  2. اندازه کندل‌ها تقریباً یکسان است؛
  3. فیتیله بالایی و پایین کندل‌ها کوچک است؛
  4. کف کندل‌های دوم و آخر از محدوده وسط کندل روز قبل فراتر نمی‌رود؛
  5. قیمت باز شدن هر کندل در محدوده ارتفاع بدنه کندل قبلی است؛
  6. قیمت بسته شدن کندل دوم از اوج کندل اول بیشتر است؛
  7. قیمت بسته شدن کندل سوم از اوج کندل دوم فراتر است.

ظاهر این الگو به صورتی است که سه سرباز بدون هیچ مانعی به جلو حرکت می‌کنند. این وضعیت می‌تواند به تشخیص سمت غالب در بازار کمک کند. در این حالت، خریداران از فروشندگان پیشی گرفته اند.

وقتی چند کندل صعودی وجود داشته باشد که قیمت بسته شدن آنها نزدیک به بالای محدوده معاملاتی است، این یعنی خریداران بازار را تحت کنترل دارند. در واقع، بسته شدن کندل هر روز در سطح اوج روز قبل، نشان می‌دهد که سه روز پی در پی خریداران بر بازار سلطه داشته اند.

در نهایت، این سه الگوی کندل استیک نشان می‌دهند که ممکن است صعود ادامه پیدا کند. باز هم باید برای مطمئن شدن از تغییر جو احساسی بازار، به اندیکاتورهای دیگر مثل میانگین متحرک یا اسیلاتور استوکاستیک هم توجه داشت.

چگونه الگوی سه سرباز سفید را تشخیص دهیم؟

پیش از آشنایی با الگوی سه سرباز سفید، اول باید دقت داشته باشید که لزوماً همه مدل‌های این الگو برای ترید کردن قابل استفاده نیستند. چند الزام وجود دارد که این الگو باید آنها را برآورده کند.

برای ارزیابی هر یک از کندل استیک‌های سه سرباز سفید باید این فرایند سه مرحله‌ای را در نظر داشته باشید:

  1. وضعیت بازار: الگو باید در انتهای بازار خرسی شکل بگیرد.
  2. اندازه کندل‌ها: سه کندل سبز باید اندازه قابل توجهی داشته باشند.
  3. تأیید حجم: برای تأیید معکوس شدن روند، باید یک جهش صعودی در حجم معاملات وجود داشته باشد.

وضعیت بازار

همانطور که قبلاً اشاره شد، وجود شرایط مناسب در بازار برای بیشتر الگوهای کندل استیک مهم است. به عبارت دیگر، سه سرباز سفید باید در انتهای یک روند نزولی یا نزدیک به یک سطح پشتیبانی کلیدی ایجاد شوند.

مثلاً اگر الگو درون یک محدوده تحکیم ایجاد شود، نسبت به سیگنال معکوس شدگی روند قدرت کمتری دارد. دوماً وقتی در بازاری با خط حرکت افقی ترید می‌کنید، حاشیه سود شما کم است چون الگو خیلی زود به سطح مقاومت می‌خورد.

اساساً تریدرها اول باید روند نزولی را پیدا کنند. بعد سه سرباز سفید وارد عمل می‌شود و خریداران، فروشنده‌ها را شکست می‌دهند.

اندازه کندل

دومین الزام، برای سه سرباز سفید این است که هر سه کندل استیک باید برجسته باشند. حالت ایده آل این است که اندازه کندل استیک‌ها نسبت به سایر کندل‌های مجاور بزرگتر باشد.

بعلاوه، کندل دوم نباید از محدوده قیمت وسط روز قبل فراتر برود. این نکته برای آخرین کندل استیک هم صدق می‌کند و نشان می‌دهد که فشار فروش کم است یا وجود ندارد.

وقتی سه کندل سبز نزدیک به بالای کندل بسته شوند، این یعنی در کل روز معاملاتی خریداران کنترل بازار را در اختیار داشته‌اند.

تأیید حجم

نکته آخر اینکه، باید حجم صعودی هم الگوی سه سرباز سفید را تأیید کند. حجم یک اندیکاتور کلیدی است که می‌توان از آن برای تأیید معکوس شدگی قیمت استفاده کرد. بدون افزایش حجم، ممکن است این الگو یک تله صعودی باشد که باید از افتادن در آن پیشگیری کنید. اگر سه سرباز سفید با حجم کمی همراه باشند، این یعنی خرید نهادی وجود ندارد.

در مجموع، برای اطمینان از قرار داشتن قدرت در دست خریداران، باید این الگو با افزایش حجم همراه شود.

چگونه از الگوی سه سرباز سفید برای تشخیص نقاط ورود و خروج استفاده کنیم؟

روش‌های مختلفی برای استفاده از الگوی سه سرباز سفید وجود دارد اما معمولاً از این دو روش استفاده می‌شود:

  1. پوزیشن خرید وقتی رکورد بالاترین قیمت سه کندل سبز شکسته شود، باز می‌شود.
  2. یا هنگام پول بک خرید انجام می‌شود.

به عبارت دیگر از الگوی سه سرباز سفید به عنوان نقطه ورود برای پوزیشن Long (خرید) استفاده می‌شود. اما در عین حال، تریدرهایی که بر اساس روند نزولی غالب کار می‌کردند می‌توانند از این سیگنال معکوس شدگی قیمت به عنوان نقطه خروج استفاده کنند. معمولاً فروشنده‌ها وقتی سه سرباز سفید روی نمودار قیمت شکل بگیرد، پوزیشن‌های Short خودشان را لیکوئید می‌کنند.

معمولاً حرکت صعودی چشمگیری که پس از آن سه سرباز سفید شکل بگیرد، منجر به اشباع خرید می‌شود. در این حالت، اندیکاتورهای تکنیکال می‌توانند اطلاعات بهتری از آنچه در پشت پرده در حال وقوع است فراهم کنند.

برای مثال، ممکن است اسیلاتور استوکاستیک به بالای 80 حرکت کرده باشد که نشان دهنده اشباع خرید است. در این شرایط، قیمت وارد محدوده تحکیم می‌شود و به اسیلاتور استوکاستیک برای ریست شدن فرصت می‌دهد. این فرصت‌ها نمونه‌های خیلی خوبی از خرید در زمان پول بک هستند.

مثالی واقعی

نمودار روزانه بیت‌کوین (BTC/USD) در ادامه مطلب شامل الگوی کندل استیک سه سرباز سفید در فوریه 2021 است که پس از یک sell-off (فروش دسته جمعی) چند روزه ایجاد شده است. در این مثال، روند غالب نزولی است و بعد از آن الگوی کندل استیک سه سرباز سفید منجر به معکوس شدن شدید قیمت می‌شود.

وقتی بالاترین قیمت سه کندل رکورد شکن می‌شود، الگوی معکوس شدن صعودی تأیید می‌شود. بعلاوه، اسیلاتور استوکاستیک وضعیت اشباع فروش برای بیت‌کوین را نشان داده و به تریدرها درباره پیش رو بودن معکوس شدن قیمت هشدار می‌دهد.

همانطور که مشاهده می‌شود، خود پرایس اکشن - در ترکیب با زمینه مناسب و سایر شرایطی که این وضعیت را تأیید می‌کنند - منجر به موفقیت این پوزیشن Long شده است.

مدیریت ریسک با سه سرباز سفید

مدیریت ریسک، به خصوص در بازار پرنوسان به تریدرها کمک می‌کند خودشان را از غرق شدن نجات دهند. به طور کلی، نباید با هیچ ستاپی بیشتر از 2 درصد پورتفولیوی خودتان ریسک کنید. با الگوی سه سرباز سفید، حد توقف وسیع تر است. اگر بیش از حد ریسک کنید، در صورتی که وضعیت بازار به ضرر شما پیش برود، شکست بزرگتری خواهید خورد.

دوماً مطمئن شوید که الگوی کندل استیک مورد نظر حداقل نسبت ریسک به سود 1 به 2 داشته باشد. به عبارت دیگر، سود احتمالی از ریسک بیشتر باشد.

مقایسه الگوی سه سرباز سفید با سه کلاغ سیاه

الگوی برعکس سه سرباز سفید، سه کلاغ سیاه است. تنها تفاوت بین این دو الگو از این جهت است که سه کلاغ سیاه در انتهای روند صعودی ایجاد می‌شود. برخلاف الگوی سه سرباز سفید که نشان دهنده معکوس شدن روند از حالت نزولی به صعودی است، سه کلاغ سیاه نشان دهنده معکوس شدن از حالت صعودی به نزولی است.

همچنین، سه سرباز سفید با سه کندل سبز و سه کلاغ سیاه با سه کندل قرمز پشت سرهم مشخص می‌شود. چ اندازه این کندل‌ها نسبتاً بزرگ است، فیتیله کوچک دارند یا فیتیله‌ای ندارند و اینکه دومین و آخرین کندل، از محدوده وسط کندل‌های قبلی خارج نمی‌شوند.

همان شرایط ذکر شده درباره اندازه کندل، محل وقوع در روند کلی و حجم برای این الگو هم صدق می‌کند.

محدودیت‌ها

در دنیای تحلیل تکنیکال هیچ الگوی کندل استیک کاملی وجود ندارد. به همین دلیل، الگوی سه سرباز سفید هم محدودیت‌های خاص خود را دارد. همیشه این ریسک وجود دارد که وضعیت طبق میل شما پیش نرود چون تضمینی بر تکرار عملکرد گذشته وجود ندارد.

به دلایل مختلف، ترید کردن با الگوی سه سرباز سفید کار سختی است.

اولاً این الگو نیاز به قدرت ذهنی زیادی دارد چون خرید پس از وقوع یک افزایش قیمت چشمگیر که کندل‌های سبز آن را نشان می‌دهد کار سختی است. در واقع، پوزیشن خرید شما وقتی تریگر می‌شود که رکورد بالاترین قیمت این الگو شکسته شود. بنابراین، شما خرید را با قیمت بالاتر انجام می‌دهید در نتیجه برای رسیدن به سود، باید بتوانید با قیمتی بالاتر از آن فروش کنید.

دوماً از آنجایی که حد توقف پایین تر از نقطه کف اولین کندل قرار می‌گیرد، باید از یک حد توقف وسیع استفاده کنید. اگر پتانسیل سود (نسبت به اندازه حد توقف) خیلی کم باشد، باز کردن پوزیشن long ارزش ریسک را ندارد. برای غلبه بر این مشکل، می‌توانید منتظر پول بک بمانید که احتمال ایجاد نشدن آن وجود دارد.

آخرین نکته اینکه، این روش مثل تلاش برای گرفتن یک چاقوی در حال سقوط است. ترید کردن بر اساس الگوی معکوس شدن قیمت ریسک زیادی دارد و به همین دلیل خیلی از تریدرها این کار را انجام نمی‌دهند.

برای رفع محدودیت‌های این الگو می‌توانید از سایر اندیکاتورهای تکنیکال در کنار آن استفاده کنید. مثلاً خیلی از تریدرها برای تأیید اینکه الگو در محدوده اشباع فروش شکل گرفته، از اسیلاتور استوکاستیک استفاده می‌کنند.

جمع بندی

در مجموع، الگوی کندل استیک سه سرباز سفید یک ابزار قدرتمند است که بهتر است استفاده از آن را در مجموعه ابزارهای خودتان در نظر داشته باشید. تشخیص این الگو راحت است و با یک نگاه، اطلاعات مهمی درباره جو بازار در اختیار شما قرار می‌دهد. به همین دلیل برای تشخیص معکوس شدن روند به سمت صعود بسیار مفید است.