تحلیل تکنیکال و ترید

شنبه, 07 آبان 1401 03:00

معرفی یک استراتژی اسکالپ تریدینگ ساده

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

 

استراتژی اسکالپ تریدینگی که در این مطلب معرفی می‌شود یک استراتژی ساده است که با تمرین کردن می‌توانید آن را به یک استراتژی خیلی خوب تبدیل کنید. خیلی از استراتژی‌های تریدینگ سعی دارند پتانسیل رسیدن به سود خیلی زیاد را به حداکثر برسانند اما اسکالپینگ سعی دارد در یک بازه زمانی کوتاه شما را به سودهای کوچک زیادی برساند. معمولاً اسکالپرها به جای تمرکز بر کیفیت، بیشتر متمرکز بر کمیت هستند.

اسکالپینگ چیست؟

اسکالپرها می‌توانند در یک بازه زمانی کوتاه هزاران ترید اجرا کنند. استراتژی‌های اسکالپینگ سه ویژگی مشترک دارند: پوزیشن‌های کوتاه، حاشیه سود کم و سطح لوریج زیاد. اسکالپرها سعی می‌کنند شکاف‌های قیمت و سایر روزنه‌هایی که به آنها امکان می‌دهد به سرعت به سود برسند را شناسایی کنند.

برای پیدا کردن فرصت‌های اسکالپینگ، اول باید یکسری اندیکاتور تکنیکال را انتخاب کنید. این اندیکاتورها کمک می‌کنند تا احتمال رخ دادن شکاف‌های قیمت کوتاه مدت را تشخیص دهید.

از آنجایی که اسکالپرها متمرکز بر پوزیشن‌های کوتاه مدت با حاشیه سود کم هستند، بهترین استراتژی‌های اسکالپینگ نیاز به مقداری لوریج دارند. توصیه می‌شود که اسکالپرها کار را با سرمایه زیادی شروع کنند. باز و بسته کردن پوزیشن‌های بزرگتر به شما امکان می‌دهد که هزینه‌های تریدینگ را کاهش داده و پتانسیل سودتان را به حداکثر برسانید.

می‌توانید این استراتژی ساده را بر روی نمودارهای 1 یا 4 ساعته امتحان کنید اما توصیه ما نمودارهای 5 و 15 دقیقه‌ای است. البته می‌توانید این استراتژی را روی نمودارهای 1 دقیقه‌ای هم امتحان کنید. ما در این مطلب از نمودارهای 5 و 15 دقیقه‌ای استفاده می‌کنیم.

در این استراتژی از یک اندیکاتور اسکالپینگ بسیار دقیق استفاده می‌شود. ما برای این استراتژی از اندیکاتور حجم با تحلیل پرایس اکشن استفاده می‌کنیم. در ادامه مطلب درباره این اندیکاتور صحبت می‌کنیم.

در شکل زیر تصویری از این اندیکاتور را مشاهده می‌کنید:

 

می‌توان اندیکاتور حجم را به عنوان مخزن سوخت ماشین تریدینگ در نظر گرفت. عده‌ای معتقدند که نمی‌توان در بازار فارکس از اندیکاتور حجم استفاده کرد چون در این بازار هیچ اکسچنج متمرکزی وجود ندارد در نتیجه امکان رسیدن به آمار و ارقام درست وجود ندارد. عده‌ای دیگر بر این باورند که حجمی که برای بازار فارکس مشاهده می‌شود، بر خلاف حجم بورس نشان دهنده کل حجم ترید شده در یک بازه زمانی مشخص نیست و نشان دهنده حجم "تیک" است.

حجم تیک با تعداد تیک‌های افزایشی یا کاهشی قیمت در کندل بار مربوطه مشخص می‌شود. بنابراین هر چقدر عده بیشتری وارد ترید شوند، خط نمودار حجم طولانی تر می‌شود. چون افزایش معاملات باعث افزایش حرکت در پرایس اکشن می‌شود. در نتیجه کاملاً منطقی است که اندیکاتور حجم کاملاً دقیق است و هیچ تأخیری ندارد. در واقع این نمودار وضعیت پرایس اکشن را با توجه به تعداد تیک‌های کندل بار مشخص می‌کند و نتیجه آن به این صورت است:

به دلایل مختلف، اسکالپرها از اندیکاتورهای حجم استفاده می‌کنند. حجم و قیمت رابطه کوتاه مدت بسیاری قوی دارند اما تغییرات حجم معاملات معمولاً پیش از حرکات قیمت پایدار رخ می‌دهد. با در نظر گرفتن اندیکاتورهای حجم، می‌توانید پیش از رخ دادن این حرکات از آنها استفاده کنید.

همچنین، استفاده از نمودارهای کندل استیک به اسکالپرها کمک می‌کند تا یک دید فوری و سریع از بازار به دست آورند. نمودارهای کندل استیک، اطلاعاتی بیشتر از نمودارهای قیمت ساده در خود دارند (مثل محدوده قیمت روزانه) در نتیجه به تریدرها امکان می‌دهند الگوی قیمت فعلی را تشخیص دهند. در ادامه مطلب، استراتژی اسکالپینگ یک دقیقه‌ای را آموزش می‌دهیم.

استراتژی اسکالپینگ یک دقیقه‌ای

استراتژی اسکالپینگ با تایم فریم‌های کوتاه مدت بهتر کار می‌کند. برخلاف استراتژی‌های پوزیشن تریدینگ، تمرکز این استراتژی انجام معاملات سودده با تعداد زیاد و حاشیه سود کم است.

اسکالپینگ برای ترید روزانه و افرادی که قابلیت تصمیم گیری در بازه زمانی کوتاه را دارند، مفید است. معمولاً در اسکالپینگ فرصت زیادی برای اجری تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی ندارید. میانگین‌های متحرک دائماً در حال تغییر و قیمت‌ها در حال اصلاح هستند.

برای ترید کردن جفت ارز EUR: USD و جفت ارزها و دارایی‌های دیگر با این روش، باید به جزئیات دقت داشته باشید. معمولاً اسکالپینگ در بازه‌های زمانی 5 تا 20 دقیقه‌ای رخ می‌دهد. اما اگر سعی دارید استراتژی اسکالپینگ یک دقیقه‌ای را پیاده سازی کنید، بیشتر باید به اندیکاتورهای حجم، نمودارهای 5 تا 15 دقیقه‌ای و پرایس اکشن دقت داشته باشید.

کلید موفقیت در اسکالپینگ با تایم فریم‌های کوتاه این است که قبل از دیگران تغییرات قیمت را شناسایی کنید. همچنین باید حاشیه سود خیلی کم را قبول کنید - حتی با سود کمتر از یک درصد هم می‌توانید موفق باشید. به همین دلیل اسکالپرها می‌توانند حد سود و حد توقف را به مرور زمان تنظیم کنند.

استراتژی اسکالپینگ ساده

نکته: از آنجایی که از تایم فریم 5 تا 15 دقیقه‌ای استفاده می‌کنیم، نمودار قیمت به هر خبری به شدت حساس خواهد بود. به همین دلیل این استراتژی را 30 دقیقه قبل و بعد از یک خبر مهم استفاده نمی‌کنیم. برای اطلاع از اینکه آیا اعلامیه خبری در راه هست یا خیر، می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

مرحله اول: استفاده از بهترین اندیکاتور استراتژی اسکالپینگ یعنی حجم

 

می‌توانید از هر پلتفرم تریدینگی استفاده کنید چون اندیکاتور حجم در همه سیستم‌های تریدینگ وجود دارد.

مرحله دوم: رفتن به تایم فریم 5 یا 15 دقیقه

در این نمودار ما از جفت ارز USDJPY استفاده می‌کنیم.

در ابتدا باید بررسی کنید که آیا اندیکاتور حجم روند خاصی را نشان می‌دهد یا نشان دهنده رکود پرایس اکشن است. اگر حجم رو به افزایش است، پرایس اکشن هم این وضعیت را خواهد داشت چون این نشان دهنده علاقه و توجه زیاد به آن جفت ارز است.

وقتی ریزش اندیکاتور حجم را مشاهده کردید، این یعنی تیک‌های حجم کمتر شده در نتیجه علاقه تریدرها رو به کاهش است. استراتژی که قرار است بیشتر بر آن متمرکز شویم، ترید کردن طبق روند بازار است. می‌توانید از این اندیکاتور برای ترید کردن بر خلاف روند هم استفاده کنید اما برای این استراتژی، این روش توصیه نمی‌شود.

مرحله سوم: یک روند صعودی یا ریزشی سالم را پیدا کنید. پول بک پرایس اکشن را شناسایی کرده و صبر کنید تا حجم کاهش پیدا کند.

اندیکاتور حجم اطلاعات زیادی را نشان می‌دهد. اگر اندیکاتور حجم را در این وضعیت مشاهده کردید:

این یعنی روند بازار یکی از دو حالت زیر را دارد:

  1. در حال نابودی و حرکت به سمت معکوس شدن است.
  2. موقتاً متوقف شده و بعد این حرکت صعودی را ادامه خواهد داد.

در اینجا ما حالت دوم را داریم. خریداران و فروشندگان کمتر شده اند (تریدرها برای ترید کردن تصمیم می‌گیرند). بعد دوباره حرکت صعودی شروع می‌شود. استراتژی ما از این پول بکی که قبل از ادامه روند صعودی شکل گرفته، استفاده می‌کند.

در این مرحله باید اندیکاتور حجم را بررسی کنید. بر مبنای آنچه می‌دانید و بر اساس پرایس اکشن فعلی یک تصمیم خوب بگیرید.

در این مثال، باید یک روند صعودی پایدار و بعد از آن یک مرحله پول بک/ عقبگرد قرار داشته باشد.

مثل این:

مرحله چهارم: وقتی نمودار حجم صعود کرد (بعد از کند شدن) بر اساس پرایس اکشن فعلی تصمیم بگیرید

این قسمت کاملاً به خود شما بستگی دارد. هیچ نوع "برخورد خطوط"، "نمایش شدن فلش" یا "نشانه کوچکی که به شما حکم ترید کردن بدهد" وجود ندارد. باید پیش از تصمیم گیری برای ورود به معامله، با طرز کار پرایس اکشن آشنا باشید. صعود شدید اندیکاتور حجم نشان می‌دهد که تریدرها دست به کار شده اند و باعث افزایش قیمت می‌شوند.

این مثال را در نظر بگیرید:

وقتی این جهش بزرگ را مشاهده کردید یا وقتی که اندیکاتور حجم نشان می‌دهد اقداماتی در مسیر مورد نظر شما وجود دارد، باید آماده ورود به ترید خرید باشید چون همه چیز نشان از صعود قیمت‌ها دارد.

استراتژی ورود/خروج برای اسکالپینگ ساده

با ساختار فعلی این معامله، منطقی به نظر می‌رسد که چون جهش را در اندیکاتور حجم مشاهده کردیم و سپس از این اصلاح کوچک عبور کردیم، وارد معامله شده و خرید کنیم.

استراتژی خروج هم ساده است. می‌توانید 10 تا 20 پیپ برای این کار در نظر بگیرید. برای حد توقف هم 5 تا 8 پیپ در نظر بگیرید. اگر به اندازه 10 پیپ سود کنید باز هم با حد توقف 5 پیپ، کمی سود خواهید داشت (مگر اینکه اسپرید خیلی زیاد باشد که در این حالت به احتمال زیاد سربه سر خواهید شد).

این حرکت 20 پیپی ظرف کمتر از 5 دقیقه اتفاقی نیست که زیاد شاهد رخ دادن آن باشیم اما قطعاً جزء حرکت‌هایی است که از دیدن آن خوشحال می‌شویم. دلیل اینکه 10 تا 20 پیپ ادامه می‌دهیم برای مواقعی مثل این مورد است که بعد از اصلاح جزئی روند اصلی، یک جهش بزرگ رخ می‌دهد. به همین دلیل نباید خیلی زود از پوزیشن خارج شویم.

می‌توانید از این استراتژی برای هر جفت ارزی استفاده کنید و به نتایج خوبی برسید.

** قوانین ترید فروش هم به همین صورت است اما مسیر نمودار برعکس است (یعنی به جای شروع با روند صعودی، از یک روند نزولی شروع می‌کنیم.)

سایر اندیکاتورهای تکنیکال برای استراتژی‌های اسکالپینگ

همانطور که مشاهده می‌کنید، در استراتژی اسکالپینگ ساده فقط از اندیکاتورهای حجم و نمودار کندل استیک استفاده می‌شود. چون این اندیکاتورها ابزارهای لازم برای تصمیم گیری دقیق و سریع را برای تریدها فراهم می‌کند.

از آنجایی که اسکالپینگ بر اساس تحلیل تکنیکال انجام می‌شود، باید استفاده از سایر اندیکاتورهای تکنیکال را هم در نظر داشته باشید.

  • میانگین متحرک نمایی: این میانگین‌ها طوری تنظیم وزن شده اند که به حرکات اخیر قیمت حساسیت بیشتری داشته باشند. هنگام استفاده از نمودارهای EMA باید به کراس اورها دقت ویژه‌ای داشته باشید.
  • همگرایی، واگرایی میانگین متحرک (MACD): این اندیکاتور مومنتوم به تعدیل میانگین‌های متحرک با بازه زمانی 12 و 26 کمک می‌کند. برخلاف تصور خیلی‌ها، می‌توان از MACD در هر تایم فریم دلخواهی استفاده کرد.
  • بولینگر باند: این اندیکاتور مفید و باندهای آن، اکثر حرکات قیمت را در خود جای می‌دهند (حدود 95 درصد). از این اندیکاتور برای تشخیص احتمال رخ دادن بریک اوت و معکوس شدن روند استفاده کنید.
  • RSI: RSI یک اندیکاتور مومنتوم است که سطح قدرت و مقاومت را با عددی بین 1 تا 100 اندازه گیری می‌کند و برای محدود شدن ریسک‌های اسکالپینگ مفید است.

با این اندیکاتورها می‌توانید استراتژی اسکالپینگ را با اطمینان بیشتری اجرا کنید. اگر به صورت منسجم از استراتژی ذکر شده استفاده کرده و حد توقف را با دقت تنظیم کنید، می‌توانید با اسکالپینگ به موفقیت خوبی برسید.

سوالات پرتکرار

آیا اسکالپینگ استراتژی خوبی است؟

اسکالپینگ یکی از بهترین استراتژی‌هایی است که با استفاده از آن می‌توانید در هر بازاری (ارز، سهام، ارزهای دیجیتال، کالاها و غیره) به سود بلندمدت برسید. مزیت اصلی اسکالپینگ 1 دقیقه‌ای این است که ریسک کمتری دارد، فقط بر اساس تحلیل تکنیکال کار می‌کند و بدون جهت است یعنی می‌توانید از هر دو روند صعودی و نزولی استفاده کنید.

یک استراتژی اسکالپینگ خوب برای تریدرهای مبتدی معرفی کنید.

سیستم اسکالپینگ برای فارکس یکی از راحت ترین تکنیک‌های تریدینگ است که یک تریدر تازه کار می‌تواند پیاده سازی کند. با استراتژی اسکالپینگ 5 دقیقه‌ای می‌توانید با حداکثر نسبت ریسک به سود 1 به 4 به 10 تا 20 پیپ سود برسید. اگر تریدرهای تازه کار از چنین تکنیکی استفاده کنند، به مرور زمان به سود خوبی می‌رسند.

استراتژی اسکالپینگ خوب برای بازار سهام چیست؟

برای بازار سهام می‌توانید از استراتژی تریدینگ OHL استفاده کنید که متمرکز بر قیمت باز شدن است. یعنی سهام را وقتی می‌خرید که قیمت آن در هنگام باز شدن بازار با کف قیمت روز قبل برابر باشد و وقتی می‌فروشید که قیمت باز شدن برابر با اوج روز قبل است.

استراتژی اسکالپینگ خوب با میانگین متحرک چیست؟

یک استراتژی اسکالپینگ خوب با میانگین متحرک، استفاده از EMA 9 و 30 است. می‌توان از این استراتژی برای تایم فریم‌های 1 و 5 دقیقه‌ای استفاده کرد. برای معاملات درون روز، اسکالپینگ با میانگین متحرک ساده ترین روش تریدینگ است.

نتیجه گیری

استراتژی اسکالپینگ ساده معرفی شده در این مطلب را می‌توان برای بازه زمانی 1 دقیقه هم استفاده کرد. برای این استراتژی می‌توان از اندیکاتور حجم و اندیکاتورهای دیگر استفاده کرد اما اندیکاتور حجم بهترین گزینه محسوب می‌شود چون می‌تواند وجود روند، معکوس شدن روند و افزایش یا کاهش علاقه تریدرها را نشان دهد. با این سیستم می‌توانید به راحتی اسکالپینگ انجام دهید و به یک استراتژی قوی با احتمال موفقیت زیاد برسید.