تحلیل تکنیکال و ترید

شنبه, 09 مهر 1401 02:07

ضریب پوئل Puell Multiple در تحلیل آنچین چیست

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

ضریب پوئل

ضریب پوئل به نسبت ارزش روزانه کوین‌های تولید شده (بر حسب دلار) تقسیم بر میانگین متحرک 365 روزه این معیار (یعنی ارزش روزانه کوین‌های تولید شده) گفته می‌شود.

تفسیر

می‌توان گفت که ضریب پوئل نشان می‌دهد "اگر همه بیت‌کوین‌های ماین شد، بلافاصله در بازار فروخته شوند، استخرهای ماینینگ نسبت به یک سال گذشته، چقدر سود می‌کنند؟" این معیار به تریدرها کمک می‌کند که نگاهی عمومی و کلی به سیکل‌های بازار داشته باشند.

ماینرها هزینه‌های ثابتی مثل هزینه برق دارند بنابراین رفتار آنها همیشه تا حدی به قیمت بستگی دارد. ضریب پوئل میانگین درآمد تقریبی 365 روزه ماینرها را با درآمد کوتاه مدت آنها مقایسه می‌کند.

بر اساس مقدار

پیش بینی کف و اوج بازار

مقادیر بزرگتر از 4: سیگنال فروش

اگر ضریب پوئل افزایش پیدا کند، این یعنی قیمت یا به عبارتی درآمد ماینرها نسبت به هزینه‌ای که صرف می‌کنند، به طور چشمگیری افزایش یافته است. در این مرحله، بیت‌کوین به مرحله‌ای رسیده که در آن درآمد ماینرها نسبت به هزینه‌هایی که صرف این کار می‌کنند بسیار بیشتر است. اگر ارزش واقعی بیت‌کوین را با هزینه‌های ماینرها و نرخ هش مقایسه کنیم، این وضعیت می‌تواند نشان دهنده این باشد که قیمت بیت‌کوین از ارزش واقعی آن بیشتر است.

  • به عبارت دیگر این وضعیت نشان می‌دهد که قیمت بیش از حد زیاد شده در نتیجه ماینرها هم انگیزه بیشتری برای فروش پیدا کرده اند.

مقادیر کوچکتر از 0.5: سیگنال خرید

اگر ضریب پوئل کاهش پیدا کند، این یعنی قیمت یا همان درآمد ماینرها نسبت به هزینه‌هایشان کاهش یافته است. در چنین حالتی قیمت بیت‌کوین به قدری دچار ریزش شده که ممکن است هزینه‌های برق باعث شود ماینرها عملیاتشان را متوقف کنند.

  • به عبارت دیگر این وضعیت نشان می‌دهد که قیمت فعلی بیت‌کوین نسبت به ارزش واقعی آن کمتر است در نتیجه ماینرها انگیزه بیشتری برای نگه داشتن کوین‌ها دارند.

بر اساس خط روند

این معیار نشان دهنده وضعیت درآمد ماینرها نسبت به سود بلندمدت آنهاست.

  • روند صعودی: ارزش بازار (قیمت) نسبت به هزینه‌های ماینینگ بیشتر شده است.
  • روند نزولی: ارزش بازار (قیمت) نسبت به هزینه‌های ماینینگ کمتر شده است.