تحلیل تکنیکال و ترید

پنج شنبه, 07 مهر 1401 08:49

آشنایی با نسبت ریسک به ریوارد، نرخ موفقیت و محاسبات آنها

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

 

در این مقاله درباره یک موضوع ساده اما جذاب صحبت می‌کنیم. امیدوارم که این مقاله به افرادی که هنوز برای درک این مفاهیم با چالش روبرو هستند کمک کند. چند ماه پیش یکسری مقاله درباره مفاهیم مهم حوزه تریدینگ داشتیم مثل امید معامله، نسبت سود به ضرر و نسبت ریسک به سود.

در این مطلب راجع به یک مفهوم ساده صحبت می‌کنیم و سعی می‌کنیم فرمول محاسبه این جدول را بازسازی کنیم. در ابتدا نگاهی به جدول زیر داریم. در این جدول حداقل نسبت ریسک به سود لازم برای سر به سر شدن بر اساس نرخ موفقیت سیستم مشخص شده است.



 

اگر نرخ موفقیت سیستم شما 30 درصد باشد، برای سر به سر شدن باید نسبت ریسک به سود 1:2.33 باشد. اگر سیستم شما نیاز به امید مثبت دارد، در این صورت نسبت ریسک به سود باید بیشتر از 1:2.33 باشد. هر چقدر نرخ موفقیت بیشتر باشد، نسبت ریسک به سود لازم برای سربه سر شدن کمتر است.

به این ترتیب یکسری مبنای کلی دارید که می‌توانید آنها را کم و زیاد کنید و مثلاً بر اساس نرخ موفقیت، نسبت ریسک به سود را مشخص کنید یا برعکس.

اگر این توضیحات برای شما قابل درک نیست، با هم به تحلیل فرمول امید می‌پردازیم تا ببینیم که چه اطلاعاتی به ما می‌دهد. فرمول محاسبه امید در ریاضیات به این شرح است:

 

امید = (درصد موفقیت × میانگین اندازه هر موفقیت) - (درصد ضرر × میانگین اندازه هر ضرر)

Expectancy = (Win % x Average Win Size) – (Loss % x Average Loss Size)

فرمول امید می‌تواند میانگین سودی که می‌توانید به ازای هر مبلغی که ریسک می‌کنید به دست آورید را مشخص کند. مثلاً اگر امید 0.5 باشد، این یعنی مثلاً اگر یک دلار ریسک کنید، می‌توانید امید داشته باشید که 0.5 دلار به دست می‌آورید. در ادامه بیشتر به تشریح این فرمول می‌پردازیم.

مشخص است که برای یک تریدر وجود سیستمی با امید مثبت (یعنی سیستمی که در نهایت می‌توانید در آن سود کنید) الزامی است. حالا دوباره نگاهی به این فرمول داشته باشید.

Expectancy = (Win % x Average Win Size) – (Loss % x Average Loss Size)
 

برای اینکه امید مثبت باشد، باید Win% x Average Win size (یعنی درصد موفقیت × میانگین اندازه هر معامله موفق) بیشتر از Loss% x Average Loss Size (درصد ضرر × مانگین اندازه هر معامله ضررده) باشد. مفهوم حروف مخفف مورد استفاده به این شرح است.

  • Win% = W (درصد موفقیت)
  • Average Loss Size = Risk = Loss = L (میانگین اندازه هر ضرر)
  • Average Win Size = Reward = Profit = P (میانگین اندازه هر سود)
  • با جایگزین کردن این مخفف‌ها، فرمول امید معامله به این صورت خواهد بود:

Expectancy = (W x P) – (1-W x L)

برای مثبت شدن امید، باید:

  • (W x P) > (1-W x L)
  • اگر (W x P) = (1-W x L) باشد در این صورت امید صفر خواهد بود یا ما به نقطه سربه سر می‌رسیم. در ادامه این سناریوی سربه سر را بیشتر بررسی می‌کنیم.

(W x P) = (1-W x L)


با مرتب کردن این فرمول، داریم:

 

P/L = (1-W)/W

حتماً متوجه شدید که P/L در فرمول بالا چیزی به جز نسبت ریسک به سود نیست. حالا یک مثال داریم که در آن نرخ موفقیت سیستم 40 درصد است. این عدد را در معادله بالا قرار می‌دهیم تا مشخص شود نسبت ریسک به سود لازم برای رسیدن به حالت سر به سر چقدر است.

P/L یا ریسک به سود لازم برای رسیدن به نقطه سربه سر، خواهد بود:

(1-0.4)/0.4 = 0.6/0.4 = 1.5

بنابراین نسبت ریسک به سود 1:1.5 این اطمینان را ایجاد می‌کند که سود و ضرر شما برابر خواهد بود و اگر نرخ موفقیت شما 40 درصد باشد، به نقطه سر به سر می‌رسید. طبیعتاً نسبت ریسک به سود بیشتر از 1:1.5 منجر به ایجاد امید مثبت می‌شود.

 

امیدواریم که حالا جدول ابتدای مطلب برای شما قابل درک شده باشد و متوجه شده باشید که چرا ریسک به سود و نرخ موفقیت در جهات مخالف حرکت می‌کنند.

اگر به نوعی توانستید سیستمی طراحی کنید که در آن نرخ موفقیت و نسبت ریسک به سود مناسب باشد، راز ثروتمند شدن را پیدا کرده اید هر چند انجام این کار در عمل ساده نیست.

اگر دوباره به جدول برگردیم، واضح است که برای سود کردن با سیستمی دارای نرخ موفقیت 40 درصد (که ممکن است خیلی کم به نظر برسد) نیاز داریم که نسبت ریسک به سود بیشتر از 1:1.5 باشد. اگر خوب به این موضوع فکر کنید متوجه خواهید شد که دستیابی به این هدف کار سختی نیست.

حالا به یکی از روایات پرطرفدار در حوزه تریدینگ می‌پردازیم. احتمالاً شنیده‌اید که نسبت ریسک به سود در معاملاتتان باید حداقل 1 به 2 باشد. با توجه به اطلاعاتی که در این مطلب ارایه شد، واضح است که ریسک به سود تنها یکی از جنبه‌های معادله است و با داشتن نسبت ریسک به سود 1 به 2 هم تضمینی نیست که حتماً به موفقیت می‌رسید.
اما برای افراد تازه کار توصیه می‌شود که حداقل نسبت ریسک به سود 1 به 2 را داشته باشند چون در این صورت حتی با نرخ موفقیت کمتر مثل 35 درصد هم به سود خواهند رسید. با این حال منطقی نیست که فقط نرخ موفقیت را در نظر نگیریم و فقط به این اعداد ساده بسند کنیم.

اگر بیشتر علاقه دارید که نسبت موفقیت زیادی داشته باشید، از سیستم یا فرایندی استفاده کنید که به شما برای رسیدن به این هدف کمک کند. اما دقت داشته باشید که نسبت ریسک به سود و امید معامله باید نسبتاً کوچکتر باشند. با استفاده از جدول بالا می‌توانید ریسک به سود لازم برای رسیدن به نقطه سربه سر را مشخص کنید.

اما اگر به دنبال نسبت ریسک به سود بالا هستید، می‌توانید از سیستمی با نرخ موفقیت نسبتاً کم استفاده کنید و باز هم به سود برسید.


امیدواریم که این مطلب به شما برای درک ارتباط امید با نسبت ریسک به سود و نرخ موفقیت کمک کرده باشد. می‌توانید با افزایش نسبت ریسک به سود یا نرخ موفقیت و یا ترکیبی از هر دو، امید موفقیت را افزایش دهید اما نقطه شروع این فرایند، طراحی سیستمی با امید مثبت است.

جدول ابتدای مطلب و منطق تشریح شده در این مقاله به شما برای انتخاب سبک مناسب کمک می‌کنند. پس از طی کردن این مرحله می‌توانید با ارتقای نرخ موفقیت یا نسبت ریسک به سود، امید معامله را افزایش دهید.