تحلیل تکنیکال و ترید

دوشنبه, 17 مرداد 1401 20:22

کیمچی پریمیوم Kimchi premium چیست و تریدرها چگونه از آن استفاده می‌کنند؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

اصطلاح کیمچی پریمیوم نشان دهنده تفاوت قیمت بین اکسچنج‌های ارز دیجیتال در کره جنوبی و سایر اکسچنج‌های جهان است. معمولاً کیمچی پریمیوم زیاد است و همین مسئله باعث شده که کره جنوبی در بازار کریپتوی جهان نقش مهمی داشته باشد. اما مقامات این کشور به دنبال راه‌هایی برای مقابله با بهره برداری از پریمیوم توسط سرمایه گذاران خارجی هستند تا از جامعیت بازار خودشان حفاظت کنند.

کیمچی پریمیوم چیست؟

کیمچی پریمیوم به اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال در اکسچنج‌های کره جنوبی نسبت به سایر اکسچنج‌ها گفته می‌شود. این تفاوت قیمت ناشی از فقدان گزینه‌هایی برای سرمایه گذاری با بازده بالا در کره جنوبی است.

کیمچی پریمیوم چگونه کار می‌کند؟

کیمچی پریمیوم که در اکسچنج‌های کره‌ای ایجاد می‌شود می‌تواند باعث افزایش بهای بعضی از کوین‌ها در این اکسچنج‌ها نسبت به سایر اکسچنج‌های جهان شود. از نظر خیلی‌ها کیمچی پریمیوم برای تریدرهای کره‌ای مزیت ایجاد می‌کند اما باید به چند نکته توجه داشت. مثلاً تریدرها برای سود بردن باید توکنی مثل بیت‌کوین را از یک اکسچنج خارجی بخرند. سپس، سرمایه گذار می‌تواند این کوین‌ها را در یک اکسچنج کره‌ای مثل Bithumb یا Upbit به قیمت بالاتری بفروشد.

کیمچی پریمیوم در اثر کنترل‌های سرمایه محدود کننده در کره جنوبی ایجاد می‌شود. خیلی از مقررات باعث کاهش حجم سرمایه ورودی و خروجی این کشور می‌شوند. دولت کره جنوبی این قوانین را با هدف پیشگیری از تأثیر خارجی‌ها بر سرمایه گذاری‌های بومی این کشور وضع کرده است.

به مرور زمان، دولت این کنترل‌ها را سخت تر کرده تا ثبات اقتصادی بازارهای کره را حفظ کند. همین وضعیت باعث شده که انتقال حجم زیادی ارز دیجیتال مثل بیت‌کوین کار سختی باشد و کنترل‌های سرمایه هم خرید ارزهای دیجیتال از بازارهای خارجی را برای کره ای‌ها سخت تر کرده است. به همین دلیل اکسچنج‌های کره جنوبی می‌توانند برای برآورده کردن نیاز کشور، ارزهای دیجیتال محدود خودشان را با قیمت بالاتری بفروشند.

اما تفاوت قیمت کیمچی پریمیوم از نظر محاسباتی چطور نمایش داده می‌شود؟ برای پاسخ دادن به این سوال فرض کنید که یک بیت‌کوین در آمریکا 10 هزار دلار قیمت دارد اما در کره جنوبی قیمت آن 18 هزار دلار است. در این حالت، کیمچی پریمیوم 80 درصد خواهد بود. بنابراین می‌توان بیت‌کوین خریداری شده در بازار آمریکا را با 80 درصد سود در بازار کره فروخت و با این مثال سود شما 8 هزار دلار خواهد بود.

آیا کیمچی پریمیوم فقط برای بیت‌کوین وجود دارد؟

کیمچی پریمیوم مختص بیت‌کوین نیست بلکه می‌توان آن را برای سایر ارزهای دیجیتال هم پیدا کرد و اغلب یکی از شاخص‌های مطمئن نشان دهنده وجود تقاضا برای بیت‌کوین محسوب می‌شود اما عوامل دیگری هم هستند که بر قیمت بیت‌کوین تأثیر دارند. در نتیجه ممکن است کیمچی پریمیوم ارزش یک ارز دیجیتال را به خوبی نشان ندهد. سرمایه گذاران نباید هنگام خرید ارز دیجیتال فقط بر اساس یک فاکتور مثل کیمچی پریمیوم عمل کنند.

اما علت اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال در اکسچنج‌های کره‌ای نسبت به سایر نقاط جهان چیست؟ گرچه خیلی از این کالاها و دارایی‌ها از طریق مؤسسات متمرکز تحت نظارت هستند، اما به طور کلی ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند. با رشد و توسعه تکنولوژی بلاک‌چین، توکن‌های کریپتوی مختلفی ظهور می‌کنند. به همین دلیل ممکن است اکسچنج‌های خارجی نتوانند با این حجم عظیم از فعالیت‌های معاملاتی کریپتو همگام شوند.

کیمچی پریمیوم هم به همین دلیل ایجاد شده است. استفاده از این تفاوت قیمت‌ها مختص دنیای ارزهای دیجیتال نیست. در واقع چنین اختلاف قیمتی (هر چند در حد خیلی کم) در بازارهای ارز خارجی مختلف ایجاد می‌شود. تریدرها معمولاً متوجه این اختلاف قیمت شده و از آن بهره برداری می‌کنند. به فرایند ترید کردن بین چند اکسچنج خارجی آربیتراژ گفته می‌شود.

چرا کیمچی پریمیوم به وجود می‌آید؟

یکی از دلایل مهم ایجاد کیمچی پریمیوم، کنترل سرمایه است. پس از بحران اقتصادی سال 2008، در سال 2010 دولت کره جنوبی کنترل‌های سختگیرانه‌ای برای نظارت بر سرمایه وضع کرد. این مقررات با هدف پیشگیری از به کار بردن وون کره جنوبی توسط سرمایه گذاران خارجی برای بدهی‌های خارجی کوتاه مدت وضع شده بودند که در بازارهای اروپایی مختلف مشکل آفرین شده بودند. این اقدامات پیشگیرانه، نوسان سرمایه گذاری را که می‌تواند ریسک مهمی برای بازارهای کره جنوبی باشد، کاهش دادند.

تاریخچه کیمچی پریمیوم

در ابتدای سال 2017 تفاوت قیمت بیت‌کوین در اکسچنج‌های کره جنوبی با سایر بازارهای خارجی چندان زیاد نبود اما تا انتهای سال این تفاوت آشکارتر شد و به 30 درصد هم رسید. کیمچی پریمیوم در سه ماهه اول سال بعد همچنان بالا باقی ماند و قیمت ارزهای دیجیتال تا 50 درصد نسبت به بازارهای خارجی افزایش یافت. این اختلاف قیمت منجر به افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت ارزهای دیجیتال در این کشور شد.

محبوبیت ارزهای دیجیتال در این کشور به مشکلات امنیتی و تهدیدات ایجاد شده از سمت کره شمالی نسبت داده می‌شود. معمولاً شهروندان کشورهایی که دچار مشکلات ژئوپلیتیک یا بلاتکلیفی سیاسی هستند، بیشتر به سمت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال جذب می‌شوند.

کیمچی پریمیوم به علاقه کره‌ای‌ها به تکنولوژی و قماربازی آنلاین هم نسبت داده می‌شود. در بازارهای گاوی (صعودی) سرمایه گذاران کره‌ای دچار FOMO (ترس از دست دادن) می‌شوند که این موضوع آنها را به سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال تشویق می‌کند.

افزایش کیمچی پریمیوم نشان دهنده افزایش سرمایه گذاران شخصی بیت‌کوین در کره نیز هست. کره جنوبی ارزهای دیجیتالی موسوم به کیمچی کوین را عرضه کرده که نقدینگی کم و سود محدودی دارند. به مرور، خیلی از این توکن‌ها از اکسچنج‌های بزرگ کره‌ای حذف شده اند. بسیاری از بازارها از این کوین‌ها دور شده اند تا مقررات جدید را رعایت کنند.

با وجود بالا بودن پریمیوم، خیلی از سرمایه گذاران در کره جنوبی روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری می‌کنند و هزینه و کارمزد بیشتری برای آنها صرف می‌کنند.

معاملات آربیتراتژ با کیمچی پریمیوم

همانطور که اشاره شد، سرمایه گذاران می‌توانند با آربیتراتژ تریدینگ از تفاوت قیمت در بازارهای مختلف استفاده کنند. با کیمچی پریمیوم، تریدرها بیت‌کوین را در اکسچنج‌های خارجی خریده و با سود بیشتر در اکسچنج‌های کره‌ای می‌فروشند. معمولاً فرصت‌های آربیتراتژ عمر کمی دارند چون خیلی از تریدرها از این تفاوت قیمت استفاده می‌کنند تا حدی که دیگر استفاده از آن سودآور نخواهد بود.

آربیتراتژ می‌تواند به حل مسئله تفاوت قیمت و ناکارآمدی اکسچنج‌ها کمک کند. به طور کلی، آربیتراتژ شامل خرید کوین از یک اکسچنج غیرکره‌ای و فروش آن در یک اکسچنج کره‌ای می‌شود. اما فرایند آربیتراتژ در کره جنوبی خیلی ساده نیست. معمولاً تریدرهای کره جنوبی باید ارز این کشور را به یک ارز خارجی تبدیل کنند تا بتوانند در یک اکسچنج بین المللی ارز دیجیتال بخرند. در بسیاری از موارد ممکن است این فرایند بسیار زمانبر شود. همچنین ممکن است این کار ریسک زیادی داشته باشد چون ارزهای دیجیتال پرنوسان هستند و قیمت آنها دائماً تغییر می‌کند. هر گونه تغییر قیمت شدیدی در بازار می‌تواند تلاش‌های تریدرهای آربیتراتژ را خنثی کند.

از آنجایی که دولت کره جنوبی کنترل شدیدی بر گردش سرمایه در این کشور دارد ممکن است مبادله پول در بازار بین المللی باعث تحمیل مالیات برای تریدرهای کره‌ای شود. همچنین محدودیت‌های سالیانه مشخصی در زمینه تراکنش‌های بین المللی و سایر مخارج مرتبط با آربیتراتژ وجود دارد. بیت‌کوین در کره جنوبی یک کالا محسوب می‌شود به همین دلیل تریدرهای این کشور باید هنگام خرید ارز دیجیتال در بازار بین المللی هزینه گمرک پرداخت کنند.

مقابله با کیمچی پریمیوم

پیش از به اوج رسیدن کیمچی پریمیوم در سال 2018، کره‌ای‌ها می‌توانستند با یک تراکنش 3 هزار دلار وجه منتقل کرده و در سال تا 20 هزار دلار در یک مؤسسه مالی تراکنش اجرا کنند. دولت کره جنوبی اخیراً تحقیقات جدیدی درباره کیمچی پریمیوم راه اندازی کرده است. قبلاً تنظیم حساب کاربری برای خارجی‌ها در اکسچنج‌های کره‌ای سخت بود و باید یک شماره تلفن و حساب کره‌ای می‌داشتند. این قوانین باعث شده که بهره برداری از آربیتراتژ فقط با مراجعه حضوری به این کشور غیرممکن باشد.

محدودیت‌های تنظیم شده برای ارزهای دیجیتال در این سالها منجر به رشد سریع کیمچی پریمیوم شده است. در آوریل 2021 یکی از اکسچنج‌های محبوب کره‌ای از برداشت موجودی برای حساب‌های جدید پیشگیری کرد. چند روز قبل بعضی از بانک‌های کره‌ای هم مانع از انتقال وجه برای شرکت‌های کریپتوی بین المللی شده بودند. در نتیجه کیمچی پریمیوم تا 18 درصد افزایش یافت.

در سپتامبر 2021 دولت قوانین جدیدی برای مقابله با پولشویی وضع کرد که اکسچنج‌های کوچک قادر به اجرای آنها نبودند. Upbit بزرگترین اکسچنج کره‌ای است که بعد از آن Bithumb، Coinone و Korbit قرار دارند. این اکسچنج‌ها در مجموع 90 درصد از کل صنعت کریپتوی کره را در اختیار دارند. همه این اکسچنج‌ها قوانین سختگیرانه دولت کره را پیاده سازی کرده اند.

دولت هم تحقیقاتی در رابطه با تراکنش‌های غیرقانونی خارجی‌ها با وون کره اجرا کرده است. سرمایه گذاران خارجی با استفاده از کیمچی پریمیوم سود زیادی به دست آورده اند. بانک‌های Woori و Shinhan از جمله شرکت‌های بزرگی هستند که تحت نظارت سازمان نظارت بر امور مالی قرار گرفته اند. این شرکت‌ها متهم به استفاده از کیمچی پریمیوم بر روی بیت‌کوین و انتقال وجه به خارج از کره و عمدتاً چین شده اند. بازرسان این نهاد در حال بررسی تراکنش‌های این دو بانک هستند که ارزش آنها بیش از 2 تریلیون وون کره برآورد می‌شود. همچنین این دو بانک متهم به سودآوری غیرمجاز از بیت‌کوین شده اند.

مقررات کره جنوبی

با توجه به مقررات کره، استفاده از کیمچی پریمیوم در خارج از این کشور تقریباً غیرممکن است. این کشور مقررات سختگیرانه‌ای برای مقابله با این معاملات دارد.

سیاست‌های داخلی محدودکننده

کره‌ای‌ها باید از سیاست‌های دولت پیروی کنند و برای خرید ارز دیجیتال در اکسچنج‌های خارجی باید حواله ارزی داشته باشند. وضعیت قانونی ارزهای دیجیتال در کره مشخص نیست و دولت آنها را قانونی اعلام نکرده است. مالکان ارزهای دیجیتال باید موجودی خودشان را به یک بانک کره‌ای اعلام کنند و سودی که به دست می‌آورند تحت مقررات گمرک و قانون معاملات خارجی قرار دارد.

قوانین ضد پولشویی

در کره جنوبی قوانین ضد پولشویی زیادی هستند که مانع از مبادله ارزهای دیجیتال به دست آمده به روش‌های غیرقانونی می‌شوند.

سیاست‌های سرمایه گذاری خارجی

دولت کره جنوبی از تجارت در اکسچنج‌های این کشور توسط افراد خارجی جلوگیری می‌کند. طبق این سیاست‌ها امکان مبادله ارزهای دیجیتال کره‌ای در بازار جهانی وجود ندارد.

پیچیدگی تراکنش‌ها

این پیچیدگی‌ها مانع از بهره برداری از کیمچی پریمیوم توسط سرمایه گذاران می‌شوند. تریدرها باید برای دسترسی به اکسچنج‌های خارجی یک حساب بانکی جدید باز کنند.

آیا معاملات آربیتراتژ قانونی است؟

در بیشتر بازارها معاملات آربیتراتژ قانونی است اما همه اکسچنج‌ها قوانین مشابهی ندارند. در بازارهای اکوادور، مصر، هند و بولیوی کار کردن با بیت‌کوین مجاز نیست. مقررات کره جنوبی باعث شده که دسترسی به بازار این کشور برای سرمایه گذاران خارجی تقریباً غیرممکن باشد. گرچه فرصت‌هایی برای آربیتراتژ کریپتو در اکسچنج‌های مختلف سطح جهان وجود دارد اما حتماً باید مقررات و قوانین کشور مبدأ را بررسی کرده و با آنها آشنا شوید.

جمع بندی

کیمچی پریمیوم باعث می‌شود قیمت ارزهای دیجیتال در بازار کره جنوبی نسبت به سایر اکسچنج‌ها بیشتر شود. بعضی از سرمایه گذاران از این فرصت برای رسیدن به سود استفاده می‌کنند اما دولت کره قوانین سختگیرانه‌ای برای سخت تر کردن استفاده از کیمچی پریمیوم توسط سرمایه گذاران خارجی وضع کرده است.