تحلیل تکنیکال و ترید

یکشنبه, 15 خرداد 1401 23:53

زمان های مناسب برای ترید ارز دیجیتال

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
برخلاف بازارهای سنتی، بازار ارزهای دیجیتال به صورت شبانه روزی و حتی در تعطیلات عمومی همچنان فعال است.

ماهیت جهانی و توقف ناپذیر معاملات ارزهای دیجیتال چالش‌های مختلفی را برای تریدرها ایجاد کرده که یکی از آنها تشخیص بهترین زمان معامله است.

افرادی که به دنبال اجرای معاملات خرید و فروش عظیم هستند باید زمانی که بیشترین نقدینگی (وجود طرف مقابل برای اجرای معامله) و حجم معاملات (اینکه در یک زمان خاص چه تعداد کوین دست به دست می‌شود) وجود داشته باشد را انتخاب کنند. این شرایط مثل یک وضعیت یک خواروبار فروش است که محصول زیادی داشته و به دنبال پیدا کردن شلوغ ترین بازار با بیشترین بازدیدکننده برای تأسیس غرفه خودش است.

برای تریدرهای تازه کار یا افرادی که به دنبال معاملات کوچک هستند، نقدینگی نگرانی خیلی مهمی نیست اما باز هم این افراد به دنبال معامله در پلتفرم‌های شناخته شده تر هستند چون معمولاً قیمت‌ها در چنین پلتفرم‌هایی کمتر تحت تأثیر دستکاری یا سفارشات بزرگ قرار می‌گیرد.

پیدا کردن ساعت مناسب برای اجرای معامله فقط جزء چالش‌های تریدرهای بازار آنی (افرادی که به دنبال خرید و فروش با تحویل فوری هستند) نیست بلکه برای سرمایه گذاران توکن‌های دیفای (یا اقتصاد غیرمتمرکز) هم اهمیت زیادی دارد.

کارمزدهای اجرای تراکنش در بلاک‌چین مثل هزینه گس اتریوم می‌توانند از ساعتی به ساعت دیگر تغییر چشمگیری پیدا کنند به همین دلیل افراد مبتدی با پورتفولیوی کوچک باید به این قیمت‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند چون هزینه گس بر اساس میزان تراکم و شلوغی شبکه محاسبه می‌شود نه حجم معامله.

مثلاً شخصی که به دنبال اجرای معامله 100 دلاری با ارزهای دیجیتال است ممکن است در صورت اجرای معامله در یک زمان شلوغ مجبور به پرداخت هزینه گس 2 برابری شود.

سایت کوین دسک با شرکت‌های تحلیل آمار، تحلیلگران بازار و تریدرهای حرفه‌ای مصاحبه کرده تا درباره رازورمزهای مربوط به معاملات کریپتو و اهمیت زمانبندی در اجرای معاملات به یک جمع بندی کلی برسد. با ما همراه باشید تا نتایج این یافته‌ها را با هم مرور کنیم.

تغییر قاره

معاملات ارزهای دیجیتال پیش از فراگیر شدن از اواسط سال 2020 الگوهای نسبتاً مشخصی داشتند. مؤسسات غربی به هر قیمتی از پذیرش ارزهای دیجیتال خودداری می‌کردند و معاملات و سایر فعالیت‌های مربوط به ارزهای دیجیتال بیشتر در قاره آسیا متمرکز شده بودند.

تا سال 2021، تأثیر آسیایی‌ها بر این بازار به قدری زیاد بود که خیلی از بیت‌کوینرها از شروع سال چینی در ماه فوریه وحشت داشتند چون معمولاً ماینرهای بیت‌کوین در این زمان بیت‌کوین‌های خودشان را به صورت دسته جمعی فروخته و باعث ریزش بازار می‌شدند.

اما به تدریج این الگوها تغییر کردند.

به گفته Mati Greenspan بنیانگذار و مدیرعامل گروه مشاوره سرمایه گذاری Quantum Economics "در دوره صعود سال 2017، قیمت بیت‌کوین هنگام طلوع آفتاب در ژاپن مشخص می‌شد. حالا که وال استریت نقش پررنگ تری در این باز پیدا کرده، خیلی از تحرکات در غرب انجام می‌شوند."

به گفته او امروزه داده‌های زیادی نشان می‌دهند که فعالیت‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال با ساعت بازارهای سنتی در آمریکا تلاقی دارد که این موضوع نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از سرمایه گذاری‌های بازار کریپتو حالا در غرب انجام می‌شود.

William Johnson تحلیلگر شرکت Coin Metrics هم می‌گوید "معمولاً حجم معاملات آنی بیت‌کوین در ساعات کاری بورس آمریکا اوج می‌گیرد بخصوص هنگام باز شدن این بازار."

بر اساس نموداری که Coin Metrics در این زمینه منتشر کرده، هم بستگی بازار بیت کوین با ساعت‌های معاملاتی آمریکا در سه ماهه اول سال 2022 به اوج رسیده که این موضوع نشان دهنده شکل گیری یک روند صعودی است.

حجم معاملات آنی بیت‌کوین طی سه سال

هرگز به آخر هفته‌ها اعتماد نکنید!

بازار کریپتو آخر هفته‌ها استراحت ندارد اما تریدرهای بورس آمریکا در این زمان استراحت می‌کنند. در این شرایط فعالیت‌های معاملاتی در بازار کریپتو چه الگویی دارد؟

Cantering Clark تریدر ناشناس و تحلیلگر بازار با اشاره به سرمایه تحت کنترل تریدرهای حرفه‌ای و مؤسسات مالی می‌گوید "در آخر هفته‌ها مشارکت پول هوشمندتر در بازار کمتر می‌شود." او توضیح می‌دهد که در آخر هفته فعالیت‌های زیادی از سمت ربات‌های معاملاتی الگوریتمی و بازارگردان‌ها (یا تأمین کنندگان نقدینگی) وجود دارد. به نظر او آخر هفته‌ها وقت مناسبی برای معامله نیست.

بر اساس نمودار «نوسان تحقق یافته» که توسط Genesis Volatility منتشر شده، در آخر هفته‌ها نوسان کمتری مشاهده می‌شود. به طور کلی تریدرها معمولاً به دنبال نوسان هستند چون فرصت اجرای معاملات سودآور را فراهم می‌کند.

نوسان تحقق یافته (Genesis Volatility)

به گفته Clark "آخر هفته‌ها در بازارهای سنتی مثل فارکس هم همیشه ضعیف تر است. با توجه به این مسئله، بانک‌ها سعی می‌کنند بازار را به حرکت وادار کنند. این موضوع در بازار کریپتو هم مشاهده می‌شود بنابراین همیشه ایده کلی این بوده که هر فعالیتی در آخر هفته غلط و محو شدنی است."

او می‌گوید اگر بیت کوین آخر هفته صعود کند، تریدرها انتظار دارند که بازار طی هفته ریزش کند، همیشه به خاطر داشته باشید که نباید به آخر هفته‌ها اعتماد کنید.

بهترین زمان معامله توکن‌های دیفای

در بازار دیفای هم فعالیت‌های زیادی وجود دارد و تریدرها می‌توانند با توکن‌هایی که هنوز توسط اکسچنج‌های متمرکز لیست نشده اند، کار کنند. اما بهترین زمان اجرای معامله با این توکن‌ها به خصوص اتریوم چه زمانی است؟

EtherScan کارمزد گس اتریومی معاملات دیفای را نشان می‌دهد

تراکنش‌ها اتریوم با هزینه گس همراه هستند که بسته به میزان استفاده از شبکه، افزایش یا کاهش پیدا می‌کند. بنابراین این عامل نقش مهمی برای بهینه سازی زمان معامله به خصوص برای تریدرهایی با پورتفولیوی کوچکتر دارد.

 

میانگین روزانه کارمزدهای اتریوم

Connor Higgins دانشمند علوم داده در Flipside Crypto می‌گوید "اگر کارمزدها را بر حسب ساعت تفکیک کنیم، مشاهده می‌شود که تراکنش‌های کمتر اما بزرگتری در حدود نیمه شب به وقت منطقه زمانی شرقی و معاملات بیشتری حدود ساعت 5 عصر به وقت همین منطقه زمانی وجود دارد که گران ترین زمان برای اجرای تراکنش محسوب می‌شود."

کارمزدهای ساعتی اتریوم

اما تلاش‌های صورت گرفته برای بهینه سازی زمان اجرای معاملات اتریوم جهت به حداقل رساندن کارمزد گس منجر به یک دو راهی شده است.

به گفته Higgins "به نظر می‌رسد که مردم یاد گرفته اند هوشمندتر عمل کنند و کمتر در زمان اوج فعالیت معامله اجرا کنند اما به تدریج همین ساعات فعالیت کمتر، شلوغ تر و در نتیجه گران تر می‌شود."

فعالیت اکسچنج‌های متمرکز و غیرمتمرکز

از آنجایی که اتریوم روی یک بلاک‌چین عمومی کار می‌کند، شرکت‌های تحلیل داده می‌توانند والت‌ها را برچسب گذاری کرده و فعالیت آنها را پیگیری کنند. همچنین می‌توانند فعالیت‌های مرتبط با اتریوم را در سطح اکسچنج‌های متمرکز پیگیری کنند.

نمودار Nansen 20 خرج کننده برتر کارمزد گس

بر اساس نموداری که توسط شرکت تحلیل بلاک‌چین Nansen انجام شده، فعالیت معاملاتی در کوین بیس و بایننس که دو مورد از بزرگترین اکسچنج‌های متمرکز در سطح جهان هستند، در هنگام صبح در آمریکا افزایش یافته و در ساعات بسته شدن مشاغل یا اوایل عصر به اوج می‌رسد.

با این حال Martin Lee محقق داده در این شرکت می‌گوید در نمودار 20 مصرف کننده بیشتر گس که قراردادهای هوشمند دیفای را دنبال می‌کند هم روند مشابهی دیده می‌شود. دیفای، بزرگترین اکسچنج غیرمتمرکز جهان الگوهای زمانی مشابه با اکسچنج‌های متمرکز دارد.

گرچه اکسچنج‌های متمرکز و غیرمتمرکز امکانات بسیار متفاوتی دارند (مثلاً سیستم ثبت سفارش باز در مقابل بازارگردان خودکار)، با این حال الگوهای زمانی نسبتاً مشابهی در آنها مشاهده می‌شود چون ساعات معاملاتی آمریکا بر همه آنها حاکم است.