تحلیل تکنیکال و ترید

سه شنبه, 30 فروردين 1401 05:25

نمودار هیکن آشی Heikin Ashi چیست و چگونه با آن معامله انجام دهیم

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نمودار هیکن آشی تکنیکی برای مشاهده پرایس اکشن با شفافیت و وضوح بیشتر و نویز کمتر است بیشتر به این دلیل که محاسبات آن از میانگین حرکت قیمت به دست می‌آیند. بنابراین فرصت تشخیص واضح روندهای بازار و پیش بینی هر چه بهتر و دقیق تر قیمت‌های آینده را فراهم می‌کند.

بعلاوه، هیکن آشی از این جهت که به تریدرها امکان می‌دهد خط روند روی نمودارهای کندل استیک را بهتر ترجمه کنند، قابل اطمینان است. همچنین از طریق نمایش نقاط معکوس شدن روند یا بریک اوت، به شما کمک می‌کند نقاط ورودی خوب را بهتر پیدا کنید. وقتی هیکن آشی را در معاملات کریپتو اعمال کنید، بهتر می‌توانید نوسان شدید بازار را به اطلاعاتی ارزشمند تبدیل کنید. چون هیکن آشی به تعریف و مشخص کردن وضعیت بازار کمک می‌کند و پایه و اساسی قوی برای تعهد به سرمایه گذاری شکل می‌دهد.

اگر از الگوهای هیکن آشی (مثل کنج، مثلث و دوجی) در ترکیب با اطلاعات مربوط به وضعیت روند استفاده شود، نتایج فوق العاده خواهد بود.

با ما همراه باشید تا شما را با مفاهیمی که به درک هر چه بیشتر کندل‌های هیکن آشی کمک می‌کنند آشنا کنیم؛ همچنین یکسری استراتژی معاملاتی مفید با استفاده از هیکن آشی که می‌توانند شما را به سود قابل توجهی برسانند.

نمودار هیکن آشی چیست؟

هیکن آشی یکی از قدیمی ترین تکنیک‌های ژاپنی است که در دهه 1700 میلیادی برای به تصویر کشیدن داده‌های قیمت طراحی شد. نمودار هیکن آشی یک نوع گراف است که قله‌ها، کف‌ها و نرخ‌های بسته شدن یک ارز دیجیتال را در یک بازه زمانی خاص مشخص کرده و برای تحلیل تکنیکال از آن استفاده می‌شود.

تفاوت اصلی هیکن آشی با سایر تکنیک‌ها این است که از آن در نحوه محاسبه کندل استیک‌ها و ترسیم آنها روی یک نمودار استفاده می‌شود. در این مطلب به بررسی نحوه محاسبه قیمت‌های OHLC توسط هیکن آشی می‌پردازیم

به غیر از نمودار هیکن آشی، نمودار خطی، میله‌ای و کندل استیک هم جزء پرطرفدارترین انواع نمودارها محسوب می‌شوند.

آشنایی با هدف هیکن آشی

گرچه هیکن آشی برای تشخیص خطوط روند بازار بسیار مفید است اما باید از آن در ترکیب با عناصر دیگر استفاده کرد تا پتانسیل کامل آن تحقق پیدا کند. پرایس اکشن (الگوهای هیکن آشی) و رفتار هر یک از کندل‌ها با در نظر گرفتن زمینه کلی تر، از جمله این عناصر هستند.

خود کندل‌های هیکن آشی به تنهایی برتری خاصی ایجاد نمی‌کنند و باید از آنها با در نظر گرفتن روند کلی بازار استفاده کرد.

با این حال تعاریفی هستند که به درک کامل این مفهوم کمک می‌کنند.

اول از همه اینکه یک کندل هیکن آشی یک بدنه به همراه یک سایه بالایی دارد و ممکن است سایه پایینی داشته باشد یا نداشته باشد (فیتیله).

هیکن آشی که بدنه سبزی داشته باشد و فاقد فیتیله پایینی باشد، نشان دهنده روند صعودی قوی است اما فرض کنید که کم کم یک فیتیله پایینی شکل می‌گیرد. در این حال احتمال کاهش مومنتوم صعودی وجود دارد و ممکن است که این شرایط سیگنال معکوس شدن قیمت یا حداقل اصلاح نرخ باشد.

از طرف دیگر یک کندل هیکن آشی با بدنه قرمز که فیتیله بالایی نداشته باشد، نشان دهنده یک روند نزولی قوی است. با این حال مثل سناریوی قبلی اگر فیتیله بالایی نمایان شود، احتمال کاهش مومنتوم نزولی وجود دارد. در نتیجه ممکن است به زودی شاهد یک حرکت اصلاحی یا معکوس شدن روند باشیم.

اما وجود یک گروه کندل قرمز چه مفهومی دارد؟

اگر این وضعیت ایجاد شود، یعنی روند نزولی را داریم و وجود یک گروه کندل سبز نشان دهنده روند صعودی است. نمودار زیر بازه زمانی 30 دقیقه‌ای قیمت بیت‌کوین در مقابل دلار را نشان می‌دهد و هر دو سناریو مشخص شده است.

اندازه فیتیله هیکن آشی می‌تواند نشان دهنده تغییر مومنتوم باشد. به صورت کلی، کوچک بودن فیتیله هیکن آشی که پس از آن فیتیله‌هایی پهن تر قرار داشته باشد، نشان می‌دهد که فشار خرید (فروش) در حال شکل گیری است.

در این حالت شما به عنوان یک تریدر کریپتو باید به دنبال معکوس شدن احتمالی روند باشید. در مثال زیر می‌توان دید که چطور اندازه فیتیله پایینی رو به تغییر است. دقت کنید که چطور کندل استیک A هیکن آشی فیتیله‌ای بسیار بزرگتر از فیتیله‌های قبلی دارد. چنین شرایطی نشان می‌دهد که احتمالاً معکوس شدگی روند در راه است.

الگوهای هیکن آشی

پیش از یاد گرفتن نحوه استفاده از هیکن آشی، اول باید با الگوهای آن آشنا شوید. در حالت ایده آل ترکیب روندها با الگوهای ایجاد شده توسط پرایس اکشن می‌توانند احتمالات را به نفع تریدر رقم بزنند. بنابراین در ادامه بعضی از مطمئن ترین الگوها مشخص شده اند.

دوجی

به طور کلی دوجی وقتی شکل می‌گیرد که قیمت در سطحی مشابه قیمت باز شدن، بسته می‌شود. دوجی هیکن آشی معمولاً نشان دهنده عدم پیروی از جهت روند است. در نتیجه وقتی این الگو شکل می‌گیرد ممکن است به زودی شاهد معکوس شدن روند باشیم.

بنابراین باید از این الگوی معکوس شدن فقط با در نظر گرفتن روند کلی بازار استفاده کرد. در ادامه مثالی از بازه زمانی 30 دقیقه‌ای نمودار بیت‌کوین و دلار مشاهده می‌شود که دوجی در آن شناسایی شده است.

الگوهای مثلثی

چندین الگوی مثلثی وجود دارند که نشان دهنده ایجاد توقف در روند کلی بازار هستند و می‌توانند به تداوم یا معکوس شدن روند منتهی شوند. البته، ورود به پوزیشن Short یا Long کاملاً به این بستگی دارد که الگوی مورد نظر در کدام قسمت از روند کلی شکل بگیرد.

معمولاً ساختار مثلث به سمت یک نقطه میانی همگرایی دارد. بریک اوت مشخص می‌کند که احتمالاً مومنتوم تا کجا ادامه خواهد داشت.

در مثال بالا، شکل گیری یک مثلث روی نمودار روزانه بیت‌کوین را مشاهده می‌کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید، پس از عبور نمودار قیمت از محدوده بالا (فلش سیاه) روند صعودی تعریف شده توسط کندل‌های هیکن آشی سبز متوالی ادامه پیدا کرده است.

کنج

یکی دیگر از الگوهای پرتکرار روی نمودارهای قیمت، کنج است که دو نوع صعودی و نزولی دارد. اولی مفهوم خرسی دارد چون نشان دهنده نبود نیروی ادامه حرکت به صورت صعودی است در نتیجه ممکن است به زودی شاهد یک حرکت اصلاحی یا معکوس شدن روند باشیم - مثل نمودار یک ساعته بیت‌کوین.

در عین حال، الگوی کنج نزولی مفهومی گاوی (صعودی) دارد و احتمال موفقیت آمیز شدن آن در صورتی که روند اصلی قوی و صعودی باشد وجود دارد. این مثال را ببینید:

تفاوت کندل‌های هیکن آشی با کندل استیک‌های معمولی

در نگاه اول، کندل‌های هیکن آشی و کندل‌های معمولی شبیه هم به نظر می‌رسند اما با بررسی دقیق تر متوجه می‌شویم که هیکن آشی پرایس اکشن روان تری دارد و خط روند آن نسبت به نمودارهای کندل استیک معمولی منسجم تر است. این مسئله برتری چشمگیر هیکن آشی نسبت به کندل مستقل را نشان می‌دهد.

چگونه کندل‌های هیکن آشی را تشخیص دهیم؟

در مثال زیر، یک نمودار بیت‌کوین در بازه زمانی 10 دقیقه‌ای ترسیم شده که نشان می‌دهد چطور روی نمودار هیکن آشی، قیمت نشان دهنده بلاک‌های کندل استیک قرمز پشت سر هم است. در عین حال، نمودار سنتی تغییرات بیشتری در کندل‌ها دارد که بعضی وقت‌ها قرمز و بعضی وقت‌ها سبز هستند.

این حرکت روان روی کندل‌های هیکن آشی به تریدرها امکان می‌دهد که وضعیت بازار را بهتر درک کنند. چون زمانی که یک ارز خاص بر حسب یک روند حرکت می‌کند، حرکت آن برای روند صعودی و نزولی به ترتیب در قالب کندل‌های سبز یا قرمز نمایش داده می‌شود. در نتیجه تشخیص اینکه آیا بازار بر اساس یک روند حرکت می‌کند یا خیر، راحت تر خواهد بود.

با این اطلاعات و یکسری الگوی پرایس اکشن (الگوهای هیکن) سرمایه گذار می‌تواند یک طرح معاملاتی برای ورود به بازار ایجاد کند.

چه مواقعی باید از کندل‌های هیکن آشی استفاده کرد؟

کندل‌های هیکن آشی باید با استراتژی‌های پیروی از روند استفاده شوند. در حالت ایده آل، تریدرها باید از کندل‌ها در بازارهایی استفاده کنند که طبق یک روند خاص حرکت می‌کنند. وقتی یک ارز دیجیتال در راستای روندی که به خوبی شکل گرفته حرکت می‌کند، کندل‌ها همه‌ی الگوهای نمودار و روندها را شفاف تر نشان می‌دهند.

محاسبات هیکن آشی

مقادیر کندل‌های هیکن آشی با قیمت‌های باز، قله، کف و بسته شدن بر اساس میانگین قیمت محاسبه می‌شوند. در واقع هیکن آشی به زبان ژاپنی به معنای میانگین سرعت است. بنابراین در بازار چنین الگویی نشان دهنده میانگین تغییرات قیمت است.

محاسبه هیکن آشی قیمت‌ها بر اساس فرمول‌های زیر انجام می‌شود:

O = 1/2 * (Oprev + Cprev) C = 1/4 * (O+C+H+L) H = Max [High, Open, Close] L = Min (Low, Open, Close]

که در اینجا:

  • O= Open,
  • H= High,
  • L= Low,
  • C= Close.

در مقابل، محاسبات نمودار کندل استیک معمولی ساده تر است. مقادیر باز، قله، کف و بسته شدن همگی میانگین تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال را به مرور زمان نشان می‌دهند. یکی دیگر از تفاوت‌های محاسبات هیکن آشی و کندل این است که کندل استیک‌های گذشته تأثیر چشمگیری بر شکل گیری کندل استیک‌های کنونی ندارند.

چگونه در معاملات کریپتو از هیکن آشی استفاده کنیم؟

برای اجرای معامله باید بازاری با نوسان و نقدینگی کافی را انتخاب کرد تا امکان اجرای معامله وجود داشته باشد. البته این استراتژی در بازار فارکس هم کارایی دارد.

با رشد و تکامل بازار سنتی، پتانسیل سودآوری در این بازار محدود می‌شود. از اینرو حالا بسیاری از تریدرها به بازار ارزهای دیجیتال روی آورده اند. امروزه بازار ارزهای دیجیتال یکی از جذاب ترین بازارها محسوب می‌شود. با وجود نوسان، نقدینگی و شرکت‌های مختلفی که ابزارهای سرمایه گذاری جذابی برای این بازار ارایه می‌دهند، فرصت‌های زیادی برای کسب سود از این بازار شکل گرفته است.

بنابراین اگر می‌خواهید فرصت‌های معاملاتی خوب را تشخیص دهید، با ما همراه باشید:

تشخیص نمودار خرسی یا گاوی

تشخیص مومنتوم بازار برای ثبت معاملات در راستای آن اهمیت زیادی دارد. به عبارت دیگر، سعی کنید از رویکرد پیروی از روند استفاده کنید.

در اینجا تحلیل چند بازه زمانی نقش مهمی دارد چون به ما برای تشخیص این مومنتوم کمک می‌کند. در نمودار بعدی بیت‌کوین روی بازه 12 ساعته، بریک اوت یک الگوی مثلثی با یک کندل استیک سبز مشاهده می‌شود. بعلاوه می‌بینیم که این دو محدوده نقش سطح مقاومت (خطوط آبی) را دارند.

راهنمای گام به گام معامله با هیکن آشی

برای اجرای معامله با استفاده از هیکن آشی، این مراحل را در نظر داشته باشید:

  1. مومنتوم را بر اساس نموداری با بازه زمانی بالاتر تعیین کنید. می‌توانید از الگوهای فراهم شده توسط پرایس اکشن مثل مثلث یا کنج برای پیدا کردن بریک اوت و یا تداوم روند استفاده کنید.
  2. سطوح اصلی مقاومت و پشتیبانی را که می‌توانند بر تغییرات قیمت تأثیرگذار باشند مشخص کنید.
  3. وقتی که جهت معاملات همسو با مومنتوم بازه زمانی بالاتر است، به دنبال هیکن آشی برای تشخیص سیگنال‌های خرید و فروش در بازه‌های زمانی کوتاه تر باشید.
  4. وقتی سفارش حد ضرر را تنظیم می‌کنید، یک سطح تعریف شده داشته باشید تا ریسک معامله را کنترل کنید.

مثالی از تحلیل نمودار هیکن آشی

در ابتدا مومنتوم بازه زمانی طولانی تر را مشخص کنید. ما برای این مثال از تصویر قبل استفاده می‌کنیم که یک بریک اوت از الگوی مثلثی در نمودار 12 ساعته بیت‌کوین دارد که مومنتوم و روند (کندل سبز بزرگ صاف) را مشخص می‌کند.

 

پس از مشخص کردن مومنتوم، به دنبال تداوم کندل هیکن آشی 12 ساعته سبز هستیم بنابراین روی نمودار 2 ساعته زوم می‌کنیم تا تداوم را تشخیص دهیم. این تداوم می‌تواند در قالب هر گونه الگوی ادامه روندی نمایش داده شود که می‌تواند کنج یا مثلث باشد.

برای این مثال خاص، دو گزینه برای ورود پس از بریک اوت از مثلث‌ها داریم، نقاط ورود به صورت نقطه‌های سیاه و حد توقف به صورت خط قرمز مشخص شده است.

مشخص کردن سطح مقاومت هم مهم است. دقت داشته باشید که اگر این خطوط مثل سطح مقاومت عمل نکنند، می‌توانند برای حفظ پوزیشن Long ما مفید باشند چون نقاط محوری هستند که احتمالاً فروشنده‌های Short، حد توقفشان را در آنجا تنظیم کرده اند.

یکی از گزینه‌های تنظیم حد توقف متغیر، توجه به مومنتوم بازه زمانی طولانی تر است. در این مثال زمانی که کندل، پایین تر از قبلی بسته می‌شود، نقطه خروج داریم (نقطه سبز).

مزایا و معایب اجرای معامله بر اساس هیکن آشی

مزایای اصلی استفاده از هیکن آشی عبارتند از:

  • هیکن آشی نموداری است که پرایس اکشن را همواتر را کرده و به ما امکان می‌دهد روند قیمت را با شفافیت و وضوح بهتر شناسایی کنیم و نویزهایی که معمولاً در انواع نمودارهای دیگر وجود دارد را حذف کنیم.
  • با توجه به شفافیت ایجاد شده برای تشخیص روندها، روش‌های مختلفی برای تنظیم سفارش حد توقف وجود دارد چون مومنتوم روند بر اساس ساختار کندل‌ها به خوبی تعریف می‌شود؛ کندل‌های سبز مسطح بزرگ که فیتیله پایینی ندارند، سیگنالی سالم برای تداوم روند هستند. بنابراین سیستم حد توقف متحرک می‌تواند بر همین اساس عمل کند.
  • امروزه چنین مدل‌های نموداری تقریباً در همه پلتفرم‌های معاملاتی وجود دارند.
  • با توجه به عدم وجود نویز در این نمودارها، الگوهای پرایس اکشن مطمئن تر هستند چون الگوهای هیکن آشی بخش مهمی از نویز موجود در بازار را حذف می‌کنند.
  • تحلیل نمودارهای هیکن آشی برای هر بازه زمانی مناسب است از جمله یک ساعته تا یک دقیقه ای. این بازه اهمیت زیادی ندارد چون این نمودارها روشی منسجم برای نمایش قیمت هستند.

اما از طرفی باید توجه داشت که با نمودارهای میله‌ای یا کندل سنتی، ممکن است بعضی از سیگنال‌های معکوس شدن روند پیش از وقوع آنها در هیکن آشی، قابل شناسایی باشند. چون هیکن آشی مبتنی بر میانگین قیمت است بنابراین ساختار آن به طور کلی تأخیری محسوب می‌شود. اما این نقطه ضعف چندان مهم نیست چون می‌توانید بر اساس تداوم روند به خوبی عمل کرده و از روند کنونی به نفع خودتان استفاده کنید.

اشتباهاتی که باید از آنها اجتناب کرد

یکی از اشتباهات اصلی که تریدرها معمولاً هنگام استفاده از کندل‌های هیکن آشی مرتکب آن می‌شوند، عدم تحلیل چند بازه زمانی است. چون تریدرها فقط متمرکز بر یک بازه زمانی می‌شوند که ممکن است در حال حرکت افقی باشد. در نتیجه اگر در حال اجرای معامله با دنباله روی از روند هستید، این روش می‌تواند شانس سودآوری شما را به طور چشمگیری کاهش دهد.

بنابراین، بهترین راه بررسی بازه‌های زمانی طولانی تر است که مومنتوم (کندل‌های مسطح بزرگ) در آن وجود دارد و بعد پرداختن به بازه زمانی کوتاه تر برای تشخیص تداوم حرکت در جهت مومنتوم. معمولاً این مومنتوم که روی بازه زمانی طولانی تر وجود دارد با استفاده از استراتژی هیکن آشی قابل تشخیص است. مثلاً تداوم شکست الگوی مثلثی روزانه را در نظر داشته باشید اما از طرفی می‌توانید زمانبندی این تداوم حرکت را روی نمودار ساعتی تشخیص دهید.

صحبت‌های پایانی

معامله در سمت و جهت درست بازار ارزهای دیجیتال در صورتی که به جای نمودار کندل استیک کلاسیک از هیکن آشی استفاده کنید، بسیار راحت تر خواهد بود. در مجموع قابلیت‌های مختلف هیکن آشی امکان تشخیص فرصت‌های معاملاتی برای ارز دیجیتال دلخواه را فراهم می‌کند. اما باز هم بهتر است پیش از اجرای معاملات واقعی، کمی تمرین داشته باشید.