آکادمی

سه شنبه, 14 مرداد 1399 06:48

بازار خرسی و گاوی به چه معناست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

قطعاً شما هم با اصطلاحات بازار خرسی (bearish) و گاوی (bullish) روبرو شده اید. اما در دنیای ارزهای دیجیتال این اصطلاحات به چه معناست؟

نام بازار خرسی و گاوی از کجا به دست آمده است؟

ریشه دقیق این دو اصطلاح مشخص نیست اما ممکن است مربوط به نحوه حمله گاوها و خرس‌ها به قربانیانشان باشد. خرس‌ها پنجه‌هایشان را به سمت پایین می‌کشند و آماده حمله به قربانیانشان می‌شوند بنابراین می‌توان این حرکت را با روند حرکت نزولی بازار خرسی مشابه دانست. گاو‌ها هم با شاخ‌های تیز و قدرتمندشان قربانیان را به سمت بالا پرتاب می‌کنند.

بازار گاوی چیست؟

گاهی اوقات حرکت بازار ارزهای دیجیتال حالت صعودی دارد که در این حالت قیمت‌ها رو به افزایش هستند یا انتظار می‌رود که افزایش پیدا کنند.

در چنین بازارهایی استراتژی‌های Long و رشد قیمت‌ها مشاهده می‌شود، تقاضا زیاد و عرضه کم است.

بیشتر معامله گران کاملاً خوشبین هستند و رشد مثبتی دارند. آنها سعی می‌کنند کوین‌های خودشان را نگه دارند و به محض رسیدن قیمت‌ها به نقطه اوج آنها را بفروشند.

هیچ شاخص و معیار دقیقی برای تعیین گاوی بودن بازار وجود ندارد. متداول ترین تعریف بازار گاوی، شرایطی است که در آن قیمت‌ها 20 درصد افزایش پیدا می‌کند که معمولاً این اتفاق بعد از یک سقوط 20 درصدی رخ می‌دهد که پس از آن هم یک سقوط 20 درصدی دیگر در راه است.

بازار خرسی چیست؟

شرایط بازار خرسی بر عکس بازار گاوی است. در این بازار قیمت‌ها رو به کاهش هستند و تقاضا برای فروش بیشتر می‌شود. میزان عرضه بسیار بیشتر از تقاضا است و قیمت‌ها کمتر می‌شوند.

در روند خرسی، بدبینی زیادی نسبت به افت قیمت‌ها وجود دارد، فعالیت معاملاتی کم است و استراتژی‌ها بیشتر Short هستند.

معامله گران نسبت به شرایط نگران هستند. قیمت‌ها به اوج رسیده و ممکن است سقوط شدیدی داشته باشند. معامله گران شروع به خروج از بازار کرده و برای پیشگیری از سقوط هر چه بیشتر ارزش دارایی‌های خودشان، آنها را می‌فروشند. پس از به پایان رسیدن دوره خرسی معامله گران دوباره به بازار برمی گردند.

برخلاف بازار گاوی، نشانه بازار خرسی سقوط 20 درصدی قیمت‌ها نسبت به نقطه اوج اخیر است.

چگونه نسبت به بازارهای خرسی و گاوی واکنش نشان دهیم؟

در بازار گاوی، بهترین کار در پی گرفتن استراتژی long، خرید ارزهای دیجیتال در اسرع وقت و فروش پس از رسیدن به اوج است تا احتمال سودآوری برای معامله گر بیشتر شود.

در بازار خرسی احتمال زیادی برای شکست خوردن وجود دارد چون ارزش دارایی‌ها رو به کاهش هستند و روند خرسی مشخص نیست. بعلاوه اگر در این دوره سرمایه گذاری کنید، ممکن است قبل از نمایان شدن نقطه چرخش دچار خسارت شوید.

اکثر معامله گران در چنین بازاری استراتژی Short را در پیش می‌گیرند اما نکته مهم در اینجا این است که نباید زمان مناسب برای خرید در هنگام چرخش بازار را از دست بدهید.

در این مطلب یک مرور مقدماتی بر مفهوم بازارهای خرسی و گاوی داشتیم. البته همیشه وقتی شرایط بازار برای مدتی بیشتر حفظ می‌شود و همه درباره آن صحبت می‌کنند، راحت تر می‌توان درباره آن قضاوت کرد اما قطعاً معامله گرانی که بتوانند زودتر این موضوع را تشخیص دهند بیشترین سود را می‌برند.