آکادمی

جمعه, 17 فروردين 1403 23:06

بیت کوین استمپ چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نکات کلیدی

  • پروتکل بیت کوین استمپز (Bitcoin STAMPS)، تصاویر را در بلاک چین بیت کوین ادغام کرده و به رونق هنر دیجیتال کمک می‌کند.
  • در مقایسه با اردینالز، بیت کوین استمپز رویکردی امن‌تر برای ذخیره داده‌ها فراهم کرده و انعطاف‌پذیری بیشتری را ایجاد می‌کند.
  • در این مقاله، به شما توضیح می‌دهیم که بیت کوین استمپ چیست، چطور کار می‌کند و چه تفاوتی با اردینالز دارد.

مقدمه

به مرور زمان، پروتکل بیت کوین رشد و توسعه پیدا کرده و حالا قابلیت‌هایی فراتر از آنچه در ابتدا داشت، دارد؛ از جمله امکان تعبیه داده‌های بیشتر در تراکنش‌ها. پروتکل STAMPS بیت کوین، با تکیه بر قابلیت‌های تأمین شده توسط فناوری‌های قبلی مثل پروتکل اردینالز، امکان تعبیه داده‌ها را در این بلاک‌چین فراهم می‌کند. در این مقاله، به شما توضیح می‌دهیم که پروتکل استمپ چیست، چطور کار می‌کند و چه تفاوتی با اردینالز دارد.

بیت کوین استمپز چیست؟

بیت کوین استمپز، روش جدیدی برای تعبیه هنر دیجیتال در بلاک‌چین بیت کوین است. این پروتکل، داده‌ها را در خروجی خرج نشده تراکنش‌ها (UTXO) کدگذاری کرده و با درج کردن آنها در بلاک‌چین، به پیشگیری از تغییر آنها کمک می‌کند.

بیت کوین استمپز چگونه کار می‌کند؟

هر بیت کوین استمپ، به یک اثر هنری در قالب یک رشته base64 تبدیل می‌شود. سپس این رشته، به یک تراکنش بیت کوین که با پیشوند STAMP: مشخص شده، الحاق می‌شود. بعد از آنها، داده‌ها با استفاده از تراکنش‌های چند امضایی در قالب خروجی توزیع می‌شوند. این روش باعث می‌شود که اثر هنری مربوطه، برای همیشه روی بلاک‌چین بیت کوین ثبت شود.

هر بیت کوین استمپ، یک عدد خاص دریافت می‌کند که بستگی به زمان اجرای تراکنش دارد تا مرتب سازی آنها راحت‌تر انجام شود. برای اینکه یک استمپ به رسمیت شناخته شود، باید شامل قوانین خاصی باشد از جمله اینکه، بخشی از تراکنش اولی باشد که حاوی یک رشته STAMP:base64 معتبر است.

پروتکل‌های بیت کوین استمپز

دو پروتکل اصلی مورد استفاده در بیت کوین استمپز، SRC-20 و SRC-721 هستند.

  1. SRC-20: استاندارد توکن SRC-20 بر اساس پروتکل Counterparty طراحی شده که داده‌های دلخواه را در تراکنش‌ها درج می‌کند - مثل اردینالز که داده‌ها را در بخش witness تعبیه می‌کند.
  2. SRC-721: استاندارد SRC-721 که باعث ارزان‌تر شدن تولید NFTهایی کامل می‌شود. این استاندارد، از پروتکل STAMPS برای ذخیره تصاویر در قالب یکسری لایه مختلف استفاده می‌کند و حجم فایل را با روش‌هایی مثل پالت‌های رنگی اندیس گذاری شده برای هر لایه کاهش می‌دهد. می‌توان این لایه‌ها را در قالب یک NFT مشترک ترکیب کرد تا امکان ایجاد تصاویر با کیفیت بدون تحمیل هزینه‌های زیاد فراهم شود.

مقایسه بیت کوین استمپز و بیت کوین اردینالز

بیت کوین استمپز و بیت کوین اردینالز، هر دو فناوری‌هایی برای درج داده‌ها در بلاک‌چین بیت کوین هستند. هر دوی این فناوری‌ها قابلیت اتصال داده‌های دلخواه را به شبکه بیت کوین فراهم می‌کنند اما هر کدام، کاربرد متفاوتی دارد.

هرس کردن داده‌ها

اردینالز، اطلاعات را در قالب داده‌های شاهد در بخش مجزایی از بلاک تراکنش‌ها ذخیره می‌کند. نودهای بلاک‌چین می‌توانند داده‌های شاهد (Witness) را از طریق فرایندی موسوم به هرس کردن داده‌ها ویرایش کنند. در مقابل، پروتکل STAMPS داده‌های تصاویر را در خروجی مصرف نشده تراکنش (UTXO) تعبیه می‌کند. بنابراین، امکان تغییر دادن آثار هنری تولید شده با بیت کوین استمپز وجود ندارد.

هزینه و حجم داده‌ها

بیت کوین استمپز امکان ذخیره داده‌ها را به روشی انعطاف‌پذیر فراهم کرده و به سازندگان آثار هنری امکان می‌دهد که از تصاویری با رزولوشن 24×24 پیکسل یا بیشتر استفاده کنند. اما انتخاب تصاویر بزرگتر، منجر به افزایش حجم داده‌ها شده و هزینه تراکنش‌ها را برای Stamp افزایش می‌دهد. در مقابل، اردینالز حجم داده‌های تعبیه شده را به اندازه بلاک بیت کوین محدود می‌کند. این قید در نظر گرفته شده برای رزولوشن تصویر، به حفظ انسجام کارمزدها کمک کرده اما انعطاف‌پذیری را محدود می‌کند.

نوع امضاء

بیت کوین استمپز ذاتاً با یک فریم ورک چند امضایی طراحی شده‌اند که امنیت داده‌ها را ارتقاء می‌دهد. در مقابل، سیستم اردینالز بر اساس یک سیستم تک امضایی کار می‌کند.

جمع بندی

بیت کوین استمپز راهکاری برای تعبیه کردن آثار هنری دیجیتال در بلاک‌چین بیت کوین است که به حفظ جامعیت و تغییر ناپذیری این اطلاعات کمک می‌کند. بر خلاف بیت کوین اردینالز که از نظر تراکنش‌های تک امضایی و اندازه بلاک محدودیت دارند، بیت کوین استمپز با ارایه یک فریم ورک چند امضایی، از نظر امنیت و حجم داده‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری فراهم می‌کند.