آکادمی

سه شنبه, 14 فروردين 1403 03:40

ربات اسپات گرید Spot Grid چیست و چطور کار می‌کند؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نوسان بازار کریپتو باعث شده که فعالیت در این حوزه برای کاربرانی که با ارزهای دیجیتال آشنا نیستند، سخت باشد؛ اما می‌توانید با استفاده از تاکتیک‌های مناسب، بدون نیاز به داشتن اطلاعات بسیار تخصصی به سود خوبی برسید. یکی از ساده‌ترین استراتژی‌ها برای رسیدن به بازده خوب، گرید تریدینگ است. در این نوع معامله، از قدرت ربات‌های گرید برای اتوماسیون خرید و فروش استفاده می‌شود.

ربات‌های گرید تریدینگ به دو گروه آنی و آتی تقسیم می‌شوند که در این مطلب با ربات آنی آشنا خواهید شد.

گرید تریدینگ آنی یا اسپات چیست؟

گرید تریدینگ آنی، ابزار مفیدی است که با استفاده از آن می‌توانید سفارشات خودتان را بالاتر و پایین‌تر از یک قیمت خاص ثبت کرده و یک شبکه منظم از سفارش‌ها برای قیمت‌های صعودی یا نزولی تشکیل دهید. ربات گرید اسپات، در بازارهای پرنوسانی که قیمت‌ها در آنها دائماً در حال تغییر هستند، بسیار مفیدتر است. این ابزار، طوری طراحی شده که تریدرها بتوانند از تغییرات کوچک قیمت بهره ببرند؛ در نتیجه برای اشخاصی که رویکرد محافظه کارانه‌تری نسبت به تریدینگ دارند، انتخاب بسیار خوبی محسوب می‌شود.

پس از تکمیل برنامه ریزی و تنظیمات، ربات شروع به ثبت سفارش خرید و فروش در قیمت‌های مختلف بین بازه تعیین شده می‌کند. تا زمانی که نوسان قیمت در بازه تعیین شده باقی بماند، می‌توانید انتظار کسب سود را بدون نیاز به مدیریت فعالانه ربات داشته باشید.

ربات‌های گرید تریدینگ آنی چطور کار می‌کنند؟

تقریباً همه راهکارهای طراحی شده برای گرید تریدینگ کریپتو یکسان هستند. ابتدا، شما یک جفت ارز را انتخاب کرده و سپس محدودیت‌های حداکثری و حداقلی قیمت را تعیین می‌کنید. بعد از آن، تعداد مشخصی گرید ایجاد می‌کنید.

لازم به ذکر است که در این زمینه محدودیت‌هایی وجود دارند. مثلاً حداقل تعداد گریدهای قابل ایجاد در Bybit Spot Grid Bot 3.0 2 عدد و حداکثر آن 330 است. سیستم، به صورت خودکار حداکثر تعداد گریدها را بر اساس محدوده قیمت انتخابی تعیین می‌کند. مثلاً اگر یک محدوده قیمت کوچکتر را انتخاب کنید، تعداد گریدها هم کاهش پیدا می‌کند تا بتوانید به سود لازم برای تعدیل کارمزد معاملات برسید.

پس از تنظیم محدودیت‌های گس و قیمت، ربات گرید اسپات به صورت خودکار سرمایه شما را بین جفت ارزهای انتخابی (مثل BTC، USDT و غیره) تقسیم می‌کند. سپس، شبکه‌ای از قیمت‌های مختلف بین کران‌های بالا و پایین انتخابی تشکیل شده و پس از آن، بودجه شروع شما به صورت برابر بین این گریدها تقسیم می‌شود.

هنگام استفاده از این استراتژی گرید تریدینگ، ربات به صورت خودکار هر زمان قیمت ارز دیجیتال به بالاترین خط گرید برسد، بخشی از دارایی شما را می‌فروشد. به همین ترتیب، هر زمان نمودار قیمت به پایین‌ترین خط گرید برسد، فروش به صورت خودکار انجام می‌شود و در نهایت، شما از تفاوت کل بین سفارش‌های خرید و فروش، به سود خواهید رسید.

مثال

فرض کنید که کاربری به نام جان، 20 هزار USDT داشته و قصد دارد از نوسان قیمت بیت کوین 43,773.22 دلاری استفاده کند. اگر این کاربر، حالت دستی را انتخاب کرده و محدوده 35,550 – 47,200 USDT را که به 50 گرید تقسیم شده تنظیم کند، سفارشات خرید و فروش، در هر بازه 234 USDT ثبت خواهند شد.

سپس، پوزیشن شروع 20 هزار USDT جان توسط ربات بین تعداد خطوط گرید تقسیم می‌شود. در این مثال، وقتی 20 هزار USDT را تقسیم به 50 کنیم، به رقم 400 USDT دست پیدا خواهیم کرد.

در ابتدای معامله، جان از قسمت میانی محدوده قیمت تعیین شده که 43,773.22 دلار است، شروع می‌کند. در این مرحله، نیمی از سرمایه گذاری 20,000 USDT او به صورت خودکار به بیت کوین تبدیل می‌شود. سپس، ربات با شروع از 47,200 USDT ، 400 سفارش فروش بیت کوین را در فواصل 234 USDT تنظیم کرده و 400 سفارش فروش را در فواصل کاهشی تا 35,550 USDT تنظیم می‌کند. از آنجایی قیمت بازار بیت کوین با هر سفارش خرید یا فروش تطبیق پیدا می‌کند، ربات کل گرید را با تعیین یک نقطه شروع جدید بر اساس آخرین قیمت، تنظیم می‌کند.

ایجاد یک استراتژی سود آور برای گرید تریدینگ

با وجود اینکه یک ربات گرید تریدینگ می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی، به اجرای معاملات کمک کند، می‌توانید با استفاده از تنظیمات و قابلیت‌های پیشرفته‌تر، سود خودتان را به حداکثر برساند. برای کنترل هر چه بیشتر استراتژی‌های گرید تریدینگ، می‌توانید از این قابلیت‌ها استفاده کنید:

  • نقاط ورود/تریگر: این نقاط، نشان دهنده قیمت‌های از پیش تعیین شده‌ای هستند که ربات در آنها، عملیات خودش را شروع می‌کند. خرید و فروش تنها زمانی که قیمت بازار به قیمت ورود تعیین شده برسد، انجام خواهد شد. سپس ربات تریگر می‌شود و گرید را برای معامله باز می‌کند.
  • حد سود: سفارشات حد سود، یکسری سفارش limit هستند که برای بستن یک پوزیشن باز در حداکثر قیمت تعیین شده اجرا می‌شوند تا سود کاربر حفظ شود. در صورت رسیدن قیمت‌ها به حد تعیین شده، سفارش حد سود اجرا خواهد شد.
  • حد ضرر: سفارش حد ضرر، با بستن پوزیشن هنگام رسیدن قیمت به حداقل نرخ تعیین شده، از ضرر هر چه بیشتر تریدر جلوگیری می‌کند. با استفاده از این گزینه می‌توانید سطح ریسک و ضررتان را به حداقل برسانید.

توصیه می‌شود که برای بهره برداری حداکثری از ربات‌های اسپات گرید، اکسچنجی با کارمزد کم را پیدا کنید.

جمع بندی

ربات‌های تریدینگ به ویژه ربات اسپات گرید، فرصت‌های جدیدی در اختیار تریدرها قرار داده تا با دقت بیشتر و هیجان احساسی کمتر از نوسان بازار استفاده کنند. مثل هر ابزاری، کارایی و اثربخشی این ابزارها مستلزم استفاده درست و دقیق از آنها است. با توجه به اینکه چشم‌انداز دنیای کریپتو و تکنولوژی‌های این بازار همواره رو به رشد و توسعه است، قرار داشتن در جریان این پیشرفت‌ها و شیوه استفاده از ابزارهای جدید، برای هر تریدری ضروری است.