آکادمی

چهارشنبه, 23 اسفند 1402 01:34

آشنایی با استیبل کوین پی‌پل: PYUSD

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

اگر تابحال تراکنش آنلاین انجام داده باشید، به احتمال زیاد با نام پی‌پل برخورد داشته‌اید. بیشتر از 20 سال است که پی‌پل مهم‌ترین درگاه اینترنتی محسوب می‌شود. اما پیشگام بودن در این عرصه، چالش‌های زیادی برای پی‌پل داشته و این شرکت همواره باید مجهز به تکنولوژی‌های جدید باشد.

حال پی‌پل برای افزایش راحتی، امنیت و مقرون به صرفه‌تر شدن خدمات مالی آنلاین، از استیبل کوین PYUSD رونمایی کرده که ارزش آن، به دلار آمریکا میخکوب شده است. در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که PYUSD چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

PYUSD چیست؟

PYUSD یک استیبل کوین میخکوب شده به دلار آمریکا است که توسط پی‌پل عرضه شده و این یعنی همیشه می‌توانید هر یک PYUSD را به یک دلار آمریکا تبدیل کنید و بالعکس.

برای آشنایی بهتر با PYUSD، اول با مفهوم استیبل کوین آشنا می‌شویم.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها یا کوین‌های باثبات، ارزهای دیجیتالی هستند که با هدف ثابت ماندن ارزش آنها طراحی می‌شوند. با استفاده از چنین ارزهایی، می‌توانید همزمان با بهره مند شدن از مزایای ارزهای دیجیتال و سیستم معاملات نظیر به نظیر این بازار، از نوسان این ارزها به دور باشید.

استیبل کوین‌ها انواع مختلفی دارند؛ از جمله مدل‌های الگوریتمی، مدل‌هایی که پشتوانه ارز دیجیتال دارند و غیره. هر یک از این کوین‌ها، روش متفاوت و خاصی برای حفظ ارزش دارند و ساختارهای حاکمیتی آنها با هم متفاوت است. لازم به ذکر است که بر خلاف تصور عده‌ای، کوین‌های الگوریتمی غیرمتمرکزتر نیستند. بلکه، ویژگی‌های استیبل کوین‌ها - از جمله میزان متمرکز بودن یا پشتوانه آنها - می‌تواند بسته به پروژه مورد نظر، متفاوت باشد.

با توجه به این نکات، در ادامه با PYUSD آشنا می‌شویم.

آشنایی با PYUSD

ارزش PYUSD، بر اساس دلار آمریکا مشخص شده، به راحتی قابل تبدیل است و یک ارز دیجیتال شفاف محسوب می‌شود. این ارز دیجیتال، پشتوانه کامل دلار آمریکا، اوراق خزانه و سایر معادل‌های نقدی را دارد.

Dan Shulman رئیس و مدیرعامل پیشین پی‌پل می‌گوید "حرکت به سمت ارزهای دیجیتال، مستلزم استفاده از یک ابزار باثبات است که هم دیجیتال بوده و هم به راحتی به ارزهای فیاتی مثل دلار آمریکا قابل اتصال باشد." در نتیجه، پی‌پل سعی دارد با این استیبل کوین جدید، شکاف بین ارزهای فیات و وب 3 را برای مشتریان، تاجران و توسعه دهندگان پر کند.

با توجه به تجربه طولانی پی‌پل در حوزه خدمات پرداخت و انعطاف پذیری و بی‌نیاز به مجوز بودن شبکه‌های بلاک‌چین عمومی، PYUSD می‌تواند امکان کاوش هر چه بیشتر دنیای وب 3 را فراهم کند. با توجه به اینکه PYUSD به صورت یک توکن ERC-20 روی بلاک چین اتریوم منتشر شده، امکان اتصال آسان و روان ارزهای دیجیتال و فیات را فراهم می‌کند. این یعنی این استیبل کوین با تعداد زیادی از والت‌های موجود، اپلیکیشن‌های وب 3 و اکسچنج‌ها (متمرکز و غیرمتمرکز) سازگاری دارد.

کاربرد PYUSD چیست؟

به طور خلاصه، هدف از طراحی PYUSD، برقراری ارتباط بین دنیای TradFi و کریپتو با استفاده از یک ارز دیجیتال باثبات، شفاف و قابل برنامه ریزی است. اما این کوین، کاربردهای بیشتری دارد که در ادامه به مرور آنها می‌پردازیم.

انتقال آسان و روان دارایی‌ها

PYUSD هم مثل بسیاری از کوین‌های باثبات، گزینه بسیار خوبی برای انتقال نظیر به نظیر دارایی‌ها است؛ یعنی انتقال مستقیم دارایی‌ها برای دوستان و خانواده و بالعکس. با توجه به سرعت بالای تکنولوژی بلاک‌چین، می‌توانید به صورت تقریباً فوری و لحظه‌ای، برای دیگران ارز ارسال کنید؛ بدون اینکه نیاز به منتظر ماندن برای انتقال و تسویه بین المللی وجه داشته باشید.

با استفاده از PYUSD، می‌توانید بین پی‌پل و والت‌های سازگار بدون نیاز به پرداخت کارمزد، ارز دیجیتال جابجا کنید. حتی می‌توانید مستقیماً از داخل حساب خودتان، PYUSD را به سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده تبدیل کنید. در مجموع، با استفاده از PYUSD انتقال وجه به صورت ساده، سریع و کارآمد انجام می‌شود.

پیمایش خدمات و اپلیکیشن‌های وب 3

کاربرد مهم بعدی PYUSD، کاوش خدمات و اپلیکیشن‌های وب 3 است. PYUSD طوری طراحی شده که راحتی پرداخت و اجرای تراکنش را در محیط‌های مجازی افزایش دهد - این یعنی به راحتی می‌توانید از PYUSD برای پرداخت هزینه خدمات در بازی‌های بلاک چین یا حتی پلتفرم‌های متاورس استفاده کنید.

PYUSD با انواع اکسچنج‌ها، والت‌ها، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و بازارهای NFT سازگاری دارد و می‌تواند تجربیات کاربری را برای سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های وب 3 ارتقاء دهد.

کمک به توسعه دهندگان

در نهایت، PYUSD به توسعه دهندگان برای ادغام پرداخت‌های وب 3 در اپلیکیشن‌های خودشان کمک می‌کند. با توجه به اینکه PYUSD بر اساس استاندارد توکن ERC-20 طراحی شده، ادغام آن در والت‌های موجود و جدید و همچنین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، به راحتی انجام می‌شود. به این ترتیب، توسعه دهندگان می‌توانند راه‌های جدیدی برای اتصال TradFi با اکوسیستم کریپتو داشته باشند تا کاربردهای جدیدی شکل گرفته و کاربران جدیدی به این اکوسیستم ملحق شوند.

PYUSD چه پشتوانه‌ای دارد؟

PYUSD پشتوانه کامل دلار، اوراق خزانه کوتاه مدت و سایر معادل‌های نقد را دارد. این یعنی، امکان تبدیل این استیبل کوین به دلار آمریکا با نسبت 1 به 1 وجود دارد و ارزش آن تقریباً ثابت می‌ماند.

این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چون خیلی از کوین‌های باثبات در حفظ ارزش خودشان ناکام مانده‌اند و داشتن پشتوانه 1:1 روش مطمئنی برای حفظ ثبات ارزش یک کوین است.

PYUSD در اصل توسط شرکت Paxos Trust صادر شده است که تحت نظارت اداره خدمات مالی نیویورک قرار دارد. همچنین، این شرکت هر ماه گزارش‌های لازم را درباره موجودی و ارزش دارایی‌های خودش منتشر می‌کند.

پی‌پل و Paxos متعهد به انتشار این گزارش‌ها برای عموم هستند که می‌توانید آنها را در سایت رسمی Paxos مشاهده کنید.

خرید PYUSD

امکان خرید PYUSD از طریق پی‌پل وجود دارد. کافیست وارد اپلیکیشن Venmo یا پی‌پل شده و کوین‌های مورد نظر را بخرید. سپس می‌توانید PYUSD را مستقیماً از داخل حساب پی‌پل خودتان مدیریت کنید. بعلاوه، خرید، فروش، نگه داشتن و انتقال PYUSD هزینه‌ای به همراه ندارد. اما برای مبادله این توکن با سایر ارزهای دیجیتال، باید کارمزد پرداخت کنید.

لازم به ذکر است که می‌توانید PYUSD را در والت‌های سخت افزاری مثل دستگاه لجر نگه دارید. با نصب اپلیکیشن اتریوم در والت لجر، می‌توانید به راحتی PYUSD را در این والت سخت افزاری ذخیره و مدیریت کنید و در عین حال از امنیت کم نظیر لجر بهره ببرید.

جمع بندی

مدتهاست که پی‌پل، پیشگام ارایه تکنولوژی‌های جدید در زمینه پرداخت آنلاین است و کاملاً با اهمیت آموزش و استفاده از تکنولوژی‌های نو مثل ارزهای دیجیتال آشنایی دارد. تمرکز پی‌پل، افزایش هر چه بیشتر آگاهی مشتریان و تجار درباره ارزهای دیجیتال از جمله کوین‌های باثبات است. بنابراین، با اینکه PYUSD روش دسترس پذیری برای ورود به اکوسیستم کریپتو فراهم می‌کند، یکسری محتوای آموزشی هم برای درک هر چه بیشتر ریسک‌ها و قابلیت‌های این نوع دارایی جدید ارایه شده است.

بنابراین، اگر آماده کاوش دنیای وب 3 هستید، می‌توانید PYUSD را به عنوان یک نقطه شروع در نظر بگیرید. با PYUSD شما به خدمات ارایه شده از سمت کارشناسان با تجربه حوزه خدمات پرداخت دسترسی خواهید داشت.