آکادمی

دوشنبه, 07 اسفند 1402 04:32

استراتژی‌هایی موفق برای معاملات بیت کوین در سال 2024

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

پس از سقوط بیش از 75 درصدی بیت کوین بین سال‌های 2021 و 2022، حالا این ارز دیجیتال وارد دوره صعودی جدیدی شده و در اوایل سال 2024 به قیمت 35 هزار دلار و رکورد‌هایی کم نظیر دست پیدا کرد. شروع دوره جدید صعود این ارز دیجیتال بعد از ریزش شدید بیت کوین در نوامبر 2022، باعث جذب مجدد سرمایه‌گذاران و تریدرها به این بازار شده است.

بعلاوه، تغییرات قانونی و ظهور ابزارهایی مثل ETFهای بیت کوینی هم در صعودی شدن روند حرکت بیت کوین تأثیر دارند. اگر شما هم علاقمند هستید که از این موج صعودی جدید به بهترین شکل ممکن بهره ببرید، تا انتهای مطلب با ما باشید.

نکات کلیدی

  • شروع به کار صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوینی، یکی از مهم‌ترین تحولات سال 2024 بود و باعث شد سرمایه‌گذاران سنتی راحت‌تر به این ارز دیجیتال دسترسی پیدا کنند. تأیید این ETFها می‌تواند باعث افزایش دسترس پذیری و حجم تقاضا برای بیت کوین شود.
  • معامله بیت کوین به روش‌های مختلفی قابل انجام است از جمله معاملات آنی، معاملات آتی، آپشن و (اخیراً) ETFهای بیت کوین. هر کدام از این روش‌های معاملاتی، ویژگی‌ها و ریسک‌های خاص خودشان را دارند؛ در نتیجه تریدرها می‌توانند بهترین روش را طبق اولویت‌ها و سطح تحمل ریسک خودشان انتخاب کنند.
  • ثابت بودن زمانبندی تولید بیت کوین به همراه حجم بالای تقاضای این ارز دیجیتال، نقش چشمگیری در تغییرات قیمت این ارز دیجیتال دارد.‌ هاوینگ پیش روی بیت کوین در نیمه اول سال 2024 هم می‌تواند با کاهش نرخ تولید این ارز دیجیتال، باعث افزایش بهای آن شود.

بیت کوین تریدینگ چیست؟

بیت کوین تریدینگ در سال‌های اخیر محبوبیت چشمگیری پیدا کرده و به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد که از ماهیت پرنوسان بیت کوین، مشهورترین ارز دیجیتال جهان بهره برداری کنند. با ظهور محصولات مالی جدیدی مثل صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین، چشم‌انداز معاملات بیت کوین به شکل قابل توجهی رو به تغییر است.

بیت کوین تریدینگ چیست؟

بیت کوین تریدینگ، به خرید و فروش بیت کوین در بازارهای مالی برای کسب سود گفته می‌شود. تریدرها می‌توانند از طریق پلتفرم‌های مختلف مثل اکسچنج‌های کریپتو، کارگزاری‌ها و ETFهای بیت کوینی، این معاملات را انجام دهند.

محصولات بسیار متنوعی وجود دارند که تغییرات قیمت بیت کوین را شبیه سازی می‌کنند و تریدرها می‌توانند برای سرمایه‌گذاری از آنها استفاده کنند.

برای مثال، اکسچنج‌های کریپتو امکان اجرای معاملات آنی، آتی و قراردادهای آپشن را فراهم می‌کنند. بعلاوه، یکسری قرارداد مابه التفاوت (CFD) هم وجود دارد که جزء مشتقات بیت کوین محسوب می‌شوند. با استفاده از CFDها، تریدرها می‌توانند درباره تغییرات کوتاه یا بلند مدت بیت کوین گمانه زنی کنند و بدون نیاز به خرید و مالکیت هیچ کوینی، از تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال بهره ببرند.

در نهایت، به تازگی شاهد ورود ETFهای بیت کوین به این بازار بودیم.

نقش ETFهای بیت کوین

یکی از مهم‌ترین تحولات دنیای بیت کوین در سال 2024، شروع به کار صندوق‌های قابل معامله در بورس یا ETF بیت کوین بود. این ابزار مالی با این هدف طراحی شده که سرمایه‌گذاران سنتی هم بتوانند بدون درگیر شدن با پیچیدگی‌های مدیریت و مالکیت ارزهای دیجیتال، از بیت کوین استفاده کنند.

ساختار ETF بیت کوین شبیه به صندوق‌های قابل معامله در بورس سنتی است؛ اما دارایی مبنای این صندوق‌ها، خود بیت کوین است. این یعنی شما با سرمایه‌گذاری در یک ETF بیت کوین، به صورت غیرمستقیم به بزرگترین و موفق‌ترین ارز دیجیتال دنیا دسترسی خواهید داشت بدون اینکه نیاز به تنظیم و مدیریت والت داشته باشید. ETFهای بیت کوین هم مثل سهام معمولی در بورس‌های بزرگ معامله می‌شوند؛ در نتیجه سرمایه‌گذاران سنتی راحت‌تر به آنها دسترسی دارند.

با پذیرش درخواست‌های ثبت شده برای تأسیس ETF بیت کوین، سرمایه‌گذاران بیشتری به این ارز دیجیتال دسترسی پیدا می‌کنند؛ در نتیجه احتمال افزایش تقاضا و همچنین قیمت بیت کوین وجود خواهد داشت.

چگونه معاملات بیت کوین را شروع کنیم؟

باز کردن حساب و ساختن والت بیت کوین فرایند بسیار راحت و سریعی است. مراحل انجام این کار در حال حاضر یعنی سال 2024 عبارتند از:

  1. انتخاب یک اکسچنج معتبر

انتخاب یک اکسچنج معتبر و مناسب اهمیت زیادی دارد. به دنبال پلتفرمی با سابقه خوب، استانداردهای امنیتی سطح بالا و اینترفیس کاربر پسند باشید که کاربران زیادی از آن اعلام رضایت کرده باشند.

لازم به ذکر است که با توجه به شدت گرفتن سخت گیری‌های قانونی، در حال حاضر بسیاری از اکسچنج‌ها در همه مناطق و کشورها فعالیت ندارند. پس هنگام انتخاب اکسچنج به این نکته هم توجه داشته باشید.

  1. ساختن حساب

در اکسچنج مورد نظرتان یک حساب ایجاد کنید. معمولاً باید برای انجام این کار اطلاعات شخصی خودتان را وارد کرده و پس از تأیید هویت، تنظیمات امنیتی مثل احرازهویت دو مرحله‌ای را انجام دهید. حتماً اطلاعات لاگین و بازیابی اکانتتان را به صورت امن ذخیره کنید.

  1. واریز وجه

پس از تنظیم اکانت، ارز فیات (مثل دلار، یورو و غیره)  یا سایر ارزهای دیجیتال را به والت خودتان واریز کنید. این وجه، نقش سرمایه معاملاتی شما را دارد.

  1. شروع معاملات

پس از واریز وجه به والت، می‌توانید اجرای معاملات را شروع کنید. حتماً با انواع جفت ارزهای معاملاتی آشنا شوید. از جمله این ارزها می‌توان به BTC/USD، BTC/ETH و BTC/USDT اشاره کرد. اطلاعات خودتان را در زمینه معاملات کریپتو افزایش داده و با استراتژی‌هایی مثل حد توقف، سطح ریسک را به حداقل برسانید.

  1. مدیریت ریسک

بازار کریپتو نوسان شدیدی دارد و ممکن است قیمت‌ها به سرعت و شدت تغییر کنند. به همین دلیل، نباید بیشتر از حدی که برای شما قابل تحمل است، در این بازار ریسک کنید. تنوع بخشی به دارایی‌ها را برای توزیع ریسک فراموش نکنید و یک استراتژی معاملاتی واضح با نقاط ورود و خروج دقیق داشته باشید.

  1. افزایش آگاهی

سعی کنید همواره در جریان جدیدترین تغییرات و اخبار دنیای کریپتو قرار بگیرید.

جو احساسی بازار کریپتو، به سرعت در واکنش به رویدادهای خبری، تغییرات قانونی و پیشرفت‌های تکنولوژیکی تغییر می‌کند. برای تصمیم گیری آگاهانه، حتماً از منابع اطلاعاتی معتبر کمک بگیرید.

  1. رعایت نظم و صبر

ترید کردن بیت کوین می‌تواند فرایند بسیار چالش برانگیز و پرهیجانی باشد. به همین دلیل، باید نظم و کنترل احساسات را سرلوحه کارتان قرار دهید. از تصمیم گیری هیجانی خودداری کنید و هم برای سود و هم ضرر آماده باشید.

استراتژی‌های تریدینگ بیت کوین

استراتژی‌های مختلفی برای ترید کردن بیت کوین وجود دارند که چند مورد از آنها عبارتند از:

پوزیشن تریدینگ

پوزیشن تریدینگ، نام دیگر هولدینگ (نگه داشتن ارزهای دیجیتال) به امید افزایش قیمت در بلند مدت است. این استراتژی کمتر به حرکات روزانه، هفتگی یا ماهیانه قیمت می‌پردازد و در عوض متمرکز بر تغییرات بلندمدت است.

در این روش، تریدرها قیمت فعلی بیت کوین و پتانسیل طولانی مدت آن را در نظر می‌گیرند. ممکن است برای این استراتژی، ویژگی‌های بنیادی بلاک‌چین یا اندیکاتورهای مومنتوم طولانی مدت هم بر پایه نمودارهای قیمت هفتگی یا ماهیانه در نظر گرفته شوند.

سوئینگ تریدینگ

در سوئینگ تریدینگ، تریدرهای بیت کوین از تغییرات میان مدت قیمت‌ها استفاده می‌کنند. تریدرهای سوئینگ باور دارند که بازار طبق یک خط مستقیم حرکت نمی‌کند و هر از گاهی، اصلاحات بزرگ در بازار مشاهده می‌شود.

بنابراین، سوئینگ تریدر سعی دارد در روند صعودی، سود به دست آمده را ثبت کرده و سپس وارد پوزیشن short شده یا برای خرید با قیمت مناسب‌تر، منتظر بماند. به این ترتیب، تریدرها نسبت به منتظر ماندن در دوره‌های اصلاح بلندمدت، سود بهتری به دست می‌آورند. بیشتر معاملات سوئینگ برای چند روز یا چند ماه باز باقی می‌مانند.

معاملات روزانه

بسیاری از تریدرها، معاملات روزانه را ترجیح می‌دهند چون ممکن است باز نگه داشتن پوزیشن از روزی تا روز دیگر، باعث افزایش کارمزدهای قابل پرداخت توسط تریدر شود. بنابراین، چنین تریدرهایی به دنبال معاملات کوتاه مدت هستند که در یک روز باز شده و بسته شوند.

استراتژی تریدرهای روزانه، تحلیل الگوهای کوتاه مدت قیمت و پیدا کردن فرصت‌های کوچک قابل تکرار در هر روز است. معاملات روزانه، به شدت وابسته به تحلیل تکنیکال و چارت خوانی هستند.

اسکالپینگ

استراتژی اسکالپینگ، نسبت به معاملات روزانه فعال‌تر و کوتاه مدت‌تر است و اسکالپرها هر بار تنها چند دقیقه در یک پوزیشن باقی می‌مانند. با توجه به اینکه این نوع معامله نیازمند سرعت بیشتری است، بسیاری از تریدرهای اسکالپر از ابزارهای خودکار استفاده می‌کنند که استراتژی معاملاتی آنها را با نرم‌افزار اجرا می‌کند.

معمولاً اسکالپینگ نرخ موفقیت بالایی داشته و در عین حال بسیار پرریسک است. کافیست یک معامله زیان‌ده داشته باشید تا سود به دست آمده از چند معامله موفق از بین ببرد.

نکاتی درباره بیت کوین تریدینگ

ترید کردن بیت کوین، با توجه به نوسان ذاتی این ارز دیجیتال، کار چالش برانگیزی است. برای موفقیت در این معاملات، باید یک استراتژی قوی داشته باشید و دائماً در حال یادگیری باشید. بعضی از نکات ارزشمندی که می‌توانند برای موفقیت تریدرهای بیت کوین در سال 2024 و پس از آن مفید باشند، عبارتند از:

1. مطالعه و تحقیق

دانش و اطلاعات، قدرت شما را برای معامله بیت کوین افزایش می‌دهد. قبل از هر معامله‌ای، حتماً در رابطه با بازار کریپتو مطالعه و تحقیق کنید. تاریخچه قیمت بیت کوین و شدت صعود و ریزش‌های گذشته این ارز دیجیتال را بازبینی کنید. حتماً با عوامل تأثیرگذار بر ارزش بیت کوین آشنا شده و آنها را تحت نظر داشته باشید.

2. تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی در این مورد یعنی ارزیابی ارزش ذاتی بیت کوین از طریق ارزیابی عوامل تأثیرگذار بر قیمت این ارز دیجیتال مثل نرخ پذیرش، امنیت شبکه، نرخ هش، تغییرات قانونی و گرایشات اقتصاد کلان. مثلاً، تغییرات قانونی در اقتصادهای کلان می‌تواند تأثیر چشمگیری بر قیمت بیت کوین داشته باشد.

3. تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال، به مطالعه نمودارهای قیمت، حجم معاملات و اطلاعات تاریخچه‌ای برای تشخیص الگوی قیمت و پیش بینی تغییرات آینده آن گفته می‌شود. تریدرها می‌توانند از الگوها و اندیکاتورهای مختلف برای تصمیم گیری استفاده کنند. میانگین متحرک، شاخص قدرت نسبی (RSI)، الگوهای کندل استیک و تکنیک‌های مختلف دیگر به تریدرها برای آشنایی با جو احساسی بازار و شناسایی نقاط ورود و خروج بالقوه کمک می‌کنند. تحلیل تکنیکال می‌تواند مکمل مطالعه بنیادی باشد و به شما برای تنظیم دقیق استراتژی معاملاتی و انتخاب نقاط ورود و خروج مناسب کمک کند.

4. قرار گرفتن در جریان اخبار روز

قرار داشتن در جریان تازه‌ترین تغییرات و اخبار بازار کریپتو ضروری است. امکان تغییر قابل توجه جو احساسی بازار در واکنش به تغییرات قانونی و رویدادهای خبری وجود دارد. مثلاً، تأیید ETF بیت کوین می‌تواند باعث افزایش حجم تقاضا برای این ارز دیجیتال شود. حتماً برای اطلاع از جدیدترین اخبار و تغییرات، از منابع مفید و معتبر استفاده کنید و مراقب شایعات، اخبار بی‌اساس و حتی تصاویر جعلی باشید.

5. تنوع بخشی به سرمایه

با توجه به نوسان شدید بیت کوین، رعایت اصل تنوع بخشی به عنوان یک استراتژی مدیریت سرمایه‌گذاری ضروری است. به جای اینکه کل موجودی خودتان را صرف یک دارایی خاص کنید، حتماً خرید ارزهای دیجیتال مختلف را در نظر داشته باشید تا کمتر در معرض ریسک‌های مخصوص بیت کوین قرار داشته باشید.

همچنین، سعی کنید برای تنوع بخشی به غیر از ارزهای دیجیتال از دارایی‌های سنتی مثل سهام، املاک یا اوراق قرضه هم استفاده کنید.

6. مدیریت ریسک

بیت کوین تریدینگ بدون ریسک نیست. برای حفاظت از سرمایه خودتان، یک استراتژی مدیریت ریسک واضح داشته باشید؛ از جمله تنظیم سفارشات حد ضرر، تعریف ضرر قابل قبول و پایبند ماندن به نسبت ریسک/سود. فقط سرمایه‌ای را صرف این کار کنید که از دست دادن آن برای شما قابل تحمل باشد.

7. کنترل احساسات

تصمیم گیری احساسی می‌تواند ضرر زیادی به همراه داشته باشد. ترس و طمع، از جمله احساسات متداول تأثیرگذار بر انتخاب‌های معاملاتی هستند. یک استراتژی مشخص داشته باشید و به آن پایبند بمانید. سعی کنید طرح معاملاتی و استراتژی خودتان را تا حد ممکن به صورت سیستماتیک برنامه ریزی کنید. همچنین، می‌توانید برای حذف احساسات از معاملات، از اتوماسیون استفاده کنید. معامله بدون احساسات، تأثیر چشمگیری در موفقیت تریدرها دارد.

برای موفقیت معاملات بیت کوین در سال 2024 و پس از آن، باید ترکیب موارد ذکر شده را در نظر داشته باشید؛ یعنی تحقیق و مطالعه، استراتژی معاملاتی واضح، مدیریت ریسک کارآمد و یادگیری پیوسته.

روش‌های معامله بیت کوین در اکسچنج‌ها

در ادامه مطلب، با سه مورد از پرکاربردترین روش‌های معامله بیت کوین در اکسچنج‌های کریپتو آشنا می‌شوید.

اسپات تریدینگ (معاملات آنی)

اسپات تریدینگ، ساده‌ترین و آسان‌ترین روش برای معامله بیت کوین است که معمولاً تریدرهای تازه کار هم از آن استفاده می‌کنند.

اسپات تریدینگ، یعنی خرید و فروش بیت کوین (یا سایر ارزهای دیجیتال) با نرخ فعلی بازار. در این روش، مبادله ارز یا تحویل بیت کوین، به صورت لحظه‌ای و فوری انجام می‌شود.

خریداران آنی امیدوار هستند که قیمت بیت کوین به مرور افزایش پیدا کند تا بتوانند در آینده، کوین‌های خودشان را با سود بفروشند. این استراتژی، محبوبیت زیادی دارد چون خریداران می‌توانند کوین‌های خودشان را تا هر مدتی که مایل بودند نگه دارند.

یکی دیگر از روش‌های اسپات تریدینگ، اسپات مارجین تریدینگ است که در آن، تریدرها برای خرید بیت کوین، مبلغی را از اکسچنج قرض می‌گیرند. با بسته شدن پوزیشن، این مبلغ بازپرداخت شده و مبلغ باقی مانده، به عنوان سود تریدر در نظر گرفته می‌شود.

فیوچرز تریدینگ (معاملات آتی)

فیوچرز تریدینگ از جمله محصولاتی است که به تریدرها امکان می‌دهد بر اساس تغییرات قیمت آینده بیت کوین، معامله انجام دهند. این معاملات هم انواع مختلفی دارند از جمله قراردادهای دائم که تاریخ سررسید مشخصی ندارند.

آپشن تریدینگ

دارنده قراردادهای آپشن کریپتو، حق (نه الزام) خرید یا فروش بیت کوین و یا ارزهای دیجیتال دیگر را با نرخ تعیین شده و در زمان مقرر در آینده دارد.

با قراردادهای آپشن، تریدرها می‌توانند درباره صعود یا ریزش قیمت بیت کوین گمانه زنی کرده و از آن استفاده کنند. قراردادهای آپشن یک تاریخ انقضای مشخص دارند؛ به همراه محاسبات پیچیده دیگری که می‌توانند بر ارزش این قراردادها تأثیرگذار باشند.

سایر ابزارهای معاملاتی بیت کوین

از جمله سایر ابزارهای معاملاتی بیت کوین می‌توان به کپی تریدینگ و ربات‌های معاملاتی اشاره کرد. هر کدام از این ربات‌ها برای مقاصد و اهداف متفاوتی طراحی شده‌اند و می‌توانید بهترین گزینه را طبق نیازهای خودتان انتخاب کنید.

عوامل مهم تأثیرگذار بر قیمت بیت کوین

عوامل مختلفی بر قیمت بیت کوین تأثیرگذار هستند. آشنایی با این عوامل به تریدرها و سرمایه‌گذاران برای موفقیت هر چه بیشتر در معاملاتشان کمک می‌کنند.

عرضه و تقاضا

زمانبندی عرضه بیت کوین ثابت و مشخص است. در مجموع، 21 میلیون کوین تولید خواهد شد و این محدودیت تولید یکی از عوامل تأثیرگذار بر ارزش این ارز دیجیتال است. همچنان که افراد بیشتری تصمیم به خرید و نگهداری بیت کوین می‌گیرند، این افزایش تقاضا می‌تواند باعث افزایش قیمت بیت کوین شود و بالعکس.

یکی از مهم‌ترین رویدادهای تأثیرگذار بر عرضه و تقاضای بیت کوین،‌ هاوینگ است که هر 4 سال یک بار رخ می‌دهد. قرار است‌ هاوینگ بعدی در آوریل 2024 رخ دهد که باعث کاهش سرعت تولید بیت کوین خواهد شد. این کاهش عرضه هم می‌تواند در افزایش بهای بیت کوین نقش داشته باشد.

مارکت کپ

مارکت کپ یکی دیگر از علائم نشان دهنده ارزش کلی بیت کوین است که با ضرب کردن قیمت فعلی هر بیت کوین در تعداد کل بیت کوین‌های در گردش به دست می‌آید. این معیار می‌تواند اندازه کلی بازار هر ارز دیجیتال را نسبت به سایر ارزهای دیجیتال مشخص کند.

افزایش مارکت کپ می‌تواند نشان دهنده افزایش ارزش کلی بیت کوین باشد و باعث جذب سرمایه‌گذاران و توجه بیشتری نسبت به این بازار شود. این افزایش تقاضا هم به نوبه خود روی قیمت بیت کوین تأثیر دارد.

رقابت

چشم‌انداز دنیای کریپتو دائماً در حال تغییر است و هزاران کوین مختلف در این بازار با هم در رقابت هستند. در حال حاضر بیت کوین با رقابت قابل توجهی از سمت پروژه‌هایی مثل اتریوم، کاردانو و سولانا روبرو است که هر کدام، کاربرد و امکانات متمایز خود را دارند.

این رقابت می‌تواند تأثیر چشمگیری بر قیمت بیت کوین داشته باشد. اگر آلت کوینی محبوبیت پیدا کرده و سهم چشمگیری از بازار کریپتو را به دست آورد، می‌تواند باعث دور شدن سرمایه از بازار بیت کوین شود. در مقابل، پیشرفت تکنولوژی بیت کوین و افزایش پذیرش و استفاده از این کوین هم می‌تواند باعث تقویت جایگاه آن شود.

مقررات

محیط قانونی، نقش مهمی در تعیین قیمت و جایگاه بیت کوین دارد. مقررات مربوط به کریپتو در هر کشوری متفاوت است و این قوانین می‌توانند بر میزان اطمینان سرمایه‌گذاران تأثیرگذار باشند. تغییرات قانونی مثبت مثل معرفی چارچوب‌های قانونی واضح و راهکارهای حفاظت از سرمایه‌گذاران، می‌توانند باعث جذب سرمایه‌گذاران بیشتر و افزایش قیمت ارزهای دیجیتال شوند و بالعکس.

قیمت بیت کوین در طولانی مدت، تحت تأثیر روابط متقابل پیچیده عوامل بالا قرار دارد. سرمایه‌گذاران و تریدرهای بازار کریپتو باید به دقت این عوامل را تحت نظر داشته باشند و دائماً در جریان جدیدترین اخبار و رویدادهای این بازار قرار بگیرند.

جمع بندی

در سال 2024، یک بار دیگر شاهد نمایش قدرت مقاومت بیت کوین و بازیابی بهای این ارز دیجیتال بودیم که منجر به جذب موج جدیدی از تریدرها و سرمایه‌گذاران به این بازار شد. تریدرها باید برای موفقیت در این بازار پرنوسان، همواره در جریان تازه‌ترین اتفاقات و رویدادها باشند و اطلاعات خودشان را در این زمینه افزایش دهند.

چه قصد نگه داشتن طولانی مدت ارزهای دیجیتال را داشته باشید و چه یک تریدر روزانه یا علاقمند به قراردادهای آپشن باشید، درک و آشنایی با این عوامل برای تصمیم گیری آگاهانه ضروری است.