آکادمی

شنبه, 21 بهمن 1402 03:39

آشنایی با توزیع توانی بیت کوین: یک مدل آماری برای پیش‌بینی قیمت بیت کوین

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

یک استاد فیزیک مدعی طراحی مدلی است که قیمت دراز مدت بیت کوین را پیش‌بینی می‌کند.

قانون توانی (Power Law) بیت کوین مدلی است که برای پیش‌بینی قیمت آینده این ارز دیجیتال ساخته شده است.

این مدل که توسط Giovanni Santostasi استاد فیزیک سابق طراحی شده، با استفاده از اصول آماری و محاسباتی، مسیر آینده قیمت بیت کوین را بر اساس مقیاس لگاریتمی (log-log) مشخص می‌کند.

در این مقاله، با پایه‌های این مدل، پیش‌بینی‌های آن و تأثیراتش بر دنیای ارزهای دیجیتال آشنا می‌شویم.

آشنایی با قانون توزیع توانی

توزیع توانی (power law) یک رابطه ریاضی است که در آن، یکی از مقادیر، بر اساس توان ثابت مقدار دیگر تعیین می‌شود. این اصل، در بسیاری از پدیده‌های طبیعی و اقتصادی مشاهده شده از مدار سیارات گرفته تا تغییرات بازار سهام.

قانون توزیع توانی بیت کوین هم این مفهوم را برای قیمت بیت کوین اعمال کرده و طراح آن مدعی است که می‌توان بر این اساس، الگوی رشد بیت کوین در گذر زمان را مشخص کرد.

اجزای کلیدی توزیع توانی بیت کوین

  • فرمول: فرمول این مدل، به این صورت است: Estimated Price = A * (days from GB)^n. در اینجا Estimated Price به معنای قیمت تخمینی، days from GB نشان دهنده تعداد روزهای گذشته از تولید جنسیس بلاک بیت کوین است که سوم ژانویه 2009 ماین شد، A یک عدد ثابت (10 به توان 17-) و n عدد 5.8 است.
  • پیش‌بینی‌ها: به گفته Santostasi طبق این مدل، اوج قیمت سیکل فعلی بیت کوین در ژانویه 2026 (210 هزار دلار) و کف بعدی آن در همان سال خواهد بود (60 هزار دلار). همچنین طبق این مدل، قیمت بیت کوین تا سال 2033 به 1 میلیون دلار خواهد رسید و حداقل قیمت آن در کوتاه مدت، 35 هزار دلار است.

تحلیل و تأثیرات

نمایش خطی نسبت قیمت بیت کوین به زمان طبق این قانون، نشان دهنده مسیر رشد پایدار بیت کوین است که Santostasi آن را به توسعه یک شهر تشبیه می‌کند. طراح این مدل مدعی است که قانون توزیع توانی بیت کوین، در مقایسه با بسیاری از مدل‌های موجود، پیش‌بینی مطمئن‌تر و ارزیابی شده‌تری درباره رشد بیت کوین ارایه می‌دهد.

نقدها و ملاحظات

گرچه توزیع توانی بیت کوین، آینده بسیار امیدبخشی را برای این ارز دیجیتال به تصویر می‌کشد اما باید با احتیاط با چنین پیش‌بینی‌هایی برخورد کرد. بازارهای اقتصادی، ذاتاً غیرقابل پیش‌بینی هستند و هیچ تضمینی وجود ندارد که مدل‌های طراحی شده بر اساس داده‌های گذشته، آینده را به شکل دقیق پیش‌بینی کنند.

منتقدان بر این باورند که پیش‌بینی‌هایی مثل توزیع توانی بیت کوین و مدل انباشت به جریان (که حالا به شدت مورد انتقاد قرار گرفته)، می‌توانند باعث ایجاد انتظارات غیرواقع گرایانه بین سرمایه‌گذاران شوند.

نتیجه گیری

توزیع توانی بیت کوین، روش جدیدی برای ارزیابی و پیش‌بینی قیمت بیت کوین بر اساس اصول محاسباتی و آماری ارایه می‌دهد. مقایسه رشد بیت کوین با توسعه یک شهر توسط طراح این مدل، چشم‌انداز جدیدی را نسبت به بیت کوین به عنوان یک دارایی باثبات و رو به رشد ایجاد می‌کند.

اما مثل هر مدل پیش‌بینی دیگری، سرمایه‌گذاران و علاقمندان به بازار ارزهای دیجیتال باید به محدودیت‌های چنین مدل‌هایی برای پیش‌بینی آینده دقت داشته باشند.