آکادمی

شنبه, 21 بهمن 1402 03:36

آمادگی برای صعود سال 2024: جدیدترین گرایشات و رویدادهای کریپتو

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

سال 2023 برای دنیای کریپتو سال پرماجرایی بود و در این سال، لحظات مهمی را پشت سر گذاشتیم. با ورود به سال 2024 نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه آینده‌ای در انتظار ارزهای دیجیتال است؛ اما کارشناسان این حوزه، بر اساس رویدادهای پیش رو و بعضی الگوهای موجود، انتظار دارند که در این سال شاهد صعود بازار باشیم. البته هنوز نمی‌توان با اطمینان کامل در این باره اظهار نظر کرد.

در ادامه مطلب، با بعضی از الگوها و تحولاتی که می‌توانند آینده دنیای ارزهای دیجیتال را شکل دهند، آشنا می‌شویم تا بهتر بتوانید برای سال پیش رو برنامه‌ریزی کنید.

نکات کلیدی

  • هاوینگ بعدی بیت کوین، در آوریل 2024 اجرا خواهد شد. این رویداد باعث کاهش نرخ تولید بیت کوین شده و می‌تواند به افزایش بهای این ارز دیجیتال منجر شود. اما به دلیل رقابت بر سر ماینینگ و جو احساسی بازار، پیش‌بینی دقیق تأثیرات این رویداد ممکن نیست.
  • رویدادها، قوانین جدید و تغییرات دنیای فناوری می‌توانند تأثیرات چشمگیری بر بازار ارزهای دیجیتال داشته باشند و دیدگاه افراد را درباره سرمایه‌گذاری و تعیین سود یا ضرر اقتصادی خودشان، تغییر دهند.
  • برای اینکه آماده صعود احتمالی بازار باشید، لازم است تحقیقات لازم را انجام داده، پورتفولیوی خودتان را متنوع کرده و از محصولات مفید استفاده کنید.

چشم‌انداز کریپتو در سال 2024 به چه صورت است؟

به دلایل مختلف، چشم‌انداز بازار کریپتو برای سال 2024 کاملاً امیدوارکننده به نظر می‌رسد. اولاً، تأیید ETF بیت کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، این امکان را فراهم می‌کند که سرمایه‌گذاران بیشتری وارد بازار بیت کوین شوند؛ بدون اینکه نیاز به مدیریت والت‌های کریپتو داشته باشند. در نتیجه، حجم تقاضا برای بیت کوین و ارزش این ارز دیجیتال هم افزایش پیدا می‌کند.

هاوینگ بیت کوین که در ماه آوریل امسال رخ می‌دهد هم می‌تواند باعث کمیاب‌تر شدن و ارزشمندتر شدن این ارز دیجیتال شود. این اتفاق هر چهار سال یک بار رخ داده و باعث کاهش نرخ تولید بیت کوین و احتمالاً افزایش ارزش آن می‌شود.

همچنین، میزان علاقه به قانونمند کردن بازار کریپتو روزبروز بیشتر می‌شود. اگر امسال قوانین لازم در کنگره آمریکا و سایر نهادهای قانونی تصویب شوند، امکان ایجاد ثبات و اعتبار بیشتر در بازار کریپتو وجود دارد که از سرمایه‌گذاران حفاظت کرده و احتمال پذیرش و توسعه این ارز دیجیتال را افزایش می‌دهد.

پایان افزایش نرخ بهره در آمریکا، چه تأثیری بر ارزهای دیجیتال دارد؟

فدرال رزرو، افزایش نرخ بهره را متوقف کرده و قرار است در سال 2024، نرخ بهره را کاهش دهد. این حرکت می‌تواند به چندین روش روی بازار ارزهای دیجیتال تأثیرگذار باشد. اول اینکه، ممکن است این اقدام باعث حرکت سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های پرخطرتر مثل ارزهای دیجیتال و دارایی‌های مربوط به آنها شود؛ چون نسبت به سرمایه‌گذاری‌های سنتی، نرخ بهره بیشتری دارند. شور و هیجان ایجاد شده نسبت به ETFهای بیت کوین و‌ هاوینگ پیش رو هم می‌تواند باعث شدت گرفتن این روند شود.

اما ممکن است حرکت به سمت توکنیزه کردن دارایی‌های واقعی مثل اوراق خزانه، کندتر شود چون چنین دارایی‌هایی به دلیل نرخ بهره پایین‌تر، جذابیت خودشان را از دست می‌دهند. در عوض، ممکن است سرمایه‌گذاران جذب پلتفرم‌های دیفای شوند که به آنها امکان می‌دهند با وام دادن و قرض گرفتن با استفاده از ارزهای دیجیتال، بازده بهتری به دست آورند.

در مجموع، کاهش نرخ بهره می‌تواند خبر خوبی برای بازار کریپتو باشد. ارزهای دیجیتال، می‌توانند یک ابزار خوب برای حفاظت از ارزش سرمایه افراد در برابر تورم و کم شدن ارزش پول باشند؛ به خصوص با توجه به اینکه عرضه آنها محدود بوده و تحت کنترل هیچ مرجع خاصی قرار ندارند. این جو احساسی، باعث می‌شود که ارزهای دیجیتال، در محیطی با نرخ پایین، گزینه جذابی برای سرمایه‌گذاری باشند.

گرایشات و رویدادهای کلیدی تأثیرگذار بر بازار کریپتو

به غیر از عوامل صنعتی و اقتصاد کلان، رویدادها و گرایشات زیر هم می‌توانند در سال 2024 بر بازار کریپتو تأثیرگذار باشند.

هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین، رویدادی است که هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد و باعث کاهش پاداش ماینینگ شده و آن را به نصف می‌رساند. قرار است‌ هاوینگ بعدی، در آوریل 2024 رخ دهد. این رویداد از این نظر مهم است که تأثیر چشمگیری بر عرضه و تقاضای بیت کوین و در نتیجه قیمت آن دارد.

در‌ هاوینگ‌های قبلی، کاهش تولید بیت کوین باعث افزایش بهای این ارز دیجیتال شده اما پیش‌بینی دقیق آینده ممکن نیست چون این موضوع به عواملی مثل سطح دشواری ماینینگ، نرخ هش، جو احساسی بازار و شدت رقابت از سمت سایر ارزهای دیجیتال بستگی دارد.

IPO سیرکل

Circle Internet Financial, LLC (عرضه کننده استیبل کوین USDC) یک پلتفرم کریپتو است که قابلیت تریدینگ، وام دهی، قرض گرفتن، استیکینگ و کسب درآمد را فراهم می‌کند. در یکی از گزارش‌های بلومبرگ اعلام شده که قرار است این شرکت در سال 2024 تبدیل به یک شرکت سهامی عام شود. این اقدام، با هدف توسعه استفاده از کوین‌های باثبات مبتنی بر الگوریتم‌های رمزنگاری انجام شده که نسبت به سایر ارزهای دیجیتال، باثبات‌تر هستند.

این IPO که مدت‌هاست افراد زیادی منتظر آن هستند، می‌تواند باعث افزایش ارزش و اعتبار دنیای ارزهای دیجیتال شده و کاربران و سرمایه‌گذاران بیشتری را به این پلتفرم جذب کند. اما، سهامی عام شدن با چالش‌هایی مثل شدت گرفتن نظارت‌های قانونی، نوسان بازار و رقابت از سمت پلتفرم‌های دیگر همراه خواهد بود.

اتریوم دنکون

آپگرید دنکون اتریوم، یک تغییر مهم در این شبکه محسوب می‌شود که هدف آن، افزایش سرعت، امنیت و سازگاری این شبکه با محیط زیست است. این آپگرید که قرار است در اوایل سال 2024 پیاده‌سازی شود، منجر به ایجاد قابلیتی موسوم به Proto-Danksharding می‌شود که کارمزدها را کاهش داده و فضای ذخیره داده را افزایش می‌دهد. اجرای موفقیت آمیز دنکون می‌تواند باعث افزایش بهره وری و مقرون به صرفه‌تر شدن اتریوم برای کاربران شده و در عین حال، مصرف انرژی آن را کاهش دهد.

این آپگرید هم می‌تواند با چالش‌های خاصی همراه باشد از جمله پیچیدگی‌های فنی، نیاز به هماهنگ سازی کارآمد و ارتباط بین تیم توسعه و جامعه کاربران، امکان وجود باگ و آسیب پذیری در مراحل تست و توسعه و ماهیت پرنوسان و غیرقابل پیش‌بینی بازار کریپتو.

مشخص شدن سرنوشت پرونده‌های FTX

پس از فروپاشی اکسچنج FTX در سال 2022، این اکسچنج محبوب درگیر چندین پرونده قانونی شده است. افراد، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی مختلف، FTX را متهم به دستکاری بازار، کلاهبرداری، پولشویی، رقابت ناعادلانه و نقض قوانین بازار بورس کرده‌اند. نتیجه نهایی چنین پرونده‌هایی، می‌تواند تأثیر چشمگیری بر فرایند قانونگذاری، عملکرد بازار ارزهای دیجیتال و شیوه خرید و فروش این ارزها داشته باشد.

رویدادهای پیش رو

رویدادهای کریپتو، گردهمایی‌هایی هستند که افراد علاقمند به ارزهای دیجیتال در آنها دور هم جمع می‌شوند تا تجربیات، دیدگاه‌ها و ایده‌های خودشان را درباره این صنعت با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این رویدادها هم به صورت آنلاین و آفلاین و هم به صورت رسمی و غیررسمی برگزار شده و مباحث مختلفی را پوشش می‌دهند؛ از جمله تکنولوژی، بیزنس، آموزش و سرگرمی.

از جمله رویدادهای مهم در سال 2024 می‌توان به این موارد اشاره کرد: Consensus، بزرگترین و تأثیرگذارترین کنفرانس کریپتو در جهان؛ Devcon، کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان اتریوم و بیت کوین 2024، مهم‌ترین رویداد سالیانه بیت کوین. رویدادهای کریپتو، تأثیرات مثبتی بر صنعت کریپتو دارند؛ چون به بنیانگذاران، توسعه‌دهندگان، سرمایه‌گذاران، برندها و سیاستگذاران کمک می‌کنند تا با دیگران ارتباطات برقرار کنند، اطلاعات جدید کسب کنند، با یکدیگر همکاری کرده و به ایده‌های جدید دست پیدا کنند.

پذیرش سازمانی

منظور از پذیرش سازمانی، استفاده هر چه بیشتر سازمان‌های بزرگ و شناخته شده‌ای مثل کمپانی‌ها، بانک‌ها و دولت‌ها از ارزهای دیجیتال است. انتظار می‌رود که این روند در سال 2024 ادامه پیدا کند. چنین تحولی برای ارزهای دیجیتال مفید است؛ چون این سازمان‌ها، سرمایه بیشتری را وارد اکوسیستم کریپتو می‌کنند و باعث افزایش نقدینگی و ثبات بازار خواهند شد.

همچنین، سرمایه‌گذاری مؤسسات در بازار کریپتو، باعث رشد زیرساخت‌های مربوطه برای حمایت از فعالیت‌های آنها می‌شود. راهکارهای کاستدی، اکسچنج‌ها و فریم ورک‌های قانونی توسعه خواهند یافت و احتمال افزایش اعتماد نسبت به ارزهای دیجیتال و پذیرش آنها بیشتر می‌شود.

مقررات کریپتو

مقررات کریپتو، به قوانین و استانداردهای حاکم بر نحوه استفاده از ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین، اتریوم و غیره گفته می‌شود. چنین قوانینی، مشخص کننده نحوه پرداخت مالیات، گزارش دادن اموال و پیروی از خط مشی‌های دولتی هستند. این قوانین می‌توانند با ایجاد شفافیت، امنیت و انگیزه دادن به کاربران باعث رشد این صنعت شوند یا اینکه با ایجاد جریمه و مانع، استفاده از ارزهای دیجیتال را سخت‌تر کنند.

از جمله قوانینی که ممکن است در سال 2024 تصویب شوند، می‌توان به قانون عدالت مالیاتی کریپتو در آمریکا اشاره کرد. هدف از طراحی این قانون این است که افراد مجبور نباشند برای تراکنش‌های کوچک کریپتو، مالیات بر عایدی سرمایه‌گذاری پرداخت کنند. ممکن است اتحادیه اروپا هم مقررات بازارهای کریپتو را تصویب کند که به همه کشورهای عضو این اتحادیه اعمال می‌شوند. اما در عین حال، احتمال دارد محدودیت‌های دولت چین برای فعالیت‌های کریپتو از جمله ماینینگ، معامله و نگه داشتن ارزهای دیجیتال، همچنان در این کشور پابرجا باشند.

بازگشت قوی NFT و اوردینال‌ها

توکن‌های تعویض ناپذیر، ارزهای دیجیتالی هستند که به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهند مالکیت یک محتوای دیجیتال یا فیزیکی مثل اثر هنری، موسیقی و حتی املاک را اثبات کنند. NFTها، شیوه مالکیت و ارزش گذاری دارایی‌های دیجیتال را تغییر داده و در سال‌های پیش رو، محبوبیت بیشتری کسب خواهند کرد.

علیرغم اینکه پس از گذشت دوره رونق 2021-2022 ارزش NFTها دچار ریزش شدیدی شد، باز هم احتمال برگشت موفقیت آمیز آنها وجود دارد، به خصوص برای شبکه بیت کوین. بیت کوین در حال تبدیل شدن به یکی از پلتفرم‌های محبوب برای NFTها است و اخیراً شاهد افزایش تعداد تراکنش‌های روزانه این ارز دیجیتال بودیم. تعداد تراکنش‌های روزانه اوردینال‌ها (NFTهای روی شبکه بیت کوین)، افزایش یافته و در دسامبر 2023 به 36 میلیون دلار رسید. با افزایش رقابت و ابتکار و نوآوری در بازار NFT، پیش‌بینی می‌شود که امسال، دنیای کریپتو و وب 3 تغییرات هیجان انگیزی را در پیش داشته باشند.

ماینینگ

ماینینگ بیت کوین، به فرایند تولید بیت کوین‌های جدید با حل کردن معماهای پیچیده محاسباتی گفته می‌شود. این فرایند، به ایمن‌تر شدن شبکه بیت کوین و تأیید تراکنش‌ها هم کمک می‌کند. اما فرایند ماینینگ انرژی و قدرت پردازشی زیادی مصرف می‌کند که این ویژگی می‌تواند برای محیط زیست و آینده ارزهای دیجیتال مضر باشد.

برای مقابله با این مشکلات، حالا بسیاری از ماینرها به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر مثل انرژی بادی، خورشیدی و آبی روی آورده‌اند تا از انرژی‌های پاک برای انجام فعالیت‌های ماینینگ استفاده کنند. همچنین، بعضی ماینرها از یکی از محصولات جانبی استخراج نفت و گاز به نام گاز رشته‌ای استفاده می‌کنند تا همزمان با ماین کردن بیت کوین، آلودگی‌های محیط زیستی و اتلاف انرژی را کاهش دهند. این اقدامات باعث سازگاری هر چه بیشتر فرایند ماینینگ با محیط زیست و احتمال ایجاد آینده‌ای پایدارتر و بهتر برای ارزهای دیجیتال می‌شوند.

چگونه برای صعود احتمالی پیش رو آماده شویم؟

انتظار می‌رود که سال 2024 سال بسیار خوبی برای ارزهای دیجیتال باشد و بسیاری از کارشناسان، احتمال افزایش بهای ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی می‌کنند. اما سرمایه‌گذاری در این بازار می‌تواند پرریسک باشد؛ بنابراین، لازم است برنامه مشخصی در این زمینه داشته باشید. نکات زیر به شما برای آمادگی جهت سرمایه‌گذاری در این حوزه کمک می‌کنند:

  • از سرمایه‌گذاری بدون مطالعه خودداری کنید: بدون تحقیق و مطالعه، به گفته‌های دیگران اعتماد نکنید؛ خودتان منابع و حقایق را بررسی کنید. سعی کنید همواره در جریان جدیدترین تغییرات و اخبار دنیای کریپتو قرار داشته باشید. پیش از هر گونه تصمیم گیری برای سرمایه‌گذاری، ریسک‌ها و مزایای این کار را ارزیابی کنید.
  • پورتفولیوی خودتان را تنوع بخشی کنید: همه سرمایه خودتان را صرف یک ارز دیجیتال خاص نکنید و موجودی خودتان را روی انواع دارایی‌ها توزیع کنید؛ از جمله بیت کوین، آلت کوین‌ها، دیفای، NFTها و غیره. همچنین، برای سرمایه‌گذاری از استراتژی‌های مختلف استفاده کنید مثل وام دهی، تریدینگ، قرض گرفتن، استیکینگ و کسب سود. با این روش می‌توانید ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داده و احتمال رسیدن به سود را افزایش دهید.

جمع بندی

بازار کریپتو نوسان شدیدی دارد؛ اما با برنامه‌ریزی و پوشش ریسک مناسب، می‌توان استراتژی‌های مناسبی را برای این بازار پرنوسان پیاده‌سازی کرد. امیدواریم که اطلاعات ارایه شده در این مطلب، برای شما مفید بوده باشند.