آکادمی

دوشنبه, 16 بهمن 1402 04:46

آشنایی با آپگرید دنکون (Dencun) اتریوم و جزئیات فنی آن

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

آپگرید دنکون، باعث اضافه شدن قابلیت پروتو دنک شاردینگ (proto-danksharding) به اتریوم می‌شود که هدف از طراحی آن، کاهش هزینه‌های اجرای تراکنش در بلاک‌چین‌های لایه 2 و افزایش مقیاس‌پذیری است.

اتریوم، برترین بلاک‌چین اثبات سهامی جهانی است که قرار است به زودی یک آپگرید مهم به نام دنکون را پشت سر بگذارد. این آپگرید، باعث اضافه شدن قابلیتی به نام پروتو دنک شاردینگ خواهد شد.

در این مقاله، شما را با آپگرید دنکون آشنا کرده و اجزای فنی و مراحل آن را مرور می‌کنیم. همچنین، نگاهی به تأثیرات بالقوه این آپگرید بر هزینه‌ها و ظرفیت اجرای تراکنش در شبکه اتریوم خواهیم داشت.

آشنایی با دنکون

آپگرید دنکون، در اواخر ژانویه 2024 و پس از فعال شدن روی تست نت Goerli، بر روی تست نت Sepolia راه‌اندازی شد. این آپگرید، بخشی از استراتژی کلی‌تر اتریوم برای ارتقای مقیاس‌پذیری و کاهش هزینه‌های اجرای تراکنش در این شبکه است.

پروتو دنک شاردینگ: قابلیت اصلی دنکون

آپگرید دنکون منجر به اضافه شدن قابلیتی موسوم به پروتو دنک شاردینگ به اتریوم می‌شود. پروتو دنک شاردینگ، طوری طراحی شده که با کاهش هزینه‌های اجرای تراکنش برای بلاک‌چین‌های لایه 2 و هزینه‌های دسترسی به داده‌ها، به چالش‌های اصلی موجود در زمینه مقیاس‌پذیری بپردازد. این آپگرید، زمینه لازم را برای پیاده‌سازی دنک شاردینگ فراهم می‌کند که قرار است این مزایا را گسترده‌تر کند.

تأثیر روی ظرفیت اجرای تراکنش

انتظار می‌رود که پیاده‌سازی کامل دنکون، باعث افزایش چشمگیر ظرفیت پردازش تراکنش در شبکه اتریوم شده و قابلیت اجرای بیشتر از 100 هزار تراکنش را در هر ثانیه فراهم کند. برای اینکه اتریوم بتواند از اکوسیستم رو به توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و کاربران آنها پشتیبانی کند، به چنین تغییری نیاز دارد.

نقاط عطف توسعه این آپگرید

فرایند توسعه آپگرید دنکون شامل فعال سازی روی چندین تست نت مختلف است که تا امروز این فعال سازی روی تست‌های Sepolia و Goerli انجام شده است.

قرار است توسعه آخرین تست نت به نام Holesky روز هفتم فوریه سال 2024 انجام شود. این گام، برای تعیین جدول زمانی فعال سازی دنکون روی مین نت اتریوم لازم است که پس از راه‌اندازی دنکون روی تست نت Holesky تعیین خواهد شد.

ابتکارات فنی پیاده‌سازی شده در دنکون

یکی از ابتکارات فنی پیاده‌سازی شده در دنکون، حباب‌ها (blob) هستند. حباب‌ها طوری طراحی شده‌اند که هزینه‌های رولاپ‌های مین نت اتریوم را با فشرده سازی داده‌های تراکنش‌ها به صورت برون زنجیره‌ای کاهش دهند و باعث کاهش منابع مورد نیاز برای ذخیره و پردازش شوند.

حباب‌ها، داده‌ها را به صورت موقت ذخیره می‌کنند؛ این کار فقط برای اعتبارسنجی کوتاه مدت تراکنش‌ها انجام می‌شود تا بعداً با حذف آنها، بار ایجاد شده روی شبکه کاهش پیدا کند. مدیریت داده‌ها به روش امن و کارآمد، از طریق تکنیک‌های رمزنگاری انجام می‌شود که قابلیت تشخیص هرگونه تغییری را در داده‌ها دارند.

تأثیر بر بازار

به چندین دلیل، پیاده‌سازی آپگرید دنکون می‌تواند باعث افزایش ارزش اتریوم شود:

تقویت قابلیت‌های شبکه

دنکون می‌تواند با ارتقای چشمگیر قدرت پردازش تراکنش‌ها در شبکه اتریوم و کاهش هزینه‌ها، کاربران و توسعه دهندگان بیشتری را به اکوسیستم اتریوم جذب کند. افزایش کاربردپذیری و نرخ پذیرش این شبکه، می‌تواند باعث افزایش تقاضا برای اتر شود که تأثیرات مطلوبی روی قیمت آن خواهد داشت.

دیدگاه سرمایه‌گذاران

پیاده‌سازی موفقیت آمیز دنکون، می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را نسبت به آینده اتریوم و توانمندی تیم توسعه اتریوم برای اجرای آپگریدهای پیچیده، افزایش دهد. با افزایش جذابیت اتر برای سرمایه‌گذاران، احتمال افزایش قیمت آن هم وجود دارد.

جو احساسی بازار

بازار ارزهای دیجیتال نسبت به جو احساسی سرمایه‌گذاران حساسیت زیادی دارد. پیش‌بینی مزایای دنکون یا واکنش به پیاده‌سازی موفقیت آمیز آن می‌تواند در کوتاه مدت هم تأثیر مطلوبی روی قیمت اتر داشته باشد؛ چون سرمایه‌گذاران و تریدرها، پوزیشن‌های خودشان را بر اساس تأثیرات پیش‌بینی شده این آپگرید روی کاربرپذیری اتریوم و جایگاه آن در بازار تنظیم می‌کنند.

آینده

آپگرید دنکون، یکی از نقاط عطف مهم در راستای افزایش مقیاس‌پذیری و کاهش هزینه‌های اجرای تراکنش در شبکه اتریوم است. اتریوم سعی دارد با پیاده‌سازی پروتو دنک شاردینگ و معرفی قابلیتی موسوم به حباب‌ها، به بعضی از مهم‌ترین چالش‌های شبکه‌های بلاک‌چین امروزی رسیدگی کند.

با پیاده‌سازی موفقیت آمیز این آپگرید روی تست نت‌ها و نزدیک شدن پیاده‌سازی آن روی مین نت اتریوم، احتمال تأثیر گذاشتن آن روی قیمت اتریوم به دلیل افزایش مقیاس‌پذیری و کاهش هزینه‌های اجرای تراکنش در این شبکه وجود دارد.