آکادمی

دوشنبه, 16 بهمن 1402 00:47

آشنایی با ایمیوتبل، شبکه مبتنی بر اتریوم برای بازی‌های NFT و کریپتو

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

ایمیوتبل ایکس (Immutable X) یک شبکه مقیاس‌پذیری اتریوم است که برای بازی‌ها طراحی شده و پلتفرم ایمیوتبل، با اضافه شدن امکاناتی مثل والت پاسپورت و شبکه zkEVM همچنان در حال توسعه است.

ایمیوتبل ایکس، یک شبکه مقیاس‌پذیری لایه 2 است که روی اتریوم، برجسته‌ترین بلاک‌چین جهان برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ساخته شده است. ایمیوتبل ایکس که توسط شرکت وب 3 ایمیوتبل و با کمک تکنولوژی ساخته شده توسط StarkWare طراحی شده است، از توکن بومی ERC-20 IMX استفاده می‌کند و میزبان انواع بازی‌های بلاک‌چینی است.

حامیان اتریوم معتقدند که مین نت این شبکه، جزء غیرمتمرکزترین و امن‌ترین ارزهای دیجیتال جهان است اما کاربران این شبکه همیشه با مشکلاتی مثل کارمزدهای بالا و مدت زمان انتظار طولانی برای تأیید تراکنش‌ها روبرو بوده‌اند. این شرایط باعث شده که طراحان پروژه‌های NFT مثل کریپتو کیتیز در شبکه اتریوم با چالش‌های خاصی روبرو باشند که نمونه‌ای از آنها، قفل شدن مین نت این پروژه پس از افزایش محبوبیت بازی کریپتو کیتیز و تعداد تراکنش‌های آن بود.

با توجه به اینکه در حال حاضر توکن‌های NFT - توکن‌های بلاک‌چینی منحصربفردی که مالکیت اشیای واقعی را نشان می‌دهند - نقش مهمی در بازی‌های بلاک‌چین دارند، استفاده از مین نت اتریوم برای بیشتر توسعه‌دهندگان بازی‌ها ممکن نیست. راهکارهای لایه دومی مثل ایمیوتبل ایکس هم به دنبال حل این چالش‌ها هستند. بعلاوه، ایمیوتبل در حال توسعه یک شبکه مقیاس‌پذیری zkEVM جدید است. در ادامه مطلب، شما را با پلتفرم ایمیوتبل و هر آنچه باید درباره آن بدانید، آشنا می‌کنیم.

ایمیوتبل ایکس چیست؟

ایمیوتبل ایکس یک پروتکل متمرکز بر گیمینگ است که بر اساس امنیت مین نت اتریوم و با سرعت بالا و هزینه‌های تراکنش کمتر راهکارهای لایه 2 طراحی شده است. به عبارت دیگر، ایمیوتبل ایکس مزایای جدیدی را به مین نت اتریوم اضافه می‌کند.

بر مبنای مقاله سفید ایمیوتبل ایکس، این شبکه به کاربران امکان می‌دهد که بدون هیچ کارمزدی، تراکنش اجرا کنند. یکی از طراحی‌هایی که باعث فراهم شدن این قابلیت شده، تکنولوژی رولاپ ZK StarkWare است که تراکنش را دسته بندی کرده و قابلیت اجرای بیشتر از 9 هزار تراکنش NFT را در هر ثانیه فراهم می‌کند.

طراح ایمیوتبل ایکس چه کسی است؟

پروتکل ایمیوتبل ایکس توسط شرکت ایمیوتبل، فعال در حوزه وب 3 طراحی شده است. این شرکت، یک توسعه‌دهنده بلاک‌چین و ناشر بازی است که بازی‌هایی مثل Gods Unchained و بازی نقش آفرینی اکشن Guild of Guardians را طراحی کرده است.

بر اساس داده‌های Crunchbase، ایمیوتبل در ژانویه 2024 توانسته از 32 سرمایه گذار، 280 میلیون دلار سرمایه جلب کند که شرکت‌هایی مثل Tencent و GameStop Digital Ventures جزء این سرمایه گذاران هستند.

ایمیوتبل ایکس چطور کار می‌کند؟

ایمیوتبل ایکس از همه والت‌های اتریومی مثل متامسک و والت کوین بیس پشتیبانی می‌کند. کاربران می‌توانند برای اجرای تراکنش در شبکه، یک پاسپورت ایمیوتبل هم ایجاد کنند. پاسپورت ایمیوتبل طوری طراحی شده که یک والت کریپتوی مناسب، با قابلیت‌هایی مفید برای گیمرها باشد و یک سیستم هویتی یکپارچه در همه بازی‌ها ایجاد کند.

خود این پروتکل، روی مین نت اتریوم قرار گرفته؛ در نتیجه می‌تواند از امنیت و تمرکززدایی چشمگیر این مین نت، برای نهایی کردن تراکنش‌ها بهره ببرد. اما از آنجایی که ایمیوتبل ایکس از تکنولوژی رولاپ‌های ZK استفاده می‌کند، تراکنش‌های آن در شبکه لایه دوم این پروتکل بسیار سریع و مقرون به صرفه هستند.

ایمیوتبل چندین API REST طراحی کرده یعنی APIهایی که به یکسری از استانداردهای معماری خاص پایبند هستند. APIهای REST ایمیوتبل باعث می‌شوند که تراکنش‌ها بتوانند از فراخوانی API استفاده کنند که این روش نسبت به تعامل مستقیم با یک پروتکل از طریق قراردادهای هوشمند، کمتر زمان می‌برد.

چه اشخاصی از ایمیوتبل ایکس استفاده می‌کنند؟

بعضی از توسعه‌دهندگان بازی‌ها و بازارهای NFT، تصمیم گرفته‌اند که محصولات و خدمات خودشان را روی ایمیوتبل ایکس ارایه دهند. در ژوئن 2022، Immutable Ventures یک صندوق سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری را برای کار روی پروژه‌های گیمینگ وب 3 تأسیس کرد که بر اساس ایمیوتبل ایکس طراحی شده و طرح‌های جایزه مختلفی را برای توسعه‌دهندگان اجرا می‌کند.

Rarible، Mintable، NFTrade، TokenTrove، OKX و Kinguin جزء بازارهای NFT هستند که از ایمیوتبل ایکس استفاده می‌کنند. شرکت گیم استاپ هم در سال 2022 یک بازار NFT روی ایمیوتبل ایکس راه‌اندازی کرده اما پروژه والت کریپتوی این شرکت متوقف شده و اعلام کرده که در فوریه 2024، بازار خودش را تعطیل می‌کند.

بازی‌هایی مثل IMVU، Guild of Guardians، Habbo، Cross the Ages، Undead Blocks، Ember Sword، Planet Quest و غیره اجزای وب 3 خودشان را روی ایمیوتبل ایکس طراحی کرده‌اند.

با گرم‌تر شدن دنیای گیمینگ وب 3، ایمیوتبل ایکس هم با رقابت شدیدی از سمت بلاک‌چین‌های دیگر مثل پلی گان، اولنچ، آربیتروم نوا و سولانا روبرو شده تا تجربه گیمینگ روان و لذت بخشی برای کاربران فراهم کند.

Immutable zkEVM چیست؟

ایمیوتبل در حال توسعه محصولاتی مختلف به غیر از ایمیوتبل ایکس است. در ماه مارس سال 2023، این شرکت اعلام کرد که در حال همکاری با پلی گان برای توسعه یک شبکه مقیاس‌پذیری Immutable zkEVM است که تکنولوژی zkEVM پلی گان را با پلتفرم گیمینگ ایمیوتبل ترکیب می‌کند.

در حال حاضر، تعدادی از بازی‌ها اعلام کرده‌اند که قصد استفاده از zkEVM ایمیوتبل را دارند از جمله MetalCore، Shardbound  و Elemental Knights. بر اساس پست وبلاگی ایمیوتبل، شبکه zkEVM امکان سازگاری با قراردادهای هوشمند «ماشین مجازی اتریوم» را فراهم کرده و باعث می‌شود که توسعه‌دهندگان راحت‌تر بتوانند محصولاتشان را از زنجیره‌های EVM منتقل کرده و به انواع ابزارهای شخص ثالث دسترسی پیدا کنند.

با رشد و توسعه پلتفرم ایمیوتبل، توکن IMX هم در حال حاضر تبدیل شدن به ارزشمندترین توکن بازی‌ها با مارکت کپ حدود 2.7 میلیون دلار است. این یعنی در حال حاضر یعنی 17 ژانویه 2024، بر اساس داده‌های سایت CoinGecko، توکن IMX از نظر مارکت کپ، رتبه 37 کل بازار کریپتو را در اختیار دارد.