آکادمی

شنبه, 09 دی 1402 01:34

آشنایی با مهم‌ترین باورهای غلط درباره بیت کوین

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

  • با وجود افزایش نرخ پذیرش بیت کوین، هنوز هم این ارز دیجیتال برای بسیاری از کاربران در سطح جهان ناشناخته است. امروزه، افراد زیادی با کلیت ارزهای دیجیتال و تکنولوژی بلاک‌چین آشنایی دارند اما هنوز هم باورهای غلط و سوء تفاهم‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.
  • هدف این مقاله، بررسی رایج‌ترین باورهای غلط درباره بیت کوین است. ما در این مطلب، در رابطه با شفافیت تراکنش‌های بیت کوین، استفاده از سیستم‌های تحلیل بلاک‌چین توسط نهادهای قانونی، نگرانی‌های مهم درباره پیامدهای محیط زیستی بیت کوین و غیره صحبت می‌کنیم.

مقدمه

از زمان شکل گیری بیت کوین در سال 2009، این ارز دیجیتال دائماً رو به رشد بوده و توجه افراد مختلف را در سطح جهان به خود جلب کرده است. اما، با افزایش محبوبیت و سلطه بیت کوین، تصورات غلط و شایعات زیادی درباره این ارز دیجیتال شکل گرفته‌اند. ما در این مقاله، نگاهی به 15 دیدگاه اشتباه رایج درباره بیت کوین داریم و واقعیت پشت این باورهای غلط را توضیح می‌دهیم.

باور غلط شماره 1: سیستم بیت کوین کاملاً ناشناس و برای مجرمان عالی است

بر خلاف باور رایج، تراکنش‌های بیت کوین شبه ناشناس هستند و کاملاً ناشناس نیستند. برای بیشتر آدرس‌های والت‌های بیت کوین، نام مالک مشخص نیست اما همه تراکنش‌ها روی بلاک‌چین ثبت می‌شوند که نقش یک دفتر کل عمومی شفاف را دارد. این شفافیت باعث شده که همیشه یک ردپای مشخص از مجرمان باقی بماند. نهادهای قانونی، فعالانه از ابزارهای تحلیل بلاک‌چین برای پیگیری فعالیت‌های مجرمان استفاده می‌کنند و این قابلیت بارها به شناسایی مجرمان و پیگرد قانونی آنها کمک کرده است.

باور غلط شماره 2: بیت کوین یک طرح پونزی است

معمولاً از بیت کوین به عنوان یک طرح پونزی یاد می‌شود اما این ادعا گمراه کننده است. در طرح‌های پونزی، از دارایی سرمایه‌گذاران جدید، برای پرداخت دارایی سرمایه‌گذاران قبلی استفاده می‌شود و در نهایت، گرداننده این طرح‌ها سرمایه زیادی را برای خودش جمع آوری کرده و فرار می‌کند. اما بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز با کاربردی واقعی است. پروژه‌های جعلی و کلاهبرداری در هر حوزه اقتصادی وجود دارند؛ اما استفاده از برچسب پونزی برای کل صنعت کریپتو یک اشتباه است که یک واقعیت پیچیده را بیش از حد ساده سازی می‌کند.

باور غلط شماره 3: بیت کوین برای محیط زیست مضر است

این باور غلط که بیت کوین برای محیط زیست بد است، ریشه در فرایند ماینینگ پر مصرف آن دارد. اما، مقایسه میزان مصرف انرژی بیت کوین با سیستم‌های مالی سنتی یا لوازم خانگی، معمولاً به درستی انجام نمی‌شود. شبکه‌های بلاک‌چین، نسبت به بیشتر سیستم‌های مالی سنتی انرژی کمتری استفاده می‌کنند و میزان استفاده از منابع تجدیدپذیر برای ماینینگ هم رو به افزایش است.

در گزارش تحقیقاتی که سال 2021 توسط گلکسی دیجیتال منتشر شد، مشخص شد که مصرف انرژی دیتاسنترهای 100 بانک جهانی برتر دنیا، بیش از دو برابر مصرف انرژی شبکه بیت کوین است. بعلاوه، تخمین‌های بانک جهانی و آژانس انرژی بین‌المللی نشان می‌دهد که میزان هدر رفتن انرژی الکتریسیته در حوزه حمل و نقل و انتقال، 19.4 برابر بیشتر از مصرف انرژی بلاک‌چین بیت کوین در همان دوره بوده است.

باور غلط شماره 4: بیت کوین فقط مخصوص افراد آشنا با اطلاعات فنی است

معمولاً، تصور می‌شود که بیت کوین مختص علاقمندان به حوزه فناوری است. اما واقعیت این است که به مرور زمان، اینترفیس بیشتر والت‌های بیت کوین و اکسچنج‌ها به میزان چشمگیری ارتقاء پیدا کرده است. حالا شاهد افزایش تعداد مطالب راهنما و محصولات کاربرپسند هستیم که باعث می‌شوند تکنولوژی کریپتو، در دسترس افراد مختلف با سطوح تجربه متنوع قرار بگیرد.

باور غلط شماره 5: بیت کوین هیچ ارزش ذاتی ندارد

افرادی که معتقدند بیت کوین هیچ ارزش ذاتی ندارد، این ارز دیجیتال را یک دارایی برای دلالی می‌دانند که هیچ پشتوانه ملموسی ندارد. اما، ارزش ذاتی بیت کوین مربوط به قابلیت استفاده از آن به عنوان یک نوع دارایی غیرمتمرکز و بی‌مرز است. عرضه محدود، مقاومت در برابر سانسور و پتانسیل استفاده از بیت کوین برای حفظ ارزش دارایی‌ها، در ایجاد ارزش ذاتی برای این ارز دیجیتال نقش دارند. همچنان که روزبروز افراد و مؤسسات بیشتری متوجه این ویژگی‌ها می‌شوند، ارزش بیت کوین هم دائماً واضح‌تر و آشکارتر می‌شود.

باور غلط شماره 6: نوسان بیت کوین برای استفاده‌های واقعی بیش از حد زیاد است

نوسان قیمت بیت کوین، همیشه یکی از نگرانی‌های سرمایه‌گذاران این حوزه بوده و باعث شده که از نظر عده‌ای، امکان استفاده از این ارز دیجیتال به عنوان یک ارز واقعی و کاربردی وجود نداشته باشد. اما واقعیت این است که با رشد و توسعه بازار بیت کوین و افزایش نرخ پذیرش آن توسط سازمان‌ها، شاهد کاهش نوسان آن هستیم. بعلاوه، استیبل کوین‌هایی که ارزش آنها به دارایی‌های سنتی گره خورده، برای اشخاصی که به دنبال بهره مندی از مزایای بلاک‌چین همزمان با حفظ ثبات ارزش دارایی‌های خودشان هستند، گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.

باور غلط شماره 7: بیت کوین یک حباب است که به زودی خواهد شکست

این دیدگاه که بیت کوین یک حباب است و به زودی منفجر خواهد شد، جزء روایت‌های رایج درباره این ارز دیجیتال محسوب می‌شود. گرچه قیمت بیت کوین دچار نوسان زیادی شده، اما «حباب» خواندن بیت کوین یک دیدگاه ساده لوحانه است که نقش این ارز دیجیتال را در چشم‌انداز اقتصادی نادیده می‌گیرد. به مرور زمان، شاهد مقاوم‌تر شدن بیت کوین در برابر نوسان بوده‌ایم و این ارز دیجیتال توانسته به خوبی در بعضی از شرایط حاد بازار، دوام پیدا کند. امروزه شاهد گسترش پذیرش و ادغام بیت کوین در سیستم‌های مالی رایج هستیم که این نشان می‌دهد بیت کوین فراتر از یک حباب زودگذر است.

باور غلط شماره 8: بیت کوین تحت کنترل یک نهاد خاص قرار دارد

عده‌ای باور دارند که بیت کوین تحت کنترل یک شخص یا گروه خاص قرار دارد که قیمت و عملکرد آن را دست‌کاری می‌کنند. واقعیت این است که بیت کوین به صورت یک شبکه غیرمتمرکز متشکل از نودها و ماینرهای مختلف عمل می‌کند و این ویژگی باعث شده که هیچ موجودیت خاصی، کنترل بیت کوین را در اختیار نداشته باشد. تصمیم گیری درباره توسعه شبکه بیت کوین از طریق یک مکانیزم اجماع انجام می‌شود که به حفظ ساختار مالکیتی شفاف برای این ارز دیجیتال کمک می‌کند.

باور غلط شماره 9: بیت کوین فقط مناسب فعالیت‌های مجرمانه است

استفاده از بیت کوین در بازار جاده ابریشم دارک وب، باعث ایجاد این باور غلط شد که بیت کوین در اصل برای فعالیت‌های غیرقانونی کاربرد دارد. اما واقعیت این است که ماهیت شفاف تکنولوژی بلاک‌چین، باعث شده که استفاده از این فناوری برای مجرمانی که به دنبال مخفی نگه داشتن هویت خودشان هستند، ممکن نباشد. مؤسسات قانونی سطح جهان هم، فعالانه افرادی را که در فعالیت‌های مجرمانه مشارکت دارند دنبال و تعقیب می‌کنند؛ این اقدامات باعث منسوخ شدن این دیدگاه شده‌اند که بیت کوین مخصوص مجرمان و خلافکاران است.

باور غلط شماره 10: آلت کوین‌ها جایگزین بیت کوین خواهند شد

گرچه چند آلت کوین مختلف به دنبال به چالش کشیدن سلطه بیت کوین هستند، اما هیچ کدام از آنها موفق به کنار زدن بیت کوین که برترین ارز دیجیتال جهان است، نشده‌اند. جایگاه بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال جهان و اثر شبکه‌ای قدرتمند و تثبیت شده آن، در حفظ مقاومت این ارز دیجیتال نقش دارند. ممکن است آلت کوین‌ها کاربردها یا قابلیت‌های متفاوتی داشته باشند اما گزاره ارزشی متفاوت بیت کوین و ماهیت غیرمتمرکز آن، به حفظ جایگاه این ارز دیجیتال در دنیای کریپتو کمک می‌کند.

باور غلط شماره 11: هزینه بیت کوین برای سرمایه‌گذاران معمولی زیاد است

بسیاری بر این باورند که سرمایه‌گذاری روی بیت کوین، مستلزم در اختیار داشتن منابع مالی قابل توجه است و همین امر برای سرمایه‌گذاران معمولی یک عامل بازدارنده محسوب می‌شود. اما واقعیت این است که بیت کوین یک ارز دیجیتال تقسیم پذیر است و سرمایه‌گذاران می‌توانند کسری از آن را بخرند؛ در نتیجه همه افراد با هر بودجه‌ای، به این ارز دیجیتال دسترسی دارند. افزایش تعداد اکسچنج‌های دارای رابط کاربری ساده و کاربرپسند هم می‌تواند باعث ساده‌تر شدن فرایند سرمایه‌گذاری و ترغیب افراد بیشتر به فعالیت در این حوزه شود.

باور غلط شماره 12: تراکنش‌های بیت کوین کند و گران هستند

منتقدان این استدلال را مطرح می‌کنند که تراکنش‌های بیت کوین به کندی انجام شده و هزینه زیادی دارند؛ به خصوص در زمان‌های اوج فعالیت شبکه. اما پیشرفت‌هایی مثل شبکه لایتنینگ، امکان اجرای تراکنش‌ها را با سرعت بیشتر و هزینه کمتر فراهم می‌کنند. همچنین، شاهد تلاش‌هایی برای افزایش مقیاس پذیری بیت کوین هستیم که این ارز دیجیتال را تبدیل به یک گزینه عملی و مفید برای اجرای تراکنش‌های مقرون به صرفه می‌کنند.

باور غلط شماره 13: بیت کوین صرفاً مخصوص دلالی است

گرچه در ابتدا، عده زیادی با هدف خرید و فروش و دلالی وارد بازار بیت کوین شدند، اما کاربردهای بیت کوین فراتر از سرمایه‌گذاری است. ماهیت غیرمتمرکز، امنیت و مقاومت بیت کوین در برابر سانسور، این ارز دیجیتال را تبدیل به ابزاری کاربردی برای ایجاد شمول اقتصادی کرده‌اند. با توجه به اینکه بی‌ثباتی‌های اقتصادی همچنان ادامه دارند، نقش بیت کوین به عنوان ابزاری حفاظتی در برابر تورم و کنترل دولت، روزبروز آشکارتر می‌شود.

باور غلط شماره 14: بیت کوین یک گرایش زودگذر است

عده‌ای بیت کوین را یک گرایش زودگذر می‌دانند و هیجان موقت را علت اصلی محبوبیت آن در نظر می‌گیرند. اما مقاومت و تاب آوری بیت کوین برای بیش از یک دهه در کنار افزایش نرخ پذیرش سازمان‌ها، این دیدگاه را به چالش کشیده است. توسعه مداوم تکنولوژی بلاک‌چین و ادغام ارزهای دیجیتال در سیستم اقتصاد سنتی، نشان می‌دهد که بیت کوین رفتنی نیست!

باور غلط شماره 15: بیت کوین فاقد کاربرد واقعی است

بر خلاف باور عده‌ای مبنی بر بی‌ارزش بودن بیت کوین در دنیای واقعی، روزبروز شاهد افزایش کاربردهای این ارز دیجیتال در صنایع مختلف هستیم. حالا بیت کوین نقش ابزاری برای ذخیره ارزش دارایی، مبادله دارایی‌ها و حفاظت در برابر تورم را دارد. بعلاوه، تکنولوژی بلاک‌چین به شفاف سازی مدیریت زنجیره تأمین، اجرای تراکنش‌های بین‌المللی به روش امن و ایجاد راهکارهای جدید و مبتکرانه برای شمول اقتصادی کمک می‌کند.

جمع بندی

آشنایی با باورهای غلط موجود درباره بیت کوین، برای درک ماهیت واقعی این ارز دیجیتال و سایر ارزهای دیجیتال ضروری است. ویژگی‌های بیت کوین یعنی غیرمتمرکز بودن، امنیت و شفافیت این ارز دیجیتال را تبدیل به یک ابزار اقتصادی انقلابی کرده‌اند. با توجه به رشد و توسعه دنیای کریپتو، توانایی تشخیص دادن ادعاهای درست از غلط، برای فعالیت آگاهانه در این اکوسیستم ضروری است.