آکادمی

جمعه, 08 دی 1402 11:17

آلت سیزن Alt Season چیست و چه ارتباطی با کریپتو تریدینگ دارد؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

آلت سیزن که جزء فصل‌های هیجان انگیز بازار کریپتو است، می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران باشد. اما برای بهره برداری حداکثری از این فرصت، باید با علایم شروع این فصل، زمانبندی آن و شیوه مقابله با ریسک‌های این دوره آشنا باشید. در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که آلت سیزن چیست و چطور می‌توانید از آن استفاده کنید.

نکات کلیدی

  • آلت سیزن، دوره‌ای است که در آن می توانید از افزایش سرعت تراکنش‌ها، کاهش کارمزدها و حفاظت بیشتر از حریم خصوصی بهره ببرید؛ چون در این دوره، عملکرد آلت کوین‌ها نسبت به بیت کوین پیشی می‌گیرد.
  • برای تشخیص شروع آلت سیزن، به دنبال علایم کلیدی این فصل باشید مثل کاهش سلطه بیت کوین، افزایش مارکت کپ برترین آلت کوین‌ها و ایجاد گرایشات جدید در حوزه وب 3/ بلاک چین.
  • با تنظیم اهداف واضح، خودداری از معامله احساسی و استفاده از استراتژی‌های مدیریت ریسک، سود خودتان را به حداکثر رسانده و ضرر را به حداقل برسانید.

آلت سیزن چیست؟

آلت سیزن، یکی از دوره‌های جذاب بازار کریپتو است که در آن، آلت کوین‌ها (یا همان ارزهای دیجیتال جایگزین بیت کوین) نسبت به بیت کوین عملکرد بهتری دارند. چند عامل باعث وقوع این پدیده جذاب می‌شوند؛ مثل جو احساسی بازار، عرضه محصولات جدید، پیشرفت‌های تکنولوژی بلاک‌چین و پذیرش گسترده‌تر این ارزها از سوی مشاغل و مؤسسات مالی. همه این عوامل، نقش مهمی در رشد بازار کریپتو دارند. آلت کوین‌ها می‌توانند مزایا یا قابلیت‌های بسیار مهمی داشته باشند؛ مثل سرعت بالاتر اجرای تراکنش‌ها، کارمزد کمتر، تقویت حریم خصوصی و غیره.

در یک دوره صعود طولانی بیت کوین، ممکن است خریداران جدید کریپتو مشتاقانه به دنبال آلت کوین‌ها باشند چون نسبت به بیت کوین، قیمت مناسب‌تری دارند. سرمایه‌گذاران باید مراقب باشند که آلت سیزن، صرفاً یک مرحله از سیکل طولانی مدت بازار کریپتو است و احتمال نوسان بازار در این دوره هم وجود دارد.

نشانه‌های اصلی آلت سیزن

برای تشخیص شروع آلت سیزن، باید به چند علامت کلیدی توجه داشته باشیم مثل:

  • کاهش سلطه بیت کوین
  • افزایش مارکت کپ آلت کوین‌های برتر
  • ایجاد گرایشات جدید در دنیای وب 3 و تکنولوژی بلاک چین
  • جو احساسی مثبت در اقتصاد

تحلیل تکنیکال، به شناسایی این علائم کمک کرده و درک بهتری از زمان احتمالی شروع آلت سیزن برای تریدرها فراهم می‌کند.

نظارت دقیق بر این علائم، به شما کمک می‌کند تا در بازار آلت کوین‌ها آگاهانه‌تر تصمیم گیری کرده و از این دوره جذاب و هیجان انگیز، به نفع خودتان استفاده کنید. در ادامه جزئیات هر یک از این شاخص‌ها را بررسی کرده و نقش آنها را در آلت سیزن مرور می‌کنیم.

کاهش سلطه بیت کوین

سلطه بیت کوین، یک معیار مهم است که سهم بیت کوین را از کل بازار کریپتو مشخص می‌کند. وقتی سلطه بیت کوین کاهش پیدا کند، این یعنی سرمایه تریدرها در حال انتقال از بیت کوین به سمت آلت کوین‌ها است و سرمایه‌گذاران سعی دارند دارایی‌های خودشان را متنوع‌تر کنند. معمولاً همیشه قبل از اوج گیری قیمت آلت کوین‌ها، شاهد کاهش سلطه بیت کوین هستیم. در گذشته هم چند بار این وضعیت مشاهده شده است.

به دلایل مختلف، ممکن است در آلت سیزن، فعالان بازار از بیت کوین به سمت آلت کوین‌ها حرکت کنند. معمولاً پس از یک صعود چشمگیر، قیمت بیت کوین برای مدتی طولانی بالا باقی می‌ماند و باعث می‌شود که تریدرها تصمیم بگیرند برای رسیدن به سود سریع، بیت کوین‌های خودشان را فروخته و به سمت آلت کوین‌ها حرکت کنند. بعلاوه، قیمت بیت کوین می‌تواند برای تریدرهای جدید زیاد باشد و این عوامل باعث افزایش مارکت کپ آلت کوین‌ها می‌شوند.

افزایش مارکت کپ برترین آلت کوین‌ها

افزایش مارکت کپ آلت کوین‌هایی مثل اتریوم، سولانا و کاردانو می‌تواند نشانه‌ای از در پیش بودن آلت سیزن باشد. مثلاً، مارکت کپ سولانا حدود 9.2 میلیارد دلار است و در حال حاضر، قیمت فروش اتریوم حدود 1900 دلار است. توجه داشتن به قیمت آلت کوین‌ها، به سرمایه‌گذاران برای پیش بینی آلت سیزن و آماده شدن جهت رویارویی با آن کمک می‌کند.

افزایش نرخ پذیرش آلت کوین‌هایی مثل XRP هم می‌تواند باعث افزایش تقاضای ارزهای دیجیتال شود که قطعاً روی قیمت‌ها تأثیر مثبت دارد. با افزایش مارکت کپ آلت کوین‌های مهم، قرار داشتن در جریان رویدادها و آماده شدن برای بهره برداری از فرصت‌های آلت سیزن اهمیت پیدا می‌کند.

گرایشات جدید در حوزه بلاک‌چین و وب 3

گرایشات جدید در دنیای وب 3 و تکنولوژی بلاک‌چین مثل دیفای، NFTهای پرطرفدار و راهکارهای لایه یک، به افزایش حجم تقاضا برای آلت کوین‌ها کمک کرده و می‌توانند باعث شروع آلت سیزن شوند. سولانا، یک تکنولوژی لایه یک است که به دلیل کم بودن کارمزد تراکنش‌ها و سیستم «اثبات تاریخچه»، محبوبیت زیادی به دست آورده است. این ویژگی‌ها، باعث شده‌اند که سولانا جزء سریع‌ترین بلاک‌چین‌های موجود باشد.

تغییرات چشمگیر بازار آلت کوین‌ها در اثر رشد و توسعه دیفای، باعث افزایش علاقه و سرمایه‌گذاری روی آلت کوین‌هایی شده که عضو اکوسیستم دیفای هستند. این رشد علاقه و سرمایه‌گذاری، می‌تواند باعث ایجاد آلت سیزن شود. بعضی از آلت کوین‌هایی که عضو اکوسیستم دیفای هستند، عبارتند از:

این آلت کوین‌ها به دلیل حضور در اکسچنج‌های غیرمتمرکز، پلتفرم‌های وام دهی و سایر سرویس‌های مالی مبتنی بر بلاک‌چین، رشد چشمگیری پیدا کرده‌اند.

جو مثبت دنیای اقتصاد

جو مثبت بازار دنیای اقتصاد از جمله بازار بورس و کریپتو، می‌تواند تأثیر مثبتی بر محبوبیت آلت کوین‌ها داشته باشد و باعث ایجاد آلت سیزن شود. در دوره صعود بازار سهام، آلت کوین‌ها این پتانسیل را دارند که از نظر عملکردی از بیت کوین پیشی بگیرند؛ چون سرمایه‌گذاران به دنبال بازده بیشتر هستند و بیشتر ریسک می‌کنند.

در هر صورت، رابطه پیچیده و پرنوسان بین بازار بورس و کریپتو، مستلزم حفظ آگاهی و توجه به تغییر قوانین و گرایشات بازار است تا بتوانید در آلت سیزن، تصمیم گیری‌های بهتری داشته باشید.

چگونه برای آلت سیزن آماده شویم؟

آماده شدن برای آلت سیزن، مستلزم تحقیق درباره سرمایه‌گذاری‌های بالقوه، تنوع بخشی به پورتفولیو و تنظیم اهدافی واقع گرایانه است. بعضی از آلت کوین‌های مهمی که سرمایه‌گذاری روی آنها برای آلت سیزن پیشنهاد می‌شود، عبارتند از:

برای اینکه در جریان تازه‌ترین اخبار و تحولات دنیای کریپتو قرار داشته باشید، از منابع قابل اطمینانی مثل کوین دسک، کوین تلگراف و کوین مارکت کپ استفاده کنید.

ریسک‌ها و چالش‌های آلت سیزن

با وجود جذابیت بسیار زیاد آلت سیزن، باید به ریسک‌ها و چالش‌های این دوره هم توجه ویژه‌ای داشته باشید. بعضی از ریسک‌هایی که ممکن است در آلت سیزن با آنها روبرو شوید، عبارتند از:

  • نوسان بازار: احتمال تغییر قیمت‌ها به صورت سریع و غیرقابل پیش بینی وجود دارد.
  • تغییرات مقرراتی: تغییر مقررات می‌تواند تأثیر چشمگیری بر بازار کریپتو از جمله آلت کوین‌ها داشته باشد.
  • اسکم یا پروژه‌های کلاهبرداری: از جمله نمونه‌های چنین پروژه‌هایی در گذشته می‌توان به OneCoin، BitConnect، BitClub Network و انواع میم کوین‌های اسکم اشاره کرد که ریسک سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های جعلی و کلاهبرداری را نشان می‌دهند.

با توجه به این نکات، حفظ آگاهی و احتیاط برای سرمایه‌گذاری در آلت سیزن ضروری است.

با حفظ آگاهی درباره ریسک‌ها و چالش‌های بالقوه، می‌توانید برای سرمایه‌گذاری روی آلت کوین‌ها در آلت سیزن، بهتر تصمیم گیری کنید. این اطلاعات، به شما برای شناسایی مشکلات بالقوه و حفاظت از سرمایه خودتان در این بازار پرسرعت کمک می‌کنند.

به حداکثر رساندن سود و به حداقل رساندن ضرر

سرمایه‌گذارانی که به دنبال افزایش سود و کاهش ضرر در دوره آلت سیزن هستند، باید برای خودشان اهدافی مشخص و قابل دستیابی تنظیم کرده، از معامله کردن احساسی خودداری کرده و استراتژی‌هایی قوی برای مدیریت ریسک داشته باشند. برای تنظیم اهداف واقع گرایانه، باید سرمایه خودتان را مشخص کرده، استراتژی سرمایه‌گذاری مورد نظرتان را تعیین کرده و مقالات سفید آلت کوین‌ها را بخوانید.

خودداری از معامله کردن احساسی هم ضروری است چون ترس، طمع و FOMO (ترس از دست دادن) می‌تواند روی تصمیم گیری‌های شما تأثیرگذار باشد. استراتژی‌های مؤثر برای کاهش ریسک معامله آلت کوین‌ها، عبارتند از:

  • محاسبه نسبت ریسک به سود قبل از سرمایه‌گذاری
  • استفاده از سفارش حد ضرر، برای محدود کردن ضرر بالقوه
  • تنوع بخشی به پورتفولیو
  • تنظیم اهدافی واضح و سفارش حد سود
  • تحت کنترل داشتن احساسات

زمانبندی آلت سیزن

شاید زمانبندی آلت سیزن کار چالش برانگیزی باشد اما توجه به شاخص‌های کلیدی و گرایشات روز بازار، به سرمایه‌گذاران برای تشخیص بهترین زمان شروع و بستن پوزیشن کمک می‌کند. اندیکاتور آلت سیزن، فاصله اتر از بیت کوین و اندیکاتور آلت سیزن Moralis Money جزء ابزارهای مفید برای ترید کردن آلت کوین‌ها در این فصل هستند. با شروع آلت سیزن، نظارت دقیق بر این ابزارها از جمله شاخص آلت سیزن، اطلاعات مفیدی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

چرخه هاوینگ بیت کوین که تقریباً هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد هم می‌تواند بر زمانبندی آلت سیزن تأثیر داشته باشد. در دوره هاوینگ، پاداش بلاک برای ماینینگ بیت کوین نصف می‌شود و این موقعیت، باعث کمیاب‌تر شدن بیت کوین شده و حجم تقاضای ارزهای دیجیتال جایگزین را افزایش می‌دهد. معمولاً به دلیل تأثیر این دوره بر بازار کریپتو، به آن "بیت کوین سیزن" یا فصل بیت کوین هم گفته می‌شود.

نگاهی به آلت سیزن‌های موفق

نگاهی به آلت سیزن‌های موفق مثل آنچه در سال‌های 2017، 2020 و 2021 رخ داد، پتانسیل کسب سود و اهمیت آگاه بودن از تغییرات و گرایشات بازار کریپتو را نشان می‌دهد. در سال 2017، آلت سیزن حدود 10 هفته طول کشید و 19 درصد از کل سال را به خود اختصاص داد. در این دوره، چند آلت کوین صعود چشمگیری را تجربه کردند و کوین‌هایی مثل NEM و XRP تا 709 درصد صعود داشتند! همچنان که نگاهی به آلت سیزن پیش رو داریم، باید تغییرات بازار را تحت نظر داشته و برای فرصت‌های بالقوه پیش رو آماده شویم.

چند عامل بر موفقیت چشمگیر آلت کوین‌ها در فصل 2020/2021 تأثیر دارند، از جمله:

  • عملکرد بیت کوین
  • هیاهوی ایجاد شده برای اقتصاد غیرمتمرکز
  • عوامل اقتصادی
  • افزایش علاقه و توجه به دیفای

این عوامل، شرایط خیلی خوبی را برای رشد آلت کوین‌ها فراهم کرده و نشان دهنده پتانسیل‌های قابل توجه برای سرمایه‌گذاری در دوره آلت سیزن هستند.

خلاصه

آلت سیزن یا آلت کوین سیزن، یکی از دوره‌های جذاب در بازار کریپتو است که پتانسیل سود چشمگیر را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. با درک علائم مهم و کلیدی آلت سیزن، قرار گرفتن در جریان تغییرات و گرایشات بازار و استفاده از استراتژی‌های افزایش سود و کاهش ضرر، می‌توانید از این فرصت هیجان انگیز بیشترین بهره را ببرید.

سوالات پرتکرار

کدام آلت کوین‌ها در سال 2023 انفجاری می‌شوند؟

پیش بینی می‌شود که ETH، XRP، PEPE و CRO همگی در سال 2023 رشدی انفجاری داشته باشند و اتریوم، بیشترین پتانسیل رشد را دارد.

آلت سیزن چقدر طول می‌کشد؟

آلت سیزن معمولاً یک دوره سه ماهه است.

شاخص آلت سیزن چیست؟

شاخص آلت سیزن، یک ابزار مفید است که عملکرد بیت کوین را در مقایسه با 50 آلت کوین برتر برای یک دوره 90 روزه ارزیابی می‌کند. این شاخص، برای تشخیص اینکه آیا در فصل آلت کوین‌ها هستیم یا بیت کوین، به ما کمک می‌کند.

آلت سیزن چیست؟

آلت سیزن، دوره‌ای از سیکل بازار کریپتو است که در آن، قیمت آلت کوین‌ها و مارکت کپ آنها رشدی سریع را تجربه کرده و از نظر عملکردی از بیت کوین پیشی می‌گیرند. معمولاً در این دوره، شاهد ایجاد جوی مثبت در بازار و کاهش سلطه بیت کوین هستیم.

علامت‌های کلیدی آلت سیزن چیست؟

کاهش سلطه بیت کوین، صعود مارکت کپ آلت کوین‌ها و جو مثبت دنیای اقتصاد از جمله علائم شروع آلت سیزن هستند.