آکادمی

شنبه, 09 دی 1402 00:37

5 نکته برای حفظ امنیت ارزهای دیجیتال

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

  • برای پیشگیری از سرقت ارزهای دیجیتال خودتان، عبارت یادآور را به روش آفلاین ذخیره کنید.
  • مراقب حساب‌های جعلی ساخته شده به اسم چهره‌های سرشناس در شبکه‌های اجتماعی باشید.
  • هرگز با شبکه وای فای عمومی، از والت کریپتوی خودتان استفاده نکنید.
  • مراقب ویدیوهای لایوی که با وعده پرداخت پاداش کریپتو برگزار می‌شوند، باشید.
  • مراقب ویدیوهایی که با دیپ فیک و هوش مصنوعی برای فریب دادن تریدرها تولید می‌شوند، باشید.

همچنان که ارزهای دیجیتال روزبروز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند، نگرانی‌های مربوط به امنیت آنها هم هر روز بیشتر می‌شود. هر سال، مجرمان سایبری حجم زیادی ارز دیجیتال را به سرقت می‌برند. مراقبت و هوشیاری، اهمیت زیادی در حفظ امنیت سرمایه‌های شما در این محیط پویا دارد. در این مقاله، پنج مورد از بهترین روش‌های حفاظت از ارزهای دیجیتال در برابر سرقت و کلاهبرداری را بررسی می‌کنیم.

چطور می‌توانیم ارزهای دیجیتال خودمان را ایمن سازی کنیم؟

برای ایمن سازی دارایی‌های دیجیتال خودتان، همواره باید مراقب باشید چون افراد تبهکار و کلاهبردار، از هر روش ممکنی برای سرقت دارایی‌های شما استفاده می‌کنند. در این مطلب، به بررسی اقدامات و راهکارهایی می‌پردازیم که به حفظ امنیت ارزهای دیجیتال کمک می‌کنند.

1. نکات مربوط به امنیت عبارت یادآور را رعایت کنید

seed phrase (که به آن عبارت یادآور هم گفته می‌شود)، دروازه‌ای برای ورود به والت و دسترسی به ارزهای دیجیتال شما است. این عبارت، متشکل از 12 تا 24 کلمه است و در صورتی که امکان دسترسی به والت خودتان را از دست داده یا نیاز به استفاده از یک دستگاه جدید داشتید، نقش کلید اصلی دسترسی به والت را بازی می‌کند. در ادامه مطلب، با مهم‌ترین نکات برای حفظ امنیت عبارت یادآور آشنا می‌شویم.

ذخیره عبارت یادآور به روش آفلاین

وقتی عبارت یادآور والت در اختیار شما قرار می‌گیرد، از ذخیره کردن آن در فولدرهایی روی دستگاه خودتان یا سیستم‌های ذخیره ابر خودداری کنید. ذخیره عبارت یادآور به روش آنلاین، می‌تواند باعث ایجاد احتمال هک شود. امن‌ترین روش، ذخیره این عبارت به صورت آفلاین است.

یکی از راه‌های انجام این کار، استفاده از یک والت سخت‌افزاری است که قابلیت تولید عبارت یادآور و ذخیره آن به روش آفلاین را دارد. گزینه بعدی، پشتیبان گیری از این عبارت به روش فیزیکی در یک گاوصندوق یا هر مکان امن دیگری است. می‌توانید از نسخه کاغذی هم استفاده کنید اما بهتر است از پلاک‌های فلزی استفاده کنید که این عبارت روی آنها حک می‌شود.

تقسیم بندی عبارت یادآور

برای افزایش سطح امنیت عبارت یادآور، می‌توانید آن را به چند بخش تقسیم کرده و هر بخش را در محل متفاوتی ذخیره کنید. می‌توانید کپی‌های مختلف این عبارت را در محل‌های مختلفی مثل صندوق امانت بانک، گاو صندوق یا هر روش مطمئن دیگری نگه دارید. بهتر است که هیچ شخصی به غیر از خود شما، به همه بخش‌های این عبارت دسترسی نداشته باشد.

2. مراقب جعل هویت چهره‌های سرشناس باشید

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بستر خیلی خوبی برای انواع کلاهبرداری‌های کریپتو باشند و گاهی اوقات شاهد ایجاد حساب‌هایی جعلی هستیم که شباهت بسیار زیادی به حساب اصلی چهره‌های سرشناس یا اکسچنج‌ها دارند. در ادامه، هشداری را از حساب اصلی ویتالیک بوترین مشاهده می‌کنید که در آن به کاربران اخطار داده شده که هزاران حساب جعلی به نام او ساخته شده‌اند.

مجرمان سایبری با ایجاد چنین حساب‌هایی به دنبال کلاهبرداری از کاربران هستند. برای حفاظت از خودتان در برابر جعل حساب‌های شبکه‌های اجتماعی، کارهای زیر را انجام دهید.

  • مراقب نشانه‌های هشدار باشید: به تیک آبی و علامت تأیید حساب دقت کنید. البته امکان جعل یا خریدن تیک آبی هم وجود دارد.
  • به نام کاربری توجه کنید: معمولاً نام کاربری می‌تواند علامت خیلی مهمی برای تشخیص حساب‌های جعلی باشد. کلاهبرداران حرفه‌ای سعی دارند از نام‌های کاربری استفاده کنند که تا حد امکان به نام اصلی شباهت داشته باشند مثل استفاده @Vita1ikButerin از به جای @VitalikButerin.
  • اسکرول کردن: پروفایل را بررسی کرده و پست‌های قدیمی آن را ببینید. این اطلاعات برای اطمینان از اصالت حساب کاربری بسیار مفید هستند.

3. از اتصال به شبکه‌های وای فای عمومی خودداری کنید

شبکه‌های وای فای عمومی امنیت خوبی ندارند و در برابر حمله سایبری آسیب پذیر هستند. کار کردن با والت یا اجرای تراکنش حین اتصال به چنین شبکه‌هایی، می‌تواند دارایی‌های شما را در معرض خطر قرار دهد.

شبکه‌های وای فای عمومی در برابر انواع تهدیدات سایبری آسیب پذیر هستند از جمله:

  • حملات Evil twin: در این حمله، هکرها برای سرقت اطلاعات، هات اسپات‌های مخربی با نام‌های قابل اطمینان (مثل "وای فای مهمان هتل") تنظیم می‌کنند.
  • حملات مرد میانی: مهاجمان می‌توانند داده‌های در حال مخابره بین یک مودم وای فای و دستگاه کاربر را تفسیر کنند تا به اطلاعات مهمی مثل اعتبارنامه‌های کاربری (نام کاربری و رمزعبور) دسترسی پیدا کنند.
  • حمله هک پسورد: کلاهبردارها، از نرم‌افزار برای امتحان کردن ترکیبات مختلف نام کاربری و پسورد استفاده می‌کنند تا به اینترفیس مدیریت مودم دسترسی پیدا کنند.

4. مراقب ویدیوهای لایو جعلی باشید

خیلی از کلاهبرداران از شبکه‌هایی مثل توییتر و توئیچ برای کلاهبرداری گسترده استفاده می‌کنند. معمولاً این افراد از محتوای ویدیویی سرقت شده برای پخش ویدیوهای لایو جعلی استفاده می‌کنند که یکسری طرح پاداش خاص را تبلیغ می‌کنند. گاهی اوقات، هکرها از حساب‌های یوتیوب هک شده با میلیون‌ها فالور سوء استفاده می‌کنند تا کاربران را تشویق به شرکت در این طرح‌ها کنند.

مثلاً ممکن است به ویدیویی از ایلان ماسک و جک دورسی برخورد کنید که در آن راجع به تکنولوژی بلاک‌چین و کریپتو صحبت می‌شود. اما کلاهبرداران از چنین ویدیوهایی برای تبلیغ کانال‌های به سرقت رفته یا جعلی خودشان و طرح‌های تقلبی استفاده می‌کنند.

حتماً قبل از هر گونه تعاملی با ویدیوهای لایو، بررسی و تحقیقات لازم را انجام دهید به خصوص ویدیوهای مربوط به پرداخت جایزه کریپتو. در اکثر مواقع، در این طرح‌ها از شما خواسته می‌شود که اول مقداری ارز دیجیتال به یک آدرس خاص ارسال کنید تا چند برابر آن را پاداش بگیرید. این کار باعث به سرقت رفتن دارایی شما خواهد شد.

با بررسی ویژگی‌هایی مثل تعداد ویدیوها، تیک آبی و تاریخ ساخت کانال، از اصالت و درستی کانال مورد نظر اطمینان حاصل کنید. اما مراقب باشید و حتماً چند ویژگی مختلف را بررسی کنید چون ممکن است کانال‌های جعلی در نگاه اول شبیه به کانال‌های اصلی به نظر برسند و حتی میلیون‌ها مشترک داشته باشند.

می‌توانید حساب رسمی شبکه‌های اجتماعی افراد دخیل در ویدیو را هم بررسی کنید. اگر تبلیغ درست و معتبر باشد، باید بتوانید از چند منبع قابل اعتماد درباره آن اطلاعات کسب کنید.

5. مراقب کلاهبرداری‌های دیپ فیک با هوش مصنوعی باشید

در تکنولوژی دیپ فیک، از هوش مصنوعی برای تولید ویدیوهایی شبیه به واقعیت استفاده می‌شود. این تکنولوژی، با ترکیب ویدیو و تصاویر موجود، افراد را در حال انجام کارها یا گفتن حرف‌هایی که هرگز آن را انجام نداده‌اند، نشان می‌دهد. همانطور که حتماً می‌توانید تصور کنید، مجرمان سایبری هم شروع به استفاده از دیپ فیک برای ساختن ویدیوهای جعلی و کلاهبرداری از افراد با این ویدیوها کرده‌اند.

هکرها از دیپ فیک استفاده می‌کنند تا هویت یک فرد خاص را جعل کرده یا متخصص و کارشناس به نظر برسند. معمولاً چنین ویدیوهایی افراد را ترغیب به شرکت در مسابقات جعلی یا استفاده از فرصت‌های سرمایه گذاری با زمان محدود می‌کنند.

برای تشخیص چنین ویدیوهایی:

  • به چهره گوینده توجه کنید: تکنولوژی دیپ فیک، برای ساختن ویدیوهای جعلی، از ترکیب و سرهم کردن تصاویر مختلف استفاده می‌کند. با توجه به الگوهای پلک زدن و حرکت لب‌ها می‌توانید چنین ویدیوهایی را تشخیص دهید.
  • صدای متناقض: صدای شبیه به صدای ربات یا نوسان غیرمعمولی صدا می‌تواند نشان دهنده تولید شدن ویدیو با تکنولوژی دیپ فیک باشد. حتماً با دقت به هر گونه عدم انسجام و یکپارچگی در کیفیت صدا گوش کنید.
  • سوالات: وقتی مشکوک به استفاده از ویدیوهای دیپ فیک شدید، سعی کنید سوالاتی را بپرسید که فقط شخص واقعی از جواب آنها اطلاع دارد. حتماً با جمع آوری اطلاعات زمینه‌ای لازم، آگاهی خودتان را در زمینه موضوع ویدیوی مورد نظر بالا ببرید.

جمع بندی

مسئولیت حفاظت از دارایی‌های شما، برعهده خودتان قرار دارد. در این مقاله، پنج روش توصیه شده برای حفظ امنیت ارزهای دیجیتال را توضیح دادیم یعنی:

  1. حفظ امنیت عبارت یادآور
  2. آگاهی نسبت به جعل حساب‌های شبکه‌های اجتماعی
  3. خودداری از اتصال به وای فای عمومی
  4. مراقب بودن نسبت به ویدیوهای لایو جعلی
  5. مراقب بودن نسبت به تکنولوژی دیپ فیک

با گذشت زمان، کلاهبرداران هم روزبروز حرفه‌ای‌تر شده و طرح‌های پیچیده‌تری را برای سرقت و کلاهبرداری طراحی می‌کنند. در نهایت، مهم‌ترین ابزار شما برای مقابله با این کلاهبرداری‌ها، دانش و توجه خود شما است. با افزایش آگاهی و اطلاعات خودتان، می‌توانید امنیت ارزهای دیجیتال‌تان را حفظ کنید.