آکادمی

دوشنبه, 29 آبان 1402 01:01

آپگرید کانکون Cancun اتریوم چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
  • هدف آپگرید کانکون اتریوم، افزایش مقیاس‌پذیری، امنیت و بهره‌وری شبکه اتریوم با پیاده‌سازی تکنیک پروتو-دنک شاردینگ است.
  • دنک شاردینگ، آخرین مرحله از آپگرید اتریوم 2 (Serenity) است که به بهینه‌سازی مدیریت داده‌ها و پردازش تراکنش‌ها کمک می‌کند.
  • آپگرید کانکون اتریوم، باعث افزایش سرعت اجرای تراکنش‌ها، کاهش هزینه‌های گس و بهینه‌سازی مدیریت داده‌ها می‌شود. ریسک‌های بالقوه این آپگرید عبارتند از: تأثیر گذاشتن روی قراردادهای هوشمند موجود و ادغام تکنیک‌های جدید ذخیره داده‌ها.
  • در ابتدا، قرار بود که آپگرید کانکون در اکتبر 2023 پیاده‌سازی شود اما شروع اجرای آن به نیمه اول سال 2024 موکول شد.

مقدمه

پیاده‌سازی پروتکل اثبات سهام و قابلیت شاردینگ، مهم‌ترین اجزای اتریوم 2 هستند. مکانیزم اثبات سهام، با جایگزین کردن ماینرها به جای اعتبارسنج‌ها که بر اساس مقدار اتر استیک شده، برای ساختن بلاک‌های جدید انتخاب می‌شوند، مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

در عین حال، شاردینگ با تقسیم بندی شبکه اتریوم به بخش‌های کوچک‌تر (به نام شارد) که هر کدام قادر به پردازش مستقل تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند هستند، سرعت اجرای تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد. حرکت از اثبات کار به اثبات سهام، با تصادفی کردن فرایند انتخاب اعتبارسنج‌ها برای شاردهایی خاص، امکان اجرای شاردینگ را به روشی امن‌تر و کارآمدتر فراهم می‌کند.

آپگرید کانکون، دستاورد مهمی در بلاک‌چین اتریوم محسوب می‌شود و با هدف تقویت مقیاس‌پذیری، امنیت و بهره‌وری کلی این شبکه طراحی شده است. این آپگرید، مفهوم proto-dank sharding را پیاده‌سازی می‌کند که گام مهمی برای بهینه‌سازی مصرف داده‌ها و مقرون به صرفه شدن اجرای تراکنش‌ها در اکوسیستم اتریوم محسوب می‌شود.

آپگرید کانکون، با استفاده از تکنیک‌های جدید ذخیره داده، شیوه پردازش تراکنش‌ها را متحول کرده و راه را برای ایجاد تجربیات کاربری بهتر و روان‌تر باز می‌کند.

معرفی آپگرید کانکون

آپگرید کانکون، گامی در راستای تقویت زیرساخت شبکه اتریوم و رسیدگی به مشکلات حل نشده پس از آپگرید شانگهای است.

آپگرید کانکون، بر اساس پیشنهادهای EIP-4844، EIP-1153، EIP-4788 و EIP-6780 طراحی شده که در ترکیب با هم باعث ارتقای مقیاس‌پذیری، دسترس‌پذیری، روش‌های ذخیره داده‌ها و کاهش هزینه‌های گس می‌شوند.

آپگرید کانکون که تمرکز اصلی آن بهینه‌سازی لایه اجرا (لایه 1) است، شبکه اتریوم را برای پیاده‌سازی شاردینگ کامل داده‌ها آماده می‌کند که در استراتژی توسعه طولانی مدت اتریوم نقش مهمی دارد.

شاردینگ، به تقسیم بندی دیتابیس بلاک‌چین به بخش‌های کوچک‌تر به نام شارد گفته می‌شود که هدف آن، افزایش بهره‌وری است و آپگرید کانکون هم باعث پیاده‌سازی یک تکنیک شاردینگ خاص به نام proto-danksharding می‌شود.

هدف آپگرید کانکون، افزایش تعداد تراکنش‌های قابل اجرا در هر ثانیه است. این آپگرید و آپگرید بعدی (Deneb) نقطه عطف مهمی در تثبیت جایگاه اتریوم به عنوان پلتفرم پیشگام در اقتصاد غیرمتمرکز هستند.

Danksharding و Proto-Danksharding

دنک شاردینگ و پروتو- دنک شاردینگ، نسخه‌های متفاوتی از تکنولوژی شاردینگ هستند که برای اتریوم طراحی شده‌اند. دنک شاردینگ، یک نوع خاص از شاردینگ است که آخرین مرحله از آپگرید اتریوم 2 محسوب می‌شود. تمرکز دنک شاردینگ، بهینه‌سازی دسترس‌پذیری داده‌ها برای رولاپ‌ها در شبکه اتریوم است.

دنک شاردینگ، مفهوم کارمزد بازار ادغام شده را پیاده‌سازی می‌کند. در تکنیک شاردینگ سنتی، برای هر شارد بلاک‌ها و پیشنهاد دهنده‌های بلاک متفاوتی وجود داشتند؛ اما در دنک شاردینگ، فقط یک پیشنهاد دهنده بلاک وجود دارد. دنک شاردینگ می‌تواند سرعت پردازش تراکنش‌ها و ذخیره داده‌ها را با ساده‌سازی معماری شاردینگ و اولویت دادن به مدیریت داده‌ها، ارتقاء دهد.

در رابطه با آپگرید پیش رو، پروتو-دنک شاردینگ نقش یک پیش نمونه از دنک شاردینگ را دارد و یک راهکار موقت است که می‌تواند کارمزد گس رولاپ‌ها را پیش از پیاده‌سازی کامل فریم ورک دنک شاردینگ، کاهش دهد.

تراکنش‌های حامل حباب

تراکنش‌های حامل حباب، با پروتو-دنک شاردینگ (EIP-4844) و با هدف کاهش کارمزد گس معرفی شدند. این تراکنش‌ها، امکان ذخیره موقت و بازیابی داده‌ها به روش برون زنجیره‌ای را فراهم می‌کنند در نتیجه، می‌توان با هزینه‌ای کمتر، داده‌های اضافه را به تراکنش‌های اتریوم اضافه کرد.

مزایای آپگرید کانکون

همانطور که قبلاً اشاره شد، آپگرید کانکون مزایای مختلفی دارد از جمله افزایش سرعت پردازش تراکنش‌ها، کاهش هزینه‌های اجرای تراکنش، بهینه‌سازی مدیریت داده‌ها و بهبود ارتباطات بین زنجیره‌ای. پیاده‌سازی مفهوم تراکنش‌های حامل حباب، به افزایش سرعت پردازش داده‌ها و ارتقای بهره‌وری کلی شبکه کمک می‌کند.

  1. افزایش مقیاس‌پذیری: پروتو-دنک شاردینگ، قابلیت ذخیره موقت داده‌ها را فراهم می‌کند در نتیجه رولاپ‌های لایه 2 (و کل شبکه)، قادر خواهند بود که تراکنش‌های بیشتری را در هر ثانیه اجرا کنند.
  2. کاهش هزینه‌های تراکنش: تراکنش‌های حامل حباب، امکان اضافه کردن داده‌های بیشتر به تراکنش‌های اتریوم را به روشی مقرون به صرفه فراهم می‌کنند.
  3. بهینه‌سازی مدیریت داده‌ها: EIP-1153 فضای بلاک را بهینه‌سازی کرده و هزینه‌های ذخیره داده‌ها به روش درون زنجیره‌ای را کاهش می‌دهد.
  4. ارتباطات درون زنجیره‌ای بهتر: هدف EIP-4788، ارتقای قابلیت تعامل‌پذیری بین بلاک چین‌های مختلف با قرار دادن زنجیره بیکن در معرض لایه‌های اجرا است.
  5. ارتقای امنیت: EIP-6780 به افزایش امنیت داده‌ها و سرمایه کاربران کمک می‌کند.

ریسک‌های بالقوه آپگرید کانکون

ممکن است این آپگرید روی قراردادهای هوشمند موجود تأثیرات نامطلوبی داشته باشد و پیاده‌سازی تکنیک‌های جدید ذخیره داده‌ها هم با چالش‌های خاصی همراه باشد. در نتیجه، لازم است که در مرحله پیاده‌سازی، ارزیابی‌ها و ملاحظات لازم در نظر گرفته شوند تا پیاده‌سازی این آپگرید به بهترین شکل ممکن انجام شود.

تاریخ راه‌اندازی آپگرید کانکون

هنوز تاریخ خاصی برای فعال شدن آپگرید کانکون اعلام نشده اما پیش بینی می‌شود که این آپگرید در نیمه اول سال 2024 پیاده‌سازی شود. جامعه اتریوم هم مشتاقانه منتظر رونمایی از این آپگرید است تا سرعت اجرای تراکنش‌ها و روش مدیریت داده‌ها، بهینه‌سازی شود.

جمع بندی

آپگرید کانکون اتریوم، گام مهمی در راستای افزایش مقیاس‌پذیری، بهره‌وری و بهبود تجربیات کاربری شبکه اتریوم است. این آپگرید، با پیاده‌سازی تکنیک پروتو-دنک شاردینگ و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای تغییرات آتی، می‌تواند جایگاه اتریوم را در دنیای اقتصاد غیرمتمرکز و تکنولوژی بلاک‌چین تقویت کند.