آکادمی

شنبه, 27 آبان 1402 02:01

تاریخ هاوینگ بیت‌کوین: پس از هاوینگ چه اتفاقی برای بیت‌کوین‌های شما رخ می‌دهد؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

  • هاوینگ بیت‌کوین، باعث کاهش پاداش ماینرها شده و بر شرایط عرضه و تقاضای این ارز دیجیتال تأثیرگذار خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که هاوینگ بعدی بیت‌کوین تقریباً در آوریل 2024 رخ دهد.
  • معمولاً، هاوینگ باعث افزایش نوسان بازار و فعالیت بیشتر تریدرهای کریپتو می‌شود.
  • ماینرها باید با موضوع کاهش سود ماینینگ تطبیق پیدا کنند و احتمالاً کاهش سود ماینرها، حوزه ماینینگ را متحول خواهد کرد.
  • معمولاً این رویداد باعث ترویج نوآوری و تشکیل و توسعه جوامع در اکوسیستم بلاک‌چین می‌شود.
  • هاوینگ، جذابیت بیت‌کوین را به عنوان یک سرمایه‌گذاری طولانی مدت و برای پوشش ریسک در برابر تورم، افزایش می‌دهد.

در دنیای ارزهای دیجیتال، کمتر رویدادی به اندازه هاوینگ بیت‌کوین تأثیر و اهمیت دارد. این رویداد که تقریباً هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد، پیامدهای مهمی برای کل دنیای کریپتو دارد و معمولاً باعث ایجاد بحث‌هایی جدی در جامعه بلاک‌چین می‌شود. برای درک بیشتر اهمیت هاوینگ، اول باید با خود این رویداد و تأثیرات آن آشنا شویم.

هاوینگ بیت‌کوین چیست؟

هاوینگ بیت‌کوین که به آن هاونینگ (Halvening) هم گفته می‌شود، رویدادی است که از قبل در کد و الگوریتم بیت‌کوین برنامه ریزی شده و تقریباً هر 210 هزار بلاک (حدوداً چهار سال) یک بار رخ می‌دهد. این رویداد باعث کاهش پاداشی می‌شود که ماینرها برای اعتبارسنجی تراکنش‌های بلاک‌چین دریافت می‌کنند. این فرایند طوری طراحی شده که سرعت تولید بیت‌کوین را کاهش داده و باعث کمیاب‌تر شدن آن شود. در واقع، هاوینگ پاداش ماینرها را نصف می‌کند.

در مقاله سفید اصلی بیت‌کوین که سال 2008 توسط ساتوشی ناکاموتو منتشر شد، مشخص شده بود که سقف تولید بیت‌کوین 21 میلیون عدد است. این مکانیزم عرضه ثابت، با هدف پیشگیری از تورم و شبیه سازی کمیابی فلزات ارزشمند مثل طلا طراحی شده است. با کاهش منظم نرخ تولید بیت‌کوین‌های جدید، بیت‌کوین تبدیل به یک ارز ضد تورمی می‌شود که ارزش خود را به مرور زمان حفظ خواهد کرد.

بنابراین، هاوینگ نقش مهمی در نرخ تولید بیت‌کوین‌های جدید دارد و به مرور زمان، تولید کوین‌های جدید را کاهش می‌دهد. وقتی بیت‌کوین برای اولین بار در سال 2009 معرفی شد، ماینرها برای هر بلاکی که با موفقیت به بلاک‌چین اضافه می‌شد، 50 بیت‌کوین دریافت می‌کردند.

اولین هاوینگ بیت‌کوین در سال 2012 رخ داد که پاداش بلاک را به 25 بیت‌کوین کاهش داد. هاوینگ‌های بعدی که در سال‌های 2016 و 2020 رخ دادند، پاداش بیت‌کوین را به ترتیب به 12.5 و 6.25 بیت‌کوین کاهش دادند. هاوینگ بعدی، پاداش بلاک را به 3.125 بیت‌کوین کاهش خواهد داد و در آوریل 2024 اجرا می‌شود (زمانی که ارتفاع بلاک، به 840 هزار برسد).

 

ارتفاع بلاک

تاریخ هاوینگ بیت‌کوین

پاداش بلاک

قیمت بیت‌کوین

شروع به کار بیت‌کوین

جنسیس بلاک

سوم ژانویه 2009

50

N/A

هاوینگ 1

210,000

28 نوامبر 2012

25

$12.35

هاوینگ 2

420,000

9 جولای 2016

12.5

$650.53

هاوینگ 3

630,000

11 می‌2020

6.25

$8,821.42

هاوینگ 4

840,000

تقریباً 2024

3.125

?

هاوینگ 5

1,050,000

تقریباً 2030

1.5625

?

هاوینگ 6

1,260,000

تقریباً 2034

0.78125

?

هاوینگ 7

1,470,000

تقریباً 2038

0.390625

?

هاوینگ 8

1,680,000

تقریباً 2042

0.1953125

?

پس از هاوینگ، برای بیت‌کوین‌های شما چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از رویداد هاوینگ، موجودی بیت‌کوین کاربران هیچ تغییری نخواهد داشت. فرایند هاوینگ، تأثیر مستقیمی بر تعداد بیت‌کوین‌های شما ندارد؛ اما می‌تواند به صورت غیرمستقیم روی قیمت بیت‌کوین و جنبه‌های مختلف اکوسیستم کریپتو تأثیر داشته باشد. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران، تریدرها و علاقمندان ارزهای دیجیتال، توجه ویژه‌ای به این رویداد مهم دارند. از جمله دلایل اهمیت هاوینگ بیت‌کوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. عرضه و تقاضا

با توجه به اینکه هاوینگ باعث کاهش نرخ تولید بیت‌کوین‌های جدید می‌شود، عرضه بیت‌کوین کاهش پیدا می‌کند. این کاهش عرضه، توازن بین عرضه و تقاضا را بر هم زده و می‌تواند ارزش بازار بیت‌کوین را تغییر دهد. طبق اصول پایه اقتصاد، وقتی عرضه کاهش پیدا می‌کند، در صورت ثابت ماندن یا افزایش تقاضا، ارزش دارایی مورد نظر هم احتمالاً بیشتر می‌شود. این کمیاب شدن بیت‌کوین، می‌تواند باعث افزایش توجه سرمایه‌گذاران و تریدرها نسبت به این ارز دیجیتال شود.

2. نوسان بازار

معمولاً همیشه هاوینگ بیت‌کوین با افزایش نوسان بازار ارزهای دیجیتال در ارتباط بوده است. پیش از این رویداد، دلال‌ها و سرمایه‌گذاران با دقت شرایط بازار را در نظر گرفته و سعی می‌کنند تأثیر آن را بر قیمت بیت‌کوین پیش‌بینی کنند. این پیش‌بینی‌ها معمولاً باعث تشدید نوسان قیمت و بیشتر شدن فعالیت‌های معاملاتی می‌شوند.

3. پیامدهای هاوینگ برای ماینرها

با نصف شدن پاداش ماینینگ، سودآوری این کار هم کاهش پیدا می‌کند. این کاهش سودآوری می‌تواند برای ماینرها چالش آفرین شود به خصوص ماینرهایی که با هزینه انرژی بالا و تجهیزات پرمصرف کار می‌کنند. ماینرها باید ارزیابی کنند که پس از هاوینگ، سودآوری کارشان چه تغییری خواهد کرد و استراتژی‌های خودشان را بر اساس همین ارزیابی‌ها تنظیم کنند. معمولاً این کار باعث تغییر در چشم‌انداز ماینینگ می‌شود و ماینرهای کوچکتر یا با سود کمتر، از بازار کنار زده شده و ماینرهای بزرگ‌تر همچنان به فعالیت خودشان ادامه می‌دهند.

4. پیشرفت فناوری و جوامع ارزهای دیجیتال

هاوینگ بیت‌کوین، نقش یک نقطه عطف مهم را دارد که باعث گرم‌تر شدن گفتگو و مناظرات در جامعه بلاک‌چین می‌شود. این رویداد، سرمایه‌گذاران و تریدرها را تشویق به جستجوی راهکارهایی مبتکرانه برای حل چالش‌های کنونی اکوسیستم بیت‌کوین می‌کند. این انگیزه پیشرفت و تغییر، معمولاً باعث ایجاد ابزارها، پروتکل‌ها و طرح‌هایی جدید برای بهبود مقیاس پذیری، بهره وری و امنیت شبکه بلاک‌چین شده و منجر به تقویت سرعت رشد و پایداری شبکه بیت‌کوین خواهد شد.

5. تأثیر بر سرمایه‌گذاری طولانی مدت

برای سرمایه‌گذاران طولانی مدت، رویداد هاوینگ ماهیت ضد تورمی و پتانسیل بیت‌کوین را به عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش نشان می‌دهد. کمیاب‌تر شدن بیت‌کوین در اثر مکانیزم هاوینگ، این ارز دیجیتال را در برابر تورم و بی‌ثباتی اقتصادی تقویت می‌کند؛ در نتیجه جذابیت آن برای افراد و سازمان‌هایی که به دنبال تقویت پورتفولیوی سرمایه‌گذاری خودشان هستند، بیشتر می‌شود. رویداد هاوینگ، جایگاه بیت‌کوین را به عنوان طلای دیجیتال تقویت کرده و جذابیت آن را به عنوان یک سرمایه‌گذاری طولانی مدت با پتانسیل رشد قابل توجه، افزایش می‌دهد.

تایمر شمارش معکوس هاوینگ بیت‌کوین

همانطور که پیش از این اشاره شد، انتظار می‌رود که هاوینگ بعدی در آوریل 2024 (زمانی که ارتفاع بلاک به 840 هزار برسد) اجرا شود. برای پیگیری راحت‌تر هاوینگ، می‌توانید از تایمر شمارش معکوس هاوینگ بایننس استفاده کنید.

جمع بندی

هاوینگ بیت‌کوین، صرفاً یک تنظیم فنی نیست بلکه یکی از قطب‌های مهم اکوسیستم کریپتو محسوب می‌شود که مسیر آینده بیت‌کوین را رقم می‌زند. با اجرای هر هاوینگ، بحث و گفتگو درباره ارزش ذاتی بیت‌کوین، نقش آن در چشم‌انداز اقتصادی و پتانسیل آن برای رشد و توسعه دنیای اقتصاد دیجیتال، شدت می‌گیرد