آکادمی

چهارشنبه, 03 آبان 1402 00:58

بهترین زمان معامله ارزهای دیجیتال چه زمانی است؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

بیشتر تریدرها با اصول ابتدایی تریدینگ مثل خرید با قیمت کم و فروش با قیمت بالا آشنا هستند اما هنگام انتخاب بهترین زمان برای مبادله ارزهای دیجیتال باید به ملاحظات دیگری هم توجه داشت. تحلیل بازار ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد که بعضی از زمان‌های خاص روز و برخی روزهای هفته، مزایای خاصی برای تریدرها و سرمایه گذاران دارند. بر اساس توصیه‌های کارشناسان سرمایه گذاری، بهتر است برای انتخاب بهترین زمان معامله ارزهای دیجیتال، نکات زیر را در نظر داشته باشید.

نکات کلیدی

  • بر خلاف بازار سهام، بازار ارزهای دیجیتال به صورت شبانه روزی فعال است. بنابراین، می‌توانید 365 روز سال و24 ساعت روز در این بازار معامله کنید.
  • برخی از عواملی که در انتخاب بهترین زمان جهت اجرای معاملات ارزهای دیجیتال مهم هستند، عبارتند از کارمزد گس، نوسان بازار، رویدادها و اخبار اقتصادی و همچنین سبک معاملاتی و اهداف تریدر.

آشنایی با ساعت‌های معاملاتی بازار کریپتو

ممکن است پیدا کردن بهترین زمان معامله ارزهای دیجیتال کار نسبتاً سخت و پیچیده‌ای باشد چون بازار ارزهای دیجیتال همیشه باز است. برخلاف بازار بورس، بازار ارزهای دیجیتال ساعت‌های کاری مشخص و تعطیلات آخر هفته ندارد و دائماً باز است. بنابراین می‌توانید به صورت شبانه روزی معامله انجام دهید.

این شرایط باعث شده که الگو و روندهای غیرعادی در بازار کریپتو شکل بگیرد و به جای اینکه در این بازارها افراد در ساعت‌های باز یا بسته شدن بازار برای معامله هجوم ببرند، فعالیت در این بازار بسیار منسجم‌تر و پایدارتر است. در این بازارها افراد دائماً در حال معامله هستند و فعالیت‌های معاملاتی در ساعت‌های خاصی متمرکز نمی‌شوند. بعلاوه، ارزهای دیجیتال نوعی ارز بین المللی هستند بنابراین می‌توانند در همه منطقه‌های زمانی فعالیت معاملاتی داشته باشند.

عوامل مهم برای انتخاب بهترین زمان معامله ارزهای دیجیتال

با توجه به پیچیدگی بازار ارزهای دیجیتال، نمی‌توان یک زمان خاص را به عنوان بهترین زمان معامله این ارزها معرفی کرد. به جای اینکه در جستجوی بهترین زمان معامله ارزهای دیجیتال باشید، اول باید اهداف خودتان را مشخص کنید. بهترین زمان معامله ارزهای دیجیتال بسته به اهدافی که به دنبال دستیابی به آنها هستید بسیار متفاوت خواهد بود. عوامل مهمی که باید برای انتخاب بهترین زمان معامله ارزهای دیجیتال در نظر بگیرید، عبارتند از:

قیمت گس

بسته به نوع ارز انتخابی و اکسچنجی که در آن فعالیت دارید، ممکن است برای هر تراکنش نیاز به پرداخت 0.05 تا 0.25 درصد از مبلغ کل تراکنش به عنوان کارمزد داشته باشید. اگر معامله گر روزانه هستید و در بازه‌های زمانی محدود فعالیت می‌کنید، ممکن است کارمزدهای معاملاتی به راحتی سود شما را از بین ببرند. برای بعضی از تریدرها، بهترین زمان معامله ارزهای دیجیتال زمانی است که کارمزدها در کمترین سطح قرار داشته باشند.

نوسان بازار

نوسان بازار هم جزء فاکتورهای مهمی است که در انتخاب بهترین زمان معامله ارزهای دیجیتال تأثیر دارد. بازارهای کریپتو بین ساعت‌های 8 صبح تا 4 عصر به وقت محلیِ بزرگترین بخش بازار، بیشترین نوسان را دارند. برای بعضی از تریدرها، نوسان ویژگی خوبی محسوب می‌شود چون فرصت‌های زیادی برای آنها ایجاد می‌کند به خصوص برای معامله قراردادهای آپشن کریپتو. اما برای افراد مبتدی، ممکن است اجرای معامله در بازارهای پرنوسان کار سختی باشد بنابراین، بهترین زمان معامله از نظر برخی تریدرها زمانی است که نوسان بازار کم بوده و بازار ثبات بیشتری داشته باشد.

رویدادها و اخبار اقتصادی

بازار کریپتو به شدت تحت تأثیر رویدادهای روز قرار دارد. فجایع اقتصادی می‌توانند باعث ریزش قیمت‌ها شوند و در مقابل، اخبار خوشایند می‌توانند عاملی برای افزایش قیمت باشند. بنابراین، صرف نظر از نوع استراتژی معاملاتی خودتان خوب است که همیشه نگاهی به اخبار اقتصادی داشته باشید چون رویدادهای جاری می‌توانند بازار را متحول کرده و موقتاً باعث نامناسب شدن معامله در زمان‌های محبوب شوند.

سبک و اهداف معاملاتی

سبک معاملاتی شما هم در انتخاب بهترین زمان معامله ارزهای دیجیتال مؤثر است. شخصی که هر روز صدها معامله انجام می‌دهد تا از نوسانات جزئی قیمت بهره ببرد، نسبت به شخصی که ارزهای دیجیتال را خریده و به امید افزایش قیمت آنها را ماه‌ها نگه می‌دارد، استراتژی متفاوتی دارد.

زمانبندی شخصی

فراموش نکنید که بهترین زمان معامله ارزهای دیجیتال، به زمانبندی شخصی شما هم ارتباط دارد. احتمال ارتکاب اشتباه در مواقعی که خواب آلود یا به شدت مشغول کار هستید بیشتر است. همیشه زمانی را برای معامله انتخاب کنید که بتوانید در آن به آرامی گزینه‌های مختلف را بررسی کرده و با تمرکز کامل تصمیم گیری کنید.

الگوهای تحلیل تکنیکال

بسیاری از بازارهای کریپتو از الگوهای خاصی پیروی می‌کنند. اگر با دقت تاریخچه قیمت‌ها را تحلیل کنید، متوجه تکرار یکسری از الگوها در بازار خواهید شد مثل وجود سوگیری خوشبینانه در یک بازه زمانی چهار ساعته در هر روز. معمولاً استفاده از چنین ابزارهای معاملاتی مستلزم داشتن یک رویکرد متمرکز و توانایی بررسی انواع نرم‌افزارها و داده‌ها است. اما اگر استراتژی‌های معاملاتی مطالعه گرا را بیشتر می‌پسندید، پیروی از الگوهای تحلیل تکنیکال می‌تواند راه خوبی جهت انتخاب بهترین زمان معامله ارزهای دیجیتال برای شما باشد.

تفاوت منطقه‌های زمانی

مشاهده دقیق الگوهای بازار در سایر منطقه‌های زمانی هم اهمیت زیادی دارد. بیشتر حجم معاملات در کشورهایی مثل آمریکا، ژاپن و کره جنوبی انجام می‌شود بنابراین کاربران خارج از این منطقه‌های زمانی می‌توانند فرصت‌های منحصربفردی را پیدا کنند. برخی از تریدرها، از استراتژی‌هایی پیروی می‌کنند که با بهره برداری از زمان خواب بیشتر سرمایه گذاران طراحی شده‌اند.

همپوشانی ساعت‌های بازار

همپوشانی ساعت‌های بازار زمانی رخ می‌دهد که چندین منطقه زمانی که تریدرهای زیادی دارند، فعال باشند. مثلاً تریدرهای نیویورک و لندن، بین ساعت‌های 8 صبح تا عصر فعالیت دارند. اگر شما هم معامله کردن در ساعاتی که فعالیت معاملاتی زیادی دارند را می‌پسندید، می‌توانید از این همپوشانی‌ها به نفع خودتان بهره ببرید.

آیا بهترین زمان برای معامله ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

در مجموع، زمان‌های زیادی وجود دارند که می‌توان آنها را بهترین زمان معامله ارزهای دیجیتال نامید. ممکن است بهترین زمان معامله ارزهای دیجیتال برای یک فرد، بدترین زمان معامله برای فردی دیگر باشد. برای اشخاصی که به دنبال معامله روزانه هستند، بهترین زمان معامله زمان‌هایی با نوسان و حجم معاملات زیاد است. اما اگر سرمایه گذاری بلندمدت را ترجیح می‌دهید، بهترین زمان معامله بیشتر بستگی به الگوهای گذشته بازار ارزهای دیجیتال دارد.

به خاطر داشته باشید که ترید کردن در بهترین زمان هم نمی‌تواند ضعف یک استراتژی سرمایه گذاری را از بین ببرد. اگر معمولاً تصمیماتی ناآگاهانه می‌گیرید یا با ریسک بالا کار می‌کنید، صرف نظر از اینکه چه زمانی از روز معامله انجام می‌دهید در هر صورت با مشکل مواجه خواهید شد. به همین دلیل ضروری است که اول استراتژی‌های معاملاتی خودتان را مشخص کرده و بعد بهترین زمان معامله را طبق شرایط خودتان مشخص کنید.

نحوه زمانبندی در بازار کریپتو

با توجه به تعداد زیاد استراتژی‌های زمانبندی، باید زمانبندی را با دقت زیادی انجام دهید. برای مطمئن شدن از اینکه بهترین زمان را برای نیازهای معاملاتی خودتان انتخاب می‌کنید، نکات زیر را رعایت کنید:

  • ساعت‌های معاملاتی نیویورک را طبق ساعت محلی خودتان مشخص کنید.
  • مشخص کنید که قرار است معاملات بزرگی انجام دهید که نیاز به نقدینگی زیادی در بازار دارند یا خیر.
  • محاسبه کنید که تغییر در کارمزدهای معاملاتی چقدر بر سود شما تأثیر خواهند داشت.
  • برای خرید بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال، تاریخچه قیمت آنها را بررسی کنید تا الگوهای مفید را پیدا کنید.
  • بررسی کنید که آیا نوسان یا دستکاری بازار بر استراتژی‌های معاملاتی شما تأثیر خواهند داشت یا خیر.
  • تصمیم بگیرید که آیا قصد دارید با اخبار معاملاتی ارزهای دیجیتال همگام باشید یا خیر.
  • در رابطه با میزان خرید و فروش ارزهای دیجیتال برنامه ریزی کنید.
  • بررسی کنید که حجم معاملات زیاد برای استراتژی شما مفید است یا کم.
  • سطح تحمل ریسک خودتان را ارزیابی کرده و تصمیم بگیرید که در زمان‌های نوسان شدید، معامله می‌کنید یا خیر.

بهترین زمان معامله ارزهای دیجیتال چه زمانی است؟

پس از مشخص کردن شرایط ایده آل بازار برای خودتان، می‌توانید روند تغییرات بازار را تحت نظر گرفته و بهترین زمان معامله ارزهای دیجیتال را برای خودتان انتخاب کنید. تحلیل داده‌های قیمت و روند بازار، زمان‌های مناسب برای معامله را مشخص می‌کند. بسته به اینکه قرار است هر چند مدت یک بار معامله انجام دهید، زمان‌های زیر می‌توانند مناسب‌ترین زمان برای ترید کردن باشند.

بهترین زمان روز برای کریپتو تریدینگ

برای تریدرهای معمولی، بهترین زمان ترید کردن ارزهای دیجیتال زمانی است که فعالیت معاملاتی در بازار زیاد باشد. معمولاً این زمان بین 12 تا 8 عصر به وقت UTC است که با ساعت کاری در آمریکا تطبیق دارد. داده‌های مربوط به قیمت‌ها نشان می‌دهند که معمولاً حدود ساعت 1 صبح به وقت UTC نوسان بسیار زیاد است. اما اگر هدف اصلی شما کاهش کارمزدها است، می‌توانید زمان‌های متفاوتی را امتحان کنید. معمولاً بین ساعت 4 تا 8 صبح به وقت UTC کارمزد گس و سایر کارمزدهای معاملاتی بیشتر است.

بهترین زمان هفته برای کریپتو تریدینگ

هنگام انتخاب بهترین زمان معامله ارزهای دیجیتال، خوب است که نگاهی به الگوی معاملات در هفته هم داشته باشید. معمولاً دوشنبه و سه شنبه‌ها، قیمت بیت کوین بیشتر و روزهای پنج شنبه و جمعه کمتر است. بنابراین عده‌ای توصیه می‌کنند که ارزهای دیجیتال را اول هفته فروخته و آخر هفته‌ها بخرید.

بیشتر شرکت‌های بزرگ آخر هفته‌ها معامله‌ای انجام نمی‌دهند اما ترید کردن در این زمان‌ها می‌تواند مفید باشد. همچنین، اگر آخر هفته‌ها را برای خریدن ارزهای دیجیتال انتخاب کنید، کارمزد گس معاملات شما کمتر خواهد بود.

بهترین زمان ماه برای کریپتو تریدینگ

تاریخچه قیمت بیت کوین نشان می‌دهد که بیشتر سرمایه گذاران، ابتدای ماه سود بیشتری کسب می‌کنند. ممکن است قیمت‌ها در اواخر ماه بیشتر باشند اما معمولاً بیشترین جهش قیمت اوایل ماه رخ می‌دهد. در ده روز ابتدایی ماه، نگاهی به ارزهایی با قیمت پایین داشته باشید چون احتمال افزایش قیمت چنین ارزهایی در روزهای بعدی وجود دارد.

بهترین زمان سال برای کریپتو تریدینگ

طبق آمارها، بیشترین سود معاملات کریپتو در بهار و پاییز به دست می‌آید. معمولاً تریدرهایی که بین ماه‌های اکتبر تا نوامبر و آوریل تا می معامله انجام می‌دهند، سود بیشتری به دست می‌آورند. در عین حال، کم سودترین معاملات در اواخر تابستان انجام می‌شوند به این دلیل که حجم معاملات بازار و نوسان ارزهای دیجیتال در زمان‌هایی با تعطیلات بیشتر کاهش پیدا می‌کند.

جمع بندی

اگر سعی دارید سود خودتان را به حداکثر برسانید، خوب است که بهترین زمان روز، هفته و سال را برای معاملات خودتان مشخص کنید. بیشتر معاملات ارزهای دیجیتال در روزهای کاری آمریکا انجام می‌شوند و تریدرها می‌توانند از این اطلاعات برای بهره برداری از نوسان بازار یا کاهش کارمزدهای گس استفاده کنند. دقت داشته باشید که زمان‌های مختلف، شرایط و ویژگی‌های متفاوتی برای ترید کردن دارند پس حتماً زمان‌های متفاوت را امتحان کنید تا بتوانید بهترین زمان ترید کردن را طبق نیازهای خودتان پیدا کنید.