آکادمی

چهارشنبه, 19 مهر 1402 04:47

ابزارهای بدون کد (No-code) چگونه وب 3 را متحول می‌کنند؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

  • ابزارهای بدون کد، به افراد معمولی امکان می‌دهند که بدون داشتن توانایی کدنویسی، اپلیکیشن غیرمتمرکز ایجاد کنند.
  • ابزارهای بدون کد، فرایندهای وب 3 را ساده‌تر کرده و باعث می‌شوند که دسترس پذیری به بلاک چین برای عموم مردم آسان‌تر شود.
  • ابزارهای بدون کد هم محدودیت‌های خاصی دارند مثل مسائل مربوط به امنیت داده‌ها و محدودیت‌های عملکردی.

ابزار بدون کد چیست؟

ابزارهای بدون کد به افراد امکان می‌دهند که اپلیکیشن‌ها، سایت‌ها یا فرایندهایی خودکار را بدون نیاز به نوشتن کد تولید کنند. معمولاً برای این کار بیشتر از یک محیط توسعه مجازی استفاده می‌شود که به کاربران امکان می‌دهد با کشیدن و رها کردن عناصر، اینترفیس و جریان‌های کاری دلخواهشان را طراحی کنند.

ابزارهای بدون کد به افرادی که دانش فنی کدنویسی ندارند امکان می‌دهند که با تکنولوژی‌های بلاک‌چین تعامل برقرار کرده و بر اساس آنها محصولاتی جدید طراحی کنند. این پلتفرم‌ها، جریان کار و اینترفیس‌هایی آماده استفاده دارند که به کاربران امکان می‌دهند کارهایی را انجام دهند که معمولاً نیاز به کدنویسی‌های پیچیده‌ای دارند مثل ایجاد قراردادهای هوشمند، ایجاد یک اپلیکیشن غیرمتمرکز (Dapp)، اجرای تراکنش‌های دیفای (اقتصاد غیرمتمرکز) و غیره.

مثلاً ممکن است یک پلتفرم بدون کد به کاربران امکان دهد که با وارد کردن اطلاعات مربوط به یک تراکنش مثل طرف‌های دخیل و شرایط اجرای تراکنش، بدون هیچ کدنویسی روی شبکه اتریوم قرارداد هوشمند تنظیم کنند. به همین ترتیب، ممکن است این پلتفرم به کاربران امکان دهد که فقط با انتخاب گزینه‌ها و تعیین شرایط، اپلیکیشن غیرمتمرکز، ربات‌های کریپتو تریدینگ یا استراتژی‌های کشت سود طراحی کنند.

کاربردهای ابزارهای بدون کد در وب 3

ابزارهای بدون کد در وب 3 امکانات و قابلیت‌های مختلفی را فراهم می‌کنند و باعث می‌شوند که افرادی با اطلاعات تخصصی کمتر هم به وب غیرمتمرکز دسترسی داشته باشند. از جمله کاربردهای این ابزارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp)

پلتفرم‌های بدون کد به افرادی که دانش فنی ندارند امکان می‌دهند که اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بسازند. کاربران می‌توانند به راحتی و بدون کدنویسی بازی، بازار و شبکه اجتماعی طراحی کنند.

2. قراردادهای هوشمند

کاربران می‌توانند از طریق قراردادهای هوشمند در پلتفرم‌هایی مثل اتریوم یا زنجیره هوشمند BNB (BSC) عملیاتی ساده یا پیچیده را اجرا کنند. ابزارهای بدون کد این فرایند را ساده‌تر کرده و به کاربران امکان می‌دهند که بدون نیاز به کدنویسی، شرایط و ضوابط مورد نظرشان را تعیین کنند.

3. اقتصاد غیرمتمرکز (دیفای)

پلتفرم‌های بدون کد به پیاده سازی قابلیت‌های دیفای کمک کرده و به کاربران امکان می‌دهند که استراتژی‌های کشت سود خودشان را ایجاد کرده، طرح ماینینگ نقدینگی اجرا کنند یا حتی از کل یک پروتکل دیفای نمونه برداری کنند.

ابزارهای بدون کد چه مزایایی دارند؟

در ادامه نگاهی به برخی از مزایای ابزارهای بدون کد داریم:

1. دسترس پذیری

ابزارهای بدون کد، موانع موجود برای توسعه نرم‌افزار را از بین برده و باعث می‌شوند که همه افراد صرف نظر از مهارت‌های کدنویسی خودشان، به این فناوری دسترسی داشته باشند. این ابزارها، فرایند توسعه اپلیکیشن را دموکراتیزه کرده و به همه امکان می‌دهند که تبدیل به یک توسعه دهنده نرم‌افزار شوند.

2. کارآمد

طرز کار اینترفیس‌های بدون کد به صورت کشیدن و رها کردن است در نتیجه باعث سرعت بخشیدن به فرایند طراحی و توسعه می‌شود. چنین ابزارهایی نیاز به ساعت‌ها کدنویسی را از بین برده و سرعت و بهره وری کد نویسی را افزایش می‌دهند.

3. کاهش هزینه‌ها

شرکت‌ها می‌توانند با حذف نیاز به توسعه دهندگان متخصص، مخارج توسعه را کاهش دهند. همچنین، فرایند ساختن و به روزرسانی اپلیکیشن‌های بدون کد، مستلزم صرف منابع کمتری است.

4. کاربر پسند بودن

ابزارهای بدون کد امکان ویرایش و به روزرسانی سریع را فراهم می‌کنند تا امکان تطبیق پیدا کردن سریع با تغییرات کسب و کارها فراهم شود. این ابزارها در مقایسه با روش‌های برنامه نویسی سنتی، سطح چابکی بی نظیری دارند و به مشاغل امکان می‌دهند که سریع‌تر رشد و توسعه پیدا کنند.

محدودیت‌های ابزارهای بدون کد

در ادامه نگاهی به برخی از محدودیت‌های ابزارهای بدون کد داریم:

1. محدودیت‌های سفارشی سازی

ابزارهای بدون کد مجموعه قابلیت‌های وسیعی دارند اما به دلیل محدودیت‌های فریم ورک‌های مربوطه، ممکن است با بعضی از الزامات خاص یا پیچیده تطبیق نداشته باشند. برای سفارشی سازی در سطح بالا، همچنان روش‌های برنامه نویسی سنتی بهترین گزینه هستند.

2. نگرانی‌های مربوط به امنیت داده‌ها

به دلیل دسترس پذیرتر بودن محیط توسعه، امکان ایجاد تهدیدات امنیتی یا رخنه‌های اطلاعاتی در صورت عدم پایبندی به استانداردهای مربوط به حریم خصوصی وجود دارد. همچنین ممکن است ابزار مربوطه تدابیر امنیتی لازم را اعمال نکند.

3. وابستگی به ارایه دهندگان راهکارها

استفاده از پلتفرم‌های بدون کد باعث می‌شود که کسب و کارها به ارایه دهندگان چنین پلتفرم‌هایی وابسته شوند. در نتیجه هر مشکلی در پلتفرم، آپدیت‌ها، تغییرات قیمت یا حتی تغییر در شرکت مربوطه هم تأثیر چشمگیری بر استفاده و پایداری اپلیکیشن طراحی شده خواهد داشت.

4. مشکلات مربوط به مقیاس پذیری

پلتفرم‌های بدون کد می‌توانند برای کاربردهای کوچک تا متوسط مناسب باشند اما ممکن است برای پروژه‌های بزرگتری که نیاز به قدرت پردازشی بیشتر دارند یا برای پرداختن به پیچیدگی‌های دیتاست‌های عظیم، با چالش‌هایی خاصی روبرو شوند.

جمع بندی

در دنیای وب 3، ابزارهای بدون کد تبدیل به یکی از مهم‌ترین عوامل ترویج نوآوری شده اند چون به افراد بیشتری امکان می‌دهند تا در این حوزه فعالیت کنند. این ابزارها قابلیت دسترس پذیری را افزایش داده، به افراد و سازمان‌ها امکان می‌دهند که به سرعت و راحتی راهکارهای مبتنی بر بلاک‌چین بسازند و به همه ما کمک می‌کنند که از پتانسیل کامل تکنولوژی غیرمتمرکز بهره ببریم.

اما نباید این ویژگی‌های مثبت مانع از دیدن محدودیت‌های چنین راهکارهایی شوند از جمله نگرانی‌های مربوط به امنیت داده‌ها و مقیاس پذیری.